Bakalářská práce se zabývá činnostmi, které jsou definovány zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, dále se zaobírá obtížemi při sestavování individuálního plánu v nízkoprahových zařízení pro děti a mládež (dále také jako NZDM), kde se vyskytují jak zletilí, tak ještě nezletilí uživatelé sociální služby. Tato práce se dělí na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části se nachází definice sociální služby a s ní spjaté základní pojmy, dále konkretizace cílové skupiny, činnosti služby podle výše zmiňovaného zákona a základní popis individuálního plánování.
V praktické části bakalářské práce byla zvolena metoda kvalitativního výzkumu. Sběr dat probíhal pomocí polostrukturovaného rozhovoru s osmi sociálními pracovníky NZDM na území Kraje Vysočina. Hlavním cílem této části práce bylo zjistit, o jaké činnosti poskytované NZDM jeví uživatelé největší zájem, s jakými institucemi sociální pracovníci obvykle spolupracují, a s jakými nesnázemi se setkávají sociální pracovníci při tvorbě individuálního plánu uživatele.
Výzkumné otázky se kromě na činnosti NZDM stanovené zákonem, zaměřovaly na to, jak se uživatelé dozvídají o NZDM a na potíže, které mohou vznikat sociálnímu pracovníkovi během tvorby individuálního plánu s klientem tohoto typu služby. Díky poskytnutým rozhovorům se sociálními pracovníky působícími v NZDM bylo možné zjistit úskalí, která se objevují v individuálním plánování s dětmi a mladistvými ohroženými nepříznivou sociální situací. Zajímavé je i zjištění, jak se činnosti definované zákonem 108/2006 Sb., o sociálních službách odrážejí v cílech, které si klienti nastavují.
Tato práce by mohla být přínosná pro sociální pracovníky vyskytující se v prostředí NZDM a pracovníky, kteří vytváří vnitřní pravidla, metodiky apod. pro tento typ zařízení. Informace by mohly posloužit i ostatním profesím, které se setkávají se stejnou nebo podobnou věkovou cílovou skupinu.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with activities defined in the Social Services Act No. 108/2006 Coll., and it also deals with difficulties with assembling the individual plan in low-threshold facilities for children and youth (also as the LTFCY), where there are users of social services that are both of-age and minors. This bachelor's thesis is divided into theoretical part and practical part. In theoretical part there are defined social services and concepts related with them, there is also concretization of the target group, activities of the services according to the act mentioned above and basic description of the individual planning.
In the practical part of this bachelor's thesis there was used the method of qualitative research. The data was collected using semi-structured interviews with eight social workers of the LTFCY in the Vysočina region. Main goal of this thesis was to find out what activities provided by the LTFCY are the most wanted by their clients, what institutions do they usually collaborate, and what difficulties do those social workers encounter with while creating the user's individual plan.
The research questions were focused on activities of the LTFCY defined by the law and also on how the users learn about the LTFCY and on the difficulties that might the social worker meet while creating the individual plan for the client. Thanks to the interviews provided by the social workers working in the LTFCY it was possible to identify the pitfalls appearing in the individual planning with children and youth endangered by unfavorable social situation. Also, the finding of how the activities defined in the Social Services Act No. 108/2006 Coll. reflect in the goals set by the clients is very interesting.
This thesis might be helpful to social workers working in the LTFCY environment and workers who create internal rules, methodology, and so on, for this kind of facilities. It could also be interesting for other people working with the same or similar target group.
Klíčová slova
Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež (NZDM), rizikové chování, individuální plánování, klíčový pracovník
Klíčová slova v angličtině
Low-threshold facilities for children and youth, youth of risk, individual planning, key worker
Rozsah průvodní práce
58 s. (104 747 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá činnostmi, které jsou definovány zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, dále se zaobírá obtížemi při sestavování individuálního plánu v nízkoprahových zařízení pro děti a mládež (dále také jako NZDM), kde se vyskytují jak zletilí, tak ještě nezletilí uživatelé sociální služby. Tato práce se dělí na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části se nachází definice sociální služby a s ní spjaté základní pojmy, dále konkretizace cílové skupiny, činnosti služby podle výše zmiňovaného zákona a základní popis individuálního plánování.
V praktické části bakalářské práce byla zvolena metoda kvalitativního výzkumu. Sběr dat probíhal pomocí polostrukturovaného rozhovoru s osmi sociálními pracovníky NZDM na území Kraje Vysočina. Hlavním cílem této části práce bylo zjistit, o jaké činnosti poskytované NZDM jeví uživatelé největší zájem, s jakými institucemi sociální pracovníci obvykle spolupracují, a s jakými nesnázemi se setkávají sociální pracovníci při tvorbě individuálního plánu uživatele.
Výzkumné otázky se kromě na činnosti NZDM stanovené zákonem, zaměřovaly na to, jak se uživatelé dozvídají o NZDM a na potíže, které mohou vznikat sociálnímu pracovníkovi během tvorby individuálního plánu s klientem tohoto typu služby. Díky poskytnutým rozhovorům se sociálními pracovníky působícími v NZDM bylo možné zjistit úskalí, která se objevují v individuálním plánování s dětmi a mladistvými ohroženými nepříznivou sociální situací. Zajímavé je i zjištění, jak se činnosti definované zákonem 108/2006 Sb., o sociálních službách odrážejí v cílech, které si klienti nastavují.
Tato práce by mohla být přínosná pro sociální pracovníky vyskytující se v prostředí NZDM a pracovníky, kteří vytváří vnitřní pravidla, metodiky apod. pro tento typ zařízení. Informace by mohly posloužit i ostatním profesím, které se setkávají se stejnou nebo podobnou věkovou cílovou skupinu.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with activities defined in the Social Services Act No. 108/2006 Coll., and it also deals with difficulties with assembling the individual plan in low-threshold facilities for children and youth (also as the LTFCY), where there are users of social services that are both of-age and minors. This bachelor's thesis is divided into theoretical part and practical part. In theoretical part there are defined social services and concepts related with them, there is also concretization of the target group, activities of the services according to the act mentioned above and basic description of the individual planning.
In the practical part of this bachelor's thesis there was used the method of qualitative research. The data was collected using semi-structured interviews with eight social workers of the LTFCY in the Vysočina region. Main goal of this thesis was to find out what activities provided by the LTFCY are the most wanted by their clients, what institutions do they usually collaborate, and what difficulties do those social workers encounter with while creating the user's individual plan.
The research questions were focused on activities of the LTFCY defined by the law and also on how the users learn about the LTFCY and on the difficulties that might the social worker meet while creating the individual plan for the client. Thanks to the interviews provided by the social workers working in the LTFCY it was possible to identify the pitfalls appearing in the individual planning with children and youth endangered by unfavorable social situation. Also, the finding of how the activities defined in the Social Services Act No. 108/2006 Coll. reflect in the goals set by the clients is very interesting.
This thesis might be helpful to social workers working in the LTFCY environment and workers who create internal rules, methodology, and so on, for this kind of facilities. It could also be interesting for other people working with the same or similar target group.
Klíčová slova
Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež (NZDM), rizikové chování, individuální plánování, klíčový pracovník
Klíčová slova v angličtině
Low-threshold facilities for children and youth, youth of risk, individual planning, key worker
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky
Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež (v textu dále jako NZDM) podle zákona č. 108/2006 Sb. poskytují ambulantní, popřípadě terénní služby dětem ve věku od 6 do 26 let ohrožených společensky nežádoucími jevy. Pomoc nabízí formou ambulantní či terénní služby. V rámci personálního obsazení je v NZDM důležitá pozice sociálního pracovníka, který je v rámci služby s jedinci v úzkém kontaktu a měl by mít náhled do toho, jak v dnešní době tráví volný čas děti a mládež ve věku od šesti do dvaceti šesti let v NZDM. Každé NZDM má jiné možnosti vyžití, otázkou je, jestli nabízené možnosti aktivit jsou atraktivní pro daný typ dětí a mládeže a jestli jejich potřeby souhlasí s tím, co nabízí sociální služby. Zajímat mě bude také to, jak se klienti o službě dozvěděli, jaké možnosti využívají NZDM k tomu, aby děti a mládež věděly o jejich existenci.
Cíle bakalářské práce
1. Zmapovat zájem uživatelů NZDM o jednotlivé aktivity definované zákonem o sociálních službách.
2. Zjistit, s jakými institucemi NZDM obvykle spolupracuje.
3. Identifikovat úskalí při tvorbě individuálního plánu klienta NZDM.
Výzkumné otázky
1. Jaké aktivity NZDM jsou ze strany uživatelů nejčastěji poptávány?
2. Na doporučení jakých institucí uživatelé NZDM přicházejí?
3. Jaké potíže se mohou vyskytnout při tvorbě individuálního plánu klienta NZDM?
Metodika
Pro zpracování empirické části bakalářské práce bude zvolen kvalitativní výzkum. Do výzkumného šetření budou zapojena NZDM, která mají sídlo v Kraji Vysočina. Při sběru dat bude využita metoda dotazování, technika polostrukturovaného rozhovoru. Sociální pracovníci budou vybráni účelovým výběrem. Další technika, kterou využiji, bude zúčastněné pozorování v NZDM.
Předpokládaný přínos práce pro praxi
Práce poskytne informace v oblasti sociálních služeb zaměřených na rizikovou mládež a dále zkušenosti s tvorbou individuálního plánu s touto skupinou.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky
Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež (v textu dále jako NZDM) podle zákona č. 108/2006 Sb. poskytují ambulantní, popřípadě terénní služby dětem ve věku od 6 do 26 let ohrožených společensky nežádoucími jevy. Pomoc nabízí formou ambulantní či terénní služby. V rámci personálního obsazení je v NZDM důležitá pozice sociálního pracovníka, který je v rámci služby s jedinci v úzkém kontaktu a měl by mít náhled do toho, jak v dnešní době tráví volný čas děti a mládež ve věku od šesti do dvaceti šesti let v NZDM. Každé NZDM má jiné možnosti vyžití, otázkou je, jestli nabízené možnosti aktivit jsou atraktivní pro daný typ dětí a mládeže a jestli jejich potřeby souhlasí s tím, co nabízí sociální služby. Zajímat mě bude také to, jak se klienti o službě dozvěděli, jaké možnosti využívají NZDM k tomu, aby děti a mládež věděly o jejich existenci.
Cíle bakalářské práce
1. Zmapovat zájem uživatelů NZDM o jednotlivé aktivity definované zákonem o sociálních službách.
2. Zjistit, s jakými institucemi NZDM obvykle spolupracuje.
3. Identifikovat úskalí při tvorbě individuálního plánu klienta NZDM.
Výzkumné otázky
1. Jaké aktivity NZDM jsou ze strany uživatelů nejčastěji poptávány?
2. Na doporučení jakých institucí uživatelé NZDM přicházejí?
3. Jaké potíže se mohou vyskytnout při tvorbě individuálního plánu klienta NZDM?
Metodika
Pro zpracování empirické části bakalářské práce bude zvolen kvalitativní výzkum. Do výzkumného šetření budou zapojena NZDM, která mají sídlo v Kraji Vysočina. Při sběru dat bude využita metoda dotazování, technika polostrukturovaného rozhovoru. Sociální pracovníci budou vybráni účelovým výběrem. Další technika, kterou využiji, bude zúčastněné pozorování v NZDM.
Předpokládaný přínos práce pro praxi
Práce poskytne informace v oblasti sociálních služeb zaměřených na rizikovou mládež a dále zkušenosti s tvorbou individuálního plánu s touto skupinou.
Seznam doporučené literatury
1. HENDL, J., 2012. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vydání. Praha: Portál, ISBN 978-80-262-0219-6.
2. HOFBAUER, B., 2004. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, ISBN 80-7178-927-5.
3. MATOUŠEK, O., 2012. Základy sociální práce. 3. vydání. Praha: Portál, ISBN 978-80-262-0211-0.
4. MATOUŠEK, O., MATOUŠKOVÁ A., 2011. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. 3. vydání. Praha: Portál, ISBN 978-80-7367-825-8.
5. SAK, P., SAKOVÁ, K., 2004. Mládež na křižovatce: sociologická analýza postavení mládeže ve společnosti a její úlohy v procesech evropeizace a informatizace. Praha: Svoboda Servis, ISBN 80-86320-33-2.
6. STREETWORK. Česká asociace streetwork. Čas: Pojmosloví nízkoprahových zařízení pro děti a mládež, 2008. [online]. Čas, Dostupné na WWW: http://www.streetwork.cz/images/download/Pojmoslovi_text.pdf
7. VÁGNEROVÁ, M., Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004
8. VÁGNEROVÁ, M., 2012. Psychopatologie pro pomáhající profese. 5. vydání. Praha: Portál, ISBN 978-80-262-0225-7.
Seznam doporučené literatury
1. HENDL, J., 2012. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vydání. Praha: Portál, ISBN 978-80-262-0219-6.
2. HOFBAUER, B., 2004. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, ISBN 80-7178-927-5.
3. MATOUŠEK, O., 2012. Základy sociální práce. 3. vydání. Praha: Portál, ISBN 978-80-262-0211-0.
4. MATOUŠEK, O., MATOUŠKOVÁ A., 2011. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. 3. vydání. Praha: Portál, ISBN 978-80-7367-825-8.
5. SAK, P., SAKOVÁ, K., 2004. Mládež na křižovatce: sociologická analýza postavení mládeže ve společnosti a její úlohy v procesech evropeizace a informatizace. Praha: Svoboda Servis, ISBN 80-86320-33-2.
6. STREETWORK. Česká asociace streetwork. Čas: Pojmosloví nízkoprahových zařízení pro děti a mládež, 2008. [online]. Čas, Dostupné na WWW: http://www.streetwork.cz/images/download/Pojmoslovi_text.pdf
7. VÁGNEROVÁ, M., Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004
8. VÁGNEROVÁ, M., 2012. Psychopatologie pro pomáhající profese. 5. vydání. Praha: Portál, ISBN 978-80-262-0225-7.