Současný stav: Zdravý životní styl u dětí i výchova k němu jsou v současnosti velice důležité. Jeho nedodržování často vede k různým zdravotním problémům. V teoretické části se zaměřujeme na rozdělení školního věku, na pojem zdravotní gramotnost a determinanty zdraví. Dále se zde zabýváme úlohou sestry u praktického lékaře pro děti a dorost a edukací v oblasti ZŽS.
Cíle práce: 1. Zjistit znalosti dětí školního věku o ZŽS. 2. Zmapovat aktivní účast dětí školního věku na ZŽS. 3. Zmapovat podíl sester u PLDD na výchově ke ZŽS u dětí školního věku.
Metodika: V rámci výzkumné části bylo provedeno kvantitativní výzkumné šetření pomocí nestandardizovaných dotazníků a u kvalitativní výzkumné metody byly použity polostrukturované hloubkové rozhovory. Dotazníky byly určeny pro 2 skupiny dětí školního věku (mladší a starší), kde bylo použito 23 výzkumných otázek. Rozhovory byly uskutečněny se sestrami u PLDD, které odpovídaly na 21 otázek. Výzkum byl prováděn s dětmi ve věku 8 až 15 let a sester u PLDD v kraji Vysočina.
Výzkumný soubor: Byl tvořen 120 dětmi (8 až 15 let) a 8 sestrami v ordinacích PLDD.
Výsledky práce: Výzkumné šetření prokázalo, že znalosti dětí o ZŽS se podle věku neliší. Aktivní účast dětí na ZŽS se liší u dívek a u chlapců. Ukázalo se, že se sestry u PLDD podílí velkou měrou na výchově ke ZŽS u dětí. Díky častým pohovorům sester s dětmi a jejich rodiči, se tato situace může zlepšit.
Doporučení pro praxi: Výsledky šetření mohou být použity pro sestry pracující na dětském oddělení, v ordinacích PLDD, pro děti a jejich rodiče či pedagogické pracovníky.
Anotace v angličtině
Current situation: A healthy lifestyle at children and education about it are currently very important. Failure to do so often leads to various health problems. In the theoretical part, we focus on the division of school age, the concept of health literacy and health determinants. We also deal with the role of a nurse at a general practitioner for children and adolescents and education in the field of a HL.
Objectives: 1. To find out the knowledge of school children about a HL. 2. To map the active participation of school-age children in a HL. 3. To map the share of nurses in GPChA in the education of a HL in school-age children.
Methodology: Within the research part, a quantitative research survey was performed using non-standardized questionnaires and a qualitative research method was used semi-structured in-depth interviews. The questionnaires were designed for 2 groups of school-age children (younger and older), where 23 research questions were used. Interviews were conducted with nurses at the GPChA, who answered 21 questions. The research was done with children aged from 8 to 15 and nurses at GPChA in the Vysočina region.
Research group: It consisted of 120 children (from 8 to 15 years) and 8 nurses in GPChA offices.
Results: Research has shown that children's knowledge of a HL does not differ with age. The active participation of children in a HL differs between girls and boys. It showed that nurses at the GPChA participate very in children's raising to the HL. Thanks to frequent interviews of nurses with children and their parents, this situation can improve.
Recommendations for practice: The results of the survey can be used for nurses working in the paediatrics ward, in GPChA offices, for children and their parents or pedagogical staff.
Klíčová slova
Sestry, děti, výchova ke zdraví, školní věk, zdravý životní styl, determinanty zdraví, edukace
Klíčová slova v angličtině
Nurses, children, health education, school age, healthy lifestyle, health determinants, education
Rozsah průvodní práce
89 s. (141 390 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Současný stav: Zdravý životní styl u dětí i výchova k němu jsou v současnosti velice důležité. Jeho nedodržování často vede k různým zdravotním problémům. V teoretické části se zaměřujeme na rozdělení školního věku, na pojem zdravotní gramotnost a determinanty zdraví. Dále se zde zabýváme úlohou sestry u praktického lékaře pro děti a dorost a edukací v oblasti ZŽS.
Cíle práce: 1. Zjistit znalosti dětí školního věku o ZŽS. 2. Zmapovat aktivní účast dětí školního věku na ZŽS. 3. Zmapovat podíl sester u PLDD na výchově ke ZŽS u dětí školního věku.
Metodika: V rámci výzkumné části bylo provedeno kvantitativní výzkumné šetření pomocí nestandardizovaných dotazníků a u kvalitativní výzkumné metody byly použity polostrukturované hloubkové rozhovory. Dotazníky byly určeny pro 2 skupiny dětí školního věku (mladší a starší), kde bylo použito 23 výzkumných otázek. Rozhovory byly uskutečněny se sestrami u PLDD, které odpovídaly na 21 otázek. Výzkum byl prováděn s dětmi ve věku 8 až 15 let a sester u PLDD v kraji Vysočina.
Výzkumný soubor: Byl tvořen 120 dětmi (8 až 15 let) a 8 sestrami v ordinacích PLDD.
Výsledky práce: Výzkumné šetření prokázalo, že znalosti dětí o ZŽS se podle věku neliší. Aktivní účast dětí na ZŽS se liší u dívek a u chlapců. Ukázalo se, že se sestry u PLDD podílí velkou měrou na výchově ke ZŽS u dětí. Díky častým pohovorům sester s dětmi a jejich rodiči, se tato situace může zlepšit.
Doporučení pro praxi: Výsledky šetření mohou být použity pro sestry pracující na dětském oddělení, v ordinacích PLDD, pro děti a jejich rodiče či pedagogické pracovníky.
Anotace v angličtině
Current situation: A healthy lifestyle at children and education about it are currently very important. Failure to do so often leads to various health problems. In the theoretical part, we focus on the division of school age, the concept of health literacy and health determinants. We also deal with the role of a nurse at a general practitioner for children and adolescents and education in the field of a HL.
Objectives: 1. To find out the knowledge of school children about a HL. 2. To map the active participation of school-age children in a HL. 3. To map the share of nurses in GPChA in the education of a HL in school-age children.
Methodology: Within the research part, a quantitative research survey was performed using non-standardized questionnaires and a qualitative research method was used semi-structured in-depth interviews. The questionnaires were designed for 2 groups of school-age children (younger and older), where 23 research questions were used. Interviews were conducted with nurses at the GPChA, who answered 21 questions. The research was done with children aged from 8 to 15 and nurses at GPChA in the Vysočina region.
Research group: It consisted of 120 children (from 8 to 15 years) and 8 nurses in GPChA offices.
Results: Research has shown that children's knowledge of a HL does not differ with age. The active participation of children in a HL differs between girls and boys. It showed that nurses at the GPChA participate very in children's raising to the HL. Thanks to frequent interviews of nurses with children and their parents, this situation can improve.
Recommendations for practice: The results of the survey can be used for nurses working in the paediatrics ward, in GPChA offices, for children and their parents or pedagogical staff.
Klíčová slova
Sestry, děti, výchova ke zdraví, školní věk, zdravý životní styl, determinanty zdraví, edukace
Klíčová slova v angličtině
Nurses, children, health education, school age, healthy lifestyle, health determinants, education
Zásady pro vypracování
Současný stav:
V dnešní době přicházejí do škol ročníky dětí, které jsou čím dál tím více obézní a trpí více nemocemi než v minulých letech. A proto je zde důležité zkoumat důvody, proč k tomu tak dochází. A jedním z faktorů úspěchu je výchova ke zdravému životnímu stylu. Pod pojmem výchova rozumíme určitou cílevědomou vzdělávací činnost, jejímž cílem je připravit tyto děti pomocí učení a zprostředkování znalostí na jejich budoucí život. Na výchově by se měla podílet rodina, škola a v určité míře i zdravotníci. Další pojem je zdravý životní styl, je to souhrnné označení pro správná rozhodnutí v oblasti výživy, pohybu a také lidské psychiky.
Cíle práce:
C1: Zjistit znalosti dětí školního věku o zdravém životním stylu.
C2: Zmapovat aktivní účast dětí školního věku na zdravém životním stylu.
C3: Zmapovat podíl sester u PLDD na výchově ke zdravému životnímu stylu u dětí školního věku.
Hypotézy:
H1: Existují rozdíly ve znalostech o zdravém životním stylu u dětí mladšího a staršího školního věku.
H2: Existují genderové rozdíly v aktivní účasti na zdravém životním stylu u dětí školního věku.
Výzkumné otázky:
VO1: Jak se sestry u PLDD podílí na výchově ke zdravému životnímu stylu u dětí školního věku?
Metodika:
Pro 1. výzkumnou část bakalářské práce bude použita kvantitativní výzkumná metoda. Technikou sběru dat bude zvolen nestandardizovaný dotazník v internetové podobě určený pro 2 skupiny dětí školního věku (mladší a starší).
Pro 2. výzkumnou část bakalářské práce bude použita kvalitativní výzkumná metoda, technika polostrukturovaných hloubkových rozhovorů se sestrami u PLDD.
Předpokládané využití práce v praxi:
Výsledky šetření mohou být použity pro sestry pracující na dětském oddělení, u lékařů PLDD, pro děti a jejich rodiče nebo pro pedagogické pracovníky. Praktickým výstupem bude návrh na edukační program v oblasti zdravého životního stylu.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
V dnešní době přicházejí do škol ročníky dětí, které jsou čím dál tím více obézní a trpí více nemocemi než v minulých letech. A proto je zde důležité zkoumat důvody, proč k tomu tak dochází. A jedním z faktorů úspěchu je výchova ke zdravému životnímu stylu. Pod pojmem výchova rozumíme určitou cílevědomou vzdělávací činnost, jejímž cílem je připravit tyto děti pomocí učení a zprostředkování znalostí na jejich budoucí život. Na výchově by se měla podílet rodina, škola a v určité míře i zdravotníci. Další pojem je zdravý životní styl, je to souhrnné označení pro správná rozhodnutí v oblasti výživy, pohybu a také lidské psychiky.
Cíle práce:
C1: Zjistit znalosti dětí školního věku o zdravém životním stylu.
C2: Zmapovat aktivní účast dětí školního věku na zdravém životním stylu.
C3: Zmapovat podíl sester u PLDD na výchově ke zdravému životnímu stylu u dětí školního věku.
Hypotézy:
H1: Existují rozdíly ve znalostech o zdravém životním stylu u dětí mladšího a staršího školního věku.
H2: Existují genderové rozdíly v aktivní účasti na zdravém životním stylu u dětí školního věku.
Výzkumné otázky:
VO1: Jak se sestry u PLDD podílí na výchově ke zdravému životnímu stylu u dětí školního věku?
Metodika:
Pro 1. výzkumnou část bakalářské práce bude použita kvantitativní výzkumná metoda. Technikou sběru dat bude zvolen nestandardizovaný dotazník v internetové podobě určený pro 2 skupiny dětí školního věku (mladší a starší).
Pro 2. výzkumnou část bakalářské práce bude použita kvalitativní výzkumná metoda, technika polostrukturovaných hloubkových rozhovorů se sestrami u PLDD.
Předpokládané využití práce v praxi:
Výsledky šetření mohou být použity pro sestry pracující na dětském oddělení, u lékařů PLDD, pro děti a jejich rodiče nebo pro pedagogické pracovníky. Praktickým výstupem bude návrh na edukační program v oblasti zdravého životního stylu.
Seznam doporučené literatury
ČELEDOVÁ, L., ČEVELA, R., 2010. Výchova ke zdraví. Praha: Grada. 128 s. ISBN 978-80-247-3213-8.
FRAŇKOVÁ, S., PAŘÍZKOVÁ, J., MALICHOVÁ, E., 2013. Jídlo v životě dítěte a adolescenta: teorie, výzkum, praxe. Praha: Karolinum. 302 s. ISBN 987-80-246-2247-7.
MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. a kol., 2015. Výchova ke zdraví. 2. vydání. Praha: Grada. 312 s. ISBN 978-80-247-5351-8.
SEDLÁŘOVÁ, P. a kol., 2008. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. Praha: Grada. 248 s. ISBN 978-80-247-1613-8.
VAŠÍČKOVÁ, J., CSÉMY, L., 2013. Zdraví a životní styl dětí a školáků. Olomouc: Univerzita Palackého. 172 s. ISBN 978-80-244-3409-4.
Seznam doporučené literatury
ČELEDOVÁ, L., ČEVELA, R., 2010. Výchova ke zdraví. Praha: Grada. 128 s. ISBN 978-80-247-3213-8.
FRAŇKOVÁ, S., PAŘÍZKOVÁ, J., MALICHOVÁ, E., 2013. Jídlo v životě dítěte a adolescenta: teorie, výzkum, praxe. Praha: Karolinum. 302 s. ISBN 987-80-246-2247-7.
MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. a kol., 2015. Výchova ke zdraví. 2. vydání. Praha: Grada. 312 s. ISBN 978-80-247-5351-8.
SEDLÁŘOVÁ, P. a kol., 2008. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. Praha: Grada. 248 s. ISBN 978-80-247-1613-8.
VAŠÍČKOVÁ, J., CSÉMY, L., 2013. Zdraví a životní styl dětí a školáků. Olomouc: Univerzita Palackého. 172 s. ISBN 978-80-244-3409-4.