Diplomová práce zkoumá vliv hudby na osobnostní rozvoj u lidí v mezních životních situacích. V teoretické části představuje hudbu v její historii, její působení na osobnostní rozvoj člověka a způsoby vyrovnávání se s náročnými životními situacemi. Dokumentuje životní příběhy lidí, kteří se ocitli v limitovaných životních situacích a řešili je pomocí hudby a hudebním sebevzděláváním. Zkoumá, a z pozice hudebního pedagoga hodnotí, jak hudba ovlivnila kvalitu jejich života při zdravotní disabilitě a sociální exkluzi. Zvolená strategie kvalitativního výzkumu za použití techniky strukturovaného rozhovoru s třemi respondenty umožnila získat relevantní odpovědi na výzkumné otázky, jak s pomocí hudby prožívali náročné životní situace, jak se s nimi vyrovnávali, a jak prožívání jejich náročných životních situací posoudil hudební pedagog. Diplomová práce potvrdila předpoklad, že hudbu jako umění i jako nástroj muzikoterapie lze využívat v přímé sociální práci s lidmi, kteří se ocitnou v náročných životních situacích, jako prostředek ke zkvalitnění jejich života.
Anotace v angličtině
The diploma thesis explores the influence of music on the personal development of people in marginal and extreme life situations. In the theoretical part it presents music in its history, its great influence on human personality development and obviously ways to cope with demanding and difficult life situations. The diploma thesis tries to document the life stories of people, who find themselves in extremely limited life situations and these people solved their situation through music and musical self education. The diploma thesis examines, investigates and assesses and evaluates it from position of music educator and examines how music influenced the quality of their lives during health disorders and distabilities and social exclusion. Voted and selected qualitative research strategy helping by using a structured interview technique with three respondents was to obtain and get relevant replies and answers to research questions how they experienced the difficult life situations with the help of music, next, how they have dealt with extreme life situations, and, last time, how the experience of their difficult life situations has been assessed by the educator. The diploma thesis confirmed the assumption that music as an art and instrument of music therapy can be used regularly in direct social work with those people, which they find themselves in difficult life situations as a means of improving their lives.
Klíčová slova
Hudba, muzikoterapie, náročné životní situace, osobnostní rozvoj, kvalita života
Klíčová slova v angličtině
Music, musical therapy, difficult life situations, personality development, quality of life
Rozsah průvodní práce
105 s. (21513 slov)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce zkoumá vliv hudby na osobnostní rozvoj u lidí v mezních životních situacích. V teoretické části představuje hudbu v její historii, její působení na osobnostní rozvoj člověka a způsoby vyrovnávání se s náročnými životními situacemi. Dokumentuje životní příběhy lidí, kteří se ocitli v limitovaných životních situacích a řešili je pomocí hudby a hudebním sebevzděláváním. Zkoumá, a z pozice hudebního pedagoga hodnotí, jak hudba ovlivnila kvalitu jejich života při zdravotní disabilitě a sociální exkluzi. Zvolená strategie kvalitativního výzkumu za použití techniky strukturovaného rozhovoru s třemi respondenty umožnila získat relevantní odpovědi na výzkumné otázky, jak s pomocí hudby prožívali náročné životní situace, jak se s nimi vyrovnávali, a jak prožívání jejich náročných životních situací posoudil hudební pedagog. Diplomová práce potvrdila předpoklad, že hudbu jako umění i jako nástroj muzikoterapie lze využívat v přímé sociální práci s lidmi, kteří se ocitnou v náročných životních situacích, jako prostředek ke zkvalitnění jejich života.
Anotace v angličtině
The diploma thesis explores the influence of music on the personal development of people in marginal and extreme life situations. In the theoretical part it presents music in its history, its great influence on human personality development and obviously ways to cope with demanding and difficult life situations. The diploma thesis tries to document the life stories of people, who find themselves in extremely limited life situations and these people solved their situation through music and musical self education. The diploma thesis examines, investigates and assesses and evaluates it from position of music educator and examines how music influenced the quality of their lives during health disorders and distabilities and social exclusion. Voted and selected qualitative research strategy helping by using a structured interview technique with three respondents was to obtain and get relevant replies and answers to research questions how they experienced the difficult life situations with the help of music, next, how they have dealt with extreme life situations, and, last time, how the experience of their difficult life situations has been assessed by the educator. The diploma thesis confirmed the assumption that music as an art and instrument of music therapy can be used regularly in direct social work with those people, which they find themselves in difficult life situations as a means of improving their lives.
Klíčová slova
Hudba, muzikoterapie, náročné životní situace, osobnostní rozvoj, kvalita života
Klíčová slova v angličtině
Music, musical therapy, difficult life situations, personality development, quality of life
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky:
Hudba působí na člověka po celý život, ovlivňuje ho při poslechu i při vlastní reprodukci hudby. Pomáhá mu zvládat i těžké životní situace.
Cíl práce:
Popsat zkušenosti lidí, kteří se ocitli v mezních životních situacích a řešili je pomocí hudby.
Popsat zkušenosti hudebního pedagoga se způsoby, kterými se lidé v mezních situacích vyrovnávají pomocí hudby.
Otázky:
Jaké zdravotní a psychosociální situace a obtíže prožívají lidé, kteří se ocitli v náročných životních situacích?
Jak se s nimi vyrovnávají pomocí hudby?
Jak se z pohledu hudebního pedagoga vyrovnávají pomocí hudby lidé v mezních životních situacích?
Metody:
Kvalitativní strategie. Semiostrukturovaný rozhovor a pozorování.
3 respondenti, případová studie, kvalitativní obsahová analýza rozhovorů a pozorování.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky:
Hudba působí na člověka po celý život, ovlivňuje ho při poslechu i při vlastní reprodukci hudby. Pomáhá mu zvládat i těžké životní situace.
Cíl práce:
Popsat zkušenosti lidí, kteří se ocitli v mezních životních situacích a řešili je pomocí hudby.
Popsat zkušenosti hudebního pedagoga se způsoby, kterými se lidé v mezních situacích vyrovnávají pomocí hudby.
Otázky:
Jaké zdravotní a psychosociální situace a obtíže prožívají lidé, kteří se ocitli v náročných životních situacích?
Jak se s nimi vyrovnávají pomocí hudby?
Jak se z pohledu hudebního pedagoga vyrovnávají pomocí hudby lidé v mezních životních situacích?
Metody:
Kvalitativní strategie. Semiostrukturovaný rozhovor a pozorování.
3 respondenti, případová studie, kvalitativní obsahová analýza rozhovorů a pozorování.
Seznam doporučené literatury
BARKSDALE, A., L., 2004. Music Therapy and Leisure for Persons with Disabilities. USA: Singamore Publishing. ISBN
1-57167-511-6.
BENÍČKOVÁ, M., 2011. Muzikoterapie a specifické poruchy učení. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3520-7.
ERIKSON, E., H., 2015. Životní cyklus rozšířený a dokončený - Devět věků člověka. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0786-3.
FELBER, R. et al., 2005. Muzikoterapie - Terapie zpěvem, Hranice: Fabula. ISBN 80-86600-24-6.
GERLICHOVÁ, M., 2014. Muzikoterapie v praxi - Příběhy muzikoterapeutických cest. Praha: Grada. ISBN 9788024745817.
JURKOVIČ, P., 2012. Od výkřiku k písničce. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-750-3.
KANTOR, J. et al., 2009. Základy muzikoterapie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2846-9.
KELLER, M.,S., 1986. Some Ethnomusicological Considerations about Magic and Therapeutic Uses of Music, International Journal of Music Education, 8/2, 13-16.
MATOUŠEK, O., 2003. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Slon. ISBN 80-86429-19-9.
MEADOWS, A., 2011. Developments in Music Therapy Practices: Case Study Perspectives. New Hampshire: Barcelona Publishers. ISBN 978-1-891278-75-4.
MORENO, J., J., 2005. Rozehrát svou vnitřní hudbu - Muzikoterapie a psychodrama. Praha: Portál. ISBN 80-7178-980-1.
ŠIMANOVSKÝ, Z., 2011. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-928-6.
VÁGNEROVÁ, M. et al., 1999. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum. ISBN 8071849294.
VÁGNEROVÁ, M., 2012. Vývojová psychologie - Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. ISBN 9788024621531.
ZELEIOVÁ, J., 2007. Muzikoterapie. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-237-9.
Seznam doporučené literatury
BARKSDALE, A., L., 2004. Music Therapy and Leisure for Persons with Disabilities. USA: Singamore Publishing. ISBN
1-57167-511-6.
BENÍČKOVÁ, M., 2011. Muzikoterapie a specifické poruchy učení. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3520-7.
ERIKSON, E., H., 2015. Životní cyklus rozšířený a dokončený - Devět věků člověka. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0786-3.
FELBER, R. et al., 2005. Muzikoterapie - Terapie zpěvem, Hranice: Fabula. ISBN 80-86600-24-6.
GERLICHOVÁ, M., 2014. Muzikoterapie v praxi - Příběhy muzikoterapeutických cest. Praha: Grada. ISBN 9788024745817.
JURKOVIČ, P., 2012. Od výkřiku k písničce. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-750-3.
KANTOR, J. et al., 2009. Základy muzikoterapie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2846-9.
KELLER, M.,S., 1986. Some Ethnomusicological Considerations about Magic and Therapeutic Uses of Music, International Journal of Music Education, 8/2, 13-16.
MATOUŠEK, O., 2003. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Slon. ISBN 80-86429-19-9.
MEADOWS, A., 2011. Developments in Music Therapy Practices: Case Study Perspectives. New Hampshire: Barcelona Publishers. ISBN 978-1-891278-75-4.
MORENO, J., J., 2005. Rozehrát svou vnitřní hudbu - Muzikoterapie a psychodrama. Praha: Portál. ISBN 80-7178-980-1.
ŠIMANOVSKÝ, Z., 2011. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-928-6.
VÁGNEROVÁ, M. et al., 1999. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum. ISBN 8071849294.
VÁGNEROVÁ, M., 2012. Vývojová psychologie - Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. ISBN 9788024621531.
ZELEIOVÁ, J., 2007. Muzikoterapie. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-237-9.