Bakalarska prace se zabyva problematikou ohrozeni krajiny v POU Pribyslav a naslednym vytvorenim vlastnich namet vyuziti sledovane tematiky ve vyuce zemepisu na 2. stupni ZS. Teoreticka cast prace se zabyva nejprve vymezenim zakladni terminologie. Nasledne byla provedena analyza mapovych podklad a vlastni terenni vyzkum. V dalsi casti se prace venuje shrnuti ziskanych poznatk charakterizujicich geograficke podminky zkoumaneho regionu se zamerenim na stav zivotniho prostredi a geohazard . Praktickou casti prace je vytvoreni vlastnich namet vyuziti sledovane tematiky ve vyuce zemepisu na 2. stupni ZS, a to predevsim v ramci uciva tematickeho celku Zivotni prostredi (podle Ramcoveho vzdelavaciho programu pro zakladni vzdelavani).
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the issue of natural hazards in POU Pribyslav and creating new suggestions of using the topic of the thesis in the geography lessons on the 2nd grade of primary school. The theoretical part deals with introducing the basic terminology. Then the analysis of maps and a legwork took place. The next part of the thesis summarizes the gained information characterizing the geographic conditions of the region with respect to its environment and geohazards. The practical part of the thesis deals with creating author's own activities for the geography lessons on the 2nd grade of the primary school. These activities are based on the issue given in the thesis. They should be used mainly for teaching the topic of Environment (as given in the Framework Education Programme for Primary Education).
Geography, landscape, geohazard, 2nd grade of the primary school, Pribyslav
Rozsah průvodní práce
102 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalarska prace se zabyva problematikou ohrozeni krajiny v POU Pribyslav a naslednym vytvorenim vlastnich namet vyuziti sledovane tematiky ve vyuce zemepisu na 2. stupni ZS. Teoreticka cast prace se zabyva nejprve vymezenim zakladni terminologie. Nasledne byla provedena analyza mapovych podklad a vlastni terenni vyzkum. V dalsi casti se prace venuje shrnuti ziskanych poznatk charakterizujicich geograficke podminky zkoumaneho regionu se zamerenim na stav zivotniho prostredi a geohazard . Praktickou casti prace je vytvoreni vlastnich namet vyuziti sledovane tematiky ve vyuce zemepisu na 2. stupni ZS, a to predevsim v ramci uciva tematickeho celku Zivotni prostredi (podle Ramcoveho vzdelavaciho programu pro zakladni vzdelavani).
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the issue of natural hazards in POU Pribyslav and creating new suggestions of using the topic of the thesis in the geography lessons on the 2nd grade of primary school. The theoretical part deals with introducing the basic terminology. Then the analysis of maps and a legwork took place. The next part of the thesis summarizes the gained information characterizing the geographic conditions of the region with respect to its environment and geohazards. The practical part of the thesis deals with creating author's own activities for the geography lessons on the 2nd grade of the primary school. These activities are based on the issue given in the thesis. They should be used mainly for teaching the topic of Environment (as given in the Framework Education Programme for Primary Education).
Geography, landscape, geohazard, 2nd grade of the primary school, Pribyslav
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zhodnocení problematiky a zjištění stavu ohrožení krajiny v POÚ Přibyslav a následné vytvoření vlastních námětů využití sledované tematiky ve výuce zeměpisu na 2. stupni ZŠ (se specifikací praktických výukový výstupů na POÚ Přibyslav).
Při tvorbě bakalářské práce bude postupováno následujícím způsobem:
1) Bakalář provede nejprve rozbor literatury a materiálů vztahujících se k tématu bakalářské práce. První část bakalářské práce bude věnována teoretické části studia a vymezení základní terminologie (přírodní rizika a geohazardy, ochrana přírody a krajiny v České republice aj.)
2) Analýza existujících mapových podkladů a dokumentů vztahujících se k POÚ Přibyslav a jejich ověření v terénu v rámci vlastního terenního výzkumu
3) Bakalář zpracuje vlastní text práce vycházející z výsledků bodu 1. a 2. charakterizující geografické podmínky regionu POÚ Přibyslav se zaměřením na stav životního prostředí (především problematika geohazardů a přírodních rizik v území, využívání území aj.)
4) Výsledkem práce budou vlastní náměty využití sledované tematiky (ohrožení životního prostředí, výskyt přírodních rizik a geohazardů v POÚ Přibyslav) ve výuce zeměpisu na 2. stupni ZŠ (především v rámci učiva tematických celků Životní prostředí a Česká republika)
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zhodnocení problematiky a zjištění stavu ohrožení krajiny v POÚ Přibyslav a následné vytvoření vlastních námětů využití sledované tematiky ve výuce zeměpisu na 2. stupni ZŠ (se specifikací praktických výukový výstupů na POÚ Přibyslav).
Při tvorbě bakalářské práce bude postupováno následujícím způsobem:
1) Bakalář provede nejprve rozbor literatury a materiálů vztahujících se k tématu bakalářské práce. První část bakalářské práce bude věnována teoretické části studia a vymezení základní terminologie (přírodní rizika a geohazardy, ochrana přírody a krajiny v České republice aj.)
2) Analýza existujících mapových podkladů a dokumentů vztahujících se k POÚ Přibyslav a jejich ověření v terénu v rámci vlastního terenního výzkumu
3) Bakalář zpracuje vlastní text práce vycházející z výsledků bodu 1. a 2. charakterizující geografické podmínky regionu POÚ Přibyslav se zaměřením na stav životního prostředí (především problematika geohazardů a přírodních rizik v území, využívání území aj.)
4) Výsledkem práce budou vlastní náměty využití sledované tematiky (ohrožení životního prostředí, výskyt přírodních rizik a geohazardů v POÚ Přibyslav) ve výuce zeměpisu na 2. stupni ZŠ (především v rámci učiva tematických celků Životní prostředí a Česká republika)
Seznam doporučené literatury
BRYANT, E.: Natural Hazards. 2. vyd. Cambridge University Press, Cambridge, 2005. 312 s.
DEMEK, J. (1990): Nauka o krajině. Přírodovědecká fakulta UP, Olomouc. 250 s.
DEMEK, J. (1999): Vybrané kapitoly z krajinné ekologie. Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, Brno. 102 s.
DRDOŠ, J.: Prírodné prostredie: zdroje potenciály únosnosť hazardy riziká. In: Geografický časopis, 1992, roč. 44, č. 1, s. 30-39.
FORMAN, R. T. T., GODRON, M. (1993): Krajinná ekologie. Academia, Praha. 584 s.
HRNČIAROVÁ, T. (2006): Krajinnoekologické podmienky rozvoja Bratislavy. Veda, SAV, Bratislava, 315 s.
CHLUPÁČ, I., et al. (2002): Geologická minulost České republiky. Academia, Praha. 436 s.
IZAKOVIČOVÁ, Z., HRNČIAROVÁ, T. a kol. (2001): Environmentálne hodnotenie sídleného prostredia. Združenie Krajiny 21, Ústav krajinej ekológie SAV, Bratislava, 102 s.
McKNIGHT, T. L., HESS, D.: Physical Geography: A Landscape Appreciation. 7th ed. Prentice Hall, New Jersey. 2002. 629 s.
SMITH, K.: Environmental Hazards: Assesing Risk And Reducing Disaster. 3. vyd. Routledge, Londýn, 2002. 392 s.
Seznam doporučené literatury
BRYANT, E.: Natural Hazards. 2. vyd. Cambridge University Press, Cambridge, 2005. 312 s.
DEMEK, J. (1990): Nauka o krajině. Přírodovědecká fakulta UP, Olomouc. 250 s.
DEMEK, J. (1999): Vybrané kapitoly z krajinné ekologie. Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, Brno. 102 s.
DRDOŠ, J.: Prírodné prostredie: zdroje potenciály únosnosť hazardy riziká. In: Geografický časopis, 1992, roč. 44, č. 1, s. 30-39.
FORMAN, R. T. T., GODRON, M. (1993): Krajinná ekologie. Academia, Praha. 584 s.
HRNČIAROVÁ, T. (2006): Krajinnoekologické podmienky rozvoja Bratislavy. Veda, SAV, Bratislava, 315 s.
CHLUPÁČ, I., et al. (2002): Geologická minulost České republiky. Academia, Praha. 436 s.
IZAKOVIČOVÁ, Z., HRNČIAROVÁ, T. a kol. (2001): Environmentálne hodnotenie sídleného prostredia. Združenie Krajiny 21, Ústav krajinej ekológie SAV, Bratislava, 102 s.
McKNIGHT, T. L., HESS, D.: Physical Geography: A Landscape Appreciation. 7th ed. Prentice Hall, New Jersey. 2002. 629 s.
SMITH, K.: Environmental Hazards: Assesing Risk And Reducing Disaster. 3. vyd. Routledge, Londýn, 2002. 392 s.