Bakalářská práce se zabývá tématem dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné mateřské škole a přístupem učitele k této problematice. Hlavním cílem výzkumu je sledovat proces, díky kterému je v mateřské škole dítěti, u kterého vyučující pozorují vývojovou odlišnost nebo speciální vzdělávací potřebu, udělena prvotní diagnóza. Dalším cílem je stanovení, nakolik výše uvedené poznání vede k intervenci. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část se zabývá problematikou vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami, diagnostikou dítěte předškolního věku a osobností učitele mateřské školy, který je v přímém kontaktu s těmito dětmi. Praktická část seznamuje s průběhem šetření. Metodou sběru dat budou hloubkové rozhovory s vybranými učitelkami z mateřských škol, které mají zkušenost s edukací dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné mateřské škole.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the topic of a child with special educational needs in a common nursery school and the teacher's approach to this issue. The main aim of the research is to follow the process of pre-diagnosis of a child in a kindergarten, where teachers observe developmental differences or special educational needs, and to what extent this knowledge leads to intervention. The thesis is divided into two parts. The theoretical part deals with the issue of education of individuals with special educational needs, diagnostics of preschool children, and the personality of a kindergarten teacher who is in direct contact with these children. In the practical part, we learn about the course of the investigation. The method of data collection is an in-depth interview with selected kindergarten teachers who have experience in educating a child with special educational needs in a regular kindergarten.
Klíčová slova
Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, pedagogická diagnostika, osobnost pedagoga
Klíčová slova v angličtině
Child with special educational needs, pedagogical diagnostics, pedagogue personality
Rozsah průvodní práce
56 s. (+39 s. příloh)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá tématem dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné mateřské škole a přístupem učitele k této problematice. Hlavním cílem výzkumu je sledovat proces, díky kterému je v mateřské škole dítěti, u kterého vyučující pozorují vývojovou odlišnost nebo speciální vzdělávací potřebu, udělena prvotní diagnóza. Dalším cílem je stanovení, nakolik výše uvedené poznání vede k intervenci. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část se zabývá problematikou vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami, diagnostikou dítěte předškolního věku a osobností učitele mateřské školy, který je v přímém kontaktu s těmito dětmi. Praktická část seznamuje s průběhem šetření. Metodou sběru dat budou hloubkové rozhovory s vybranými učitelkami z mateřských škol, které mají zkušenost s edukací dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné mateřské škole.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the topic of a child with special educational needs in a common nursery school and the teacher's approach to this issue. The main aim of the research is to follow the process of pre-diagnosis of a child in a kindergarten, where teachers observe developmental differences or special educational needs, and to what extent this knowledge leads to intervention. The thesis is divided into two parts. The theoretical part deals with the issue of education of individuals with special educational needs, diagnostics of preschool children, and the personality of a kindergarten teacher who is in direct contact with these children. In the practical part, we learn about the course of the investigation. The method of data collection is an in-depth interview with selected kindergarten teachers who have experience in educating a child with special educational needs in a regular kindergarten.
Klíčová slova
Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, pedagogická diagnostika, osobnost pedagoga
Klíčová slova v angličtině
Child with special educational needs, pedagogical diagnostics, pedagogue personality
Zásady pro vypracování
Cílem předkládané práce je sledovat proces, kterým je dítěti v MŠ, u kterého vyučující pozorují vývojovou odlišnost nebo speciální vzdělávací potřebu, udělena prvotní diagnóza a nakolik je toto poznání vede k intervenci.
Teoretická část bakalářské práce bude obsahovat kapitoly věnující se dětem s individuálními vývojovými zvláštnostmi, osobností pedagoga, profesními kompetencemi učitele.
V empirické části práce budou analyzovány konkrétní situace dětí (žáků MŠ) a jejich učitelů. Budou kvalitativními postupy analyzována data získaná pomocí dotazníků a rozhovorů s učiteli a rodiči.
Zásady pro vypracování
Cílem předkládané práce je sledovat proces, kterým je dítěti v MŠ, u kterého vyučující pozorují vývojovou odlišnost nebo speciální vzdělávací potřebu, udělena prvotní diagnóza a nakolik je toto poznání vede k intervenci.
Teoretická část bakalářské práce bude obsahovat kapitoly věnující se dětem s individuálními vývojovými zvláštnostmi, osobností pedagoga, profesními kompetencemi učitele.
V empirické části práce budou analyzovány konkrétní situace dětí (žáků MŠ) a jejich učitelů. Budou kvalitativními postupy analyzována data získaná pomocí dotazníků a rozhovorů s učiteli a rodiči.
Seznam doporučené literatury
KURCINKOVÁ SHEEDYOVÁ, M. Problémové dítě v rodině a ve škole. Praha: Portál, 1998 LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. 1. vyd. Praha: Portál, 2010.
MATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1986.
MERTIN, V. a GILLERNOVÁ, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2015
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013.
RONENOVÁ, T. Psychologická pomoc dětem v nesnázích: kognitivně behaviorální přístupy při práci s dětmi. Praha: Portál, 2000
SVOBODOVÁ, Eva a kol. Vzdělávání v mateřské škole. Praha: Portál, 2010.
SVOBODOVÁ, E. a VÍTEČKOVÁ, M. a kol. Osobnost předškolního pedagoga. Praha: Portál 2017
VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: co by mě učitel vědět o své profesi. Praha: PeadF UK, 2007
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998
Vyhláška 20/2016Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
Zákon č. 561/2004 Sb. O předškolním, základním, středním, vyšším a odborném a jiném vzdělání (školský zákon), v platném znění.
Seznam doporučené literatury
KURCINKOVÁ SHEEDYOVÁ, M. Problémové dítě v rodině a ve škole. Praha: Portál, 1998 LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. 1. vyd. Praha: Portál, 2010.
MATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1986.
MERTIN, V. a GILLERNOVÁ, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2015
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013.
RONENOVÁ, T. Psychologická pomoc dětem v nesnázích: kognitivně behaviorální přístupy při práci s dětmi. Praha: Portál, 2000
SVOBODOVÁ, Eva a kol. Vzdělávání v mateřské škole. Praha: Portál, 2010.
SVOBODOVÁ, E. a VÍTEČKOVÁ, M. a kol. Osobnost předškolního pedagoga. Praha: Portál 2017
VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: co by mě učitel vědět o své profesi. Praha: PeadF UK, 2007
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998
Vyhláška 20/2016Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
Zákon č. 561/2004 Sb. O předškolním, základním, středním, vyšším a odborném a jiném vzdělání (školský zákon), v platném znění.