Bakalářská práce se věnuje práci s keramickou hlínou při výuce studentů se středně těžkým mentálním postižením v praktické škole jednoleté.
V teoretické části práce byly vymezeny základní pojmy. Byli tu také specifikováni studenti s mentálním postižením a jejich vzdělávání, ve stručnosti byla shrnuta historie, způsoby vytváření a dekorování keramiky. Kapitola o arteterapii a artefiletice se věnovala i aplikaci těchto terapeutických postupů při keramické tvorbě s osobami s mentálním postižením.
V praktické části byly charakterizovány cíle práce, metodika šetření a techniky sběru dat. Cílem bylo vytvoření pracovních postupů na dva keramické výrobky tak, aby byly použitelné pro studenty praktické školy jednoleté v praxi. Byly sestaveny na základě zkušeností a znalostí technologických postupů a upraveny podle individuálních potřeb a schopností studentů. Dílčím cílem bylo zjistit, jak se práce s keramickou hlínou může projevit v kognitivních a motorických schopnostech studentů. Prostředkem k jeho naplnění byl kvalitativní výzkum založený na zúčastněném pozorování, analýze dokumentů a rozhovoru. Z šetření vyplynulo, že u studentů došlo během sledovaného období ke zlepšení komunikačních schopností, rozšíření slovní zásoby, posílení sebedůvěry, zlepšení seriality a emoční stability, jemné motoriky, prostorové orientace, délky udržení pozornosti i k rozvoji tvořivosti a představivosti.
Výstupy mé bakalářské práce jsou podloženy zkušenostmi z pedagogické praxe a mohou být podnětné pro další začínající i zkušené pedagogy, kteří hledají inspiraci a návod, jak a jaké keramické výrobky vytvořit. Využít je mohou i pedagogové volného času při volnočasových aktivitách nebo kreativní rodiče. Kvůli individuálním potřebám byla v popisu pozorování jednotlivých studentů popsána i úskalí, do kterých jsme se během tvoření dostali a cesta, kterou jsme se vydali k jejich vyřešení.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis examines the work with ceramic clay for teaching students with moderate mental disabilities at a one - year practical school.
The theoretical part of the thesis defines basic terms. Moreover, the theoretical part provides the specification of students with mental disabilities and the methods of their education, and briefly summarizes the history and methods of creating and decorating ceramics. The chapter on art therapy and artephiletics is also concerned with the application of these therapeutic procedures to the work with ceramics with mentally disabled persons.
The practical part characterizes the objectives of the thesis, research methodology and data collection techniques. The objective was to design work procedures for two ceramic products such that these procedures may be used in practice for students at a one - year practical school. The procedures were developed based on experience and knowledge of technological procedures and adjusted to the students' individual needs and skills. As a partial objective, the practical part examines the extent of impact that the work with ceramic clay may have on the students' cognitive and motoric skills. This objective was accomplished through a qualitative research based on a participating observation, analysis of documents and interview. The research showed that during the period observed, the results of the work with ceramic clay were improvement in the students' communication skills, broadening of their vocabulary, boost in their self-confidence, improvement of seriality and emotional stability, fine motor activities, spatial orientation, length of their attention span and development of their creativity and imagination.
The outputs of the bachelor thesis are based on teaching training experience and may well be inspiring for both beginning and experienced teachers who look for inspiration and guidance as to how and what ceramic products can be created. Moreover, the outputs may be used by leisure - time teachers for leisure activities or by creative parents. Taking into account students' individual needs, the section engaged in observation of individual students describes the pitfalls we faced in the creative process and the route we took to solve these pitfalls.
Klíčová slova
Mentální postižení, mentální retardace, artefiletika, keramická hlína, praktická škola jednoletá, pracovní postup.
Klíčová slova v angličtině
Mental disability, mental retardation, artephiletics, ceramic clay, one - year practical school, work procedure.
Rozsah průvodní práce
76 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje práci s keramickou hlínou při výuce studentů se středně těžkým mentálním postižením v praktické škole jednoleté.
V teoretické části práce byly vymezeny základní pojmy. Byli tu také specifikováni studenti s mentálním postižením a jejich vzdělávání, ve stručnosti byla shrnuta historie, způsoby vytváření a dekorování keramiky. Kapitola o arteterapii a artefiletice se věnovala i aplikaci těchto terapeutických postupů při keramické tvorbě s osobami s mentálním postižením.
V praktické části byly charakterizovány cíle práce, metodika šetření a techniky sběru dat. Cílem bylo vytvoření pracovních postupů na dva keramické výrobky tak, aby byly použitelné pro studenty praktické školy jednoleté v praxi. Byly sestaveny na základě zkušeností a znalostí technologických postupů a upraveny podle individuálních potřeb a schopností studentů. Dílčím cílem bylo zjistit, jak se práce s keramickou hlínou může projevit v kognitivních a motorických schopnostech studentů. Prostředkem k jeho naplnění byl kvalitativní výzkum založený na zúčastněném pozorování, analýze dokumentů a rozhovoru. Z šetření vyplynulo, že u studentů došlo během sledovaného období ke zlepšení komunikačních schopností, rozšíření slovní zásoby, posílení sebedůvěry, zlepšení seriality a emoční stability, jemné motoriky, prostorové orientace, délky udržení pozornosti i k rozvoji tvořivosti a představivosti.
Výstupy mé bakalářské práce jsou podloženy zkušenostmi z pedagogické praxe a mohou být podnětné pro další začínající i zkušené pedagogy, kteří hledají inspiraci a návod, jak a jaké keramické výrobky vytvořit. Využít je mohou i pedagogové volného času při volnočasových aktivitách nebo kreativní rodiče. Kvůli individuálním potřebám byla v popisu pozorování jednotlivých studentů popsána i úskalí, do kterých jsme se během tvoření dostali a cesta, kterou jsme se vydali k jejich vyřešení.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis examines the work with ceramic clay for teaching students with moderate mental disabilities at a one - year practical school.
The theoretical part of the thesis defines basic terms. Moreover, the theoretical part provides the specification of students with mental disabilities and the methods of their education, and briefly summarizes the history and methods of creating and decorating ceramics. The chapter on art therapy and artephiletics is also concerned with the application of these therapeutic procedures to the work with ceramics with mentally disabled persons.
The practical part characterizes the objectives of the thesis, research methodology and data collection techniques. The objective was to design work procedures for two ceramic products such that these procedures may be used in practice for students at a one - year practical school. The procedures were developed based on experience and knowledge of technological procedures and adjusted to the students' individual needs and skills. As a partial objective, the practical part examines the extent of impact that the work with ceramic clay may have on the students' cognitive and motoric skills. This objective was accomplished through a qualitative research based on a participating observation, analysis of documents and interview. The research showed that during the period observed, the results of the work with ceramic clay were improvement in the students' communication skills, broadening of their vocabulary, boost in their self-confidence, improvement of seriality and emotional stability, fine motor activities, spatial orientation, length of their attention span and development of their creativity and imagination.
The outputs of the bachelor thesis are based on teaching training experience and may well be inspiring for both beginning and experienced teachers who look for inspiration and guidance as to how and what ceramic products can be created. Moreover, the outputs may be used by leisure - time teachers for leisure activities or by creative parents. Taking into account students' individual needs, the section engaged in observation of individual students describes the pitfalls we faced in the creative process and the route we took to solve these pitfalls.
Klíčová slova
Mentální postižení, mentální retardace, artefiletika, keramická hlína, praktická škola jednoletá, pracovní postup.
Klíčová slova v angličtině
Mental disability, mental retardation, artephiletics, ceramic clay, one - year practical school, work procedure.
Zásady pro vypracování
Současný stav problematiky:
U studentů praktické školy je prvořadý rozvoj manuálních a motorických schopností, pomocí nichž dochází k pozitivnímu vývoji osobnosti, ctižádosti, vůli něco umět a dokázat. Důležitý je i rozvoj komunikace, vyjadřování a tím i rozvoj myšlení. Práce s keramickou hlínou je chápána jako velice vhodná a přínosná, především v rámci arteterapie a ergoterapie.
Cíl práce:
Vypracování pracovních postupů při výrobě keramiky pro studenty praktické školy se středně těžkým mentálním postižením, následná evaluace použitelnosti v praxi a vlivu této práce na další činnosti studentů.
Popis metodiky:
V práci bude navržen pracovní postup při výrobě keramických výrobků, bude provedeno pozorování činnosti studentů, srovnání vývoje během určitého časového období, analýza dokumentace studentů pro sestavení kazuistik a rozhovor.
Využití v praxi:
Bakalářská práce může sloužit jako návod nebo inspirace dalším pedagogům, kteří pracují se žáky nebo studenty s mentálním postižením a chtějí se věnovat práci s keramickou hlínou. Najdou v ní nejen pracovní postup výrobků, ale i průběh a hodnocení činností.
Zásady pro vypracování
Současný stav problematiky:
U studentů praktické školy je prvořadý rozvoj manuálních a motorických schopností, pomocí nichž dochází k pozitivnímu vývoji osobnosti, ctižádosti, vůli něco umět a dokázat. Důležitý je i rozvoj komunikace, vyjadřování a tím i rozvoj myšlení. Práce s keramickou hlínou je chápána jako velice vhodná a přínosná, především v rámci arteterapie a ergoterapie.
Cíl práce:
Vypracování pracovních postupů při výrobě keramiky pro studenty praktické školy se středně těžkým mentálním postižením, následná evaluace použitelnosti v praxi a vlivu této práce na další činnosti studentů.
Popis metodiky:
V práci bude navržen pracovní postup při výrobě keramických výrobků, bude provedeno pozorování činnosti studentů, srovnání vývoje během určitého časového období, analýza dokumentace studentů pro sestavení kazuistik a rozhovor.
Využití v praxi:
Bakalářská práce může sloužit jako návod nebo inspirace dalším pedagogům, kteří pracují se žáky nebo studenty s mentálním postižením a chtějí se věnovat práci s keramickou hlínou. Najdou v ní nejen pracovní postup výrobků, ale i průběh a hodnocení činností.
Seznam doporučené literatury
JUŘÍKOVÁ, N., 2016. Keramika pro děti krok za krokem: metodické postupy, podrobné návody, náměty činností a přehledný plán práce na období jednoho školního roku. Stařeč: Infra. 74 s. ISBN 978-80-86666-62-4.
KLIVAR, M., 2002. Nová arteterapie v psychopedii. Praha: Balt-East. 64 s. ISBN 80-86383-14-8.
LHOTOVÁ, M., 2013. Arteterapie ve speciálním vzdělávání. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, ISBN 978-80-7394-414-8.
LIEBMANN, M., 2010. Skupinová arteterapie: nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Vyd. 2. Přeložil Johana ELISOVÁ. Praha: Portál. 280 s. ISBN 978-80-7367-729-9.
SCOTT, M., 2009. Keramika: kompletní ilustrovaná příručka pro začínající i pokročilé. V Praze: Slovart. 192 s. ISBN 9788073911799.
VALENTA, M., MICHALÍK, J., LEČBYCH M., 2012. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada, Psyché (Grada). 352 s. ISBN 978-80-247-3829-1.
Seznam doporučené literatury
JUŘÍKOVÁ, N., 2016. Keramika pro děti krok za krokem: metodické postupy, podrobné návody, náměty činností a přehledný plán práce na období jednoho školního roku. Stařeč: Infra. 74 s. ISBN 978-80-86666-62-4.
KLIVAR, M., 2002. Nová arteterapie v psychopedii. Praha: Balt-East. 64 s. ISBN 80-86383-14-8.
LHOTOVÁ, M., 2013. Arteterapie ve speciálním vzdělávání. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, ISBN 978-80-7394-414-8.
LIEBMANN, M., 2010. Skupinová arteterapie: nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Vyd. 2. Přeložil Johana ELISOVÁ. Praha: Portál. 280 s. ISBN 978-80-7367-729-9.
SCOTT, M., 2009. Keramika: kompletní ilustrovaná příručka pro začínající i pokročilé. V Praze: Slovart. 192 s. ISBN 9788073911799.
VALENTA, M., MICHALÍK, J., LEČBYCH M., 2012. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada, Psyché (Grada). 352 s. ISBN 978-80-247-3829-1.