Tato diplomová práce se zaměřuje především na agresivní a násilné chování pacienta vůči všeobecným sestrám. Teoretická část této práce obsahuje kapitoly, které se zabývají přímo agresí, její příčinou a také možnou obranou, preventivními prvky či zásadami, které jsou při kontaktu a komunikaci s konfliktním pacientem nutné použít. Protože se výzkum zaměřuje na všeobecné sestry, je jedna kapitola věnována povolání a náročnosti profese právě všeobecné sestry.
Praktická část byla realizována pomocí kvantitativního výzkumu. Vytvořený dotazník byl umístěn na internetové stránky zaměstnanců Nemocnice České Budějovice, kde jej po dobu jednoho měsíce vyplňovaly všeobecné sestry. Data získaná od respondentů byla následně zpracována do tabulek a grafů a statisticky vyhodnocena.
Stanoveným cílem diplomové práce bylo zmapovat problém násilí a agrese pacientů vůči všeobecným sestrám při výkonu jejich povolání v Nemocnici České Budějovice, a. s., popsat problematiku agrese pacientů ve zdravotnictví a metodou dotazování zjistit zkušenost dotazovaných sester s agresivním chováním pacientů.
Dle tohoto výzkumu se s agresivním chováním pacienta v průběhu posledního roku setkalo 95 % respondentů. 94,5 % respondentů se setkalo s agresivním chováním verbálního charakteru a 70 % s agresivním chováním fyzického charakteru. Dle výzkumu bylo také zjištěno, že respondenti měli zkušenost s agresivním chováním více u mužského pohlaví než u ženského. Respondenti jsou v nemocnici pravidelně školeni ohledně jednání s konfliktním pacientem. Z výzkumu ale vyplynulo, že by respondenti uvítali větší intenzitu školení na toto téma. Více jak polovina respondentů totiž vnímá deficit v proškolení v komunikaci s konfliktním pacientem.
Anotace v angličtině
This thesis is aimed at aggressive and violent behaviour of patients towards general nurses. Theoretical part of this thesis contains chapters which are dealing with direct aggression, its' causes and also with possible defences, preventive elements and principles, which are necessary to be used in contact and communication with conflicting patient. Because this research is focused on general nurses, one chapter is also dedicated to this profession and its' difficulties.
The practical part was realized by means of quantitative research. Created questionnaire was placed on the webpage of České Budějovice hospital where it could be filled by nurses for a period of one month. Data obtained from respondents were subsequently processed into tables and graphs and statistically evaluated.
The aim of this thesis was to map the problem of violence and aggression of patients towards general nurses in their profession at České Budějovice Hospital a. s., to describe the problematics of patient aggression in healthcare and through method to find out the experience of general nurses with aggressive behaviour of their patients. According to this research, 95 % of respondents encountered aggressive behaviour of the patient during the last year. 94,5 % of respondents encountered aggressive behaviour of verbal character and 70 % with aggressive behaviour of physical character. According to the research, it was also found that respondents had more experience with aggressive behaviour from male population than from female population. Respondents from the hospital are regularly trained in dealing with conflicting patient. However, the research showed that the respondents would welcome a greater intensity of training on this subject. More than half of respondents perceive the deficit in training in communication with a conflicting patient.
Klíčová slova
agrese, agresivní chování pacienta, konfliktní pacient, komunikace s pacientem, všeobecná sestra
Klíčová slova v angličtině
Aggression, aggressive behaviour of patient, conflicting patient, communication with patient, general nurse
Rozsah průvodní práce
96 s. (141 405 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zaměřuje především na agresivní a násilné chování pacienta vůči všeobecným sestrám. Teoretická část této práce obsahuje kapitoly, které se zabývají přímo agresí, její příčinou a také možnou obranou, preventivními prvky či zásadami, které jsou při kontaktu a komunikaci s konfliktním pacientem nutné použít. Protože se výzkum zaměřuje na všeobecné sestry, je jedna kapitola věnována povolání a náročnosti profese právě všeobecné sestry.
Praktická část byla realizována pomocí kvantitativního výzkumu. Vytvořený dotazník byl umístěn na internetové stránky zaměstnanců Nemocnice České Budějovice, kde jej po dobu jednoho měsíce vyplňovaly všeobecné sestry. Data získaná od respondentů byla následně zpracována do tabulek a grafů a statisticky vyhodnocena.
Stanoveným cílem diplomové práce bylo zmapovat problém násilí a agrese pacientů vůči všeobecným sestrám při výkonu jejich povolání v Nemocnici České Budějovice, a. s., popsat problematiku agrese pacientů ve zdravotnictví a metodou dotazování zjistit zkušenost dotazovaných sester s agresivním chováním pacientů.
Dle tohoto výzkumu se s agresivním chováním pacienta v průběhu posledního roku setkalo 95 % respondentů. 94,5 % respondentů se setkalo s agresivním chováním verbálního charakteru a 70 % s agresivním chováním fyzického charakteru. Dle výzkumu bylo také zjištěno, že respondenti měli zkušenost s agresivním chováním více u mužského pohlaví než u ženského. Respondenti jsou v nemocnici pravidelně školeni ohledně jednání s konfliktním pacientem. Z výzkumu ale vyplynulo, že by respondenti uvítali větší intenzitu školení na toto téma. Více jak polovina respondentů totiž vnímá deficit v proškolení v komunikaci s konfliktním pacientem.
Anotace v angličtině
This thesis is aimed at aggressive and violent behaviour of patients towards general nurses. Theoretical part of this thesis contains chapters which are dealing with direct aggression, its' causes and also with possible defences, preventive elements and principles, which are necessary to be used in contact and communication with conflicting patient. Because this research is focused on general nurses, one chapter is also dedicated to this profession and its' difficulties.
The practical part was realized by means of quantitative research. Created questionnaire was placed on the webpage of České Budějovice hospital where it could be filled by nurses for a period of one month. Data obtained from respondents were subsequently processed into tables and graphs and statistically evaluated.
The aim of this thesis was to map the problem of violence and aggression of patients towards general nurses in their profession at České Budějovice Hospital a. s., to describe the problematics of patient aggression in healthcare and through method to find out the experience of general nurses with aggressive behaviour of their patients. According to this research, 95 % of respondents encountered aggressive behaviour of the patient during the last year. 94,5 % of respondents encountered aggressive behaviour of verbal character and 70 % with aggressive behaviour of physical character. According to the research, it was also found that respondents had more experience with aggressive behaviour from male population than from female population. Respondents from the hospital are regularly trained in dealing with conflicting patient. However, the research showed that the respondents would welcome a greater intensity of training on this subject. More than half of respondents perceive the deficit in training in communication with a conflicting patient.
Klíčová slova
agrese, agresivní chování pacienta, konfliktní pacient, komunikace s pacientem, všeobecná sestra
Klíčová slova v angličtině
Aggression, aggressive behaviour of patient, conflicting patient, communication with patient, general nurse
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Všechna akreditovaná zdravotnická zařízení v České republice jsou povinna splňovat akreditační standardy. Jedním ze standardů je systém hlášení nežádoucích událostí, který má za úkol evidovat nežádoucí události, analyzovat jejich příčinu vzniku a účinně zamezovat jejich opětovnému vzniku. V Nemocnici České Budějovice, a.s. v roce 2015 došlo v systému hlášení nežádoucích událostí k rapidnímu nárůstu hlášení v kategorii problémů s chováním pacienta. Došlo tedy k narůstajícím projevům agrese pacientů a jejich blízkých vůči zdravotnickému personálu.
Cíle:
Cílem diplomové práce je zmapovat problém násilí a agrese pacientů a jejich blízkých vůči všeobecným sestrám při výkonu jejich povolání v Nemocnici České Budějovice, a.s.
Dílčí cíle: 1) Zjistit výskyt agrese ze strany pacientů. 2) Zjistit postoj všeobecných sester k agresi ze strany pacientů. 3) Zmapovat faktory, které podle všeobecných sester ovlivňují agresi pacientů. 4) Zmapovat postoj všeobecných sester k managementu agrese pacientů.
Hypotézy:
H1: Většina sester se často setkává s agresivním chováním pacientů.
H2: Většina sester vidí agresi jako negativní a nežádoucí jev.
H3: Podle sester má velký vliv na vznik agresivního chování u pacientů osobnost
sestry.
Metodika:
Pro výzkumné šetření bude využita kvantitativní metoda. Prostřednictvím standardizovaného dotazníku, který bude rozdán všeobecným sestrám Nemocnice České Budějovice, a.s., bude zjištěna pravdivost hypotéz.
Předpoklad využití práce v praxi:
Výsledky práce budou sloužit Nemocnici České Budějovice, a.s. Budou představovat zmapování problému agrese pacientů vůči sestrám. Výsledky mohou sloužit jako východiskový motiv pro management nemocnice, aby věnoval tomuto problému větší pozornost a inicioval v této oblasti preventivní systémová opatření.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Všechna akreditovaná zdravotnická zařízení v České republice jsou povinna splňovat akreditační standardy. Jedním ze standardů je systém hlášení nežádoucích událostí, který má za úkol evidovat nežádoucí události, analyzovat jejich příčinu vzniku a účinně zamezovat jejich opětovnému vzniku. V Nemocnici České Budějovice, a.s. v roce 2015 došlo v systému hlášení nežádoucích událostí k rapidnímu nárůstu hlášení v kategorii problémů s chováním pacienta. Došlo tedy k narůstajícím projevům agrese pacientů a jejich blízkých vůči zdravotnickému personálu.
Cíle:
Cílem diplomové práce je zmapovat problém násilí a agrese pacientů a jejich blízkých vůči všeobecným sestrám při výkonu jejich povolání v Nemocnici České Budějovice, a.s.
Dílčí cíle: 1) Zjistit výskyt agrese ze strany pacientů. 2) Zjistit postoj všeobecných sester k agresi ze strany pacientů. 3) Zmapovat faktory, které podle všeobecných sester ovlivňují agresi pacientů. 4) Zmapovat postoj všeobecných sester k managementu agrese pacientů.
Hypotézy:
H1: Většina sester se často setkává s agresivním chováním pacientů.
H2: Většina sester vidí agresi jako negativní a nežádoucí jev.
H3: Podle sester má velký vliv na vznik agresivního chování u pacientů osobnost
sestry.
Metodika:
Pro výzkumné šetření bude využita kvantitativní metoda. Prostřednictvím standardizovaného dotazníku, který bude rozdán všeobecným sestrám Nemocnice České Budějovice, a.s., bude zjištěna pravdivost hypotéz.
Předpoklad využití práce v praxi:
Výsledky práce budou sloužit Nemocnici České Budějovice, a.s. Budou představovat zmapování problému agrese pacientů vůči sestrám. Výsledky mohou sloužit jako východiskový motiv pro management nemocnice, aby věnoval tomuto problému větší pozornost a inicioval v této oblasti preventivní systémová opatření.
Seznam doporučené literatury
ALMVIK, Roger. Assessing the Risk of Violence: Development and Validation of the Br?set Violence Checklist, Thesis for the Degree of Doctor Philosophiae [online]. 2008 [cit. 2017-04-23]. Dostupné z:http://www.riskassessment.no/files/almvik-phd.pdf
LEPIEŠOVÁ Martina a Martina TOMANOVÁ. Analysis of the MAVAS instrument to assess the management of patient aggression. Central European Journal of Nursing and Midwifery.2014; 5 (3): 127-135.
LEPIEŠOVÁ Martina a kol. Experience of nurses with in-patient aggression in the Slovak Republic. Central European Journal of Nursing and Midwifery. 2015; 6 (3): 306-312.
VESELÁ, Jana. Rámcový návod k řešení násilí na pracovišti ve zdravotnictví: příručka pro školení. Vyd. 1. Praha: ČMKOS, Odborový svaz zdravotnictví a sociální péče ČR ve vydavatelství Educa Service, 2007. ISBN 80-903- 9173-7.
VONDRÁČEK, Lubomír a Vlasta WIRTHOVÁ. Právní minimum pro sestry: příručka pro
praxi. Praha: Grada, 2009. Sestra. ISBN 978-80- 247-3132- 2.
Seznam doporučené literatury
ALMVIK, Roger. Assessing the Risk of Violence: Development and Validation of the Br?set Violence Checklist, Thesis for the Degree of Doctor Philosophiae [online]. 2008 [cit. 2017-04-23]. Dostupné z:http://www.riskassessment.no/files/almvik-phd.pdf
LEPIEŠOVÁ Martina a Martina TOMANOVÁ. Analysis of the MAVAS instrument to assess the management of patient aggression. Central European Journal of Nursing and Midwifery.2014; 5 (3): 127-135.
LEPIEŠOVÁ Martina a kol. Experience of nurses with in-patient aggression in the Slovak Republic. Central European Journal of Nursing and Midwifery. 2015; 6 (3): 306-312.
VESELÁ, Jana. Rámcový návod k řešení násilí na pracovišti ve zdravotnictví: příručka pro školení. Vyd. 1. Praha: ČMKOS, Odborový svaz zdravotnictví a sociální péče ČR ve vydavatelství Educa Service, 2007. ISBN 80-903- 9173-7.
VONDRÁČEK, Lubomír a Vlasta WIRTHOVÁ. Právní minimum pro sestry: příručka pro
praxi. Praha: Grada, 2009. Sestra. ISBN 978-80- 247-3132- 2.