V posledních letech přibývají žádosti rodičů o zařazení dvouletých dětí do předškolních zařízení a v této souvislosti začaly vznikat dětské skupiny. Dále v roce 2020 vstoupí v platnost novela školského zákona, která umožní, aby předškolní vzdělávání probíhalo zpravidla už od dvou let. Ke zpracování této diplomové práce byla zvolena kvalitativní metoda výzkumného šetření, která byla provedena formou pozorování a rozhovorů.
Prvním cílem bylo porovnat rozdíly v péči o dvouleté děti v mateřských školách a dětských skupinách. Hlavní rozdíl mezi mateřskými školami a dětskými skupinami spočívá v menším počtu dětí v dětských skupinách. Počet pečujících osob je v obou zařízeních většinou stejný, a proto není možné přistupovat v mateřských školách k dvouletým dětem individuálně.
Druhým cílem bylo porovnat stravování v mateřských školách a dětských skupinách. Bylo zjištěno, že jídelní lístky jsou v mateřských školách v souladu se Spotřebním košem, který je měsíčně vyhodnocován. Dětské skupiny tuto povinnost nemají, tudíž bylo provedeno posouzení pestrosti nabídky jídelního lístku. Stravování v dětských skupinách je srovnatelné s mateřskými školami včetně doporučeného pitného režimu. Bohužel byly zaznamenány velké nedostatky u nabídky čerstvé zeleniny hlavních chodů.
Anotace v angličtině
In recent years parents´ requests have been increasing for the inclusion of two-year-old children into pre-school facilities. Due to this fact Infant Groups have started to exist. There will be an amendment of the Education Act that will come into force in 2020. According to the amendment it will be obliged to educate two-year-old children in the pre-schools. A qualitative research survey which was done by means of observations and interviews was used to summarize the results of this diploma thesis.
The first aim was to compare the differences between the provision of childcare of two-year-olds in the Kindergartens and the Infant Groups. The main difference between the Kindergartens and the Infant groups lies in lower amount of children in the Infant groups. The number of pedagogical staff is mostly the same that is why it is not possible to take care of two-year-old children individually in the Kindergartens.
The second aim was to compare boarding in the Kindergartens and the Infant groups. It was shown that the menu in the Kindergartens is in compliance with the Consumer basket. The menu is evaluated every month. The evaluation is not obligated in the Infant groups therefore variety of menus was assessed on the basis of repetition rate of particular meals in the school canteen per month. The boarding in the Infant groups is comparable to the Kindergartens in most categories including keeping a recommended water intake. Unfortunately, the main courses have been found severe lack of fresh vegetables in offer in the Infant groups.
Klíčová slova
Mateřská škola, dětská skupina, předškolní vzdělávání, raná péče, výživa dětí, školní stravování.
Klíčová slova v angličtině
Kindergarten, Infant Group, pre-school education, early care, nutrition of children, school canteens.
Rozsah průvodní práce
73 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V posledních letech přibývají žádosti rodičů o zařazení dvouletých dětí do předškolních zařízení a v této souvislosti začaly vznikat dětské skupiny. Dále v roce 2020 vstoupí v platnost novela školského zákona, která umožní, aby předškolní vzdělávání probíhalo zpravidla už od dvou let. Ke zpracování této diplomové práce byla zvolena kvalitativní metoda výzkumného šetření, která byla provedena formou pozorování a rozhovorů.
Prvním cílem bylo porovnat rozdíly v péči o dvouleté děti v mateřských školách a dětských skupinách. Hlavní rozdíl mezi mateřskými školami a dětskými skupinami spočívá v menším počtu dětí v dětských skupinách. Počet pečujících osob je v obou zařízeních většinou stejný, a proto není možné přistupovat v mateřských školách k dvouletým dětem individuálně.
Druhým cílem bylo porovnat stravování v mateřských školách a dětských skupinách. Bylo zjištěno, že jídelní lístky jsou v mateřských školách v souladu se Spotřebním košem, který je měsíčně vyhodnocován. Dětské skupiny tuto povinnost nemají, tudíž bylo provedeno posouzení pestrosti nabídky jídelního lístku. Stravování v dětských skupinách je srovnatelné s mateřskými školami včetně doporučeného pitného režimu. Bohužel byly zaznamenány velké nedostatky u nabídky čerstvé zeleniny hlavních chodů.
Anotace v angličtině
In recent years parents´ requests have been increasing for the inclusion of two-year-old children into pre-school facilities. Due to this fact Infant Groups have started to exist. There will be an amendment of the Education Act that will come into force in 2020. According to the amendment it will be obliged to educate two-year-old children in the pre-schools. A qualitative research survey which was done by means of observations and interviews was used to summarize the results of this diploma thesis.
The first aim was to compare the differences between the provision of childcare of two-year-olds in the Kindergartens and the Infant Groups. The main difference between the Kindergartens and the Infant groups lies in lower amount of children in the Infant groups. The number of pedagogical staff is mostly the same that is why it is not possible to take care of two-year-old children individually in the Kindergartens.
The second aim was to compare boarding in the Kindergartens and the Infant groups. It was shown that the menu in the Kindergartens is in compliance with the Consumer basket. The menu is evaluated every month. The evaluation is not obligated in the Infant groups therefore variety of menus was assessed on the basis of repetition rate of particular meals in the school canteen per month. The boarding in the Infant groups is comparable to the Kindergartens in most categories including keeping a recommended water intake. Unfortunately, the main courses have been found severe lack of fresh vegetables in offer in the Infant groups.
Klíčová slova
Mateřská škola, dětská skupina, předškolní vzdělávání, raná péče, výživa dětí, školní stravování.
Klíčová slova v angličtině
Kindergarten, Infant Group, pre-school education, early care, nutrition of children, school canteens.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Z hlediska přibývajících žádostí rodičů o zařazení už dvouletých dětí do předškolního zařízení, se rozhodlo o provedení změn ve školském zákoně. Zákonem č. 178/2016 Sb., ze dne 20. dubna 2016, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, je s účinností od 1. 9. 2016 stanoveno, že se předškolní vzdělávání organizuje pro děti ve věku zpravidla od 3 do 6 let, nejdříve však od 2 let. S odloženou účinností od roku 2020 bude předškolní vzdělávání organizováno pro děti ve věku od 2 do zpravidla 6 let. Ze stejného důvodu jsou zřizovány i dětské skupiny. Mají rozšířit škálu služeb o předškolní děti a zvýšit místní i cenovou dostupnost služeb péče o děti. Ovšem z hlediska vzdělávacího i stravovacího režimu dětí, jsou v dětských skupinách značné odlišnosti. Zásadní odchylka je, že dětské skupiny nejsou povinny poskytovat stravovací služby, zatímco stravování v mateřských školách spadá pod školní stravování a musí splňovat nutriční doporučení a spotřební koš. Dalším faktem je, že v dětských skupinách nemusí probíhat vzdělávací program, což v mateřských školách ano.
Cíle práce:
1.Porovnání péče o dvouleté děti v mateřských školách a dětských skupinách.
2.Porovnání stravování v mateřských školách a dětských skupinách.
Metodika:
Ke zpracování výzkumné části této práce bude zvolen kvalitativní výzkum, pomocí pozorování a rozhovoru. Rozhovor bude polostruturovaný a bude prováděn s učitelkami , ředitelkami a vedoucími školních jídelen v předškolním vzdělávání.
Podávaná strava v jídelnách předškolního zařízení a dětské skupině bude porovnávána s výživovými normami podle přílohy k vyhlášce o školním stravování, popřípadě vyhodnocena v počítačovém programu pro optimalizaci jídelníčku, pokud bude v zařízeních k dispozici.
Výzkumný soubor budou tvořit děti od dvou let v mateřských školách a děstkých skupinách v okrese České Budějovice. Vyhodnocení výzkumné části bude zpracováno myšlenkovými mapami.
Výzkumné otázky:
1.Existují rozdíly v poskytování péče o dvouleté děti v mateřských školách a dětských skupinách?
2.Je ve vybraných předškolních zařízeních skladba jídelníčku v souladu s nutričním doporučením školního stravování?
Diplomová práce bude sloužit jako podklad jak zařazovat aktivně do výuky mladší děti tří let. V rámci analýzy stravování v předškolních zařízeních bude výstupem vyhodnocení na jaké potraviny se zaměřit, které jsou přínosem pro vývoj děti na základě výzkumů a studií. Informace budou sloužit vedením předškolních zařízení a jejich zřizovatelům, učitelkám, pracovníkům ve stravování i široké veřejnosti.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Z hlediska přibývajících žádostí rodičů o zařazení už dvouletých dětí do předškolního zařízení, se rozhodlo o provedení změn ve školském zákoně. Zákonem č. 178/2016 Sb., ze dne 20. dubna 2016, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, je s účinností od 1. 9. 2016 stanoveno, že se předškolní vzdělávání organizuje pro děti ve věku zpravidla od 3 do 6 let, nejdříve však od 2 let. S odloženou účinností od roku 2020 bude předškolní vzdělávání organizováno pro děti ve věku od 2 do zpravidla 6 let. Ze stejného důvodu jsou zřizovány i dětské skupiny. Mají rozšířit škálu služeb o předškolní děti a zvýšit místní i cenovou dostupnost služeb péče o děti. Ovšem z hlediska vzdělávacího i stravovacího režimu dětí, jsou v dětských skupinách značné odlišnosti. Zásadní odchylka je, že dětské skupiny nejsou povinny poskytovat stravovací služby, zatímco stravování v mateřských školách spadá pod školní stravování a musí splňovat nutriční doporučení a spotřební koš. Dalším faktem je, že v dětských skupinách nemusí probíhat vzdělávací program, což v mateřských školách ano.
Cíle práce:
1.Porovnání péče o dvouleté děti v mateřských školách a dětských skupinách.
2.Porovnání stravování v mateřských školách a dětských skupinách.
Metodika:
Ke zpracování výzkumné části této práce bude zvolen kvalitativní výzkum, pomocí pozorování a rozhovoru. Rozhovor bude polostruturovaný a bude prováděn s učitelkami , ředitelkami a vedoucími školních jídelen v předškolním vzdělávání.
Podávaná strava v jídelnách předškolního zařízení a dětské skupině bude porovnávána s výživovými normami podle přílohy k vyhlášce o školním stravování, popřípadě vyhodnocena v počítačovém programu pro optimalizaci jídelníčku, pokud bude v zařízeních k dispozici.
Výzkumný soubor budou tvořit děti od dvou let v mateřských školách a děstkých skupinách v okrese České Budějovice. Vyhodnocení výzkumné části bude zpracováno myšlenkovými mapami.
Výzkumné otázky:
1.Existují rozdíly v poskytování péče o dvouleté děti v mateřských školách a dětských skupinách?
2.Je ve vybraných předškolních zařízeních skladba jídelníčku v souladu s nutričním doporučením školního stravování?
Diplomová práce bude sloužit jako podklad jak zařazovat aktivně do výuky mladší děti tří let. V rámci analýzy stravování v předškolních zařízeních bude výstupem vyhodnocení na jaké potraviny se zaměřit, které jsou přínosem pro vývoj děti na základě výzkumů a studií. Informace budou sloužit vedením předškolních zařízení a jejich zřizovatelům, učitelkám, pracovníkům ve stravování i široké veřejnosti.
Seznam doporučené literatury
PROVAZNÍK, Kamil. Manuál prevence v lékařské praxi. Díl I.-V., souborné vydání. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1998, 622 s. ISBN 80-7071-080-2.
SPLAVCOVÁ, Hana a Jana KROPÁČKOVÁ. Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Praha: Portál, 2016. ISBN 9788026210429.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), in: Sbírka zákonů České republiky, 2004, částka 190, s. 1026210324.
Vyhláška č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých. In: Sbírka zákonů České republiky, 2005.
Vyhláška č. 343/2009 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých. In: Sbírka zákonů České republiky, 2009.
Seznam doporučené literatury
PROVAZNÍK, Kamil. Manuál prevence v lékařské praxi. Díl I.-V., souborné vydání. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1998, 622 s. ISBN 80-7071-080-2.
SPLAVCOVÁ, Hana a Jana KROPÁČKOVÁ. Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Praha: Portál, 2016. ISBN 9788026210429.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), in: Sbírka zákonů České republiky, 2004, částka 190, s. 1026210324.
Vyhláška č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých. In: Sbírka zákonů České republiky, 2005.
Vyhláška č. 343/2009 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých. In: Sbírka zákonů České republiky, 2009.
Přílohy volně vložené
Nutriční doporučení pro dětské skupiny, Žádost o provedení výzkumu