Hlavním tématem mé bakalářské práce je využití pedagogické diagnostiky při začleňování dvouletých dětí do kolektivu a zjištění vývojových rozdílů mezi dvouletými a staršími dětmi. Bakalářská práce je rozdělena na dvě hlavní části. Teoretická část se zabývá problematikou a využitím pedagogické diagnostiky v prostředí mateřské školy. Dále pak jednotlivými oblastmi vývoje dětí se zaměřením na věkovou skupinu dvouletých a tříletých dětí a jejich charakteristickými vývojovými rozdíly. Praktická část seznamuje s průběhem šetření a výsledky pozorování dvou skupin dětí ve věku od dvou do čtyř let v hlavních oblastech jejich rozvoje. Také uvádí názory učitelů na specifickou práci s dvouletými dětmi a možnosti jejich diagnostiky v mateřské škole. Cílem práce je zjistit případné problémy při začleňování dvouletých dětí do heterogenní skupiny a navrhnout jejich řešení.
Anotace v angličtině
The main topic of this bachelor thesis is the use of pedagogical diagnostics in the integration of two-year-olds into the collective and the detection of developmental differences between two-year and older children. The thesis is devided into two parts. The first theoretical part adressest problems and the use of pedagogical diagnostics in the kindergarten environment. In addition this section includes individual areas of development of children with a focus on the age group of two-year-old and three-year-old children and their characteristic developmental differences. The practical part introduces the course of the investigation and the results of the observation of two groups of children aged two to four years old focusing on the main areas of their development. It also presents the views of teachers on specific work with two-year-olds and the possibilities of their diagnosis in kindergarten. The aim of the work is to identify possible problems while integrating two-year-olds into a heterogeneous group and to propose solutions.
Klíčová slova
pedagogická diagnostika, vývoj dítěte, dvouleté dítě, potřeby dítěte
Hlavním tématem mé bakalářské práce je využití pedagogické diagnostiky při začleňování dvouletých dětí do kolektivu a zjištění vývojových rozdílů mezi dvouletými a staršími dětmi. Bakalářská práce je rozdělena na dvě hlavní části. Teoretická část se zabývá problematikou a využitím pedagogické diagnostiky v prostředí mateřské školy. Dále pak jednotlivými oblastmi vývoje dětí se zaměřením na věkovou skupinu dvouletých a tříletých dětí a jejich charakteristickými vývojovými rozdíly. Praktická část seznamuje s průběhem šetření a výsledky pozorování dvou skupin dětí ve věku od dvou do čtyř let v hlavních oblastech jejich rozvoje. Také uvádí názory učitelů na specifickou práci s dvouletými dětmi a možnosti jejich diagnostiky v mateřské škole. Cílem práce je zjistit případné problémy při začleňování dvouletých dětí do heterogenní skupiny a navrhnout jejich řešení.
Anotace v angličtině
The main topic of this bachelor thesis is the use of pedagogical diagnostics in the integration of two-year-olds into the collective and the detection of developmental differences between two-year and older children. The thesis is devided into two parts. The first theoretical part adressest problems and the use of pedagogical diagnostics in the kindergarten environment. In addition this section includes individual areas of development of children with a focus on the age group of two-year-old and three-year-old children and their characteristic developmental differences. The practical part introduces the course of the investigation and the results of the observation of two groups of children aged two to four years old focusing on the main areas of their development. It also presents the views of teachers on specific work with two-year-olds and the possibilities of their diagnosis in kindergarten. The aim of the work is to identify possible problems while integrating two-year-olds into a heterogeneous group and to propose solutions.
Klíčová slova
pedagogická diagnostika, vývoj dítěte, dvouleté dítě, potřeby dítěte
Podrobně prostudujte doporučenou literaturu, zaměřte se především na vývojovou problematiku batolícího a předškolního období (soustřeďte se na typické zlomové události ve vývoji).\\
Seznamte se s legislativními otázkami přijímání dětí do mateřské školy.\\
Charakterizujte podmínky v konkrétní mateřské škole, kde bude probíhat výzkumné šetření.\\
Praktickou část zaměřte na dlouhodobé sledování dvou vzorku dětí (dvouleté a tří a víceleté) v dané třídě, a to podle stanovených kritérií.\\
Posuďte, jak je v podmínkách mateřské školy uplatňován ŠVP u dětí dvouletých.\\
Získané výsledky zpracujte a proveďte diskusi nad zjištěnými zvláštnostmi.\\
Práci doplňte kasuistikami jednotlivých dětí (po dohodě s vedoucí práce).
Zásady pro vypracování
Podrobně prostudujte doporučenou literaturu, zaměřte se především na vývojovou problematiku batolícího a předškolního období (soustřeďte se na typické zlomové události ve vývoji).\\
Seznamte se s legislativními otázkami přijímání dětí do mateřské školy.\\
Charakterizujte podmínky v konkrétní mateřské škole, kde bude probíhat výzkumné šetření.\\
Praktickou část zaměřte na dlouhodobé sledování dvou vzorku dětí (dvouleté a tří a víceleté) v dané třídě, a to podle stanovených kritérií.\\
Posuďte, jak je v podmínkách mateřské školy uplatňován ŠVP u dětí dvouletých.\\
Získané výsledky zpracujte a proveďte diskusi nad zjištěnými zvláštnostmi.\\
Práci doplňte kasuistikami jednotlivých dětí (po dohodě s vedoucí práce).
Seznam doporučené literatury
Helus, Z.: Dítě v osobnostním pojetí. Portál 2004.\\
Hendl, J.: Kvalitativní výzkum. Portál 2012.\\
Matějček, Z.: Prvních šest let ve vývoji a výchově dítěte. Grada 2005.\\
Opravilová, E.: Předškolní pedagogika. Grada 2016.\\
Průcha, J., Koťátková, S.: Předškolní pedagogika. Portál 2013.\\
Říčan, P., Krejčířová D.: Dětská klinická psychologie. Grada 2005.\\
Smolíková K, (ed.) a kol.: Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV. Metodika pro podporu individualizace vzdělávání v podmínkách mateřské školy. VÚP 2007.\\
Šulová, H.: Raný psychický vývoj dítěte. Karolinum 2004.\\
Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Karolinum 2012.
Seznam doporučené literatury
Helus, Z.: Dítě v osobnostním pojetí. Portál 2004.\\
Hendl, J.: Kvalitativní výzkum. Portál 2012.\\
Matějček, Z.: Prvních šest let ve vývoji a výchově dítěte. Grada 2005.\\
Opravilová, E.: Předškolní pedagogika. Grada 2016.\\
Průcha, J., Koťátková, S.: Předškolní pedagogika. Portál 2013.\\
Říčan, P., Krejčířová D.: Dětská klinická psychologie. Grada 2005.\\
Smolíková K, (ed.) a kol.: Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV. Metodika pro podporu individualizace vzdělávání v podmínkách mateřské školy. VÚP 2007.\\
Šulová, H.: Raný psychický vývoj dítěte. Karolinum 2004.\\
Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Karolinum 2012.