Diplomová práce je zaměřena na analýzu nákupního chování při výběru a v průběhu dovolené obyvatel kraje Vysočina v roce 2019. Práce má dvě základní části, teoretickou a praktickou část. V teoretické části je vysvětlena problematika cestovního ruchu, nákupního chování, marketingového výzkumu a segmentace trhu. Tyto informace byly získány z odborné literatury a vědeckých článků. V praktické části bylo provedeno dotazníkové šetření obyvatel kraje Vysočina a interpretace jeho výsledků, poté následovalo vyhodnocení hypotéz. Na základě výsledků z dotazníkového šetření byly stanoveny jednotlivé segmenty spotřebitelů, a to z hlediska pohlaví, věkových skupin a nejvyššího dosaženého vzdělání. Pro tyto segmenty byly poté identifikovány trendy v jejich nákupním chování týkající se dovolené. Posledním krokem bylo zpracování návrhů a doporučení pro podnikatelské subjekty cestovního ruchu.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the analysis of buying behaviour during the selection of a holiday and during the holiday of the Vysočina Region inhabitants in 2019. The thesis has two basic parts, the theoretical and practical part. The theoretical part explains the issues of tourism, shopping behaviour, marketing research and market segmentation. This information was obtained from professional literature and scientific articles. In the practical part, a questionnaire survey was conducted at Vysočina region. It was followed by the interpretation of the results and an evaluation of hypotheses. Based on the results of the questionnaire survey, individual segments of consumers were determined, in terms of gender, age groups and highest educational attainment. Trends in buying behaviour during the selection of holiday were then identified for these segments. The last step was the elaboration of proposals and recommendations for business subjects of tourism.
Klíčová slova
dovolená, nákupní chování, marketingový výzkum, segmentace trhu
Diplomová práce je zaměřena na analýzu nákupního chování při výběru a v průběhu dovolené obyvatel kraje Vysočina v roce 2019. Práce má dvě základní části, teoretickou a praktickou část. V teoretické části je vysvětlena problematika cestovního ruchu, nákupního chování, marketingového výzkumu a segmentace trhu. Tyto informace byly získány z odborné literatury a vědeckých článků. V praktické části bylo provedeno dotazníkové šetření obyvatel kraje Vysočina a interpretace jeho výsledků, poté následovalo vyhodnocení hypotéz. Na základě výsledků z dotazníkového šetření byly stanoveny jednotlivé segmenty spotřebitelů, a to z hlediska pohlaví, věkových skupin a nejvyššího dosaženého vzdělání. Pro tyto segmenty byly poté identifikovány trendy v jejich nákupním chování týkající se dovolené. Posledním krokem bylo zpracování návrhů a doporučení pro podnikatelské subjekty cestovního ruchu.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the analysis of buying behaviour during the selection of a holiday and during the holiday of the Vysočina Region inhabitants in 2019. The thesis has two basic parts, the theoretical and practical part. The theoretical part explains the issues of tourism, shopping behaviour, marketing research and market segmentation. This information was obtained from professional literature and scientific articles. In the practical part, a questionnaire survey was conducted at Vysočina region. It was followed by the interpretation of the results and an evaluation of hypotheses. Based on the results of the questionnaire survey, individual segments of consumers were determined, in terms of gender, age groups and highest educational attainment. Trends in buying behaviour during the selection of holiday were then identified for these segments. The last step was the elaboration of proposals and recommendations for business subjects of tourism.
Klíčová slova
dovolená, nákupní chování, marketingový výzkum, segmentace trhu
Cíl práce:
Cílem diplomové práce je analyzovat a zhodnotit nákupní chování občanů kraje Vysočina při výběru a v průběhu jejich dovolené a následně zpracovat návrhy doporučení pro podnikatelské subjekty cestovního ruchu.
Metodický postup:
Studium odborné literatury a zpracování literárního přehledu
Sběr dat - dotazníkové šetření
Analýza dat z dotazníkového šetření
Zpracování návrhů a doporučení
Rámcová osnova:
1. Úvod. 2. Literární přehled. 3. Cíle a metody. 4. Analýza a syntéza poznatků z vlastního zkoumání. 5. Vlastní návrhy. 6. Závěr. 7. Seznam literatury. 8. Summary. 9. Přílohy.
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Cílem diplomové práce je analyzovat a zhodnotit nákupní chování občanů kraje Vysočina při výběru a v průběhu jejich dovolené a následně zpracovat návrhy doporučení pro podnikatelské subjekty cestovního ruchu.
Metodický postup:
Studium odborné literatury a zpracování literárního přehledu
Sběr dat - dotazníkové šetření
Analýza dat z dotazníkového šetření
Zpracování návrhů a doporučení
Rámcová osnova:
1. Úvod. 2. Literární přehled. 3. Cíle a metody. 4. Analýza a syntéza poznatků z vlastního zkoumání. 5. Vlastní návrhy. 6. Závěr. 7. Seznam literatury. 8. Summary. 9. Přílohy.
Seznam doporučené literatury
Horner, S., & Swarbrooke, J. (2016). Consumer behaviour in tourism (Third edition). London: Routledge, Taylor & Francis Group.
Jakubíková, D. (2009). Marketing v cestovním ruchu. Praha: Grada.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2007). Marketing management. Praha: Grada.
Lahav, E., Shavit, T., & Benzion, U. (2016). Can't wait to celebrate: Holiday euphoria, impulsive behavior and time preference. Journal of Behavioral and Experimental Economics, 65, 128-134. https://doi.org/10.1016/j.socec.2016.07.004
Papathanassis, A., & Knolle, F. (2011). Exploring the adoption and processing of online holiday reviews: A grounded theory approach. Tourism Management, 32(2), 215-224. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2009.12.005
Schiffman, L. G. & Kanuk, L. L. (2004). Nákupní chování. Brno: Computer Press.
Tahal, R. (2017).Marketingový výzkum: postupy, metody, trendy. Praha: Grada Publishing, a.s.
Seznam doporučené literatury
Horner, S., & Swarbrooke, J. (2016). Consumer behaviour in tourism (Third edition). London: Routledge, Taylor & Francis Group.
Jakubíková, D. (2009). Marketing v cestovním ruchu. Praha: Grada.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2007). Marketing management. Praha: Grada.
Lahav, E., Shavit, T., & Benzion, U. (2016). Can't wait to celebrate: Holiday euphoria, impulsive behavior and time preference. Journal of Behavioral and Experimental Economics, 65, 128-134. https://doi.org/10.1016/j.socec.2016.07.004
Papathanassis, A., & Knolle, F. (2011). Exploring the adoption and processing of online holiday reviews: A grounded theory approach. Tourism Management, 32(2), 215-224. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2009.12.005
Schiffman, L. G. & Kanuk, L. L. (2004). Nákupní chování. Brno: Computer Press.
Tahal, R. (2017).Marketingový výzkum: postupy, metody, trendy. Praha: Grada Publishing, a.s.