Hlavním výzkumným cílem této diplomové práce je zjistit, jestli, popřípadě jak, se liší verbální komunikace fotbalového trenéra mládeže směrem k hráčům u trenérů na ligové úrovni krajské a republikové. Teoretická část práce se zabývá trenérstvím a komunikací. První kapitola věnovaná fotbalovým trenérům mládeže charakterizuje práci tohoto peda- gogického pracovníka. Druhá kapitola přibližuje problematiku verbální, pedagogické a efektivní komunikace. Výzkumná část práce obsahuje výsledky kvantitativního dotaz- níkového šetření. Bylo prokázáno, že komunikace trenérů směrem k hráčům se statisticky významně liší, s ohledem na frekvenci použití příkazů, výčitek, vulgarismů nebo křiku trenéra směrem k hráči po hráčově chybě, přičemž četnost výskytu výše zmíněného je vyšší u trenérů na ligové úrovni krajské.
Anotace v angličtině
The main research objective of this thesis is to determine if, or how, the verbal communication of a youth football coach differs from the coaches at the club level of the regional competitions and republic competitions. The theoretical section of the thesis deals with coaching and communication. The first chapter describes the work of a football coach as an educator. The second chapter, focused on communication, further describes concepts such as verbal, pedagogical and effective communication. The empirical section presents the results of a quantitative survey. It has been shown that coaches' communica- tion with players varies significantly, for example, in the content of commands, remorse, vulgarism, or in frequency of shouting towards a player after his mistake. The frequency of occurrence of the above-mentioned communication features is higher for coaches at regional club level.
Klíčová slova
fotbalový trenér, trenér mládeže, komunikace, fotbal, verbální komunikace, pedagogická komunikace, chí-kvadrát test
Klíčová slova v angličtině
football coach, youth coach, communication, football, verbal communica-
tion, educational communication, chi-square test
Rozsah průvodní práce
109 s. (180 823 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním výzkumným cílem této diplomové práce je zjistit, jestli, popřípadě jak, se liší verbální komunikace fotbalového trenéra mládeže směrem k hráčům u trenérů na ligové úrovni krajské a republikové. Teoretická část práce se zabývá trenérstvím a komunikací. První kapitola věnovaná fotbalovým trenérům mládeže charakterizuje práci tohoto peda- gogického pracovníka. Druhá kapitola přibližuje problematiku verbální, pedagogické a efektivní komunikace. Výzkumná část práce obsahuje výsledky kvantitativního dotaz- níkového šetření. Bylo prokázáno, že komunikace trenérů směrem k hráčům se statisticky významně liší, s ohledem na frekvenci použití příkazů, výčitek, vulgarismů nebo křiku trenéra směrem k hráči po hráčově chybě, přičemž četnost výskytu výše zmíněného je vyšší u trenérů na ligové úrovni krajské.
Anotace v angličtině
The main research objective of this thesis is to determine if, or how, the verbal communication of a youth football coach differs from the coaches at the club level of the regional competitions and republic competitions. The theoretical section of the thesis deals with coaching and communication. The first chapter describes the work of a football coach as an educator. The second chapter, focused on communication, further describes concepts such as verbal, pedagogical and effective communication. The empirical section presents the results of a quantitative survey. It has been shown that coaches' communica- tion with players varies significantly, for example, in the content of commands, remorse, vulgarism, or in frequency of shouting towards a player after his mistake. The frequency of occurrence of the above-mentioned communication features is higher for coaches at regional club level.
Klíčová slova
fotbalový trenér, trenér mládeže, komunikace, fotbal, verbální komunikace, pedagogická komunikace, chí-kvadrát test
Klíčová slova v angličtině
football coach, youth coach, communication, football, verbal communica-
tion, educational communication, chi-square test
Zásady pro vypracování
Výzkumný design: kvantitativní výzkum
Hlavní výzkumná otázka:
Jaké jsou rozdíly v komunikaci trenér - hráč u trenérů fotbalových mládežnických týmů na krajské a republikové úrovni?
Dílčí výzkumné otázky:
1) Jsou ve verbální komunikaci směrem k hráčům více vulgární trenéři z vyšší či nižší klubové úrovně?
2) Reagují na chybu svého svěřence křikem častěji trenéři z vyšší či nižší klubové úrovně?
3) Komunikují během zápasu s hráči pomocí verbální komunikace častěji trenéři z vyšší či nižší klubové úrovně?
4) Jsou během zápasu obsahem verbální komunikace trenéra směrem k hráči příkazy a rozkazy častěji u trenérů z vyšší či nižší klubové úrovně?
5) Má na komunikaci trenéra směrem k hráči vliv hráčova výkonnost?
6) Má na komunikaci trenéra směrem k hráči vliv doba působení hráče v klubu?
7) Má na komunikaci trenéra směrem k hráči vliv role rodiče ve vztahu ke klubu?
8) Liší se komunikace trenérů na vyšší a nižší klubové úrovni z hlediska toho, zda preferují individuální komunikaci s hráčem, nebo komunikaci s celým týmem?
Zásady pro vypracování
Výzkumný design: kvantitativní výzkum
Hlavní výzkumná otázka:
Jaké jsou rozdíly v komunikaci trenér - hráč u trenérů fotbalových mládežnických týmů na krajské a republikové úrovni?
Dílčí výzkumné otázky:
1) Jsou ve verbální komunikaci směrem k hráčům více vulgární trenéři z vyšší či nižší klubové úrovně?
2) Reagují na chybu svého svěřence křikem častěji trenéři z vyšší či nižší klubové úrovně?
3) Komunikují během zápasu s hráči pomocí verbální komunikace častěji trenéři z vyšší či nižší klubové úrovně?
4) Jsou během zápasu obsahem verbální komunikace trenéra směrem k hráči příkazy a rozkazy častěji u trenérů z vyšší či nižší klubové úrovně?
5) Má na komunikaci trenéra směrem k hráči vliv hráčova výkonnost?
6) Má na komunikaci trenéra směrem k hráči vliv doba působení hráče v klubu?
7) Má na komunikaci trenéra směrem k hráči vliv role rodiče ve vztahu ke klubu?
8) Liší se komunikace trenérů na vyšší a nižší klubové úrovni z hlediska toho, zda preferují individuální komunikaci s hráčem, nebo komunikaci s celým týmem?
Seznam doporučené literatury
BESWICK, Bill. Zaostřeno na fotbal. Praha: Mladá fronta, 2014. Edice Českého olympijského výboru. ISBN 978-80-204-3162-2.
BURTON, D. Sport Psychology for Coaches. 2008. ISBN: 9780736093309.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 4. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
LINZ, Lothar. Úspěšné koučování týmu: sportovně-psychologická příručka pro trenéry. Přeložil Michal BARDA. Praha: Mladá fronta, 2016. Edice Českého olympijského výboru. ISBN 978-80-204-4042-6.
MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0650-4.
NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. 172 s. ISBN 80-247-0738-1.
PLACHÝ, Antonín a Luděk PROCHÁZKA. Učebnice fotbalu pro trenéry dětí (4-13 let). Praha: Mladá fronta, 2014. Edice Českého olypmijského výboru. ISBN 978-80-204-3477-7.
PLAŇAVA, I. Průvodce mezilidskou komunikací. Praha: Grada, 2005. ISBN. 80-247-0858-2.
WHITMORE, J., Coaching for performance: GROWing human potential and purpose : the principles and practice of coaching and leadership.Boston: Nicholas Brealey, c2009. ISBN 9781857885354.
Seznam doporučené literatury
BESWICK, Bill. Zaostřeno na fotbal. Praha: Mladá fronta, 2014. Edice Českého olympijského výboru. ISBN 978-80-204-3162-2.
BURTON, D. Sport Psychology for Coaches. 2008. ISBN: 9780736093309.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 4. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
LINZ, Lothar. Úspěšné koučování týmu: sportovně-psychologická příručka pro trenéry. Přeložil Michal BARDA. Praha: Mladá fronta, 2016. Edice Českého olympijského výboru. ISBN 978-80-204-4042-6.
MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0650-4.
NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. 172 s. ISBN 80-247-0738-1.
PLACHÝ, Antonín a Luděk PROCHÁZKA. Učebnice fotbalu pro trenéry dětí (4-13 let). Praha: Mladá fronta, 2014. Edice Českého olypmijského výboru. ISBN 978-80-204-3477-7.
PLAŇAVA, I. Průvodce mezilidskou komunikací. Praha: Grada, 2005. ISBN. 80-247-0858-2.
WHITMORE, J., Coaching for performance: GROWing human potential and purpose : the principles and practice of coaching and leadership.Boston: Nicholas Brealey, c2009. ISBN 9781857885354.