Práce se soustředí na zpracování tématu sourozeneckých vztahů objevujících se v pohádkách Popelka a Perníková chaloupka. Cílem práce je analyzovat rozdíly zpracování jednotlivých autorů vzhledem ke vztahu se sourozencem, má-li bratra či sestru, je-li mladším nebo starším sourozencem. Jsou nastíněny hlavní sourozenecké konstelace a jejich základní charakteristiky, důležitost pohádkových témat v životě jedince, a vybrány pasáže vybraných pohádek, které se tématu sourozeneckých vztahů dotýkají. Pro interpretaci obou témat, namalovaných oslovenými participanty, jsou využity symboly a jejich významy společně s informacemi získanými z rozhovoru s autory obrázků. Jsou hledány vlivy, které mohou být určující pro výběr konkrétního tématu zobrazení, určeny shodné a odlišné prvky a porovnáno v rámci skupiny. Vzhledem k malému vzorku participantů nelze výsledky této práce zobecňovat, avšak závěry mohou být námětem pro další studie.
Anotace v angličtině
The work focuses on the theme of sibling relationships appearing in the fairy tales Cinderella and Gingerbread house. The aim of the thesis is to analyse the differences in the processing of individual authors with respect to their relationship with their sibling, if they have a brother or sister, if they are a younger or older sibling. In the thesis there are outlined the main sibling constellations and their basic characteristics, the importance of fairy tale themes in the life of an individual and selected passages of fairy tales that touch the topic of sibling relationships. Symbols and their meanings, together with information obtained from the interviews with the authors of pictures, are used to interpret both themes painted by the addressed participants. Influences that may be decisive for selecting a particular display of the fairy tale are identified, mentioned identical and different elements, and compared within the group. Given the small sample of participants, the results of this work cannot be generalized, but the conclusions of the thesis may serve as a topic for further studies.
Klíčová slova
sourozenecký vztah, pohádky, kooperace, rivalita, pořadí narození
Klíčová slova v angličtině
sibling relationship, fairy tales, cooperation, rivalry, birth order
Rozsah průvodní práce
85
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se soustředí na zpracování tématu sourozeneckých vztahů objevujících se v pohádkách Popelka a Perníková chaloupka. Cílem práce je analyzovat rozdíly zpracování jednotlivých autorů vzhledem ke vztahu se sourozencem, má-li bratra či sestru, je-li mladším nebo starším sourozencem. Jsou nastíněny hlavní sourozenecké konstelace a jejich základní charakteristiky, důležitost pohádkových témat v životě jedince, a vybrány pasáže vybraných pohádek, které se tématu sourozeneckých vztahů dotýkají. Pro interpretaci obou témat, namalovaných oslovenými participanty, jsou využity symboly a jejich významy společně s informacemi získanými z rozhovoru s autory obrázků. Jsou hledány vlivy, které mohou být určující pro výběr konkrétního tématu zobrazení, určeny shodné a odlišné prvky a porovnáno v rámci skupiny. Vzhledem k malému vzorku participantů nelze výsledky této práce zobecňovat, avšak závěry mohou být námětem pro další studie.
Anotace v angličtině
The work focuses on the theme of sibling relationships appearing in the fairy tales Cinderella and Gingerbread house. The aim of the thesis is to analyse the differences in the processing of individual authors with respect to their relationship with their sibling, if they have a brother or sister, if they are a younger or older sibling. In the thesis there are outlined the main sibling constellations and their basic characteristics, the importance of fairy tale themes in the life of an individual and selected passages of fairy tales that touch the topic of sibling relationships. Symbols and their meanings, together with information obtained from the interviews with the authors of pictures, are used to interpret both themes painted by the addressed participants. Influences that may be decisive for selecting a particular display of the fairy tale are identified, mentioned identical and different elements, and compared within the group. Given the small sample of participants, the results of this work cannot be generalized, but the conclusions of the thesis may serve as a topic for further studies.
Klíčová slova
sourozenecký vztah, pohádky, kooperace, rivalita, pořadí narození
Klíčová slova v angličtině
sibling relationship, fairy tales, cooperation, rivalry, birth order
Zásady pro vypracování
Práce se soustředí na zpracování tématu sourozeneckých vztahů objevujících se v pohádkách Popelka a Perníková chaloupka. Jejím cílem bude prozkoumat potenciál těchto pohádkových příběhů v podobě výtvarného zpracování pro práci s vnímáním a prožíváním sourozeneckých vztahů autorů artefaktů.
Budou vybrány pasáže, které se tohoto tématu dotýkají, shrnuta fakta, významy a symboly, které sourozenecké vztahy odhalují. Práce bude porovnávat odlišná zpracování příběhu v různých kulturních kontextech a průběhu doby. Poznatky budou využity k interpretaci zobrazení obou témat.
V praktické části bude popsán průběh a výsledky rozhovorů s autory vypracovaných obrázků na uvedená témata. Při vedení rozhovoru s participanty bude sledován zejména výše uvedený cíl.
Zásady pro vypracování
Práce se soustředí na zpracování tématu sourozeneckých vztahů objevujících se v pohádkách Popelka a Perníková chaloupka. Jejím cílem bude prozkoumat potenciál těchto pohádkových příběhů v podobě výtvarného zpracování pro práci s vnímáním a prožíváním sourozeneckých vztahů autorů artefaktů.
Budou vybrány pasáže, které se tohoto tématu dotýkají, shrnuta fakta, významy a symboly, které sourozenecké vztahy odhalují. Práce bude porovnávat odlišná zpracování příběhu v různých kulturních kontextech a průběhu doby. Poznatky budou využity k interpretaci zobrazení obou témat.
V praktické části bude popsán průběh a výsledky rozhovorů s autory vypracovaných obrázků na uvedená témata. Při vedení rozhovoru s participanty bude sledován zejména výše uvedený cíl.
Seznam doporučené literatury
Becker, U. (2002). Slovník symbolů. Praha: Portál.
Bettelheim, B. (2000). Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
Cooper, J. C. (1999). Ilustrovaná encyklopedie tradičních symbolů. Praha: Mladá fronta.
Černoušek, M. (1990). Děti a svět pohádek. Praha: Albatros.
Dieckmann, H. (2014). Sny jako řeč duše. Praha: Portál.
Franz, M.-L. von (2015). Psychologický výklad pohádek. Praha: Portál.
Freud, S. (1997). Přednášky k úvodu do psychoanalýzy. Praha: Psychoanalytické nakladatelství.
Freud, S. (2003). Výklad snů. Pelhřimov: Nová tiskárna Pelhřimov.
Jung, C. G. (1998). Archetypy a nevědomí. Brno: Nakladatelství T. Janečka.
Kast, V. (2014). Dynamika symbolů: základy jungovské psychoterapie. Praha: Portál.
Riedel, I. (2002). Obrazy v terapii, umění a náboženství. Praha: Portál.
Wollschläger, M.-E., & Wollschläger, G. (2002). Symbol v diagnostice a psychoterapii. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Becker, U. (2002). Slovník symbolů. Praha: Portál.
Bettelheim, B. (2000). Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
Cooper, J. C. (1999). Ilustrovaná encyklopedie tradičních symbolů. Praha: Mladá fronta.
Černoušek, M. (1990). Děti a svět pohádek. Praha: Albatros.
Dieckmann, H. (2014). Sny jako řeč duše. Praha: Portál.
Franz, M.-L. von (2015). Psychologický výklad pohádek. Praha: Portál.
Freud, S. (1997). Přednášky k úvodu do psychoanalýzy. Praha: Psychoanalytické nakladatelství.
Freud, S. (2003). Výklad snů. Pelhřimov: Nová tiskárna Pelhřimov.
Jung, C. G. (1998). Archetypy a nevědomí. Brno: Nakladatelství T. Janečka.
Kast, V. (2014). Dynamika symbolů: základy jungovské psychoterapie. Praha: Portál.
Riedel, I. (2002). Obrazy v terapii, umění a náboženství. Praha: Portál.
Wollschläger, M.-E., & Wollschläger, G. (2002). Symbol v diagnostice a psychoterapii. Praha: Portál.