Bakalářská práce se zabývá tematikou noci ve výtvarném umění, kterou následně aplikuje jako inspirační zdroj pro výtvarné činnosti v mateřské škole. Obsah teoretické části se zaměřuje na rozvoj poznávacích procesů, význam představivosti a výtvarného vyjadřování u dětí v předškolním období. Práce se dále zabývá námětem tmy a noci ve výtvarné kultuře a jejich uplatněním ve vzdělávacím procesu v mateřské škole. V neposlední řadě text rozvádí možnosti využití výtvarného umění za pomoci animačních a výtvarně projektových metod. Praktická část je zaměřena na přípravu, realizaci a reflexi výtvarné řady, inspirovanou nocí a ději s ní spojenými.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis deals with a theme of the night in the field of fine arts. This theme is applied as a source of inspiration for art lessons in a nursery school. The content of the theoretical part is focused on the development of cognitive processes, sense of imagination and artistic expression by preschool age children. This thesis also deals with the subject of darkness and night in the fine arts and its use in the educational process in a kindergarten. Last but not least, the text expands possibillities of using fine arts with the aid of animation and art design methods. The practical part focuses on preparation, implementation and reflection of the artistic series that is inspired by the theme of night and the processes, which are related to it.
Bakalářská práce se zabývá tematikou noci ve výtvarném umění, kterou následně aplikuje jako inspirační zdroj pro výtvarné činnosti v mateřské škole. Obsah teoretické části se zaměřuje na rozvoj poznávacích procesů, význam představivosti a výtvarného vyjadřování u dětí v předškolním období. Práce se dále zabývá námětem tmy a noci ve výtvarné kultuře a jejich uplatněním ve vzdělávacím procesu v mateřské škole. V neposlední řadě text rozvádí možnosti využití výtvarného umění za pomoci animačních a výtvarně projektových metod. Praktická část je zaměřena na přípravu, realizaci a reflexi výtvarné řady, inspirovanou nocí a ději s ní spojenými.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis deals with a theme of the night in the field of fine arts. This theme is applied as a source of inspiration for art lessons in a nursery school. The content of the theoretical part is focused on the development of cognitive processes, sense of imagination and artistic expression by preschool age children. This thesis also deals with the subject of darkness and night in the fine arts and its use in the educational process in a kindergarten. Last but not least, the text expands possibillities of using fine arts with the aid of animation and art design methods. The practical part focuses on preparation, implementation and reflection of the artistic series that is inspired by the theme of night and the processes, which are related to it.
Cílem bakalářské práce bude seznámení a přiblížení dějů a jevů spojených s nocí dětem předškolního věku skrze rozmanité výtvarné činnosti, inspirované uměleckou tvorbou vybraných umělců.\\
Teoretická část\\
Teoretická část se bude zabývat stručnou charakteristikou dítěte předškolního věku se zaměřením na ontogenezi výtvarného projevu, reflexí výchovně-vzdělávacího potenciálu zvolené tematiky, její didaktické analýze a obsahovému ukotvení v RVP PV.\\
V další rovině bude zpracován elementární přehled využití tematiky noci ve výtvarném umění.\\
Praktická část\\
Praktickou / projektovou část bude tvořit návrh, realizace a dokumentace vlastní výtvarné řady, věnované tematice noci, inspirované primárně námětem noci ve výtvarném umění.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude seznámení a přiblížení dějů a jevů spojených s nocí dětem předškolního věku skrze rozmanité výtvarné činnosti, inspirované uměleckou tvorbou vybraných umělců.\\
Teoretická část\\
Teoretická část se bude zabývat stručnou charakteristikou dítěte předškolního věku se zaměřením na ontogenezi výtvarného projevu, reflexí výchovně-vzdělávacího potenciálu zvolené tematiky, její didaktické analýze a obsahovému ukotvení v RVP PV.\\
V další rovině bude zpracován elementární přehled využití tematiky noci ve výtvarném umění.\\
Praktická část\\
Praktickou / projektovou část bude tvořit návrh, realizace a dokumentace vlastní výtvarné řady, věnované tematice noci, inspirované primárně námětem noci ve výtvarném umění.
Seznam doporučené literatury
BELL, Julian. Zrcadlo světa: nové dějiny umění. Vyd. 1. Praha: Argo, 2010, 496 s. ISBN 978-802-5702-802.\\
FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Vyd. 1. Jinočany: H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.\\
GOMBRICH, Ernst Hans. Příběh umění. Praha: Argo, 2006. ISBN 978-80-7203-143-6.\\
JAKOUBKOVÁ, Věra. Výtvarná výchova v mateřské škole: dílčí metodická příručka k programu výchovné práce pro mateřské školy. Praha: Výzkumný ústav pedagogický ve vydavatelství Naše vojsko, 1988.\\
LOWENFELD, Viktor. a W. Lambert. BRITTAIN. Creative and mental growth. 8th ed. London: Collier Macmillan, c1987. ISBN 00-237-2110-3.\\
ROCHOVSKÁ, Ivana a Dagmar KRUPOVÁ. Umělci v mateřské škole: aktivity zaměřené na interpretaci výtvarného umění. Přeložil Michaela ŠKULTÉTY. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1120-4.\\
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8.\\
UŽDIL, Jaromír. Výtvarný projev a výchova. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1974.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie pro obor Speciální pedagogika předškolního věku. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007. ISBN 978-80-7372-213-5.
Seznam doporučené literatury
BELL, Julian. Zrcadlo světa: nové dějiny umění. Vyd. 1. Praha: Argo, 2010, 496 s. ISBN 978-802-5702-802.\\
FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Vyd. 1. Jinočany: H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.\\
GOMBRICH, Ernst Hans. Příběh umění. Praha: Argo, 2006. ISBN 978-80-7203-143-6.\\
JAKOUBKOVÁ, Věra. Výtvarná výchova v mateřské škole: dílčí metodická příručka k programu výchovné práce pro mateřské školy. Praha: Výzkumný ústav pedagogický ve vydavatelství Naše vojsko, 1988.\\
LOWENFELD, Viktor. a W. Lambert. BRITTAIN. Creative and mental growth. 8th ed. London: Collier Macmillan, c1987. ISBN 00-237-2110-3.\\
ROCHOVSKÁ, Ivana a Dagmar KRUPOVÁ. Umělci v mateřské škole: aktivity zaměřené na interpretaci výtvarného umění. Přeložil Michaela ŠKULTÉTY. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1120-4.\\
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8.\\
UŽDIL, Jaromír. Výtvarný projev a výchova. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1974.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie pro obor Speciální pedagogika předškolního věku. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007. ISBN 978-80-7372-213-5.