Tato bakalářská práce se zabývá zdravým vývojem nohy u předškolních dětí
a možnostmi, jak tento vývoj podpořit. Teoretická část této práce je rešeršního charakteru, věnuje se anatomii nohy, odchylkám od zdravého vývoje, možnostem prevence a nápravy při nevhodném stavu. Praktická část zahrnuje návrh vzdělávacího programu, který vychází z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Zahrnuje preventivní cvičení pro nohy, tvořivé činnosti, hry a snaží se dětem vzdělávací obsah smysluplně předat. Programu se účastnilo 37 dětí (22 chlapců, 15 dívek) předškolního věku (5-7 let) ze dvou tříd různých mateřských škol. Reflexe programu proběhla prostřednictvím individuálních rozhovorů s dětmi, vlastním pozorováním, ústním sdělením dohlížejících pedagogů a sebereflexí. Program vytvořený s podporou běžně dostupných pomůcek byl dětmi i pedagogy hodnocen pozitivně a je zařaditelný jako celek nebo po částech do běžné předškolní výuky.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with healthy feet development in pre-school children and the possibilities to support it. The theoretical part of this thesis consists of a literature survey and deals with anatomy of the feet, deviations from healthy development, prevention possibilities and inappropriate condition correction possibilities. The practical part includes a proposal of an education program based on the framework educational program for pre-school education. It includes preventive exercises for legs, creative activities, games, and education of the content to the children in a meaningful way. The program was attended by 37 children (22 boys, 15 girls) of pre-school age
(5-7 years old) of two classes of different pre-school facilities. The evaluation of the program was carried out through individual interviews with the children, our own observation, oral communication of supervising teachrs and self-reflection. The program created with the support of commonly available aids was evaluated positively by children and the educators and can be included as a whole or in the part in a standard pre-school education.
Tato bakalářská práce se zabývá zdravým vývojem nohy u předškolních dětí
a možnostmi, jak tento vývoj podpořit. Teoretická část této práce je rešeršního charakteru, věnuje se anatomii nohy, odchylkám od zdravého vývoje, možnostem prevence a nápravy při nevhodném stavu. Praktická část zahrnuje návrh vzdělávacího programu, který vychází z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Zahrnuje preventivní cvičení pro nohy, tvořivé činnosti, hry a snaží se dětem vzdělávací obsah smysluplně předat. Programu se účastnilo 37 dětí (22 chlapců, 15 dívek) předškolního věku (5-7 let) ze dvou tříd různých mateřských škol. Reflexe programu proběhla prostřednictvím individuálních rozhovorů s dětmi, vlastním pozorováním, ústním sdělením dohlížejících pedagogů a sebereflexí. Program vytvořený s podporou běžně dostupných pomůcek byl dětmi i pedagogy hodnocen pozitivně a je zařaditelný jako celek nebo po částech do běžné předškolní výuky.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with healthy feet development in pre-school children and the possibilities to support it. The theoretical part of this thesis consists of a literature survey and deals with anatomy of the feet, deviations from healthy development, prevention possibilities and inappropriate condition correction possibilities. The practical part includes a proposal of an education program based on the framework educational program for pre-school education. It includes preventive exercises for legs, creative activities, games, and education of the content to the children in a meaningful way. The program was attended by 37 children (22 boys, 15 girls) of pre-school age
(5-7 years old) of two classes of different pre-school facilities. The evaluation of the program was carried out through individual interviews with the children, our own observation, oral communication of supervising teachrs and self-reflection. The program created with the support of commonly available aids was evaluated positively by children and the educators and can be included as a whole or in the part in a standard pre-school education.
Cílem bakalářské práce je rešerše tématu (kostra nohy, nožní klenby, odchylky od zdravého vývoje, možnosti prevence a nápravy při nevhodném stavu) a navržení třech praktických výukových jednotek, které téma a jeho význam objasní cílové věkové skupině. Výukové jednotky budou ověřeny u souboru dětí předškolního věku.\\
Postup práce: 1. Seznámení s problematikou (březen 2018). 2. Seznámení s dostupnou literaturou odbornou a didaktickou, vypracování rešerše (duben - červen 2018). 3. Seznámení s metodikou sběru dat (duben 2018). 4. Vypracování návrhů činností k tématu zdravé nožní klenby (duben - srpen 2018). 5. Ověření námětů v pedagogické praxi (září-říjen 2018). 6. Posouzení a interpretace výsledků (listopad-prosinec 2018). 7. Stanovení závěrů (leden 2019).
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je rešerše tématu (kostra nohy, nožní klenby, odchylky od zdravého vývoje, možnosti prevence a nápravy při nevhodném stavu) a navržení třech praktických výukových jednotek, které téma a jeho význam objasní cílové věkové skupině. Výukové jednotky budou ověřeny u souboru dětí předškolního věku.\\
Postup práce: 1. Seznámení s problematikou (březen 2018). 2. Seznámení s dostupnou literaturou odbornou a didaktickou, vypracování rešerše (duben - červen 2018). 3. Seznámení s metodikou sběru dat (duben 2018). 4. Vypracování návrhů činností k tématu zdravé nožní klenby (duben - srpen 2018). 5. Ověření námětů v pedagogické praxi (září-říjen 2018). 6. Posouzení a interpretace výsledků (listopad-prosinec 2018). 7. Stanovení závěrů (leden 2019).
Seznam doporučené literatury
Králíčková S., Ditrich T., 2012 a novější: pf.jcu.cz [online]: Podklady pro psaní kvalifikačních prací. [cit.24.11.2016 a později]. Dostupné z: http://www.pf.jcu.cz/stru/katedry/bi/Podklady_kvalifikacni_prace.pdf \\
Novotná, Hana, 2001: Děti s diagnózou plochá noha. Olympia, Praha. \\
Riegerová J., Přidalová M., Ulbrichová M., 2006: Aplikace fyzické antropologie v tělesné výchově a sportu. Hanex, Olomouc. \\
Vojta V., Peters A., 2010: Vojtův princip. Grada, Praha.\\
Literatura časopisecká, elektronické zdroje.
Seznam doporučené literatury
Králíčková S., Ditrich T., 2012 a novější: pf.jcu.cz [online]: Podklady pro psaní kvalifikačních prací. [cit.24.11.2016 a později]. Dostupné z: http://www.pf.jcu.cz/stru/katedry/bi/Podklady_kvalifikacni_prace.pdf \\
Novotná, Hana, 2001: Děti s diagnózou plochá noha. Olympia, Praha. \\
Riegerová J., Přidalová M., Ulbrichová M., 2006: Aplikace fyzické antropologie v tělesné výchově a sportu. Hanex, Olomouc. \\
Vojta V., Peters A., 2010: Vojtův princip. Grada, Praha.\\
Literatura časopisecká, elektronické zdroje.