Bakalářská práce je zaměřena na problematiku volby vysoké školy u žáků gymnázií a s tím i na oblast kariérového poradenství jako takového. Cílem je zodpovědět otázku: Jaká jsou kritéria rozhodování studentů gymnázií při jejich volbě vysoké školy? V teoretické části je zmapovaná odborná literatura, která se věnuje kariérnímu poradenství, které se mimo jiné věnuje i oblasti volby budoucího povolání a tím i volbě vysoké školy. Dále jsou z odborné literatury použity informace vztahující se k různým motivům terciálního studia a pohled odborníků na jednotlivá kritéria výběru vysoké školy. V závěrečné části jsou uvedeny výsledky provedeného výzkumného šetření zaměřeného na zjištění kritérií pro volbu vysoké školy u studentů 3. ročníku gymnázia.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis investigates the issue of university selection made by Czech secondary grammar school students as well as the area of career counseling as such. The objective is to answer the question: What are the decision-making criteria of secondary grammar school students when choosing a university? The theoretical part explores professional literature focused on career counseling which deals with the choice of future profession and thus also with the university selection. The information related to various tertiary study motives is in compliance with the point of view of experts on individual criteria for university selection provided in the works mentioned in the theoretical part. The final part presents the results of the research aimed on finding the criteria for university selection of the Czech secondary grammar school students in the third year of their studies.
Klíčová slova
kariéra, povolání, volba povolání, vysoká škola, studium
Klíčová slova v angličtině
career, profession, career choice, college, study
Rozsah průvodní práce
38 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku volby vysoké školy u žáků gymnázií a s tím i na oblast kariérového poradenství jako takového. Cílem je zodpovědět otázku: Jaká jsou kritéria rozhodování studentů gymnázií při jejich volbě vysoké školy? V teoretické části je zmapovaná odborná literatura, která se věnuje kariérnímu poradenství, které se mimo jiné věnuje i oblasti volby budoucího povolání a tím i volbě vysoké školy. Dále jsou z odborné literatury použity informace vztahující se k různým motivům terciálního studia a pohled odborníků na jednotlivá kritéria výběru vysoké školy. V závěrečné části jsou uvedeny výsledky provedeného výzkumného šetření zaměřeného na zjištění kritérií pro volbu vysoké školy u studentů 3. ročníku gymnázia.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis investigates the issue of university selection made by Czech secondary grammar school students as well as the area of career counseling as such. The objective is to answer the question: What are the decision-making criteria of secondary grammar school students when choosing a university? The theoretical part explores professional literature focused on career counseling which deals with the choice of future profession and thus also with the university selection. The information related to various tertiary study motives is in compliance with the point of view of experts on individual criteria for university selection provided in the works mentioned in the theoretical part. The final part presents the results of the research aimed on finding the criteria for university selection of the Czech secondary grammar school students in the third year of their studies.
Klíčová slova
kariéra, povolání, volba povolání, vysoká škola, studium
Klíčová slova v angličtině
career, profession, career choice, college, study
Zásady pro vypracování
V teoretické části bakalářské práce seznámí autorka čtenáře nejprve s problematikou kariérního poradenství, motivy studentů pro další studium na vysoké škole a zaměří se především na pohled studentů, co ovlivňuje jejich volbu vysoké školy. Cílem bakalářské práce je zodpovědět výzkumnou otázku: Jaká jsou kritéria studentů gymnázii při jejich volbě vysoké školy?
V následující praktické části pak za pomoci kvalitativního výzkumného šetření, bude autorka na výzkumném vzorku zjišťovat, jaká jsou kritéria studentů z gymnázia při jejich výběru pro ně vhodné vysoké školy. Autorka předpokládá, že rozhovory budou probíhat dvojfázově. První rozhovor bude zaměřen na kritéria volby vysoké školy necelý rok před podáním přihlášky/přihlášek na vysoké školy a druhý rozhovor bude sledovat to, jakou školu nebo školy nakonec zvolili a proč.
Zásady pro vypracování
V teoretické části bakalářské práce seznámí autorka čtenáře nejprve s problematikou kariérního poradenství, motivy studentů pro další studium na vysoké škole a zaměří se především na pohled studentů, co ovlivňuje jejich volbu vysoké školy. Cílem bakalářské práce je zodpovědět výzkumnou otázku: Jaká jsou kritéria studentů gymnázii při jejich volbě vysoké školy?
V následující praktické části pak za pomoci kvalitativního výzkumného šetření, bude autorka na výzkumném vzorku zjišťovat, jaká jsou kritéria studentů z gymnázia při jejich výběru pro ně vhodné vysoké školy. Autorka předpokládá, že rozhovory budou probíhat dvojfázově. První rozhovor bude zaměřen na kritéria volby vysoké školy necelý rok před podáním přihlášky/přihlášek na vysoké školy a druhý rozhovor bude sledovat to, jakou školu nebo školy nakonec zvolili a proč.
Seznam doporučené literatury
BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 2. Přeložil Dana LISÁ. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-930-9.
KOŠŤÁLOVÁ, Helena a Markéta CUDLÍNOVÁ. Praktický průvodce kariérového poradce pro 21. století. Praha: Evropská kontaktní skupina, 2015. ISBN 978-80-87993-01-9.
MEZERA, Antonín. Pro jaké povolání se hodím?: jak si vybrat střední a vyšší odbornou školu a snad i budoucí povolání. 2., aktualiz. vyd. Brno: Computer Press, 2008. ISBN 978-80-2512-395-9.
PATTON, Wendy a Mary MCMAHON. Kariérový rozvoj a systémová teorie: propojení mezi teorií a praxí. Praha: Centrum Euroguidance, Dům zahraniční spolupráce, 2015. ISBN 978-80-88153-04-7.
PEAVY, R. Vance. Sociodynamické poradenství: konstruktivistická perspektiva. Praha: Dům zahraniční spolupráce pro Centrum Euroguidance, 2013. ISBN 978-80-87335-55-0.
VENDEL, Štefan. Kariérní poradenství. Praha: Grada, 2008. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1731-9.
Časopisy: Učitelské noviny, Lifelong Learning
Internetové databáze: Electronic journal library, e-Pedagogikum
Seznam doporučené literatury
BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 2. Přeložil Dana LISÁ. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-930-9.
KOŠŤÁLOVÁ, Helena a Markéta CUDLÍNOVÁ. Praktický průvodce kariérového poradce pro 21. století. Praha: Evropská kontaktní skupina, 2015. ISBN 978-80-87993-01-9.
MEZERA, Antonín. Pro jaké povolání se hodím?: jak si vybrat střední a vyšší odbornou školu a snad i budoucí povolání. 2., aktualiz. vyd. Brno: Computer Press, 2008. ISBN 978-80-2512-395-9.
PATTON, Wendy a Mary MCMAHON. Kariérový rozvoj a systémová teorie: propojení mezi teorií a praxí. Praha: Centrum Euroguidance, Dům zahraniční spolupráce, 2015. ISBN 978-80-88153-04-7.
PEAVY, R. Vance. Sociodynamické poradenství: konstruktivistická perspektiva. Praha: Dům zahraniční spolupráce pro Centrum Euroguidance, 2013. ISBN 978-80-87335-55-0.
VENDEL, Štefan. Kariérní poradenství. Praha: Grada, 2008. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1731-9.
Časopisy: Učitelské noviny, Lifelong Learning
Internetové databáze: Electronic journal library, e-Pedagogikum