Bakalářská práce je věnována dětem předškolního věku, jejich výtvarnému projevu a vývoji výtvarného zobrazování, zvláště pak při arteteraputickém vedení.
Teoretická část popisuje psychický vývoj v předškolním období, kompetence v oblasti pohybové, poznávací a emoční. Dotýká se některých obecně známých ontogenetických modelů vztahujících se k vývoji výtvarného projevu a popisuje znakosloví dětské výtvarné tvorby.
Praktická část obsahuje kazuistiku dítěte, které navštěvovalo arteterapeutickou dílnu v rámci mateřské školy. Dokládá možnosti výtvarného a metodického působení v rámci nadstandardního výtvarného působení v prostředí mateřské školy.
Obrazová část obsahuje vybrané práce sledovaného dítěte a pro snadnější uchopitelnost kontextu je nedílnou součástí kazuistiky.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with pre-school chidren, their creative expression and development of creative image making, especially under art therapy guidance.
The theoretical part describes psychological development during the pre-school period.It specificall addresses developing competencies in the motor, cognitive and emotional spheres. It includes several generally known models of ontogeny related to the development of creative expression and describes lexical semiotics of childrensartworks.
The practical part includes a case study of a child, that was monitored while attending art therapy workshops in kindergarten. It documents possibilities of art ifluence within the frame of above-standard art influence in the kindergarten enviroment.
The image part contains selected works of the monitored child, in order to provide a context for the findings described in the practical part. The images form an integral part of the particular case study.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
73 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je věnována dětem předškolního věku, jejich výtvarnému projevu a vývoji výtvarného zobrazování, zvláště pak při arteteraputickém vedení.
Teoretická část popisuje psychický vývoj v předškolním období, kompetence v oblasti pohybové, poznávací a emoční. Dotýká se některých obecně známých ontogenetických modelů vztahujících se k vývoji výtvarného projevu a popisuje znakosloví dětské výtvarné tvorby.
Praktická část obsahuje kazuistiku dítěte, které navštěvovalo arteterapeutickou dílnu v rámci mateřské školy. Dokládá možnosti výtvarného a metodického působení v rámci nadstandardního výtvarného působení v prostředí mateřské školy.
Obrazová část obsahuje vybrané práce sledovaného dítěte a pro snadnější uchopitelnost kontextu je nedílnou součástí kazuistiky.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with pre-school chidren, their creative expression and development of creative image making, especially under art therapy guidance.
The theoretical part describes psychological development during the pre-school period.It specificall addresses developing competencies in the motor, cognitive and emotional spheres. It includes several generally known models of ontogeny related to the development of creative expression and describes lexical semiotics of childrensartworks.
The practical part includes a case study of a child, that was monitored while attending art therapy workshops in kindergarten. It documents possibilities of art ifluence within the frame of above-standard art influence in the kindergarten enviroment.
The image part contains selected works of the monitored child, in order to provide a context for the findings described in the practical part. The images form an integral part of the particular case study.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude věnována dětem předškolního věku, jejich výtvarnému projevu a vývoji v průběhu několika (předškolních) let. Opírá se o možnost sledovat děti nejen při výtvarné práci, ale i při ostatních aktivitách v prostředí mateřské školy - o zkušenosti z praxe učitelky mateřské školy.\\
Teoretická část bude vycházet z uvedené literatury. Nastíní psychický vývoj v předškolním období, kompetence v oblasti pohybové, poznávací, citové a volní. Dále pak některé obecně známé ontogenetické modely vztahující se též k vývoji výtvarného projevu (J. Piaget, V. Lowenfeld a další).\\
V druhé části budou uvedeny kazuistiky dětí, které navštěvují arteterapeutickou dílnu v rámci mateřské školy (některé jejich výtvarné práce budou součástí obrazové přílohy). K hodnocení vývojových posunů bude použito i KTC.\\
Cílem bakalářské práce bude poukázat na možnosti arteterapie v prostředí mateřské školy a využít výtvarného projevu v působení na psychické funkce dětí předškolního věku a jejich rozvoj. Dalším cílem bude pokusit se doložit vývojové znaky dětského výtvarného zobrazování uváděné některými autory na příkladech konkrétní dětské výtvarné tvorby, příp. nalézt některé posuny v rámci výtvarných schopností současné dětské populace.\\
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude věnována dětem předškolního věku, jejich výtvarnému projevu a vývoji v průběhu několika (předškolních) let. Opírá se o možnost sledovat děti nejen při výtvarné práci, ale i při ostatních aktivitách v prostředí mateřské školy - o zkušenosti z praxe učitelky mateřské školy.\\
Teoretická část bude vycházet z uvedené literatury. Nastíní psychický vývoj v předškolním období, kompetence v oblasti pohybové, poznávací, citové a volní. Dále pak některé obecně známé ontogenetické modely vztahující se též k vývoji výtvarného projevu (J. Piaget, V. Lowenfeld a další).\\
V druhé části budou uvedeny kazuistiky dětí, které navštěvují arteterapeutickou dílnu v rámci mateřské školy (některé jejich výtvarné práce budou součástí obrazové přílohy). K hodnocení vývojových posunů bude použito i KTC.\\
Cílem bakalářské práce bude poukázat na možnosti arteterapie v prostředí mateřské školy a využít výtvarného projevu v působení na psychické funkce dětí předškolního věku a jejich rozvoj. Dalším cílem bude pokusit se doložit vývojové znaky dětského výtvarného zobrazování uváděné některými autory na příkladech konkrétní dětské výtvarné tvorby, příp. nalézt některé posuny v rámci výtvarných schopností současné dětské populace.\\
Seznam doporučené literatury
Adler, A. : Psychologie dítěte, Praha, Práh 1994.\\
Babyrádová, H. : Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno, MU 1999.\\
Becker, U. : Slovník symbolů. Praha, Portál 2002.\\
Bettelheim, B. : Za tajemstvím pohádek. Praha, LNL 2000.\\
Biddulph, S. : Proč jsou šťastné děti šťastné. Praha, Portál 1997.\\
Brierley, J. : 7 prvních let života rozhoduje. Praha, Portál 2000.\\
Campbellová, J. : Techniky arteterapie. Praha, Portál 1998.\\
Caseová - Dalleyová: Arteterapie s dětmi. Praha, Portál 1995.\\
Claycombová, P. : Školka plná zábavy. Praha, Portál 1996.\\
Davido, R. : Kresba jako poznání dítěte. Praha, Portál 2001.\\
Doman, G. : Jak pečovat o vaše postižené dítě. Praha, Votobia 1997.\\
Franz, M. L. :Psychologický slovník. Praha, Budka J. 1993.\\
Havlínová, M. : Zdravá mateřská škola. Praha, Portál 1995.\\
Kaufmannová - Hubertová: Děti potřebují rituály. Praha, Portál 1998.\\
Kopřiva-Havlínová_Mayer : Program podpory zdraví ve škole. Praha, Portál 1998.\\
Kratochvíl, S. : Základ psychoterapie. Praha, Portál 1998.\\
Kyzour, M. : O krizových jevech v dětské malbě a kresbě 1. In: časopis Výtvarná výchova č.2. 1969.\\
Kyzour, M. : O krizových jevech v dětské malbě a kresbě 2. In: časopis Výtvarná výchova č.3, 1969.\\
Perout, E. : Arteterapie se zrakově postiženými. Praha, Okamžik 2005.\\
Peseschkian, N. : Příběh jako klíč k dětské duši. Praha, Portál 1999.\\
Piaget - Inhelderová : Psychologie dítěte. Praha, Portál 1970.\\
Read, H. : Výchova uměním. Praha, Odeon 1967.\\
Riedel, I. : Obrazy v terapii, umění a náboženství. Praha. Portál 2002.\\
Rogge Jan-Uwe. : Děti potřebují hranice. Praha, Portál 1996.\\
Sagi, A. : Problémové děti v mateřské škole. Praha, Portál 1995.
Shapiro E.L. : Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha, Portál 1998.
Slavík - Slavíková : Výtvarné čarování (artefiletika). Praha UK 2000.\\
Šicková-Fabrici, J. : Základy arteterpíe. Praha, Portál 2002.\\
Uždil - Šašinková: Výtvarná výchova v předškolním věku. Praha, SPN 1980.\\
Uždil - Šašinková : Čáry, klikyháky, paňácové a auta. Praha, SPN 1974.\\
Vágnerová, M. : Vývojová psychologie I. Praha UK Karolinum 1996,1999.\\
Časopis České arteterapeutické asociace ARTETERAPIE\\
Seznam doporučené literatury
Adler, A. : Psychologie dítěte, Praha, Práh 1994.\\
Babyrádová, H. : Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno, MU 1999.\\
Becker, U. : Slovník symbolů. Praha, Portál 2002.\\
Bettelheim, B. : Za tajemstvím pohádek. Praha, LNL 2000.\\
Biddulph, S. : Proč jsou šťastné děti šťastné. Praha, Portál 1997.\\
Brierley, J. : 7 prvních let života rozhoduje. Praha, Portál 2000.\\
Campbellová, J. : Techniky arteterapie. Praha, Portál 1998.\\
Caseová - Dalleyová: Arteterapie s dětmi. Praha, Portál 1995.\\
Claycombová, P. : Školka plná zábavy. Praha, Portál 1996.\\
Davido, R. : Kresba jako poznání dítěte. Praha, Portál 2001.\\
Doman, G. : Jak pečovat o vaše postižené dítě. Praha, Votobia 1997.\\
Franz, M. L. :Psychologický slovník. Praha, Budka J. 1993.\\
Havlínová, M. : Zdravá mateřská škola. Praha, Portál 1995.\\
Kaufmannová - Hubertová: Děti potřebují rituály. Praha, Portál 1998.\\
Kopřiva-Havlínová_Mayer : Program podpory zdraví ve škole. Praha, Portál 1998.\\
Kratochvíl, S. : Základ psychoterapie. Praha, Portál 1998.\\
Kyzour, M. : O krizových jevech v dětské malbě a kresbě 1. In: časopis Výtvarná výchova č.2. 1969.\\
Kyzour, M. : O krizových jevech v dětské malbě a kresbě 2. In: časopis Výtvarná výchova č.3, 1969.\\
Perout, E. : Arteterapie se zrakově postiženými. Praha, Okamžik 2005.\\
Peseschkian, N. : Příběh jako klíč k dětské duši. Praha, Portál 1999.\\
Piaget - Inhelderová : Psychologie dítěte. Praha, Portál 1970.\\
Read, H. : Výchova uměním. Praha, Odeon 1967.\\
Riedel, I. : Obrazy v terapii, umění a náboženství. Praha. Portál 2002.\\
Rogge Jan-Uwe. : Děti potřebují hranice. Praha, Portál 1996.\\
Sagi, A. : Problémové děti v mateřské škole. Praha, Portál 1995.
Shapiro E.L. : Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha, Portál 1998.
Slavík - Slavíková : Výtvarné čarování (artefiletika). Praha UK 2000.\\
Šicková-Fabrici, J. : Základy arteterpíe. Praha, Portál 2002.\\
Uždil - Šašinková: Výtvarná výchova v předškolním věku. Praha, SPN 1980.\\
Uždil - Šašinková : Čáry, klikyháky, paňácové a auta. Praha, SPN 1974.\\
Vágnerová, M. : Vývojová psychologie I. Praha UK Karolinum 1996,1999.\\
Časopis České arteterapeutické asociace ARTETERAPIE\\