Diplomová práce Výuka výchovy k občanství na českobudějovických základních školách se zaměřuje na aktuální stav vyučování předmětu výchova k občanství na základních školách v Českých Budějovicích.
Teoretická část se zabývá systémem kurikulárních dokumentů, analýzou Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a jeho následnou komparací s jednotlivými školními vzdělávacími programy na vybraných českobudějovických základních školách.
Praktická část představuje rozhovory se čtveřicí učitelů, vyučujících předmět výchova k občanství na vybraných základních školách v Českých Budějovicích. Jedná se o následující základní školy: ZŠ a MŠ Kubatova, Základní škola Matice školské, Církevní základní škola a ZŠ a MŠ J. Š. Baara.
Anotace v angličtině
The diploma thesis Teaching Civic Education at the Elementary Schools in České Budějovice focuses on the current state of civic education at elementary schools in České Budějovice. The theoretical part deals with the system of curricular documents, analysis of the Framework Educational Program for basic education and its subsequent comparison with individual school educational programs at selected elementary schools in České Budějovice.
The practical part presents interviews with four teachers who teach the subject of civic education at selected elementary schools in České Budějovice. These are the following elementary schools: Kubatova Elementary School and Kindergarten, Elementary School Matice školské, Church Elementary School and Elementary School and kindergarten of J. Š. Baara.
Klíčová slova
výchova k občanství, RVP, ŠVP, Strategie 2020, Strategie 2030+, učitel
Diplomová práce Výuka výchovy k občanství na českobudějovických základních školách se zaměřuje na aktuální stav vyučování předmětu výchova k občanství na základních školách v Českých Budějovicích.
Teoretická část se zabývá systémem kurikulárních dokumentů, analýzou Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a jeho následnou komparací s jednotlivými školními vzdělávacími programy na vybraných českobudějovických základních školách.
Praktická část představuje rozhovory se čtveřicí učitelů, vyučujících předmět výchova k občanství na vybraných základních školách v Českých Budějovicích. Jedná se o následující základní školy: ZŠ a MŠ Kubatova, Základní škola Matice školské, Církevní základní škola a ZŠ a MŠ J. Š. Baara.
Anotace v angličtině
The diploma thesis Teaching Civic Education at the Elementary Schools in České Budějovice focuses on the current state of civic education at elementary schools in České Budějovice. The theoretical part deals with the system of curricular documents, analysis of the Framework Educational Program for basic education and its subsequent comparison with individual school educational programs at selected elementary schools in České Budějovice.
The practical part presents interviews with four teachers who teach the subject of civic education at selected elementary schools in České Budějovice. These are the following elementary schools: Kubatova Elementary School and Kindergarten, Elementary School Matice školské, Church Elementary School and Elementary School and kindergarten of J. Š. Baara.
Klíčová slova
výchova k občanství, RVP, ŠVP, Strategie 2020, Strategie 2030+, učitel
Na didaktiku výchovy k občanství se v souvislosti se společenskými změnami kladou další požadavky, nicméně hodinové dotace na výuku výchovy k občanství klesají. Tato situace se negativně odráží ve výuce společenskovědních témat na základních školách. Proto se diplomová práce bude soustředit na aktuální stav výuky výchovy k občanství na českobudějovických základních školách.\\
V teoretické části práce bude analyzován nejprve Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a poté bude provedena komparace s jednotlivými školními vzdělávacími programy na vybraných českobudějovických základních školách. Empirická část práce bude mít charakter šetření v terénu se zaměřením na personální zajištění výuky (kvalifikace a aprobovanost, věk, zkušenosti učitelů OV - používané výukové materiály, učebnice, pracovní listy - používané formy, techniky, metody výuky - návrhy na zařazení dalších témat do výuky aj.)
Zásady pro vypracování
Na didaktiku výchovy k občanství se v souvislosti se společenskými změnami kladou další požadavky, nicméně hodinové dotace na výuku výchovy k občanství klesají. Tato situace se negativně odráží ve výuce společenskovědních témat na základních školách. Proto se diplomová práce bude soustředit na aktuální stav výuky výchovy k občanství na českobudějovických základních školách.\\
V teoretické části práce bude analyzován nejprve Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a poté bude provedena komparace s jednotlivými školními vzdělávacími programy na vybraných českobudějovických základních školách. Empirická část práce bude mít charakter šetření v terénu se zaměřením na personální zajištění výuky (kvalifikace a aprobovanost, věk, zkušenosti učitelů OV - používané výukové materiály, učebnice, pracovní listy - používané formy, techniky, metody výuky - návrhy na zařazení dalších témat do výuky aj.)
Seznam doporučené literatury
HOŘEJŠOVÁ, Danuše. Didaktika občanské nauky a základů společenských věd. Praha: Naše vojsko, 1994.\\
KALHOUS, Zdeněk. OBST, Otto et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009\\
PIŤHA, Petr et al. Úvod do výchovy k občanství: knížka pro učitele a veřejnost. Praha: AVED, 1992.\\
STUCHLÍKOVÁ, Iva. JANÍK, Tomáš et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015.\\
ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika pro studium a praxi. vyd.1. Praha: Grada, 2014\\
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (aktuální verze)\\
Časopisy/noviny:\\
Učitelské noviny\\
Internetové zdroje:\\
www.nuv.cz\\
Seznam doporučené literatury
HOŘEJŠOVÁ, Danuše. Didaktika občanské nauky a základů společenských věd. Praha: Naše vojsko, 1994.\\
KALHOUS, Zdeněk. OBST, Otto et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009\\
PIŤHA, Petr et al. Úvod do výchovy k občanství: knížka pro učitele a veřejnost. Praha: AVED, 1992.\\
STUCHLÍKOVÁ, Iva. JANÍK, Tomáš et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015.\\
ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika pro studium a praxi. vyd.1. Praha: Grada, 2014\\
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (aktuální verze)\\
Časopisy/noviny:\\
Učitelské noviny\\
Internetové zdroje:\\
www.nuv.cz\\