Výběr technických památek je koncipován tak, aby byl vhodný k zařazení do výuky na prvním stupni základních škol. Teoretická část je zaměřena na pojem projekt a projektové vyučování. Popisuje realizaci projektu, jeho přednosti a úskalí. Velká pozornost je věnována vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, technické výchově a technické gramotnosti žáků. V závěru teoretické části se diplomová práce zabývá termínem technická památka a následně charakteristikou šesti vybraných technických památek v Plzeňském kraji. Praktická část diplomové práce je zaměřena na terénní výzkum technických památek, naplánování exkurzí, možnost propojení exkurze s vybraným projektem pro žáky 1. stupně základních škol a vytvořením pracovních listů k exkurzi.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on technological sights located in the Pilsen region. The selection contains only those technological sights that are suitable for primary schools. The theoretical section introduces terms project and project-based learning. It describes the realization of a project, its advantages and difficulties. It explores extensively the educational theme A human and His World, technology education and technological literacy.
The end of the theoretical section deals with the term technological sight and also the characteristics of six selected technological sights in the Pilsen region. The practical section of the thesis involves a field research of technological sights, planning field trips, possibility to join a field trip to a selected project for primary school pupils and in the end also creating worksheets for field trips.
Výběr technických památek je koncipován tak, aby byl vhodný k zařazení do výuky na prvním stupni základních škol. Teoretická část je zaměřena na pojem projekt a projektové vyučování. Popisuje realizaci projektu, jeho přednosti a úskalí. Velká pozornost je věnována vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, technické výchově a technické gramotnosti žáků. V závěru teoretické části se diplomová práce zabývá termínem technická památka a následně charakteristikou šesti vybraných technických památek v Plzeňském kraji. Praktická část diplomové práce je zaměřena na terénní výzkum technických památek, naplánování exkurzí, možnost propojení exkurze s vybraným projektem pro žáky 1. stupně základních škol a vytvořením pracovních listů k exkurzi.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on technological sights located in the Pilsen region. The selection contains only those technological sights that are suitable for primary schools. The theoretical section introduces terms project and project-based learning. It describes the realization of a project, its advantages and difficulties. It explores extensively the educational theme A human and His World, technology education and technological literacy.
The end of the theoretical section deals with the term technological sight and also the characteristics of six selected technological sights in the Pilsen region. The practical section of the thesis involves a field research of technological sights, planning field trips, possibility to join a field trip to a selected project for primary school pupils and in the end also creating worksheets for field trips.
Proveďte důkladnou analýzu odborné literatury, vážící se k tématu diplomové práce.
Rozvrhněte obsahovou strukturu teoretické části své diplomové práce. Doporučuji Vám se zabývat těmito teoretickými okruhy: technická památka, její specifikace, oficiální status, užívané standardní třídění a terminologie; projektová výuka, pojetí, cíle a výstupní kompetence žáka 1. stupně základní školy v technické výchově, podle RVP pro základní vzdělávání (kapitola Člověk a svět práce).
Na základě těchto přípravných studií navrhněte zhruba 10 technických památek ve Vámi zvoleném regionu, které zpracujete, včetně didaktické dokumentace, do podoby originálních projektů výuky. Možnost výběru objektů: architektonické památky, stavební památky, průmyslová architektura, doprava, sklářství, vodní díla a stavby, důlní díla, skanseny lidové architektury, regionální muzea, muzea tradičních řemesel, vojenské objekty atd.
Projekty budou nosnou součástí diplomové práce, opatřete je všemi pomůckami a několik z nich připravte k ověřování jejich efektivity v rámci výuky na 1. stupni ZŠ. Při terénním výzkumu pořiďte fotografickou dokumentaci, která bude také součástí diplomové práce.
Vypracujte krátký dotazník pro učitele, směřovaný k hodnocení funkčnosti Vámi vytvořených a prezentovaných projektů. Doporučuji četnost vzorku 10-20 učitelů. Získaná data vyhodnoťte, údaje statisticky zpracujte a výsledky adekvátní formou interpretujte.V závěru práce se vyjádřete k praktickým výukovým možnostem zařazení technických památek, obsaženým ve Vašich projektech. Dále popište Vaše zkušenosti z realizace projektů ve škole, výhody, nevýhody, překážky, reakce a činnosti dětí apod.
Zásady pro vypracování
Proveďte důkladnou analýzu odborné literatury, vážící se k tématu diplomové práce.
Rozvrhněte obsahovou strukturu teoretické části své diplomové práce. Doporučuji Vám se zabývat těmito teoretickými okruhy: technická památka, její specifikace, oficiální status, užívané standardní třídění a terminologie; projektová výuka, pojetí, cíle a výstupní kompetence žáka 1. stupně základní školy v technické výchově, podle RVP pro základní vzdělávání (kapitola Člověk a svět práce).
Na základě těchto přípravných studií navrhněte zhruba 10 technických památek ve Vámi zvoleném regionu, které zpracujete, včetně didaktické dokumentace, do podoby originálních projektů výuky. Možnost výběru objektů: architektonické památky, stavební památky, průmyslová architektura, doprava, sklářství, vodní díla a stavby, důlní díla, skanseny lidové architektury, regionální muzea, muzea tradičních řemesel, vojenské objekty atd.
Projekty budou nosnou součástí diplomové práce, opatřete je všemi pomůckami a několik z nich připravte k ověřování jejich efektivity v rámci výuky na 1. stupni ZŠ. Při terénním výzkumu pořiďte fotografickou dokumentaci, která bude také součástí diplomové práce.
Vypracujte krátký dotazník pro učitele, směřovaný k hodnocení funkčnosti Vámi vytvořených a prezentovaných projektů. Doporučuji četnost vzorku 10-20 učitelů. Získaná data vyhodnoťte, údaje statisticky zpracujte a výsledky adekvátní formou interpretujte.V závěru práce se vyjádřete k praktickým výukovým možnostem zařazení technických památek, obsaženým ve Vašich projektech. Dále popište Vaše zkušenosti z realizace projektů ve škole, výhody, nevýhody, překážky, reakce a činnosti dětí apod.
Seznam doporučené literatury
BINDER, M.: Technické památky Českých Budějovic. České Budějovice: Milan Binder, 2013. 142 s. ISBN 978-80-87277-05-8
FISCHER, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-966-6
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. 1. vyd. Olomouc: HANEX, 2000. 159 s. ISBN 80-85783-28-2
HONZÍKOVÁ, J. BAJTOŠ, J.: Didaktika pracovní výchovy na 1. stupni ZŠ. 1. vyd. Plzeň: ZČU, 2004. 120 s. ISBN 80-7043-255-1
HONZÍKOVÁ, J., MACH, P., NOVOTNÝ, J.: Alternativní přístupy k technické výchově. Plzeň: Západočeská univerzita, 2007. 266 s. ISBN 978-80-7043-626-4
KOL.: Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku I., A-G. Praha: LIBRI, 2008. 624 s. ISBN 80-7277-043-8
MACH, P.: Brána do minulosti techniky. CD- ROM. Plzeň: PdF ZČU, 2001. ISBN nemá.
MACH, P.: Využití regionálních technických památek ve výuce. In Technické vzdelania ako súčasť všeobecného vzdelania. Velká Lomnice: PdF UMB, 2001, s. 275-278. ISBN 80- 8055-559-1
ROUČOVÁ, E.: Determinační aspekty výuky historie vědy a techniky. In XIX. Mezinárodní kolokvium o řízení osvojovacího procesu. Vyškov: VVŠ PV, 2001. s. 310-313. ISBN 80-7231-071-2
ROUČOVÁ, E.: Technické práce s didaktikou 1, 2. Dostupné na http://moodle.pf.jcu.cz/course/view.php?id=226 [cit. 2017-04-15]
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání platný od 1. 9. 2016 dostupný z http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf [cit. 2017-04-15]
ŠÍR, J.: Technické památky České republiky. Olomouc: Rubico, 2012. 208 s. ISBN 978-80-7346-141-6
Seznam doporučené literatury
BINDER, M.: Technické památky Českých Budějovic. České Budějovice: Milan Binder, 2013. 142 s. ISBN 978-80-87277-05-8
FISCHER, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-966-6
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. 1. vyd. Olomouc: HANEX, 2000. 159 s. ISBN 80-85783-28-2
HONZÍKOVÁ, J. BAJTOŠ, J.: Didaktika pracovní výchovy na 1. stupni ZŠ. 1. vyd. Plzeň: ZČU, 2004. 120 s. ISBN 80-7043-255-1
HONZÍKOVÁ, J., MACH, P., NOVOTNÝ, J.: Alternativní přístupy k technické výchově. Plzeň: Západočeská univerzita, 2007. 266 s. ISBN 978-80-7043-626-4
KOL.: Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku I., A-G. Praha: LIBRI, 2008. 624 s. ISBN 80-7277-043-8
MACH, P.: Brána do minulosti techniky. CD- ROM. Plzeň: PdF ZČU, 2001. ISBN nemá.
MACH, P.: Využití regionálních technických památek ve výuce. In Technické vzdelania ako súčasť všeobecného vzdelania. Velká Lomnice: PdF UMB, 2001, s. 275-278. ISBN 80- 8055-559-1
ROUČOVÁ, E.: Determinační aspekty výuky historie vědy a techniky. In XIX. Mezinárodní kolokvium o řízení osvojovacího procesu. Vyškov: VVŠ PV, 2001. s. 310-313. ISBN 80-7231-071-2
ROUČOVÁ, E.: Technické práce s didaktikou 1, 2. Dostupné na http://moodle.pf.jcu.cz/course/view.php?id=226 [cit. 2017-04-15]
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání platný od 1. 9. 2016 dostupný z http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf [cit. 2017-04-15]
ŠÍR, J.: Technické památky České republiky. Olomouc: Rubico, 2012. 208 s. ISBN 978-80-7346-141-6