Anotace
Tématem této diplomové práce je využití her a soutěží ve výuce anglického jazyka na 1.stupni ZŠ. Cílem diplomové práce je charakteristika role hry ve výuce anglického jazyka a její možné využití za účelem rozvoje klíčových řečových dovedností. Teoretická část se zabývá psychologickou charakteristikou mladšího školního věku, dále pak teorií hry a vývojovými stádii dětské hry. Vposledním díle teoretické části práce popisuje jednotlivé druhy didaktických her. Praktická část se skládá ze dvou částí. Stěžejní první část předkládá didaktické hry, které jsou řádně komentovány zhlediska všeobecně vzdělávacích i jazykových cílů. Každá takto připravená hra byla začleněna do výuky a vzávěru je reflektována z pohledu její efektivity. Druhá kapitola v praktické části práce představuje výsledky výzkumu, provedeného formou řízeného rozhovoru s vyučujícími anglického jazyka na prvním stupni základní školy, zabývajícího se jejich zkušenostmi svyužitím her v hodinách anglického jazyka.
Anotace v angličtině
Abstract
This Diploma Thesis deals with using games and competitions in teaching of English for the first level of primary schools. The aim of the thesis is to characterize the role of the game in English language teaching and its possible use in order to develop key language skills. The theoretical part deals with the psychological characteristics of the younger school age, then the theory of play and the developmental stages of children's play. In the last part of the thesis, there are described the different types of didactic games. The practical part consists of two parts. The first part presents didactic games, that are properly commented in terms of general educational and language objectives. Each of them was taught and reflected in terms of its effectiveness. The second chapter of the practical part presents the results of the research, which was conducted in the form of a guided interview with English language teachers at the elementary school, dealing with their experience in using English language lessons at primary school.
Klíčová slova
hry, soutěže, první stupeň, základní škola, metody, esl, výzkum, reflexe výuky, ontogeneze, organizace třídy
Klíčová slova v angličtině
games, competitions, first grade, elementary school, methods, esl, research, reflection of teaching, ontogeny, class management
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Anotace
Tématem této diplomové práce je využití her a soutěží ve výuce anglického jazyka na 1.stupni ZŠ. Cílem diplomové práce je charakteristika role hry ve výuce anglického jazyka a její možné využití za účelem rozvoje klíčových řečových dovedností. Teoretická část se zabývá psychologickou charakteristikou mladšího školního věku, dále pak teorií hry a vývojovými stádii dětské hry. Vposledním díle teoretické části práce popisuje jednotlivé druhy didaktických her. Praktická část se skládá ze dvou částí. Stěžejní první část předkládá didaktické hry, které jsou řádně komentovány zhlediska všeobecně vzdělávacích i jazykových cílů. Každá takto připravená hra byla začleněna do výuky a vzávěru je reflektována z pohledu její efektivity. Druhá kapitola v praktické části práce představuje výsledky výzkumu, provedeného formou řízeného rozhovoru s vyučujícími anglického jazyka na prvním stupni základní školy, zabývajícího se jejich zkušenostmi svyužitím her v hodinách anglického jazyka.
Anotace v angličtině
Abstract
This Diploma Thesis deals with using games and competitions in teaching of English for the first level of primary schools. The aim of the thesis is to characterize the role of the game in English language teaching and its possible use in order to develop key language skills. The theoretical part deals with the psychological characteristics of the younger school age, then the theory of play and the developmental stages of children's play. In the last part of the thesis, there are described the different types of didactic games. The practical part consists of two parts. The first part presents didactic games, that are properly commented in terms of general educational and language objectives. Each of them was taught and reflected in terms of its effectiveness. The second chapter of the practical part presents the results of the research, which was conducted in the form of a guided interview with English language teachers at the elementary school, dealing with their experience in using English language lessons at primary school.
Klíčová slova
hry, soutěže, první stupeň, základní škola, metody, esl, výzkum, reflexe výuky, ontogeneze, organizace třídy
Klíčová slova v angličtině
games, competitions, first grade, elementary school, methods, esl, research, reflection of teaching, ontogeny, class management
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat využitím her a soutěží ve výuce anglickéh jazyka na 1. stupni ZŠ.
V teoretické části práce se student bude zabývat psychologickou charakteristikou žáka mladšího školního věku ve vztahu ke hrám a soutěžím. Následně popíše význam her a soutěží ve výuce obecně. Poslední část teoretického úvodu práce se zaměří na význam her a soutěží v cizojazyčné výuce. Student bude čerpat z prací více autorů a pokusí se o klasifikaci cizojazyčných her především z pohledu jazykových prostředků (slovní zásoba, výslovnost, gramatika) a řečových dovedností (především mluvení), které rozvíjejí. Kromě toho může použít i jiná klasifikační kritéria, např. podle části hodiny, ve které je hra použita - hry zahřívací, opakovací apod.
V praktické části práce student připraví několik plánů hodiny s využitím her a soutěží. Tyto hry budou vždy dobře popsány z hlediska cílů jak jazykových, tak všeobecně zvdělávacích. Připravené hodiny budou odpovídat RVP a ŠVP a budou zapadat do běžné výuky v dané třídě. Vyučovací hodiny budou odučeny a následně reflektovány. Student ještě může provést výzkum na své škole mezi učiteli, jak využívají her a soutěží v cizojazyčné výuce a za jakým účelem. Může jít buď o výzkum provedený pomocí dotazníku či prostřednictvím řízeného rozhovoru.
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat využitím her a soutěží ve výuce anglickéh jazyka na 1. stupni ZŠ.
V teoretické části práce se student bude zabývat psychologickou charakteristikou žáka mladšího školního věku ve vztahu ke hrám a soutěžím. Následně popíše význam her a soutěží ve výuce obecně. Poslední část teoretického úvodu práce se zaměří na význam her a soutěží v cizojazyčné výuce. Student bude čerpat z prací více autorů a pokusí se o klasifikaci cizojazyčných her především z pohledu jazykových prostředků (slovní zásoba, výslovnost, gramatika) a řečových dovedností (především mluvení), které rozvíjejí. Kromě toho může použít i jiná klasifikační kritéria, např. podle části hodiny, ve které je hra použita - hry zahřívací, opakovací apod.
V praktické části práce student připraví několik plánů hodiny s využitím her a soutěží. Tyto hry budou vždy dobře popsány z hlediska cílů jak jazykových, tak všeobecně zvdělávacích. Připravené hodiny budou odpovídat RVP a ŠVP a budou zapadat do běžné výuky v dané třídě. Vyučovací hodiny budou odučeny a následně reflektovány. Student ještě může provést výzkum na své škole mezi učiteli, jak využívají her a soutěží v cizojazyčné výuce a za jakým účelem. Může jít buď o výzkum provedený pomocí dotazníku či prostřednictvím řízeného rozhovoru.
Seznam doporučené literatury
Činčera, J.: Práce s hrou. Pro profesionály. Grada, 2007.
Hanšpachová, J. a Řandová, Z.: Angličtina plná her: pro děti předškolního a mladšího školního věku, Portál 2010.
Hladík, P.: 111 her pro atraktivní výuku angličtiny, Grada 2010.
Mlejnek, J.: Dětská tvořivá hra. IPOS 1997
Rixon, S.: How to use games in language teaching. Macmillan, 1981
Wright, A., Betteridge, P. a Buckby, M.: Games for Language Learning, Cambridge University Press, 1983.
Betáková,L. , Homolová, E. a M. Štulrajterová: Moderní didaktika anglického jazyka v otázkách a odpovědích, Wolters Kluwer 2017.
Eibenová,I., Eibenová,k., Foltová H. a M. Vavrečka: Hry ve výuce angličtiny: Jazykové hry, hádanky k rozvoji řeči, dramatizace pohádek, tematické slovníčky -; Edika 2013
Smith, Ch. A.: Třída plná pohody. Praha : Portál, 1994.
Vališová, A. a H. Kasíková (2010). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.
Průcha,J. (2009) Moderní pedagogika. Praha: Portál
Mareš, J. (2013) Pedagogická psychologie. Praha: Portál
Čáp, J. aj. Mareš: (2001) Psychologie pro učitele. Praha: Portál
Seznam doporučené literatury
Činčera, J.: Práce s hrou. Pro profesionály. Grada, 2007.
Hanšpachová, J. a Řandová, Z.: Angličtina plná her: pro děti předškolního a mladšího školního věku, Portál 2010.
Hladík, P.: 111 her pro atraktivní výuku angličtiny, Grada 2010.
Mlejnek, J.: Dětská tvořivá hra. IPOS 1997
Rixon, S.: How to use games in language teaching. Macmillan, 1981
Wright, A., Betteridge, P. a Buckby, M.: Games for Language Learning, Cambridge University Press, 1983.
Betáková,L. , Homolová, E. a M. Štulrajterová: Moderní didaktika anglického jazyka v otázkách a odpovědích, Wolters Kluwer 2017.
Eibenová,I., Eibenová,k., Foltová H. a M. Vavrečka: Hry ve výuce angličtiny: Jazykové hry, hádanky k rozvoji řeči, dramatizace pohádek, tematické slovníčky -; Edika 2013
Smith, Ch. A.: Třída plná pohody. Praha : Portál, 1994.
Vališová, A. a H. Kasíková (2010). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.
Průcha,J. (2009) Moderní pedagogika. Praha: Portál
Mareš, J. (2013) Pedagogická psychologie. Praha: Portál
Čáp, J. aj. Mareš: (2001) Psychologie pro učitele. Praha: Portál