Diplomová práce se zabývá kulturou mluveného projevu u žáků na druhém stupni základní školy. V teoretické části jsou zpracovány poznatky z oblasti rétoriky, fonetiky, syntaxe či stylistiky. Práce dále obsahuje i pojednání o rozdělení lexika. Poslední dvě kapitoly teoretické části se zabývají neverbální komunikací a některými specifiky mluveného projevu. Výzkumná část obsahuje rozbory mluvených projevů šesti žáků deváté třídy základní školy. Projevy, které byly připravené a nepřipravené, byly analyzovány z hlediska fonetického, morfologického, lexikálního a syntaktického. Hodnocena byla i neverbální komunikace žáků.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with culture of spoken language among pupils at second stage of elementary school. The theoretical part is focused on rhetoric, phonetics, syntax or stylistics. The thesis also includes a part about division of vocabulary. The last two chapters of the theoretical part deals with nonverbal communication and it also includes some specific features of spoken language. The research part contains analyses of speeches that were done by six pupils of ninth grade of elementary school. Prepared an unprepared speeches were analysed from phonetic, morphological, lexical and syntactic point of view. Nonverbal communication was also evaluated.
Klíčová slova
kultura mluveného projevu, rétorika, fonetika, morfologie, lexikum, syntax, stylistika, neverbální komunikace
Klíčová slova v angličtině
culture of spoken language, rhetoric, phonetics, morphology, vocabulary, syntax, stylistics, nonverbal communication
Rozsah průvodní práce
106 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá kulturou mluveného projevu u žáků na druhém stupni základní školy. V teoretické části jsou zpracovány poznatky z oblasti rétoriky, fonetiky, syntaxe či stylistiky. Práce dále obsahuje i pojednání o rozdělení lexika. Poslední dvě kapitoly teoretické části se zabývají neverbální komunikací a některými specifiky mluveného projevu. Výzkumná část obsahuje rozbory mluvených projevů šesti žáků deváté třídy základní školy. Projevy, které byly připravené a nepřipravené, byly analyzovány z hlediska fonetického, morfologického, lexikálního a syntaktického. Hodnocena byla i neverbální komunikace žáků.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with culture of spoken language among pupils at second stage of elementary school. The theoretical part is focused on rhetoric, phonetics, syntax or stylistics. The thesis also includes a part about division of vocabulary. The last two chapters of the theoretical part deals with nonverbal communication and it also includes some specific features of spoken language. The research part contains analyses of speeches that were done by six pupils of ninth grade of elementary school. Prepared an unprepared speeches were analysed from phonetic, morphological, lexical and syntactic point of view. Nonverbal communication was also evaluated.
Klíčová slova
kultura mluveného projevu, rétorika, fonetika, morfologie, lexikum, syntax, stylistika, neverbální komunikace
Klíčová slova v angličtině
culture of spoken language, rhetoric, phonetics, morphology, vocabulary, syntax, stylistics, nonverbal communication
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce se bude zabývat kulturou mluveného projevu u dětí na druhém stupni základních škol. Práce obsahuje část teoretickou a výzkumnou. Teoretická část obecně zkoumá jednotlivé prvky, z nichž je mluvený projev složen. Jedná se tedy například o správnou artikulaci, intonaci, kontakt s posluchačem, syntaktickou výstavbu vět či užívání jednotlivých útvarů národního jazyka. Součástí je také pojednání o mimice či gestikulaci, jakožto o prvcích nonverbální komunikace. Výzkumná část obsahuje rozbor mluvených projevů žáků druhého stupně základních škol, a to jak projevů připravených, tak i nepřipravených.
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce se bude zabývat kulturou mluveného projevu u dětí na druhém stupni základních škol. Práce obsahuje část teoretickou a výzkumnou. Teoretická část obecně zkoumá jednotlivé prvky, z nichž je mluvený projev složen. Jedná se tedy například o správnou artikulaci, intonaci, kontakt s posluchačem, syntaktickou výstavbu vět či užívání jednotlivých útvarů národního jazyka. Součástí je také pojednání o mimice či gestikulaci, jakožto o prvcích nonverbální komunikace. Výzkumná část obsahuje rozbor mluvených projevů žáků druhého stupně základních škol, a to jak projevů připravených, tak i nepřipravených.
Seznam doporučené literatury
DANEŠ, František, HRAŠE, Jiří, ed. Mluvená próza i verš: o kultuře mluveného projevu. 2. vyd. Praha: Akropolis, 2008. ISBN 978-80-86903-85-9.
HÁJKOVÁ, Eva. Český jazyk a kultura mluveného projevu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2003. Texty pro distanční studium. ISBN 80-7290-117-6.
HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina. Kultura mluveného projevu: (Strategie umění komunikace). Praha: Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1994. Regis. ISBN 8070680873.
KROBOTOVÁ, Milena. Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. ISBN 8024401878.
VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, Jarmila. O kultuře mluveného projevu. Praha: Svoboda, 1983.
Seznam doporučené literatury
DANEŠ, František, HRAŠE, Jiří, ed. Mluvená próza i verš: o kultuře mluveného projevu. 2. vyd. Praha: Akropolis, 2008. ISBN 978-80-86903-85-9.
HÁJKOVÁ, Eva. Český jazyk a kultura mluveného projevu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2003. Texty pro distanční studium. ISBN 80-7290-117-6.
HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina. Kultura mluveného projevu: (Strategie umění komunikace). Praha: Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1994. Regis. ISBN 8070680873.
KROBOTOVÁ, Milena. Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. ISBN 8024401878.
VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, Jarmila. O kultuře mluveného projevu. Praha: Svoboda, 1983.