Letecká doprava prochází v posledních několika dekádách významnými změnami, jejichž struktura vychází ze samé podstaty neustále kumulující globalizace. Obdobně jako letecká doprava se v kontextu globalizace mění i geografické uspořádání světa ve smyslu geneze, selekce a následného etablování se nových ekonomických, sociálních, politických, kulturních a jiných vazeb. Vzhledem k těmto a dalším proměnným se v současnosti z letecké dopravy stává přiléhavý ukazatel globalizačních procesů. Právě z těchto důvodů je úkolem předkládané kvalifikační práce identifikace, analýza, deskripce a následná explanace procesů, které se podílejí na světovém uspořádání letecké dopravy, a to vše v kontextu stále se rozvíjejícího trhu Indie. Dynamická povaha transformující se Indie vedla k tomu, že tato země se stala pomyslným, ale i reálným průsečíkem mnoha socioekonomických změn a jedním z aspirantů na prvenství ve světovém řádu. Vzhledem k těmto skutečnostem je úkolem této práce skrze soubor statistických a prostorových metod a nástrojů vytvořit specifický elaborát, jenž by byl schopen určit do jaké míry je Indie reálně zapojena do globální letecké dopravy, včetně proměnných, které se tohoto procesu účastní a ovlivňují ho.
Anotace v angličtině
Aviation has been affected by many important changes over the last decades, the structure of these changes comes from the amassing globalization. Similarly, the aviation changes the geographical organization of the whole world in terms of the genesis, selection and establishment of new economic, social, political, cultural and many other relations. Considering these facts and other aspects, transforms aviation into the tight indicator of globalization. Due to the reasons, the thesis focuses on the identification, analysis, description, and explanation of processes that take part in the worldwide organization of aviation. The example of India is chosen as the most appropriate because of the continuing development of its economic status. Dynamic disposition of transforming India leads the country into both the hypothetical and real point of intersection of many socio-economic changes. India is also considered a candidate for the primacy of the world-class aviation status. Given these facts, the main task of the thesis is to establish a specific study through statistical and spatial methods. The study should determine how much India is involved in global aviation, included participated changes.
Klíčová slova
letecká doprava, Indie, globalizace, geografická organizace
Klíčová slova v angličtině
air transport, India, globalization, geographical organization
Rozsah průvodní práce
79 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Letecká doprava prochází v posledních několika dekádách významnými změnami, jejichž struktura vychází ze samé podstaty neustále kumulující globalizace. Obdobně jako letecká doprava se v kontextu globalizace mění i geografické uspořádání světa ve smyslu geneze, selekce a následného etablování se nových ekonomických, sociálních, politických, kulturních a jiných vazeb. Vzhledem k těmto a dalším proměnným se v současnosti z letecké dopravy stává přiléhavý ukazatel globalizačních procesů. Právě z těchto důvodů je úkolem předkládané kvalifikační práce identifikace, analýza, deskripce a následná explanace procesů, které se podílejí na světovém uspořádání letecké dopravy, a to vše v kontextu stále se rozvíjejícího trhu Indie. Dynamická povaha transformující se Indie vedla k tomu, že tato země se stala pomyslným, ale i reálným průsečíkem mnoha socioekonomických změn a jedním z aspirantů na prvenství ve světovém řádu. Vzhledem k těmto skutečnostem je úkolem této práce skrze soubor statistických a prostorových metod a nástrojů vytvořit specifický elaborát, jenž by byl schopen určit do jaké míry je Indie reálně zapojena do globální letecké dopravy, včetně proměnných, které se tohoto procesu účastní a ovlivňují ho.
Anotace v angličtině
Aviation has been affected by many important changes over the last decades, the structure of these changes comes from the amassing globalization. Similarly, the aviation changes the geographical organization of the whole world in terms of the genesis, selection and establishment of new economic, social, political, cultural and many other relations. Considering these facts and other aspects, transforms aviation into the tight indicator of globalization. Due to the reasons, the thesis focuses on the identification, analysis, description, and explanation of processes that take part in the worldwide organization of aviation. The example of India is chosen as the most appropriate because of the continuing development of its economic status. Dynamic disposition of transforming India leads the country into both the hypothetical and real point of intersection of many socio-economic changes. India is also considered a candidate for the primacy of the world-class aviation status. Given these facts, the main task of the thesis is to establish a specific study through statistical and spatial methods. The study should determine how much India is involved in global aviation, included participated changes.
Klíčová slova
letecká doprava, Indie, globalizace, geografická organizace
Klíčová slova v angličtině
air transport, India, globalization, geographical organization
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se se základní literaturou o letecké dopravě, její prostorové organizaci a vývojových trendech.
2. Zpracovat charakteristiku letecké dopravy a jejího vývoje na území Indie.
3. Na základě dostupných dat navrhnout vhodný metodický postup analýzy prostorové organizace letecké dopravy na území Indie v kontextu globalizačních procesů.
4. Provést syntézu sledované problematiky. Identifikovat klíčové faktory a podmiňující mechanismy současného vývoje letecké dopravy na území Indie v kontextu globalizačních procesů.
5. Zpracovat zjištěné informace do textů, tabulek a map
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se se základní literaturou o letecké dopravě, její prostorové organizaci a vývojových trendech.
2. Zpracovat charakteristiku letecké dopravy a jejího vývoje na území Indie.
3. Na základě dostupných dat navrhnout vhodný metodický postup analýzy prostorové organizace letecké dopravy na území Indie v kontextu globalizačních procesů.
4. Provést syntézu sledované problematiky. Identifikovat klíčové faktory a podmiňující mechanismy současného vývoje letecké dopravy na území Indie v kontextu globalizačních procesů.
5. Zpracovat zjištěné informace do textů, tabulek a map
Seznam doporučené literatury
Derruder, B., Devriendt, L., Witlox, F. (2007): Flying where you don't want to go: An empirical analysis of hubs in the global airline network. Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie, 98 (3), s. 307 - 324.
Good P.R., Derudder B., Witlox F. (2011): The regionalization of Africa : delineating Africa's subregions using airline data. The Journal of Geography 110 (5), s. 179-190.
Grubesic, T., Matisziw, T., Zook, M. (2008): Global airline networks and nodal regions. GeoJournal, 71, s. 53 - 66.
Karlsson C., Olsson M. (2006): The identification of functional regions: Theory, methods, and applications. Annals of Regional Science 40 (1), s. 1-18.
Klapka, P., Halás, M., Erlebach, M., Tonev, P., Bednář, M. (2014): A multistage agglomerative approach for defining functional regions of the Czech Republic: the use of 2001 commuting data. Moravian Geographical Reports 22(4), s. 2-13.
Seznam doporučené literatury
Derruder, B., Devriendt, L., Witlox, F. (2007): Flying where you don't want to go: An empirical analysis of hubs in the global airline network. Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie, 98 (3), s. 307 - 324.
Good P.R., Derudder B., Witlox F. (2011): The regionalization of Africa : delineating Africa's subregions using airline data. The Journal of Geography 110 (5), s. 179-190.
Grubesic, T., Matisziw, T., Zook, M. (2008): Global airline networks and nodal regions. GeoJournal, 71, s. 53 - 66.
Karlsson C., Olsson M. (2006): The identification of functional regions: Theory, methods, and applications. Annals of Regional Science 40 (1), s. 1-18.
Klapka, P., Halás, M., Erlebach, M., Tonev, P., Bednář, M. (2014): A multistage agglomerative approach for defining functional regions of the Czech Republic: the use of 2001 commuting data. Moravian Geographical Reports 22(4), s. 2-13.