Cílem této diplomové práce byl návrh badatelské úlohy z přírodopisu, v níž by si žáci mohli rozvinout svou představivost a tvořivost a navrhnout vlastní pokus. Za tímto účelem byla navržena úloha ověřující potřebnost vody pro rostlinu a způsoby jejího vedení rostlinným tělem. Potřebná data byla získána pomocí didaktického testu, který byl zaměřen na jednotlivé kroky charakteristické pro badatelsky orientované úlohy. Dalším cílem bylo vytvoření kódovacího nástroje,
s jehož pomocí byly zjišťovány odlišnosti v autorském řešení jednotlivých žáků. Proto byl sestaven jednoduchý kódovací nástroj pro identifikaci a posouzení úrovně tvořivosti.
Výzkum proběhl na jedné základní škole v Českých Budějovicích. Do šetření byli zahrnuti žáci tří tříd sedmých ročníků a celkově se zapojilo 53 žáků. Z výsledků vyplynulo, že celková úspěšnost žáků v didaktickém testu byla 47,37 % a z pohledu samotné tvořivosti byla zjištěna průměrná hodnota 37,37 %. Z hlediska tvořivosti měli žáci v tomto výzkumu nejvyšší úspěšnost v originalitě navrhování pokusu bez znalosti pomůcek a také v elaboraci návrhu pokusu se znalostí pomůcek. Relativně dobrého výsledku dosáhli žáci také v elaboraci nákresu pokusu bez znalosti pomůcek. Naopak velmi nízká úspěšnost žáků byla zjištěna u schopnosti navržení dalšího řešení problému, a to jak z pohledu originality, tak i elaborace. Příčinou těchto výsledků mohla být náročnost vyplnění didaktického testu, ve kterém byl využit nasměrovaný typ bádání, se kterým někteří žáci nemuseli mít tolik zkušeností, což potvrdily i rozhovory s vyučujícími, kteří potvrdili, že prvky badatelské a tvořivé výuky do svých hodin zařazují spíše nepravidelně.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis, was to design the inquiry biology task, in which pupils could develop their imagination and creativity, and design their own experiment. For this purpose, a task has been proposed to verify the water needs
of a plant, and the ways in which it goes trough the body of the plant. Required data were obtained using a didactic test focused on the single steps characteristic for inquiry based tasks. Another aim was to create a coding tool, used to identify differences between solution of individual pupils. Therefore a simple coding tool has been devised to identify and assess the level of creativity.
The research took place at a primary school in České Budějovice. Pupils from three classes of the seventh grade were included in the survey, and a total
of 53 pupils participated. The results showed that the overall success of pupils in didactic test was 47,37 %, and from the perspective of creativity itself an avarage value of 37,37 % was found. In terms of creativity pupils in this research had the highest success in the originality of designing the experiment without knowledge of tools, as well as in the elaboration of the experimental design with knowledge of tools. Pupils also achieved a relatively good results in elaboration of drawing the experiment without the knowledge of tools. On the other hand a very low success rate of pupils was found in the ability to propose further solutions to the problem, both in terms of originality and elaboration. The reason for these results could be the difficulty of completing a didactic test in which a guided type of inquiry was used, with which some pupils may not have had much experience. It was comfirmed by interviews with teachers that they involve the elements of inquiry and creative teaching rather irregularly.
Klíčová slova
tvořivost, rozvoj tvořivosti, originalita, řešení problémů
Klíčová slova v angličtině
creativity, development of creativity, originality, problem solving
Rozsah průvodní práce
53 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této diplomové práce byl návrh badatelské úlohy z přírodopisu, v níž by si žáci mohli rozvinout svou představivost a tvořivost a navrhnout vlastní pokus. Za tímto účelem byla navržena úloha ověřující potřebnost vody pro rostlinu a způsoby jejího vedení rostlinným tělem. Potřebná data byla získána pomocí didaktického testu, který byl zaměřen na jednotlivé kroky charakteristické pro badatelsky orientované úlohy. Dalším cílem bylo vytvoření kódovacího nástroje,
s jehož pomocí byly zjišťovány odlišnosti v autorském řešení jednotlivých žáků. Proto byl sestaven jednoduchý kódovací nástroj pro identifikaci a posouzení úrovně tvořivosti.
Výzkum proběhl na jedné základní škole v Českých Budějovicích. Do šetření byli zahrnuti žáci tří tříd sedmých ročníků a celkově se zapojilo 53 žáků. Z výsledků vyplynulo, že celková úspěšnost žáků v didaktickém testu byla 47,37 % a z pohledu samotné tvořivosti byla zjištěna průměrná hodnota 37,37 %. Z hlediska tvořivosti měli žáci v tomto výzkumu nejvyšší úspěšnost v originalitě navrhování pokusu bez znalosti pomůcek a také v elaboraci návrhu pokusu se znalostí pomůcek. Relativně dobrého výsledku dosáhli žáci také v elaboraci nákresu pokusu bez znalosti pomůcek. Naopak velmi nízká úspěšnost žáků byla zjištěna u schopnosti navržení dalšího řešení problému, a to jak z pohledu originality, tak i elaborace. Příčinou těchto výsledků mohla být náročnost vyplnění didaktického testu, ve kterém byl využit nasměrovaný typ bádání, se kterým někteří žáci nemuseli mít tolik zkušeností, což potvrdily i rozhovory s vyučujícími, kteří potvrdili, že prvky badatelské a tvořivé výuky do svých hodin zařazují spíše nepravidelně.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis, was to design the inquiry biology task, in which pupils could develop their imagination and creativity, and design their own experiment. For this purpose, a task has been proposed to verify the water needs
of a plant, and the ways in which it goes trough the body of the plant. Required data were obtained using a didactic test focused on the single steps characteristic for inquiry based tasks. Another aim was to create a coding tool, used to identify differences between solution of individual pupils. Therefore a simple coding tool has been devised to identify and assess the level of creativity.
The research took place at a primary school in České Budějovice. Pupils from three classes of the seventh grade were included in the survey, and a total
of 53 pupils participated. The results showed that the overall success of pupils in didactic test was 47,37 %, and from the perspective of creativity itself an avarage value of 37,37 % was found. In terms of creativity pupils in this research had the highest success in the originality of designing the experiment without knowledge of tools, as well as in the elaboration of the experimental design with knowledge of tools. Pupils also achieved a relatively good results in elaboration of drawing the experiment without the knowledge of tools. On the other hand a very low success rate of pupils was found in the ability to propose further solutions to the problem, both in terms of originality and elaboration. The reason for these results could be the difficulty of completing a didactic test in which a guided type of inquiry was used, with which some pupils may not have had much experience. It was comfirmed by interviews with teachers that they involve the elements of inquiry and creative teaching rather irregularly.
Klíčová slova
tvořivost, rozvoj tvořivosti, originalita, řešení problémů
Klíčová slova v angličtině
creativity, development of creativity, originality, problem solving
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je navrhnout badatelskou úlohu na vybrané téma z učiva přírodopisu na druhém stupni základní školy, která umožní žákům rozvinout svou představivost a sestavit si vlastní návrh pokusu. V první fázi zpracování práce se autorka zaměří na studium dostupné české a zahraniční literatury a využije i poznatky z bakalářské práce zaměřené na zjišťování badatelských schopností žáků.\\
Navržená úloha bude prakticky ověřena na vybraných školách (zapojeny budou minimálně 2 třídy). Autorka si vytvoří jednoduchý kódovací nástroj (odvozený od nástrojů publikovaných v zahraničních studiích), s jehož pomocí se pokusí zjistit odlišnosti v autorském řešení jednotlivých žáků. Následně provede analýzu jednotlivých žákovských protokolů s ohledem na předem vybraná kritéria. Práce bude obsahovat také metodické pokyny pro učitele a důležité poznatky, které vyplynuly z praktického ověření úlohy v praxi.\\
Postup:
Prostudovat českou a zahraniční literaturu a jiné vhodné zdroje s tématikou tvořivosti žáků při badatelských úlohách.
Navrhnout vhodnou badatelskou úlohu a kódovací nástroj k posouzení tvořivosti žáků.
Pilotně ověřit úlohu s malým vzorkem žáků či studentů a následně dle potřeb provést úpravy.
Vyhodnotit získaná data s využitím navrženého kódovacího nástroje, provést interpretaci zjištěných výsledků a jejich srovnání se zahraničními studiemi.
Sepsat diplomovou práci podle formálních pravidel pro kvalifikační práce.
Pravidelně konzultovat s vedoucím práce postup práce na diplomovém projektu.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je navrhnout badatelskou úlohu na vybrané téma z učiva přírodopisu na druhém stupni základní školy, která umožní žákům rozvinout svou představivost a sestavit si vlastní návrh pokusu. V první fázi zpracování práce se autorka zaměří na studium dostupné české a zahraniční literatury a využije i poznatky z bakalářské práce zaměřené na zjišťování badatelských schopností žáků.\\
Navržená úloha bude prakticky ověřena na vybraných školách (zapojeny budou minimálně 2 třídy). Autorka si vytvoří jednoduchý kódovací nástroj (odvozený od nástrojů publikovaných v zahraničních studiích), s jehož pomocí se pokusí zjistit odlišnosti v autorském řešení jednotlivých žáků. Následně provede analýzu jednotlivých žákovských protokolů s ohledem na předem vybraná kritéria. Práce bude obsahovat také metodické pokyny pro učitele a důležité poznatky, které vyplynuly z praktického ověření úlohy v praxi.\\
Postup:
Prostudovat českou a zahraniční literaturu a jiné vhodné zdroje s tématikou tvořivosti žáků při badatelských úlohách.
Navrhnout vhodnou badatelskou úlohu a kódovací nástroj k posouzení tvořivosti žáků.
Pilotně ověřit úlohu s malým vzorkem žáků či studentů a následně dle potřeb provést úpravy.
Vyhodnotit získaná data s využitím navrženého kódovacího nástroje, provést interpretaci zjištěných výsledků a jejich srovnání se zahraničními studiemi.
Sepsat diplomovou práci podle formálních pravidel pro kvalifikační práce.
Pravidelně konzultovat s vedoucím práce postup práce na diplomovém projektu.
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
BLAMIRES, M. & PETERSON, A. (2014). Can Creativity Be Assessed? Towards an Evidence-informed Framework Asessing and Planning Progress in Creativity. Cambridge Journal of Education, 1 - 16.
EASTWELL, P. (2009). Inquiry learning: Elements of confusion and frustration. The American Biology Teacher, 71(5), 263 - 264.
GAVORA, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Praha: Paido.
CHRÁSKA, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
KIND, P. M. & KIND, V. (2007). Creativity in Science Education: Perspectives and Challenges for Developing School Science. Studies in Science Education, 43(1), 1 - 37.
NEWTON, D. P. & NEWTON, L. D. (2009). Some student teachers' conceptions of creativity in school science. Research in Science & Technological Education, 27(1), 45 - 60.
STUCHLÍKOVÁ I., PETR J., PAPÁČEK M., 2013: Inquiry-basedteaching and future teachers' attitudes toward it. In: Hoveid M. H. & Gray P. (Eds.): Inquiry in Science Education and Science Teacher Education. Questions related to the teaching and learning through inquiry based approaches in science education. Trondheim: Akademika Publishing.
Další relevantní publikace či internetové zdroje
\end{quote}
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
BLAMIRES, M. & PETERSON, A. (2014). Can Creativity Be Assessed? Towards an Evidence-informed Framework Asessing and Planning Progress in Creativity. Cambridge Journal of Education, 1 - 16.
EASTWELL, P. (2009). Inquiry learning: Elements of confusion and frustration. The American Biology Teacher, 71(5), 263 - 264.
GAVORA, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Praha: Paido.
CHRÁSKA, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
KIND, P. M. & KIND, V. (2007). Creativity in Science Education: Perspectives and Challenges for Developing School Science. Studies in Science Education, 43(1), 1 - 37.
NEWTON, D. P. & NEWTON, L. D. (2009). Some student teachers' conceptions of creativity in school science. Research in Science & Technological Education, 27(1), 45 - 60.
STUCHLÍKOVÁ I., PETR J., PAPÁČEK M., 2013: Inquiry-basedteaching and future teachers' attitudes toward it. In: Hoveid M. H. & Gray P. (Eds.): Inquiry in Science Education and Science Teacher Education. Questions related to the teaching and learning through inquiry based approaches in science education. Trondheim: Akademika Publishing.
Další relevantní publikace či internetové zdroje
\end{quote}