Diplomová práce předkládá možnost zapojení osobnostní a sociální výchovy, mediální výchovy, environmentální výchovy, výchovy k myšlení v evropských a globálních souvislostech, výchovy demokratického občana a multikulturní výchovy do výuky matematiky na druhém stupni základní školy.
Diplomová práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou.
Teoretická část práce definuje pojem průřezová témata, uvádí způsoby zapojení do výuky, charakterizuje jednotlivá průřezová témata včetně jejich začlenění do vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace a jejich zařazení v současných učebnicích matematiky. Dále popisuje výukové metody použité v praktické části.
Praktická část je zaměřena na aktivity z oblasti Matematika a její aplikace začleňující průřezová témata v různé fázi pojmotvorného procesu. Každá aktivita obsahuje metodiku práce, jsou zde také vloženy pracovní listy. Poslední kapitola obsahuje zhodnocení přínosu aktivit v praxi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis presents the possibility of involving personal and social education, media education, environmental education, education towards thinking within European and global contexts, education of democratic citizen and multicultural education in the teaching of mathematics at secondary school.
The diploma thesis is divided into two parts - theoretical and practical.
The theoretical part of this defines the concept of cross-curricular subjects, lists the ways of involvement in teaching, characterizes the individual cross-curricular subjects, including their inclusion in the educational area of Mathematics and its applications and their inclusion in current mathematics schoolbooks. It also describes the teaching methods used in the practical part.
The practical part is focused on activities in the area of Mathematics and its applications, including cross-curricular subjects in various stages of the conceptual process. Each activity contains a methodology of work, worksheets are also inserted here. The last chapter contains an evaluation of the benefits of activities in practice.
Klíčová slova
průřezová témata, osobnostní a sociální výchova, mediální výchova, environmentální výchova, výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, výchova demokratického občana, multikulturní výchova, matematika a její aplikace
Klíčová slova v angličtině
cross-curricular topics, personality and social education, media education, environmental education, education towards thinking within European and global contexts, education of a democratic citizen, multicultural education, Mathematics and its application
Rozsah průvodní práce
98 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce předkládá možnost zapojení osobnostní a sociální výchovy, mediální výchovy, environmentální výchovy, výchovy k myšlení v evropských a globálních souvislostech, výchovy demokratického občana a multikulturní výchovy do výuky matematiky na druhém stupni základní školy.
Diplomová práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou.
Teoretická část práce definuje pojem průřezová témata, uvádí způsoby zapojení do výuky, charakterizuje jednotlivá průřezová témata včetně jejich začlenění do vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace a jejich zařazení v současných učebnicích matematiky. Dále popisuje výukové metody použité v praktické části.
Praktická část je zaměřena na aktivity z oblasti Matematika a její aplikace začleňující průřezová témata v různé fázi pojmotvorného procesu. Každá aktivita obsahuje metodiku práce, jsou zde také vloženy pracovní listy. Poslední kapitola obsahuje zhodnocení přínosu aktivit v praxi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis presents the possibility of involving personal and social education, media education, environmental education, education towards thinking within European and global contexts, education of democratic citizen and multicultural education in the teaching of mathematics at secondary school.
The diploma thesis is divided into two parts - theoretical and practical.
The theoretical part of this defines the concept of cross-curricular subjects, lists the ways of involvement in teaching, characterizes the individual cross-curricular subjects, including their inclusion in the educational area of Mathematics and its applications and their inclusion in current mathematics schoolbooks. It also describes the teaching methods used in the practical part.
The practical part is focused on activities in the area of Mathematics and its applications, including cross-curricular subjects in various stages of the conceptual process. Each activity contains a methodology of work, worksheets are also inserted here. The last chapter contains an evaluation of the benefits of activities in practice.
Klíčová slova
průřezová témata, osobnostní a sociální výchova, mediální výchova, environmentální výchova, výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, výchova demokratického občana, multikulturní výchova, matematika a její aplikace
Klíčová slova v angličtině
cross-curricular topics, personality and social education, media education, environmental education, education towards thinking within European and global contexts, education of a democratic citizen, multicultural education, Mathematics and its application
Zásady pro vypracování
Cílem práce je vytvořit ucelený materiál pro zařazení a výuku průřezových témat RVP ZV do výuky matematiky na druhém stupni základní školy v různých fázích pojmotvorného procesu. Práce bude zaměřena na zejména na uplatnění enviromentální výchovy, osobnostní a sociální výchovy, mediální výchovy, výchovy k myšlení v evropských a globálních souvislostech při výuce matematiky. Bude obsahovat metodiku vhodného zařazení problematiky životního prostředí do jednotlivých tématických celků učiva matematiky a řešené úlohy s enviromentální tématikou. Dále diplomantka připraví metodiku pro zařazení mediální výchovy do výuky matematiky z pohledu propagace této výuky. Po nastudování odborné literatury studentka vytvoří výukový materiál a následně prověří práci s ním na ZŠ. Své výsledky a postřehy z vyučování popíše v diplomové práci.
Fáze zpracování diplomového úkolu:
- prozkoumání současné nabídky učebnic k tématu;
- metodické vypracování pracovních listů, včetně příručky pro uživatele;
- závěry z hodin s vypracovanými pracovními listy se žáky 2. st.ZŠ
Zásady pro vypracování
Cílem práce je vytvořit ucelený materiál pro zařazení a výuku průřezových témat RVP ZV do výuky matematiky na druhém stupni základní školy v různých fázích pojmotvorného procesu. Práce bude zaměřena na zejména na uplatnění enviromentální výchovy, osobnostní a sociální výchovy, mediální výchovy, výchovy k myšlení v evropských a globálních souvislostech při výuce matematiky. Bude obsahovat metodiku vhodného zařazení problematiky životního prostředí do jednotlivých tématických celků učiva matematiky a řešené úlohy s enviromentální tématikou. Dále diplomantka připraví metodiku pro zařazení mediální výchovy do výuky matematiky z pohledu propagace této výuky. Po nastudování odborné literatury studentka vytvoří výukový materiál a následně prověří práci s ním na ZŠ. Své výsledky a postřehy z vyučování popíše v diplomové práci.
Fáze zpracování diplomového úkolu:
- prozkoumání současné nabídky učebnic k tématu;
- metodické vypracování pracovních listů, včetně příručky pro uživatele;
- závěry z hodin s vypracovanými pracovními listy se žáky 2. st.ZŠ
Seznam doporučené literatury
Bělohlavá, E a kol. Mediální výchova UČ. Plzeň: Fraus. ISBN 978-80-7238-162-3
Dobrovolný B.: Zábavná matematika.Další kniha matematických hříček. Praha, Levné knihy KMa 2001
M. Hejný: Teória vyučovania 2. SPN Bratislava, 1989.
M. Hejný, F. Kuřina: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál Praha, 2001
Holubová, D.: Environmentální výchova ve vyučování matematice,
Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004
Fuchs, E., Hrubý, D. a kol.: Standardy a testové úlohy z matematiky pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha, Prometheus, 2000.
Kárová, V. Počítání bez obav. Praha: Portál, 1996. 80-7178-050-2.
Koman M..: Dejte hlavy dohromady a řešte úlohy. Praha, Prométheus 1995.
Kvasničková, D.: Základy ekologie, Praha: Scientia, 1991
Laštůvka, Z., Krejčová, P.: Ekologie, Brno: Konvoj, 2000
Matějček, T.: Ekologická a environmentální výchova, Praha: Česká geografická
společnost, 2007
Rajchard, J., Balounová, Z., Vysloužil, D.: Ekologie I, České Budějovice: Kopp,
2002
SSEV Pavučina a spolupracující učitelé: Škola pro život, Praha: SSEV Pavučina,
cca 2001
Towsend, C., R., Begon, M., Harper, J., L.: Základy ekologie, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouvi, 2010
Učebnice matematiky pro ZŠ
Učební osnovy, RVP
Seznam doporučené literatury
Bělohlavá, E a kol. Mediální výchova UČ. Plzeň: Fraus. ISBN 978-80-7238-162-3
Dobrovolný B.: Zábavná matematika.Další kniha matematických hříček. Praha, Levné knihy KMa 2001
M. Hejný: Teória vyučovania 2. SPN Bratislava, 1989.
M. Hejný, F. Kuřina: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál Praha, 2001
Holubová, D.: Environmentální výchova ve vyučování matematice,
Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004
Fuchs, E., Hrubý, D. a kol.: Standardy a testové úlohy z matematiky pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha, Prometheus, 2000.
Kárová, V. Počítání bez obav. Praha: Portál, 1996. 80-7178-050-2.
Koman M..: Dejte hlavy dohromady a řešte úlohy. Praha, Prométheus 1995.
Kvasničková, D.: Základy ekologie, Praha: Scientia, 1991
Laštůvka, Z., Krejčová, P.: Ekologie, Brno: Konvoj, 2000
Matějček, T.: Ekologická a environmentální výchova, Praha: Česká geografická
společnost, 2007
Rajchard, J., Balounová, Z., Vysloužil, D.: Ekologie I, České Budějovice: Kopp,
2002
SSEV Pavučina a spolupracující učitelé: Škola pro život, Praha: SSEV Pavučina,
cca 2001
Towsend, C., R., Begon, M., Harper, J., L.: Základy ekologie, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouvi, 2010
Učebnice matematiky pro ZŠ
Učební osnovy, RVP