Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část pojednává o specificích práce na jednotlivých odděleních, mezi něž patří radiodiagnostika, nukleární medicína a radioterapie.
Celá práce je doplněná jak vlastní fotodokumentací, tak i z veřejných informačních zdrojů. Objevuje se zde stručná historie radiologie. Uvedla jsem zde nejdůležitější osobnosti tohoto oboru a jejich vynálezy. Dále jsem do práce vložila tabulky a grafy z Ústavu zdravotnických informací a statistiky ČR a porovnala je se svými výsledky.
V praktické části jsem se zaměřila na vytvoření dotazníků pro lékaře a radiologické asistenty. Tyto dotazníky byly určeny pro zaměstnance oborů RTG, NUM a RTO. Pro lékaře bylo připraveno 12 otázek a pro radiologické asistenty 14 otázek. Respondenti odpovídali formou zaškrtnutí jedné či více odpovědí. Objevují se zde i otázky, kde se odpověď musí uvádět psanou formou. Poté byly shromážděné výsledky roztříděny do jednotlivých kategorií podle oboru. Následně jsem výsledná data převedla do přehledné grafické podoby. Na konci praktické části jsem zjištěná data okomentovala a přidala vlastní názory a postřehy.
Sběr informací probíhal formou rozdání dotazníků do jednotlivých nemocnic po celé České republice jak osobně, tak elektronicky. Výsledky mi poté byly doručovány poštou, pro jiné jsem musela dojet osobně. Záleželo na ochotě konkrétní nemocnice.
Práce bude sloužit pro studijní účely a ke zvýšení informovanosti vysokoškolských studentů i odborné veřejnosti.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part is about the details of the work of the departments, which include x-ray, nuclear medicine and radiotherapy.
The entire work is supplemented by my own photographs, as well as photographs from public information sources. There is also a brief history of radiology. I also stated the most important personalities of this scope and their inventions. Next, I put in the work tables and charts from the Institute of Health Information and Statistics of the Czech Republic and compared them with my results.
In the practical section, I focused on creating questionnaires for doctors and radiology assistants. These questionnaires were designed for employees of branches RTG, NUM and RTO. For physicians was prepared 12 questions and for radiological assistants 14 questions. Respondents answered in the form of a check mark one or more responses. There are also questions, where the answer must be indicated in written form. Then were the collected results sorted into the different categories according to the scope. Then I transferred the resulting data in a graphical form. At the end of the practical part I commented on the data and added my own opinions and insights.
The survey was carried out in the form of personally or electronic distributing the questionnaires to individual hospitals throughout the Czech Republic. The results were then delivered to me by a mail or I had to go for them into concrete hospitals personally. It depended on the willingness of a particular hospital.
The work will be used for educational purposes and to raise awareness among university students and professional public.
Differentiation, Radiology, Radio Diagnostics, Nuclear Medicine, Radiotherapy
Rozsah průvodní práce
69 s.; IV.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část pojednává o specificích práce na jednotlivých odděleních, mezi něž patří radiodiagnostika, nukleární medicína a radioterapie.
Celá práce je doplněná jak vlastní fotodokumentací, tak i z veřejných informačních zdrojů. Objevuje se zde stručná historie radiologie. Uvedla jsem zde nejdůležitější osobnosti tohoto oboru a jejich vynálezy. Dále jsem do práce vložila tabulky a grafy z Ústavu zdravotnických informací a statistiky ČR a porovnala je se svými výsledky.
V praktické části jsem se zaměřila na vytvoření dotazníků pro lékaře a radiologické asistenty. Tyto dotazníky byly určeny pro zaměstnance oborů RTG, NUM a RTO. Pro lékaře bylo připraveno 12 otázek a pro radiologické asistenty 14 otázek. Respondenti odpovídali formou zaškrtnutí jedné či více odpovědí. Objevují se zde i otázky, kde se odpověď musí uvádět psanou formou. Poté byly shromážděné výsledky roztříděny do jednotlivých kategorií podle oboru. Následně jsem výsledná data převedla do přehledné grafické podoby. Na konci praktické části jsem zjištěná data okomentovala a přidala vlastní názory a postřehy.
Sběr informací probíhal formou rozdání dotazníků do jednotlivých nemocnic po celé České republice jak osobně, tak elektronicky. Výsledky mi poté byly doručovány poštou, pro jiné jsem musela dojet osobně. Záleželo na ochotě konkrétní nemocnice.
Práce bude sloužit pro studijní účely a ke zvýšení informovanosti vysokoškolských studentů i odborné veřejnosti.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part is about the details of the work of the departments, which include x-ray, nuclear medicine and radiotherapy.
The entire work is supplemented by my own photographs, as well as photographs from public information sources. There is also a brief history of radiology. I also stated the most important personalities of this scope and their inventions. Next, I put in the work tables and charts from the Institute of Health Information and Statistics of the Czech Republic and compared them with my results.
In the practical section, I focused on creating questionnaires for doctors and radiology assistants. These questionnaires were designed for employees of branches RTG, NUM and RTO. For physicians was prepared 12 questions and for radiological assistants 14 questions. Respondents answered in the form of a check mark one or more responses. There are also questions, where the answer must be indicated in written form. Then were the collected results sorted into the different categories according to the scope. Then I transferred the resulting data in a graphical form. At the end of the practical part I commented on the data and added my own opinions and insights.
The survey was carried out in the form of personally or electronic distributing the questionnaires to individual hospitals throughout the Czech Republic. The results were then delivered to me by a mail or I had to go for them into concrete hospitals personally. It depended on the willingness of a particular hospital.
The work will be used for educational purposes and to raise awareness among university students and professional public.
Differentiation, Radiology, Radio Diagnostics, Nuclear Medicine, Radiotherapy
Zásady pro vypracování
1. Současný stav dané problematiky:
O absolventy oboru radiologický asistent je v dnešní době velký zájem. Hledají je soukromá i státní zařízení, nicméně je jich stále nedostatek. Této profesi chybí především prestiž, kvalitní ohodnocení a také vzdělávací podmínky. Nelichotivý název "asistent" může být i důvodem toho, proč z vysokých škol vychází tak málo absolventů. Na druhou stranu, nové možnosti techniky umožňují snazší a dokonalejší práci s přístrojem i pacientem zároveň.
2. Cíl práce:
Popsat rozdílnost práce radiologických asistentů na těch jednotlivých odděleních (náročnost, přístroje, psychická náročnost). Dále pracovní doba, význam práce, popis činností, počet zaměstnaných mužů a žen RA v oboru.
3. Výzkumná otázka:
Je nejvíce žen v oboru RA zastoupeno na oddělení radioterapie?
Je u RA významná diferenciace mezi obory RTG, NUM a RTO?
4. Popis metodiky:
Teoretická část práce bude analyzovat počet pracovníků jednotlivý oborů, kde se uplatňují radiologičtí asistenti a podíl mezi absolventy nastupujícími do praxe a počet absolventů, kteří v oboru RA nepracují.
Praktická část práce bude navazovat na teoretickou část a bude analyzovat počet mužů a žen v oborech RTG, NUM a RTO jak mezi radiologickými asistenty, tak mezi lékaři. Dále dotazníkové šetření bude sloužit jako podklad pro analýzu možných důvodů výsledné diferenciace mezi jednotlivými obory.
5. Předpokládané využití práce v praxi:
Práce bude sloužit pro studijní účely a ke zvýšení informovanosti vysokoškolských studentů i odborné veřejnosti. Přednáška a prezentace výsledku na odborných konferencích.
Zásady pro vypracování
1. Současný stav dané problematiky:
O absolventy oboru radiologický asistent je v dnešní době velký zájem. Hledají je soukromá i státní zařízení, nicméně je jich stále nedostatek. Této profesi chybí především prestiž, kvalitní ohodnocení a také vzdělávací podmínky. Nelichotivý název "asistent" může být i důvodem toho, proč z vysokých škol vychází tak málo absolventů. Na druhou stranu, nové možnosti techniky umožňují snazší a dokonalejší práci s přístrojem i pacientem zároveň.
2. Cíl práce:
Popsat rozdílnost práce radiologických asistentů na těch jednotlivých odděleních (náročnost, přístroje, psychická náročnost). Dále pracovní doba, význam práce, popis činností, počet zaměstnaných mužů a žen RA v oboru.
3. Výzkumná otázka:
Je nejvíce žen v oboru RA zastoupeno na oddělení radioterapie?
Je u RA významná diferenciace mezi obory RTG, NUM a RTO?
4. Popis metodiky:
Teoretická část práce bude analyzovat počet pracovníků jednotlivý oborů, kde se uplatňují radiologičtí asistenti a podíl mezi absolventy nastupujícími do praxe a počet absolventů, kteří v oboru RA nepracují.
Praktická část práce bude navazovat na teoretickou část a bude analyzovat počet mužů a žen v oborech RTG, NUM a RTO jak mezi radiologickými asistenty, tak mezi lékaři. Dále dotazníkové šetření bude sloužit jako podklad pro analýzu možných důvodů výsledné diferenciace mezi jednotlivými obory.
5. Předpokládané využití práce v praxi:
Práce bude sloužit pro studijní účely a ke zvýšení informovanosti vysokoškolských studentů i odborné veřejnosti. Přednáška a prezentace výsledku na odborných konferencích.
Seznam doporučené literatury
HUŠÁK, Václav. Radiační ochrana pro radiologické asistenty. 2009. vyd. Univerzita Palackého v Olomouci: Olomouc, 2009. ISBN 8024423502.
VOMÁČKA, Jaroslav. Zobrazovací metody pro radiologické asistenty. 30.1. 2013. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3126-0.
SEIDL, Zdeněk, Andrea BURGETOVÁ, Eva HOFFMANNOVÁ, Martin MAŠEK, Manuela VANĚČKOVÁ a Tomáš VITÁK. Radiologie pro studium i praxi. 06.09.2012. Praha 7: Grada Publishing, a.s., 2012. ISBN 978-80-247-4108-6.
ŠLAMPA, Pavel a Jiří PETERA. Radiační onkologie. 2007. vyd. Karolinum, Praha: Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-469-0.
KELNAROVÁ, Jarmila a Eva MATĚJKOVÁ. Psychologie a komunikace pro zdravotnické asistenty - 4. ročník: 2., přepracované a doplněné vydání. 13.8. 2014. Praha 7: Grada Publishing, a.s., 2014. ISBN 8024793474.
Seznam doporučené literatury
HUŠÁK, Václav. Radiační ochrana pro radiologické asistenty. 2009. vyd. Univerzita Palackého v Olomouci: Olomouc, 2009. ISBN 8024423502.
VOMÁČKA, Jaroslav. Zobrazovací metody pro radiologické asistenty. 30.1. 2013. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3126-0.
SEIDL, Zdeněk, Andrea BURGETOVÁ, Eva HOFFMANNOVÁ, Martin MAŠEK, Manuela VANĚČKOVÁ a Tomáš VITÁK. Radiologie pro studium i praxi. 06.09.2012. Praha 7: Grada Publishing, a.s., 2012. ISBN 978-80-247-4108-6.
ŠLAMPA, Pavel a Jiří PETERA. Radiační onkologie. 2007. vyd. Karolinum, Praha: Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-469-0.
KELNAROVÁ, Jarmila a Eva MATĚJKOVÁ. Psychologie a komunikace pro zdravotnické asistenty - 4. ročník: 2., přepracované a doplněné vydání. 13.8. 2014. Praha 7: Grada Publishing, a.s., 2014. ISBN 8024793474.