Bakalářská práce se zabývá problematikou nedostatečné řečové vyspělosti dětí v předškolním věku. Teoretická část charakterizuje volný čas, volnočasové aktivity a funkce volného času. Zabývá se řečovou vyspělostí dětí, popisuje vady a poruchy, které se u dětí mohou vyskytovat, a popisuje možnosti jejich nápravy. Věnuje se charakteristice dítěte předškolního věku, jeho vývoji a především vývoji jeho řečových dovedností. Praktická část se zabývá kvalitativním výzkumem. Na základě nezúčastněného pozorování doplněného terénními poznámkami budou údaje zaznamenávány a následně vyhodnoceny.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with the issue of lack of speech maturity in children of preschool age. The theoretical part characterises the free time, leisure activities and function of free time. It deals with the speech competence of children, describes the defects and disorders that in children may occur, and describes the possibilities of their remedy. Dedicated to the characteristics of the preschool child, his development and especially the development of his speech skills. The practical part deals with the qualitative research. On the basis of a non-participating observations supplemented by field notes, the data will be recorded and subsequently evaluated.
pre-school children, leisure time, free time activities, speech therapy, speech defects
Rozsah průvodní práce
48 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou nedostatečné řečové vyspělosti dětí v předškolním věku. Teoretická část charakterizuje volný čas, volnočasové aktivity a funkce volného času. Zabývá se řečovou vyspělostí dětí, popisuje vady a poruchy, které se u dětí mohou vyskytovat, a popisuje možnosti jejich nápravy. Věnuje se charakteristice dítěte předškolního věku, jeho vývoji a především vývoji jeho řečových dovedností. Praktická část se zabývá kvalitativním výzkumem. Na základě nezúčastněného pozorování doplněného terénními poznámkami budou údaje zaznamenávány a následně vyhodnoceny.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with the issue of lack of speech maturity in children of preschool age. The theoretical part characterises the free time, leisure activities and function of free time. It deals with the speech competence of children, describes the defects and disorders that in children may occur, and describes the possibilities of their remedy. Dedicated to the characteristics of the preschool child, his development and especially the development of his speech skills. The practical part deals with the qualitative research. On the basis of a non-participating observations supplemented by field notes, the data will be recorded and subsequently evaluated.
pre-school children, leisure time, free time activities, speech therapy, speech defects
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude mít teoreticko-empirický charakter. Cílem práce je zjistit, zda logopedické kroužky zaměřují pouze na logopedickou prevenci nebo nabízejí dětem i možnost trávení volného času dle zásad formulovaných H. Opaschowskim a specifik cílové skupiny. Kapitoly teoretické části se budou věnovat oblasti logopedie z hlediska vývoje řeči, jejího významu a důsledkům narušené komunikační schopnosti (sociální problémy, šikana, pracovní diskriminace, atd.). Také zde bude vymezen pojem volný čas a zájmové vzdělávání. Jedna z kapitol bude věnována volnočasovým návykům dětí předškolního věku.
Praktická část bude zpracována kvalitativními postupy. Cílem výzkumu je zjistit metody, postupy, organizaci a průběh logopedických kroužků. Výzkumný soubor bude tvořen dětmi předškolního věku, které navštěvují zájmové činnosti zaměřující se na zlepšení řečových dovedností (logopedické kroužky, např. Povídálek v MŠ). Výzkum bude zpracován formou případové studie. Jako výzkumná metoda pro sběr dat bude použita metoda nezúčastněného pozorování. Pozorované skutečnosti budou zaznamenávány do předem vytvořené tabulky pozorovaných kritérií a doplněny o terénní poznámky.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude mít teoreticko-empirický charakter. Cílem práce je zjistit, zda logopedické kroužky zaměřují pouze na logopedickou prevenci nebo nabízejí dětem i možnost trávení volného času dle zásad formulovaných H. Opaschowskim a specifik cílové skupiny. Kapitoly teoretické části se budou věnovat oblasti logopedie z hlediska vývoje řeči, jejího významu a důsledkům narušené komunikační schopnosti (sociální problémy, šikana, pracovní diskriminace, atd.). Také zde bude vymezen pojem volný čas a zájmové vzdělávání. Jedna z kapitol bude věnována volnočasovým návykům dětí předškolního věku.
Praktická část bude zpracována kvalitativními postupy. Cílem výzkumu je zjistit metody, postupy, organizaci a průběh logopedických kroužků. Výzkumný soubor bude tvořen dětmi předškolního věku, které navštěvují zájmové činnosti zaměřující se na zlepšení řečových dovedností (logopedické kroužky, např. Povídálek v MŠ). Výzkum bude zpracován formou případové studie. Jako výzkumná metoda pro sběr dat bude použita metoda nezúčastněného pozorování. Pozorované skutečnosti budou zaznamenávány do předem vytvořené tabulky pozorovaných kritérií a doplněny o terénní poznámky.
Seznam doporučené literatury
HÁJEK, B.; HOFBAUER, B.; PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času, Praha: Portál, 2011, ISBN 978-80-262-0030-7.
LECHTA, V. a spol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti, Praha: Portál, 2003, ISBN 80-7178-801-5.
LANGMEIER, J.; KREJČÍŘOVÁ,D. Vývojová psychologie, Praha: Grada, 2006, ISBN 978-80-247-1284-0.
KLENKOVÁ, J. Logopedie, Praha: Grada publishing, a.s., 2006, ISBN 80-247- 1110-9.
ŠKODOVÁ, E.; JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie, Praha: Portál, 2003, ISBN 978-80-7118-546-0.
BYTEŠNÍKOVÁ, I. Komunikace dětí předškolního věku, Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3008-0.
KEJKLÍČOVÁ, I. Vady řeči u dětí: návody pro praxi, Praha: Grada, 2016. ISBN: 978-80-247-3941-0.
JEDLIČKA, R. Psychický vývoj dítěte a výchova: jak porozumět socializačním obtížím, Praha: Grada, 2017. ISBN: 978-80-271-0096-5.
Seznam doporučené literatury
HÁJEK, B.; HOFBAUER, B.; PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času, Praha: Portál, 2011, ISBN 978-80-262-0030-7.
LECHTA, V. a spol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti, Praha: Portál, 2003, ISBN 80-7178-801-5.
LANGMEIER, J.; KREJČÍŘOVÁ,D. Vývojová psychologie, Praha: Grada, 2006, ISBN 978-80-247-1284-0.
KLENKOVÁ, J. Logopedie, Praha: Grada publishing, a.s., 2006, ISBN 80-247- 1110-9.
ŠKODOVÁ, E.; JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie, Praha: Portál, 2003, ISBN 978-80-7118-546-0.
BYTEŠNÍKOVÁ, I. Komunikace dětí předškolního věku, Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3008-0.
KEJKLÍČOVÁ, I. Vady řeči u dětí: návody pro praxi, Praha: Grada, 2016. ISBN: 978-80-247-3941-0.
JEDLIČKA, R. Psychický vývoj dítěte a výchova: jak porozumět socializačním obtížím, Praha: Grada, 2017. ISBN: 978-80-271-0096-5.