Práce se zabývá vlivem motorických dovedností na sociální začlenění u osob
s kombinovaným postižením. Postupně jsou vysvětleny základní pojmy: zdravotní postižení, kombinované postižení, sociální začlenění a motorické dovednosti.
Dále jsou zde charakterizovány osoby s těžkým kombinovaným postižením mentální
a tělesné složky. Jsou také rozpracovány některé aspekty pro jejich sociální začlenění, pro sociální práci s nimi a pro nácvik pohybových dovedností. Na vybraném sociálním zařízení Stacionáři Človíček je ukázáno, jakým způsobem a za jakých okolností je možné nacvičovat motorické dovednosti v sociální službě. Nakonec jsou uvedeny dvě kazuistiky. Na nich je prezentován vliv pohybových aktivit na sociální začlenění u lidí se zmiňovaným postižením.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the influence of motoric skills on social inclusion of people with multiple disabilities. It explains the basic terminology, such as disabilities, It explains the basic terminology, such as disabilities, social inclusion and motoric sklills. The people with severe multiple mental and physical disabilities are also characterised. Some aspects related to their social inclusion, social work with them and training of their motoric skills are also elaborated on. The thesis includes a case study of the day care centre Človíček. On practical examples from the social institution, i tis shown in which way and on what circumstances i tis possible to train motoric skills.
On the two practical examples the thesis analyses the influence of motoric activities on social inclusion of people with the above mentioned disabilities.
Klíčová slova
zdravotní postižení, kombinované postižení, sociální začlenění, motorické dovednosti
Klíčová slova v angličtině
disability, multiple disabilities, social inclusion, motoric skills
Rozsah průvodní práce
72 s. (106 203 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá vlivem motorických dovedností na sociální začlenění u osob
s kombinovaným postižením. Postupně jsou vysvětleny základní pojmy: zdravotní postižení, kombinované postižení, sociální začlenění a motorické dovednosti.
Dále jsou zde charakterizovány osoby s těžkým kombinovaným postižením mentální
a tělesné složky. Jsou také rozpracovány některé aspekty pro jejich sociální začlenění, pro sociální práci s nimi a pro nácvik pohybových dovedností. Na vybraném sociálním zařízení Stacionáři Človíček je ukázáno, jakým způsobem a za jakých okolností je možné nacvičovat motorické dovednosti v sociální službě. Nakonec jsou uvedeny dvě kazuistiky. Na nich je prezentován vliv pohybových aktivit na sociální začlenění u lidí se zmiňovaným postižením.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the influence of motoric skills on social inclusion of people with multiple disabilities. It explains the basic terminology, such as disabilities, It explains the basic terminology, such as disabilities, social inclusion and motoric sklills. The people with severe multiple mental and physical disabilities are also characterised. Some aspects related to their social inclusion, social work with them and training of their motoric skills are also elaborated on. The thesis includes a case study of the day care centre Človíček. On practical examples from the social institution, i tis shown in which way and on what circumstances i tis possible to train motoric skills.
On the two practical examples the thesis analyses the influence of motoric activities on social inclusion of people with the above mentioned disabilities.
Klíčová slova
zdravotní postižení, kombinované postižení, sociální začlenění, motorické dovednosti
Klíčová slova v angličtině
disability, multiple disabilities, social inclusion, motoric skills
Zásady pro vypracování
Cílem mé bakalářské práce je zjistit, jaký vliv má nácvik a upevňování motorických schopností a dovedností u osob s kombinovaným postižením na jejich sociální začlenění.
V práci budou konkretizována specifika sociálního začlenění těchto dětí, které závisí na jejich fyzické kondici, jež je ovlivněna nácvikem motorických dovedností v sociální službě. Dále budou popsány metody nácviku, které je možné provádět v sociální službě
Pro objasnění problematiky použiji kazuistiky 2 klientů denního stacionáře. Jednoho s lehčím tělesným postižením a druhého s velmi těžkým postižením V kazuistikách bude vysvětleno, jak právě u nich probíhá nácvik motorických schopností a jakým způsobem konkrétně jim toto pomáhá v sociálním začlenění.
V závěru práce zhodnotím dosažené poznatky a posoudím je vzhledem ke stanovenému cíli práce.
Zásady pro vypracování
Cílem mé bakalářské práce je zjistit, jaký vliv má nácvik a upevňování motorických schopností a dovedností u osob s kombinovaným postižením na jejich sociální začlenění.
V práci budou konkretizována specifika sociálního začlenění těchto dětí, které závisí na jejich fyzické kondici, jež je ovlivněna nácvikem motorických dovedností v sociální službě. Dále budou popsány metody nácviku, které je možné provádět v sociální službě
Pro objasnění problematiky použiji kazuistiky 2 klientů denního stacionáře. Jednoho s lehčím tělesným postižením a druhého s velmi těžkým postižením V kazuistikách bude vysvětleno, jak právě u nich probíhá nácvik motorických schopností a jakým způsobem konkrétně jim toto pomáhá v sociálním začlenění.
V závěru práce zhodnotím dosažené poznatky a posoudím je vzhledem ke stanovenému cíli práce.
Seznam doporučené literatury
FRIEDLOVÁ, Karolína. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1314-4.
JANKOVSKÝ, Jiří. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. 2. vyd. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-730-5.
LUDÍKOVÁ, Libuše. Kombinované vady. 1.vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. ISBN 80-244-1154-7.
MATOUŠEK, Oldřich, KŘIŠŤAN, Alois, Libor MUSIL a Martin SMUTEK, ed. Encyklopedie sociální práce. 1.vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0366-7.
MATOUŠEK, Oldřich, Pavla KODYMOVÁ a Jana KOLÁČKOVÁ, ed. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. 1. Vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.
OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. Vyd. Brno: Masarykova universita, 2005. ISBN 80-210-3819-5.
Seznam doporučené literatury
FRIEDLOVÁ, Karolína. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1314-4.
JANKOVSKÝ, Jiří. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. 2. vyd. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-730-5.
LUDÍKOVÁ, Libuše. Kombinované vady. 1.vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. ISBN 80-244-1154-7.
MATOUŠEK, Oldřich, KŘIŠŤAN, Alois, Libor MUSIL a Martin SMUTEK, ed. Encyklopedie sociální práce. 1.vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0366-7.
MATOUŠEK, Oldřich, Pavla KODYMOVÁ a Jana KOLÁČKOVÁ, ed. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. 1. Vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.
OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. Vyd. Brno: Masarykova universita, 2005. ISBN 80-210-3819-5.