Bakalářská práce se zabývá tvořením a ověřením tříměsíčního intervenčního pohybového programu pro osoby s mentální disabilitou. Teoretická část bakalářské práce je zaměřena na charakteristiku osob s mentální disabilitou, podporu zdraví a seznámení s projektem Zdravá společenství. Praktická část se zabývá naměřenými daty vstupního a výstupního měření a působení intervenčního programu na experimentální a kontrolní skupinu. Cílem intervenčního pohybového programu bylo splnit nebo se přiblížit se k výzkumným předpokladům. Ve vstupním měření bylo v průměrných hodnotách naměřeno BMI 28,33 a ve výstupním 27,67. Flexibilita páteře byla ve vstupním měření průměrně -12 cm a ve výstupním měření se zlepšila na -9 cm. U testu sed-leh probandi dosáhli ve vstupním měření průměrně na 10 sed-lehů/min a ve výstupním zlepšili hodnotu na 15 sed-lehů/min. Po zpracování všech naměřených dat, vyplynulo z výsledků, že intervenční pohybový program měl na probandy experimentální skupiny pozitivní vliv.
Klíčová
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the creation and verification of a three-month interventional movement program for people with mental disability. The theoretical part of the thesis focuses on the characteristics of people with mental disability, health promotion and familiarization with the Healthy Communities project. The practical part deals with the measured data of the input and output measurements and the effect of the intervention program on the experimental and control group. The aim of the interventional movement program was to meet or approach the research assumptions. In the input measurement BMI 28.33 and in the output 27.67 were measured in the mean values. The spine flexibility was in the entry measurement averaging -12 cm and improved to -9 cm in the output measurement. In the sit-up test, they reached an average of 10 sit-up/ min in the input measurement and improved to 15 sit-up/ min in the output. After processing all measured data, the results showed that the interventional movement program had a positive effect on the probands of the experimental group.
Klíčová slova
Disabilita, zdraví, monitoring, intervenční program, pohyb
Klíčová slova v angličtině
Disability, health, monitoring, intervention program, movement
Rozsah průvodní práce
56 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá tvořením a ověřením tříměsíčního intervenčního pohybového programu pro osoby s mentální disabilitou. Teoretická část bakalářské práce je zaměřena na charakteristiku osob s mentální disabilitou, podporu zdraví a seznámení s projektem Zdravá společenství. Praktická část se zabývá naměřenými daty vstupního a výstupního měření a působení intervenčního programu na experimentální a kontrolní skupinu. Cílem intervenčního pohybového programu bylo splnit nebo se přiblížit se k výzkumným předpokladům. Ve vstupním měření bylo v průměrných hodnotách naměřeno BMI 28,33 a ve výstupním 27,67. Flexibilita páteře byla ve vstupním měření průměrně -12 cm a ve výstupním měření se zlepšila na -9 cm. U testu sed-leh probandi dosáhli ve vstupním měření průměrně na 10 sed-lehů/min a ve výstupním zlepšili hodnotu na 15 sed-lehů/min. Po zpracování všech naměřených dat, vyplynulo z výsledků, že intervenční pohybový program měl na probandy experimentální skupiny pozitivní vliv.
Klíčová
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the creation and verification of a three-month interventional movement program for people with mental disability. The theoretical part of the thesis focuses on the characteristics of people with mental disability, health promotion and familiarization with the Healthy Communities project. The practical part deals with the measured data of the input and output measurements and the effect of the intervention program on the experimental and control group. The aim of the interventional movement program was to meet or approach the research assumptions. In the input measurement BMI 28.33 and in the output 27.67 were measured in the mean values. The spine flexibility was in the entry measurement averaging -12 cm and improved to -9 cm in the output measurement. In the sit-up test, they reached an average of 10 sit-up/ min in the input measurement and improved to 15 sit-up/ min in the output. After processing all measured data, the results showed that the interventional movement program had a positive effect on the probands of the experimental group.
Klíčová slova
Disabilita, zdraví, monitoring, intervenční program, pohyb
Klíčová slova v angličtině
Disability, health, monitoring, intervention program, movement
Zásady pro vypracování
Problém:\\
Řeší se otázka zdraví, pohybové aktivity, výživy u osob s mentálním postižením. Jak je možné podpořit zdraví osob s mentálním postižením.\\
Cíl práce:\\
Vypracování intervenčního pohybového programu zaměřením na zdraví osob s mentálním postižením.\\
Postup řešení - metody:\\
Vypracování intervenčního pohybového programu zaměřením na zdraví osob s mentálním postižením. Vyšetření základních antropometrických parametrů u kontrolní a experimentální skupiny. Statistické zpracování dat\\
Výzkumný soubor: Experimentální a kontrolní skupiny (ES 10 dětí, KS 10 dětí).\\
Využití výsledků:Zpracování posteru na konferenci\\
Zásady pro vypracování
Problém:\\
Řeší se otázka zdraví, pohybové aktivity, výživy u osob s mentálním postižením. Jak je možné podpořit zdraví osob s mentálním postižením.\\
Cíl práce:\\
Vypracování intervenčního pohybového programu zaměřením na zdraví osob s mentálním postižením.\\
Postup řešení - metody:\\
Vypracování intervenčního pohybového programu zaměřením na zdraví osob s mentálním postižením. Vyšetření základních antropometrických parametrů u kontrolní a experimentální skupiny. Statistické zpracování dat\\
Výzkumný soubor: Experimentální a kontrolní skupiny (ES 10 dětí, KS 10 dětí).\\
Využití výsledků:Zpracování posteru na konferenci\\
Seznam doporučené literatury
HAVLÍNOVÁ, M.: Program podpory zdraví ve škole: Rukověť projektu Zdravá škola. 2. rozšířené vydání. Praha: Portál, 2006. 311s. ISBN 80-7367-059-3.\\
PIPEKOVÁ, J.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. vyd. Brno: Paido, 2006. 404 s. ISBN 80-8593-165-6.\\
RENOTIÉROVÁ, M.: Speciální pedagogika. 313s. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1475-9.\\
SLOWÍK, J.: Speciální pedagogika: prevence a diagnostika, terapie a poradenství, vzdělávání osob s různým postižením, člověk s handicapem a společnost. Praha: Grada Publishing a.s., 2007, 160 s. ISBN 978-802- 4717-333.\\
VÁLKOVÁ, H.: Skutečnost nebo fikce? Socializace mentálně postižených prostřednictvím pohybových aktivit. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Fakulta tělesné kultury, 2000, 64s. ISBN 80-244-0117-7.\\
Seznam doporučené literatury
HAVLÍNOVÁ, M.: Program podpory zdraví ve škole: Rukověť projektu Zdravá škola. 2. rozšířené vydání. Praha: Portál, 2006. 311s. ISBN 80-7367-059-3.\\
PIPEKOVÁ, J.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. vyd. Brno: Paido, 2006. 404 s. ISBN 80-8593-165-6.\\
RENOTIÉROVÁ, M.: Speciální pedagogika. 313s. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1475-9.\\
SLOWÍK, J.: Speciální pedagogika: prevence a diagnostika, terapie a poradenství, vzdělávání osob s různým postižením, člověk s handicapem a společnost. Praha: Grada Publishing a.s., 2007, 160 s. ISBN 978-802- 4717-333.\\
VÁLKOVÁ, H.: Skutečnost nebo fikce? Socializace mentálně postižených prostřednictvím pohybových aktivit. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Fakulta tělesné kultury, 2000, 64s. ISBN 80-244-0117-7.\\