Hlavním tématem bakalářské práce je jóga pro děti a nabízí inspiraci cvičení s předškolními dětmi, pro pedagogy mateřských škol. Práce se skládá z teoretické a praktické části.
Teoretická části popisuje vývoj a pohybové potřeby předškolního dítěte. Další kapitola se zabývá historií jógy pro děti, specifikami, podmínkami, řazením cviků, dopadem na fyziologický a psychologický vývoj dítěte a možnosti využití jógy v předškolním vzdělávání.
Praktická část vyhodnocuje dotazníky, které vyplňovali pedagogové mateřských škol. Vyhodnocení je zobrazeno do grafů. V závěru práce je zpracována metodická příručka, pro pedagogy mateřských škol. Příručka obsahuje některé metody cvičení jógy s dětmi.
Anotace v angličtině
The main theme of the bachelor thesis is Yoga for children and offers inspiration of exercises with preschool children for kindergartens teachers. The work consists of theoretical and a practical part.
The theoretical part describes development and movement needs of pre-school child. The next chapter deals with the history of Yoga for children, specifics, conditions, sort of exercises, the impact on the physiological and psychological development of the child and the possibilities of using yoga in pre-school education.
The practical part evaluates the questionnaires filled out by teachers of kindergartens. The evaluation is displayed in graphs. A methodical guide for kindergartens teachers is compiled at the end of the work. The manual contains some methods of exercising yoga with children.
Klíčová slova
Jóga, předškolní vzdělávání, pohyb, motivace
Klíčová slova v angličtině
Yoga, pre-school education, movement, motivation
Rozsah průvodní práce
51 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním tématem bakalářské práce je jóga pro děti a nabízí inspiraci cvičení s předškolními dětmi, pro pedagogy mateřských škol. Práce se skládá z teoretické a praktické části.
Teoretická části popisuje vývoj a pohybové potřeby předškolního dítěte. Další kapitola se zabývá historií jógy pro děti, specifikami, podmínkami, řazením cviků, dopadem na fyziologický a psychologický vývoj dítěte a možnosti využití jógy v předškolním vzdělávání.
Praktická část vyhodnocuje dotazníky, které vyplňovali pedagogové mateřských škol. Vyhodnocení je zobrazeno do grafů. V závěru práce je zpracována metodická příručka, pro pedagogy mateřských škol. Příručka obsahuje některé metody cvičení jógy s dětmi.
Anotace v angličtině
The main theme of the bachelor thesis is Yoga for children and offers inspiration of exercises with preschool children for kindergartens teachers. The work consists of theoretical and a practical part.
The theoretical part describes development and movement needs of pre-school child. The next chapter deals with the history of Yoga for children, specifics, conditions, sort of exercises, the impact on the physiological and psychological development of the child and the possibilities of using yoga in pre-school education.
The practical part evaluates the questionnaires filled out by teachers of kindergartens. The evaluation is displayed in graphs. A methodical guide for kindergartens teachers is compiled at the end of the work. The manual contains some methods of exercising yoga with children.
Klíčová slova
Jóga, předškolní vzdělávání, pohyb, motivace
Klíčová slova v angličtině
Yoga, pre-school education, movement, motivation
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit, jak a jakým způsobem začleňují předškolní pedagogové jógu do prostředí mateřské školy. Na základě zjištění vytvořit metodickou příručku, podle které by pedagogové mohli zařazovat jógu do prostředí mateřské školy.\\
V teoretické části autorka popíše význam jógy pro předškolní dítě, vývojové zvláštnosti dítěte předškolního věku a jeho pohybové potřeby. Věnovat se bude současnému předškolnímu vzdělávání a aktuálnímu dokumentu RVP PV. \\
V praktické části bude autorka kvantitativním výzkumem - dotazníkovou metodou - zjišťovat, jak a jakým způsobem předškolní pedagogové v Českých Budějovicích zařazují jógu do výchovně vzdělávacího procesu.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit, jak a jakým způsobem začleňují předškolní pedagogové jógu do prostředí mateřské školy. Na základě zjištění vytvořit metodickou příručku, podle které by pedagogové mohli zařazovat jógu do prostředí mateřské školy.\\
V teoretické části autorka popíše význam jógy pro předškolní dítě, vývojové zvláštnosti dítěte předškolního věku a jeho pohybové potřeby. Věnovat se bude současnému předškolnímu vzdělávání a aktuálnímu dokumentu RVP PV. \\
V praktické části bude autorka kvantitativním výzkumem - dotazníkovou metodou - zjišťovat, jak a jakým způsobem předškolní pedagogové v Českých Budějovicích zařazují jógu do výchovně vzdělávacího procesu.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte: tělesná výchova ve
vzdělávacím programu mateřské školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-693-4.\\
HÁJEK, Pavel. Hravá jóga. Plzeň: Pedagogické centrum, 2005.\\
KREJČÍ, Milada. Jóga, učení a hra dětí od 5 let. Olomouc: Hanex, 1995. ISBN 80900925-6-X. \\
MAHÉŠVARÁNANDA, 2014. Jóga v denním životě pro děti a mládež. Praha: Mladá fronta, 2014. ISBN 978-80-204-2914-8. \\
MILTNER, Vladimír et al. Jóga pro děti aneb Hrajeme si na zvířata. Liberec: Nakladatelství Libereckých tiskáren, 1990. ISBN 80-85269-00-7.\\
NEŠPOR, Karel. Jóga pro děti. Praha: Velryba, 1998. ISBN 80-85860-090. \\
NIKODEMOVÁ, Monika. Jóga ve školce: pohybové hry a aktivity inspirované jógou pro předškolní děti. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0623-1.\\
POHLODKOVÁ, Eva. Psychomotorika a jóga pro děti předškolního věku. Brno: Středisko volného času Lužánky, 2007. ISBN 80-86669-06-8.\\
STEINER, Vojtěch. Dějiny jógy. Praha: Mladá fronta, 2011. ISBN 978-80-2042392-4. \\
ROJOVÁ SÍTOVÁ, Věra. Jóga, hry a pohádky. Praha: Portál, 2007. ISBN 97880-7367-240-9.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-264-2153-1.\\
ZIKEŠOVÁ, Marcela. Jóga nejen pro děti. Erika. 2005, ISBN 80-7190-662-9.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte: tělesná výchova ve
vzdělávacím programu mateřské školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-693-4.\\
HÁJEK, Pavel. Hravá jóga. Plzeň: Pedagogické centrum, 2005.\\
KREJČÍ, Milada. Jóga, učení a hra dětí od 5 let. Olomouc: Hanex, 1995. ISBN 80900925-6-X. \\
MAHÉŠVARÁNANDA, 2014. Jóga v denním životě pro děti a mládež. Praha: Mladá fronta, 2014. ISBN 978-80-204-2914-8. \\
MILTNER, Vladimír et al. Jóga pro děti aneb Hrajeme si na zvířata. Liberec: Nakladatelství Libereckých tiskáren, 1990. ISBN 80-85269-00-7.\\
NEŠPOR, Karel. Jóga pro děti. Praha: Velryba, 1998. ISBN 80-85860-090. \\
NIKODEMOVÁ, Monika. Jóga ve školce: pohybové hry a aktivity inspirované jógou pro předškolní děti. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0623-1.\\
POHLODKOVÁ, Eva. Psychomotorika a jóga pro děti předškolního věku. Brno: Středisko volného času Lužánky, 2007. ISBN 80-86669-06-8.\\
STEINER, Vojtěch. Dějiny jógy. Praha: Mladá fronta, 2011. ISBN 978-80-2042392-4. \\
ROJOVÁ SÍTOVÁ, Věra. Jóga, hry a pohádky. Praha: Portál, 2007. ISBN 97880-7367-240-9.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-264-2153-1.\\
ZIKEŠOVÁ, Marcela. Jóga nejen pro děti. Erika. 2005, ISBN 80-7190-662-9.