Cílem práce je přiblížit estetické hodnocení přírody v období (pre)romantismu na příkladu děl Caspara Davida Friedricha. Důraz bude kladen na romantickou krajinomalbu, výklad motivů a osobnost německého malíře. Jedná se o vybraná díla C. D. Friedricha se zaměřením na motivy kamene a melancholie. Stranou nezůstane ani teoretický diskurz o kategorii vznešeného. Stěžejním bodem práce bude kámen/hornina, jenž je nutno konfrontovat v rámci přírodní vědy. Kámen se hojně v díle vyskytuje ať už v podobě megalitických staveb nebo skal a nakonec je základem také ruin. Závěrem práce je porovnání symboliky skal a megalitů se symbolikou zřícenin.
Anotace v angličtině
The aim of this work is to describe the aesthetic evaluation of nature in the period of (Early) Romanticism on the example of works by Caspar David Friedrich. Romantic painting of landscape, interpretation of motifs and personality of German painter are emphasized in this bachelor thesis. There will be selected works of C. D. Friedrich with a focus on motive of the stone and melancholy. Also the theoretical discourse about category of sublime will not be left aside. The main point of thesis will be stone/rock, which has to be confronted with natural science. We can find the stone in many Friedrichs pictures, whether in the form of megalithic buildings or rocks, and ultimately is the basis of the ruins. The conclusion of the thesis is the comparison the symbolism of rocks and megaliths with the symbolism of ruins.
Klíčová slova
Caspar David Friedrich, romantismus, kámen, krajinomalba, melancholie, vznešeno.
Klíčová slova v angličtině
Caspar David Friedrich, period of Romanticism, stone, painting of landscape, melancholy, sublime.
Rozsah průvodní práce
39 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je přiblížit estetické hodnocení přírody v období (pre)romantismu na příkladu děl Caspara Davida Friedricha. Důraz bude kladen na romantickou krajinomalbu, výklad motivů a osobnost německého malíře. Jedná se o vybraná díla C. D. Friedricha se zaměřením na motivy kamene a melancholie. Stranou nezůstane ani teoretický diskurz o kategorii vznešeného. Stěžejním bodem práce bude kámen/hornina, jenž je nutno konfrontovat v rámci přírodní vědy. Kámen se hojně v díle vyskytuje ať už v podobě megalitických staveb nebo skal a nakonec je základem také ruin. Závěrem práce je porovnání symboliky skal a megalitů se symbolikou zřícenin.
Anotace v angličtině
The aim of this work is to describe the aesthetic evaluation of nature in the period of (Early) Romanticism on the example of works by Caspar David Friedrich. Romantic painting of landscape, interpretation of motifs and personality of German painter are emphasized in this bachelor thesis. There will be selected works of C. D. Friedrich with a focus on motive of the stone and melancholy. Also the theoretical discourse about category of sublime will not be left aside. The main point of thesis will be stone/rock, which has to be confronted with natural science. We can find the stone in many Friedrichs pictures, whether in the form of megalithic buildings or rocks, and ultimately is the basis of the ruins. The conclusion of the thesis is the comparison the symbolism of rocks and megaliths with the symbolism of ruins.
Klíčová slova
Caspar David Friedrich, romantismus, kámen, krajinomalba, melancholie, vznešeno.
Klíčová slova v angličtině
Caspar David Friedrich, period of Romanticism, stone, painting of landscape, melancholy, sublime.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je přiblížit proměny estetického hodnocení přírody v období (pre)romantismu na příkladu děl Caspara Davida Friedricha, přičemž hlavní důraz bude kladen na souvislosti s vývojem teoretického diskursu o kategoriích vznešeného a malebného. Friedrichovy malby budou vztaženy rovněž např. k romantickému pojmu "krajiny" a jeho spojitostmi s tzv. paysage moralisé či melancholií jako módním citem. Stranou nezůstanou ani souvislosti se soudobou filosofií, literaturou a poesií, zejména s německou (ranou) romantikou.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je přiblížit proměny estetického hodnocení přírody v období (pre)romantismu na příkladu děl Caspara Davida Friedricha, přičemž hlavní důraz bude kladen na souvislosti s vývojem teoretického diskursu o kategoriích vznešeného a malebného. Friedrichovy malby budou vztaženy rovněž např. k romantickému pojmu "krajiny" a jeho spojitostmi s tzv. paysage moralisé či melancholií jako módním citem. Stranou nezůstanou ani souvislosti se soudobou filosofií, literaturou a poesií, zejména s německou (ranou) romantikou.
Seznam doporučené literatury
SCHMIED, Wieland: Caspar David Friedrich. Köln: DuMont, 1992.\\
KOERNER, Joseph Leo: Caspar David Friedrich and the Subject of Landscape. New Haven: Yale University Press, 1990.\\
HINZ, Sigrid: Caspar David Friedrich in Briefen und Bekenntnissen. Berlin: Henschel Verlag, 1973.\\
BOELE, Vincent: Caspar David Friedrich and the German Romantic. Zwolle: Waanders Uitgevers 2008.\\
BURKE, Edmund. O vkuse, vznešenom a krásnom: Filozofické skúmanie o pôvode našich ideí vznešeného a krásneho; přeložila Mária Wiegelová-Molnárová. Bratislava: Tatran, 1981.\\
HIPPLE, Walter J., jr.: The Beautiful, The Sublime and The Picturesque in Eighteenth-Century British Aesthetic Theory. Carbondale: The Southern Illinois University Press, 1957.\\
HRBATA, Zdeněk, PROCHÁZKA, Martin: Romantismus a romantismy: pojmy, proudy, kontexty. Praha: Karolinum, 2005.\\
STIBRAL, Karel: Proč je příroda krásná? Estetické vnímání přírody v novověku. Praha: Dokořán, 2005.\\
Seznam doporučené literatury
SCHMIED, Wieland: Caspar David Friedrich. Köln: DuMont, 1992.\\
KOERNER, Joseph Leo: Caspar David Friedrich and the Subject of Landscape. New Haven: Yale University Press, 1990.\\
HINZ, Sigrid: Caspar David Friedrich in Briefen und Bekenntnissen. Berlin: Henschel Verlag, 1973.\\
BOELE, Vincent: Caspar David Friedrich and the German Romantic. Zwolle: Waanders Uitgevers 2008.\\
BURKE, Edmund. O vkuse, vznešenom a krásnom: Filozofické skúmanie o pôvode našich ideí vznešeného a krásneho; přeložila Mária Wiegelová-Molnárová. Bratislava: Tatran, 1981.\\
HIPPLE, Walter J., jr.: The Beautiful, The Sublime and The Picturesque in Eighteenth-Century British Aesthetic Theory. Carbondale: The Southern Illinois University Press, 1957.\\
HRBATA, Zdeněk, PROCHÁZKA, Martin: Romantismus a romantismy: pojmy, proudy, kontexty. Praha: Karolinum, 2005.\\
STIBRAL, Karel: Proč je příroda krásná? Estetické vnímání přírody v novověku. Praha: Dokořán, 2005.\\