Tato práce poskytuje podrobnou analýzu tří děl Reného Magritta na myšlenkovém pozadí studií vizuální kultury a sémiotiky. Vzhledem k tomu, že se tyto disciplíny na našem území teprve etablují, je první část práce věnována vytvoření teoretického rámce, pro interpretaci Magrittových děl. Kromě této části, věnované obecně problematice lidského vnímání obrazů, se předložená práce věnuje jednak dynamice vztahu slova a obrazu, která ovlivnila Magrittovo dílo, a jednak samotné interpretaci vybraných děl. Na základě interpretace Magrittových děl se snažím osvětlit způsob, jakým si vytváříme názor na zobrazení a jak hodnotíme okolní svět skrze ně.
Anotace v angličtině
This work provides a detailed analysis of three works by René Magritte based on the theoretical background of Visual Culture Studies and Semiotics. Since these disciplines still need to be better established in Czech research, the first part of the thesis is devoted to creating of theoretical background relevant to the interpretation of Magritte's works. In addition to this part aiming at the issue of human perception of images in general, the thesis also deals with the interpretation of selected works and the dynamics of the relation between word and image that had influenced Magritte's work. Based on the interpretation of Magritte's work, I try to illuminate the ways in which we perceive images and evaluate the world through them.
Klíčová slova
René Magritte, surrealismus, sémiotika obrazu, vizuální kultura, vizuální studia, vizuální komunikace, "čtení" obrazu, divák, znak, iluze, skutečnost, simulakrum, slova v obraze, vizuální vnímání, zpracování vizuální informace
Klíčová slova v angličtině
René Magritte, Surrealism, Semiotics of image, visual culture, Visual Studies, visual communication, image "reading", viewer, sign, illusion, reality, simulacrum, words in images, visual perception, visual infromation processing
Rozsah průvodní práce
94 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce poskytuje podrobnou analýzu tří děl Reného Magritta na myšlenkovém pozadí studií vizuální kultury a sémiotiky. Vzhledem k tomu, že se tyto disciplíny na našem území teprve etablují, je první část práce věnována vytvoření teoretického rámce, pro interpretaci Magrittových děl. Kromě této části, věnované obecně problematice lidského vnímání obrazů, se předložená práce věnuje jednak dynamice vztahu slova a obrazu, která ovlivnila Magrittovo dílo, a jednak samotné interpretaci vybraných děl. Na základě interpretace Magrittových děl se snažím osvětlit způsob, jakým si vytváříme názor na zobrazení a jak hodnotíme okolní svět skrze ně.
Anotace v angličtině
This work provides a detailed analysis of three works by René Magritte based on the theoretical background of Visual Culture Studies and Semiotics. Since these disciplines still need to be better established in Czech research, the first part of the thesis is devoted to creating of theoretical background relevant to the interpretation of Magritte's works. In addition to this part aiming at the issue of human perception of images in general, the thesis also deals with the interpretation of selected works and the dynamics of the relation between word and image that had influenced Magritte's work. Based on the interpretation of Magritte's work, I try to illuminate the ways in which we perceive images and evaluate the world through them.
Klíčová slova
René Magritte, surrealismus, sémiotika obrazu, vizuální kultura, vizuální studia, vizuální komunikace, "čtení" obrazu, divák, znak, iluze, skutečnost, simulakrum, slova v obraze, vizuální vnímání, zpracování vizuální informace
Klíčová slova v angličtině
René Magritte, Surrealism, Semiotics of image, visual culture, Visual Studies, visual communication, image "reading", viewer, sign, illusion, reality, simulacrum, words in images, visual perception, visual infromation processing
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se věnuje problematice lidského vnímání uměleckých děl. Snaží se osvětlit způsob, jakým si vytváříme názor na umělecká díla a jak poznáváme a hodnotíme okolní svět skrze ně. Problematikou zobrazování a specifičností konstrukce vizuálního pole uměleckými prostředky se ve své práci zabýval také belgický surrealista René Magritte, jehož práce bývá řazena k magickému realismu, případně surrealismu. Práce nabídne podrobnou analýzu vybraných děl tohoto autora na myšlenkovém pozadí současných přístupů k vizuální kultuře, zejména sémiotiky. Klíčovou otázkou práce je užívání znaků v díle Reného Magritta, jejichž účelem je mást diváka na základě podobnosti s realitou, již zná divák z vlastní zkušenosti. S cílem snadnějšího "čtení" vizuálních hádanek autora budou také shrnuty důležité události v životě umělce a jeho vztah k současným i minulým uměleckým směrům. Závěrem autorka zhodnotí odkaz Magrittovy tvorby ve vývoji surrealismu u nás.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se věnuje problematice lidského vnímání uměleckých děl. Snaží se osvětlit způsob, jakým si vytváříme názor na umělecká díla a jak poznáváme a hodnotíme okolní svět skrze ně. Problematikou zobrazování a specifičností konstrukce vizuálního pole uměleckými prostředky se ve své práci zabýval také belgický surrealista René Magritte, jehož práce bývá řazena k magickému realismu, případně surrealismu. Práce nabídne podrobnou analýzu vybraných děl tohoto autora na myšlenkovém pozadí současných přístupů k vizuální kultuře, zejména sémiotiky. Klíčovou otázkou práce je užívání znaků v díle Reného Magritta, jejichž účelem je mást diváka na základě podobnosti s realitou, již zná divák z vlastní zkušenosti. S cílem snadnějšího "čtení" vizuálních hádanek autora budou také shrnuty důležité události v životě umělce a jeho vztah k současným i minulým uměleckým směrům. Závěrem autorka zhodnotí odkaz Magrittovy tvorby ve vývoji surrealismu u nás.
Seznam doporučené literatury
Ernst Hans Gombrich ,Vizuální obraz a jeho místo v komunikaci; Iluminace, 7 (3), 1995.\\
Ernst Hans Gombrich, Umění a iluze, Studie o psychologii obrazového znázorňování, Praha 1985.\\
Gillo Dorfles, Proměny umění, Praha 1976.\\
Jacques Meuris, Magritte, Bonn 1998.\\
Jan Mukařovský, Studie z estetiky, Praha 1971.\\
John Berger, O pohledu, Praha 2009.\\
John Berger, Způsoby vidění, Praha 2016.\\
Karel Srp, Český surrealismus 1929-1953, Praha 1996.\\
Konrad Paul Liessman, Filozofie moderního umění, Olomouc 2000.\\
Michael Foucault, Toto nie je fajka, Bratislava 1994.\\
Nadeau Maurice, Dějiny surrealismu, Olomouc 1994.\\
Nelson Goodman, Jazyky umění, nástin teorie symbolů, Praha 2000.\\
Robert L. Solso, Cognition and the visual arts, Cambridge 1994.\\
Suzi Gablik, Magritte, London 1976.\\
Umberto Eco, O zrcadlech a jiné eseje: znak, reprezentace, iluze, obraz, Praha 2002.\\
Vojtěch Lahoda, Teigova znásilnění. Koláže Karla Teigeho, vizuální představy avantgardy a René Magritte. In: Karel Teige. Surrealistické koláže 1935-1951, 1994.\\
Vojtěch Lahoda, Teige a Magritte. In: Umění: Časopis Ústavu Dějin Umění AV ČR XLIII, 1995.\\
Vratislav Effenberger, Výtvarné projevy surrealismu, Praha 1969.\\
Vratislav Effenberger, Stanislav Dvorský, Surrealistické východisko 1938- 1968: Vědomí krise a krise vědomí, Praha 1969.\\
Seznam doporučené literatury
Ernst Hans Gombrich ,Vizuální obraz a jeho místo v komunikaci; Iluminace, 7 (3), 1995.\\
Ernst Hans Gombrich, Umění a iluze, Studie o psychologii obrazového znázorňování, Praha 1985.\\
Gillo Dorfles, Proměny umění, Praha 1976.\\
Jacques Meuris, Magritte, Bonn 1998.\\
Jan Mukařovský, Studie z estetiky, Praha 1971.\\
John Berger, O pohledu, Praha 2009.\\
John Berger, Způsoby vidění, Praha 2016.\\
Karel Srp, Český surrealismus 1929-1953, Praha 1996.\\
Konrad Paul Liessman, Filozofie moderního umění, Olomouc 2000.\\
Michael Foucault, Toto nie je fajka, Bratislava 1994.\\
Nadeau Maurice, Dějiny surrealismu, Olomouc 1994.\\
Nelson Goodman, Jazyky umění, nástin teorie symbolů, Praha 2000.\\
Robert L. Solso, Cognition and the visual arts, Cambridge 1994.\\
Suzi Gablik, Magritte, London 1976.\\
Umberto Eco, O zrcadlech a jiné eseje: znak, reprezentace, iluze, obraz, Praha 2002.\\
Vojtěch Lahoda, Teigova znásilnění. Koláže Karla Teigeho, vizuální představy avantgardy a René Magritte. In: Karel Teige. Surrealistické koláže 1935-1951, 1994.\\
Vojtěch Lahoda, Teige a Magritte. In: Umění: Časopis Ústavu Dějin Umění AV ČR XLIII, 1995.\\
Vratislav Effenberger, Výtvarné projevy surrealismu, Praha 1969.\\
Vratislav Effenberger, Stanislav Dvorský, Surrealistické východisko 1938- 1968: Vědomí krise a krise vědomí, Praha 1969.\\