Práce je koncipována do dvou částí. V první části čtenář nalezne nástin interdisciplinární problematiky tématu, ale především stěžejní poznatky, k nimž v rámci své psychoterapeutické praxe s hůře adaptovanými jedinci dospěli autoři K. Horneyová a M. Seligman.
Druhá část je případovou studií jedince dlouhodobě užívajícího marihuanu. Případová studie se snaží postihnout vedle osobní historie jedince charakteristiku jeho současné životní situace a specifické okruhy jeho postojů. Zjištěné poznatky jsou následně podrobeny komparaci s poznatky autorů, s nimiž se měl čtenář možnost seznámit v první části práce.
Anotace v angličtině
The thesis is conceived in two parts. In the first part, the reader will find an outline of the interdisciplinary topic of the topic, but above all the key findings that K. Horney and M. Seligman developed as part of their psychotherapeutic practice with poorly adapted individuals.
The second part is a case study of a long-term marijuana individual. The case study seeks to capture, besides the personal history of an individual, the characteristics of his current life situation and specific circles of his attitudes. The findings are then compared with the findings of the authors, with which the reader has the opportunity to get acquainted with the first part of the thesis.
Klíčová slova
Rodina, výchova, sociální vztahy, psychický vývoj jedince, neuróza, zneužívání návykových látek, syndrom naučené bezmoci, neadaptivní způsoby chování.
Klíčová slova v angličtině
Family, education, social relations, psychological development of the individual, neurosis, abuse of addictive substances, syndrome learned helplessness, non-adaptive ways of behavior.
Rozsah průvodní práce
110 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce je koncipována do dvou částí. V první části čtenář nalezne nástin interdisciplinární problematiky tématu, ale především stěžejní poznatky, k nimž v rámci své psychoterapeutické praxe s hůře adaptovanými jedinci dospěli autoři K. Horneyová a M. Seligman.
Druhá část je případovou studií jedince dlouhodobě užívajícího marihuanu. Případová studie se snaží postihnout vedle osobní historie jedince charakteristiku jeho současné životní situace a specifické okruhy jeho postojů. Zjištěné poznatky jsou následně podrobeny komparaci s poznatky autorů, s nimiž se měl čtenář možnost seznámit v první části práce.
Anotace v angličtině
The thesis is conceived in two parts. In the first part, the reader will find an outline of the interdisciplinary topic of the topic, but above all the key findings that K. Horney and M. Seligman developed as part of their psychotherapeutic practice with poorly adapted individuals.
The second part is a case study of a long-term marijuana individual. The case study seeks to capture, besides the personal history of an individual, the characteristics of his current life situation and specific circles of his attitudes. The findings are then compared with the findings of the authors, with which the reader has the opportunity to get acquainted with the first part of the thesis.
Klíčová slova
Rodina, výchova, sociální vztahy, psychický vývoj jedince, neuróza, zneužívání návykových látek, syndrom naučené bezmoci, neadaptivní způsoby chování.
Klíčová slova v angličtině
Family, education, social relations, psychological development of the individual, neurosis, abuse of addictive substances, syndrome learned helplessness, non-adaptive ways of behavior.
Zásady pro vypracování
Práce bude koncipována do dvou částí. V první části se čtenáři pokusíme nastínit komplexnost dané problematiky a vedle toho jej seznámíme se stěžejními díly a poznatky ke kterým v rámci své psychoterapeutické praxe s hůře adaptovanými jedinci dospěli autoři K. Horneyová a M. Seligman. Druhou část pojmeme jako případovou studii jedince dlouhodobě užívajícího marihuanu. Případová studie se bude snažit postihnout vedle osobní historie jedince především popis a charakteristiku jeho současné životní situace, jeho typické způsoby vztahování se k sociálnímu prostředí - charakterizovat jedincovy vztahy k ostatním lidem, ale i vztah dotyčného k sobě samému, k práci, vykonávané profesi, jeho způsoby trávení volného času, jím uznávané hodnoty, normy aj. Prostřednictvím získaných informací se budeme snažit postihnout charakter jeho neadaptivních způsobů reagování na požadavky běžného všedního života. Námi zjištěné poznatky pak podrobíme komparaci s relevantními poznatky autorů, s nimiž čtenáře seznámíme v první části práce.
Zásady pro vypracování
Práce bude koncipována do dvou částí. V první části se čtenáři pokusíme nastínit komplexnost dané problematiky a vedle toho jej seznámíme se stěžejními díly a poznatky ke kterým v rámci své psychoterapeutické praxe s hůře adaptovanými jedinci dospěli autoři K. Horneyová a M. Seligman. Druhou část pojmeme jako případovou studii jedince dlouhodobě užívajícího marihuanu. Případová studie se bude snažit postihnout vedle osobní historie jedince především popis a charakteristiku jeho současné životní situace, jeho typické způsoby vztahování se k sociálnímu prostředí - charakterizovat jedincovy vztahy k ostatním lidem, ale i vztah dotyčného k sobě samému, k práci, vykonávané profesi, jeho způsoby trávení volného času, jím uznávané hodnoty, normy aj. Prostřednictvím získaných informací se budeme snažit postihnout charakter jeho neadaptivních způsobů reagování na požadavky běžného všedního života. Námi zjištěné poznatky pak podrobíme komparaci s relevantními poznatky autorů, s nimiž čtenáře seznámíme v první části práce.
Seznam doporučené literatury
1. BOWLBY, J.: Vazba. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-736-7670-4.
2. BOWLBY, J.: Odloučení. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0076-5.
3. BOWLBY, J.: Ztráta. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0355-1.
4. ERIKSON, H., E.: Dětství a společnost. Praha: Argo, 2002. ISBN80-7203380-8 .
5. ERIKSON, H.: Životní cyklus rozšířený a dokončený: Devět věků člověka. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0786-3.
6. HORNEYOVÁ, K.: Neurotická osobnost naší doby. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-2461983-5.
7. HORNEY, K.: Neurosis and Human Growth . New York: Norton, 1950. ISBN 0-393-00135-0.
8. LANGMEIER, J., MATĚJČEK, Z.: Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-2461983-5.
9. MAIER, S. F., & SELIGMAN, M. E.: (1976). Learned helplessness: Theory and evidence. Journal of Experimantal Psychology, 105, 3-46.
10. NAKONEČNÝ, M.: Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1680-5.
11. NEŠPOR, K.: Návykové chování a závislost. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-908-8.
12. NOLEN-HOEKSEMA, S ;SELIGMAN, M. E. P,& GIRGUS,J. S (1986). Learned helpleness in children: a longitudial study of depression, achievement and explanatory style. Journal Personality and Social Psychology, 31, 435-442.
13. ŘÍČAN, P.: Cesta životem vývojová psychologie. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7367-124-7.
14. SELIGMAN, M : Helplessness: On Depression, Development, and Death. San Francisco: W.H. Freeman, 1975. ISBN 0-7167-0752-7.
15. VÁGNEROVÁ, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
Seznam doporučené literatury
1. BOWLBY, J.: Vazba. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-736-7670-4.
2. BOWLBY, J.: Odloučení. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0076-5.
3. BOWLBY, J.: Ztráta. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0355-1.
4. ERIKSON, H., E.: Dětství a společnost. Praha: Argo, 2002. ISBN80-7203380-8 .
5. ERIKSON, H.: Životní cyklus rozšířený a dokončený: Devět věků člověka. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0786-3.
6. HORNEYOVÁ, K.: Neurotická osobnost naší doby. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-2461983-5.
7. HORNEY, K.: Neurosis and Human Growth . New York: Norton, 1950. ISBN 0-393-00135-0.
8. LANGMEIER, J., MATĚJČEK, Z.: Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-2461983-5.
9. MAIER, S. F., & SELIGMAN, M. E.: (1976). Learned helplessness: Theory and evidence. Journal of Experimantal Psychology, 105, 3-46.
10. NAKONEČNÝ, M.: Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1680-5.
11. NEŠPOR, K.: Návykové chování a závislost. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-908-8.
12. NOLEN-HOEKSEMA, S ;SELIGMAN, M. E. P,& GIRGUS,J. S (1986). Learned helpleness in children: a longitudial study of depression, achievement and explanatory style. Journal Personality and Social Psychology, 31, 435-442.
13. ŘÍČAN, P.: Cesta životem vývojová psychologie. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7367-124-7.
14. SELIGMAN, M : Helplessness: On Depression, Development, and Death. San Francisco: W.H. Freeman, 1975. ISBN 0-7167-0752-7.
15. VÁGNEROVÁ, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.