Tato bakalářská práce se zaměřuje na přípravu dětí předškolního věku na prvopočáteční psaní. Cílem práce je zjistit, zda a jak jsou děti v mateřských školách připravovány na počáteční psaní. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je popsán vývoj a charakteristika dítěte před nástupem na základní školu. Dále je zmíněno téma školní zralosti a připravenosti dítěte, přípravy na psaní a představení grafomotorických programů, které napomáhají k dobrému zvládnutí budoucího psaní dítěte. V praktické části jsou zpracovány výsledky z kvalitativního výzkumu, který probíhal formou rozhovoru s učiteli v různých mateřských školách.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on preparation of preschool children for initial writing. The aim of this thesis is to find out whether and how children at nursery schools are being prepared for initial writing. The thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part describes the evolution and characteristics of a child before going to primary school. It also mentions the topic of school maturity and preparedness of a child, preparations for writing and introduction of graphomotor programs, which are helping the child to successfully manage future writing. In the practical part, the results of a qualitative survey, which was conducted in the form of an interview with teachers in various nursery schools, are processed.
Klíčová slova
Dítě předškolního věku, školní zralost, školní připravenost, počátky psaní.
Klíčová slova v angličtině
Preschool child, school maturity, school preparedness, initial writing.
Rozsah průvodní práce
58 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřuje na přípravu dětí předškolního věku na prvopočáteční psaní. Cílem práce je zjistit, zda a jak jsou děti v mateřských školách připravovány na počáteční psaní. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je popsán vývoj a charakteristika dítěte před nástupem na základní školu. Dále je zmíněno téma školní zralosti a připravenosti dítěte, přípravy na psaní a představení grafomotorických programů, které napomáhají k dobrému zvládnutí budoucího psaní dítěte. V praktické části jsou zpracovány výsledky z kvalitativního výzkumu, který probíhal formou rozhovoru s učiteli v různých mateřských školách.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on preparation of preschool children for initial writing. The aim of this thesis is to find out whether and how children at nursery schools are being prepared for initial writing. The thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part describes the evolution and characteristics of a child before going to primary school. It also mentions the topic of school maturity and preparedness of a child, preparations for writing and introduction of graphomotor programs, which are helping the child to successfully manage future writing. In the practical part, the results of a qualitative survey, which was conducted in the form of an interview with teachers in various nursery schools, are processed.
Klíčová slova
Dítě předškolního věku, školní zralost, školní připravenost, počátky psaní.
Klíčová slova v angličtině
Preschool child, school maturity, school preparedness, initial writing.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zmapovat, zda a jak jsou děti předškolního věku v mateřských školách připravovány na počáteční psaní.\\
V teoretické části práce se autorka zaměří nejprve na téma školní připravenosti/ školní zralosti a dále přiblíží současný stav poznání v oblasti možností přípravy předškolních dětí na psaní. V empirické části budou realizovány rozhovory s učiteli v náhodně vybraných mateřských školách zaměřené na zjišťování konkrétních strategií využívaných v dané MŠ pro rozvoj grafomotoriky.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zmapovat, zda a jak jsou děti předškolního věku v mateřských školách připravovány na počáteční psaní.\\
V teoretické části práce se autorka zaměří nejprve na téma školní připravenosti/ školní zralosti a dále přiblíží současný stav poznání v oblasti možností přípravy předškolních dětí na psaní. V empirické části budou realizovány rozhovory s učiteli v náhodně vybraných mateřských školách zaměřené na zjišťování konkrétních strategií využívaných v dané MŠ pro rozvoj grafomotoriky.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 2. vydání. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0793-9.\\
DOLEŽALOVÁ, Jana. Rozvoj grafomotoriky v projektech. Vydání druhé. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1146-4. \\
DVOŘÁKOVÁ, Hana. Rozvíjíme tělesnou zdatnost dětí: dítě a jeho tělo. Praha: Raabe, c2014. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-162-5. \\
KUTÁLKOVÁ, Dana. Jak připravit dítě do 1. třídy. 3., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4856-6.\\
LIPNICKÁ, Milena. Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní: preventivní program, který pomáhá předcházet vzniku dysgrafie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-244-7.\\
LOOSE, Antje C. a Nicole PIEKERT, DIENER, Gudrun, ed. Grafomotorika pro děti předškolního věku: cvičení pro děti ve věku od 4 do 8 let. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-540-7. \\
MLČÁKOVÁ, Renata. Grafomotorika a počáteční psaní. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2630-4. \\
OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4. \\
TILEŠOVÁ, Lenka, Daniela VALACHOVÁ, Renata ŠPAČKOVÁ a Eva HURDOVÁ. Grafomotorika s krtkem Vítkem: rozvoj grafomotoriky předškoláků pomocí výtvarných aktivit. Stařeč: Infra, 2016. ISBN 978-80-86666-60-0.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 2. vydání. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0793-9.\\
DOLEŽALOVÁ, Jana. Rozvoj grafomotoriky v projektech. Vydání druhé. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1146-4. \\
DVOŘÁKOVÁ, Hana. Rozvíjíme tělesnou zdatnost dětí: dítě a jeho tělo. Praha: Raabe, c2014. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-162-5. \\
KUTÁLKOVÁ, Dana. Jak připravit dítě do 1. třídy. 3., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4856-6.\\
LIPNICKÁ, Milena. Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní: preventivní program, který pomáhá předcházet vzniku dysgrafie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-244-7.\\
LOOSE, Antje C. a Nicole PIEKERT, DIENER, Gudrun, ed. Grafomotorika pro děti předškolního věku: cvičení pro děti ve věku od 4 do 8 let. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-540-7. \\
MLČÁKOVÁ, Renata. Grafomotorika a počáteční psaní. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2630-4. \\
OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4. \\
TILEŠOVÁ, Lenka, Daniela VALACHOVÁ, Renata ŠPAČKOVÁ a Eva HURDOVÁ. Grafomotorika s krtkem Vítkem: rozvoj grafomotoriky předškoláků pomocí výtvarných aktivit. Stařeč: Infra, 2016. ISBN 978-80-86666-60-0.