Zpracování tématu rozvodu v teoretické rovině je podloženo odbornou literaturou a dalšími informačními zdroji. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy vztahující se k tématům jako je rodina, funkce rodiny, druhy výchov, činnost OSPOD, činnost soudu, participační právo dítěte apod. Data pro empirickou část jsou získána polostrukturovaným rozhovorem a zpracována kvalitativně. Rozhovory byly prováděny se sedmi adolescenty ve věku od 18-ti do 19-ti let, kteří mají osobní zkušenost s rozvodem/rozchodem rodičů. Cílem práce je získat představu o tom, jak adolescenti zpětně vnímají prožitý rozvod/rozchod rodičů, a to
s časovým odstupem 2-5 let. Dle mých zjištění jednoznačně vyplynulo, že rozpad rodiny je pro všechny zúčastněné osoby velmi náročnou životní situací, která s sebou přináší řadu různých změn. O jaké změny se jedná nám říkají tři základní kategorie, které vzešly z analýzy dat (Rodina funkční a dysfunkční, Faktory rozvodové situace, Rychlá ztráta dětství a "dospělácké" smíření).
Anotace v angličtině
The theoretical level of the divorce theme is based on specialized literature and other sources of information. In the theoretical part are defined the basic terms related to topics such as family, function of family, types of education, OSPOD activity, court activity, child's right of participation, etc. The data for the empirical part are obtained by semi-structured interview and processed qualitatively. The interviews were conducted with seven adolescents between the ages of 18 and 19 who have personal experience with the divorce/breakup of their parents. The aim of this thesis is to get an idea of how adolescents retrospectively perceive pass divorce/breakup of parents, with a time interval of 2-5 years. According to my finding, it has clearly emerged that family breakdown is a very demanding life situation for all involved, which brings about a lot of different changes. These changes are emerging in three basic categories that came from the data analysis (functional and dysfunctional family, divorce factors, fast loss of childhood and "adult" reconciliation).
Klíčová slova
rodina, rozvod/rozchod, adolescent, informovanost, emoce, ztráta dětství
Klíčová slova v angličtině
family, divorce/breakup, adolescent, awareness, emotions, loss of childhood
Rozsah průvodní práce
111 s. (175 272 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Zpracování tématu rozvodu v teoretické rovině je podloženo odbornou literaturou a dalšími informačními zdroji. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy vztahující se k tématům jako je rodina, funkce rodiny, druhy výchov, činnost OSPOD, činnost soudu, participační právo dítěte apod. Data pro empirickou část jsou získána polostrukturovaným rozhovorem a zpracována kvalitativně. Rozhovory byly prováděny se sedmi adolescenty ve věku od 18-ti do 19-ti let, kteří mají osobní zkušenost s rozvodem/rozchodem rodičů. Cílem práce je získat představu o tom, jak adolescenti zpětně vnímají prožitý rozvod/rozchod rodičů, a to
s časovým odstupem 2-5 let. Dle mých zjištění jednoznačně vyplynulo, že rozpad rodiny je pro všechny zúčastněné osoby velmi náročnou životní situací, která s sebou přináší řadu různých změn. O jaké změny se jedná nám říkají tři základní kategorie, které vzešly z analýzy dat (Rodina funkční a dysfunkční, Faktory rozvodové situace, Rychlá ztráta dětství a "dospělácké" smíření).
Anotace v angličtině
The theoretical level of the divorce theme is based on specialized literature and other sources of information. In the theoretical part are defined the basic terms related to topics such as family, function of family, types of education, OSPOD activity, court activity, child's right of participation, etc. The data for the empirical part are obtained by semi-structured interview and processed qualitatively. The interviews were conducted with seven adolescents between the ages of 18 and 19 who have personal experience with the divorce/breakup of their parents. The aim of this thesis is to get an idea of how adolescents retrospectively perceive pass divorce/breakup of parents, with a time interval of 2-5 years. According to my finding, it has clearly emerged that family breakdown is a very demanding life situation for all involved, which brings about a lot of different changes. These changes are emerging in three basic categories that came from the data analysis (functional and dysfunctional family, divorce factors, fast loss of childhood and "adult" reconciliation).
Klíčová slova
rodina, rozvod/rozchod, adolescent, informovanost, emoce, ztráta dětství
Klíčová slova v angličtině
family, divorce/breakup, adolescent, awareness, emotions, loss of childhood
Zásady pro vypracování
Při rozchodu či rozvodu rodičů dochází k rozpadu rodiny, což má nepochybně dopad na další změnu v životě dětí. Jedná se o velice náročnou životní situaci, která představuje složité období nejen pro rodiče samotné, ale významně ovlivňuje i děti. S rozpadem rodiny se setkáváme poměrně často a to i v okruhu našich blízkých či známých. Rozvod/rozchod rodičů bolestivě zasáhne děti, protože pro děti představuje rodina pocit bezpečí a jistoty, o který rozpadem rodiny přicházejí. V souvislosti s rozpadem rodiny dochází v rodině k závažným psychologickým, sociálním, ale i ekonomickým změnám.
Práce bude rozdělena na dvě části. Zpracování tématu v rovině teoretické bude podloženo odbornou literaturou a dalšími informačními zdroji. V teoretické části budou vymezeny základní pojmy vztahující se k tématům jako je rodina, funkce rodiny, styly výchovy, činnost OSPOD, činnost soudu, participační právo dítěte apod. Data pro empirickou část budou získána polostrukturovaným rozhovorem a zpracována kvalitativně, konkrétně metodou zakotvené teorie. Předpokládaný počet respondentů výzkumu je zhruba pět, nicméně rozhodujícím faktorem v kvalitativním výzkumu je nasycenost dat. Rozhovory budou prováděny s adolescenty ve věku od 15-ti do 19-ti let, kteří mají osobní zkušenost s rozvodem/rozchodem rodičů.
Cílem práce je získat představu o tom, jak adolescenti zpětně vnímají prožitý rozchod/rozvod rodičů a to s časovým odstupem 2 - 5 let. Stěžejním pohledem je pohled psychologický, avšak nebudou opomenuty ani sociální, ekonomický a další aspekty rozvodové situace.
V souvislosti s cílem práce byly stanoveny čtyři výzkumné otázky:
VO1: Jakým způsobem se děti dozvídají o rozchodu/rozvodu svých rodičů?
VO2: Vnímaly děti, že jejich názor a pohled je autoritami brán v potaz?
VO3: Cítily se děti být někým ovlivňovány?
VO4: Jakou péči mohou děti využít, v případě potřeby, v souvislosti s rozvodem/rozchodem rodičů?
Zásady pro vypracování
Při rozchodu či rozvodu rodičů dochází k rozpadu rodiny, což má nepochybně dopad na další změnu v životě dětí. Jedná se o velice náročnou životní situaci, která představuje složité období nejen pro rodiče samotné, ale významně ovlivňuje i děti. S rozpadem rodiny se setkáváme poměrně často a to i v okruhu našich blízkých či známých. Rozvod/rozchod rodičů bolestivě zasáhne děti, protože pro děti představuje rodina pocit bezpečí a jistoty, o který rozpadem rodiny přicházejí. V souvislosti s rozpadem rodiny dochází v rodině k závažným psychologickým, sociálním, ale i ekonomickým změnám.
Práce bude rozdělena na dvě části. Zpracování tématu v rovině teoretické bude podloženo odbornou literaturou a dalšími informačními zdroji. V teoretické části budou vymezeny základní pojmy vztahující se k tématům jako je rodina, funkce rodiny, styly výchovy, činnost OSPOD, činnost soudu, participační právo dítěte apod. Data pro empirickou část budou získána polostrukturovaným rozhovorem a zpracována kvalitativně, konkrétně metodou zakotvené teorie. Předpokládaný počet respondentů výzkumu je zhruba pět, nicméně rozhodujícím faktorem v kvalitativním výzkumu je nasycenost dat. Rozhovory budou prováděny s adolescenty ve věku od 15-ti do 19-ti let, kteří mají osobní zkušenost s rozvodem/rozchodem rodičů.
Cílem práce je získat představu o tom, jak adolescenti zpětně vnímají prožitý rozchod/rozvod rodičů a to s časovým odstupem 2 - 5 let. Stěžejním pohledem je pohled psychologický, avšak nebudou opomenuty ani sociální, ekonomický a další aspekty rozvodové situace.
V souvislosti s cílem práce byly stanoveny čtyři výzkumné otázky:
VO1: Jakým způsobem se děti dozvídají o rozchodu/rozvodu svých rodičů?
VO2: Vnímaly děti, že jejich názor a pohled je autoritami brán v potaz?
VO3: Cítily se děti být někým ovlivňovány?
VO4: Jakou péči mohou děti využít, v případě potřeby, v souvislosti s rozvodem/rozchodem rodičů?
Seznam doporučené literatury
MATĚJČEK, Z., DYTRYCH. Z., 2002. Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: Grada. ISBN 80-247-0332-7.
MOŽNÝ, I., 2002. Sociologie rodiny. Vyd. 2., upr. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 80-86429-05-9.
MOŽNÝ. I., 2008. Rodina a společnost. Vyd. 2., upr. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON). ISBN 978-80-86429-87-8.
NOVÁK, T., 2012. Péče o dítě po rozvodu a její úskalí. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4110-9.
ŠPAŇHELOVÁ, I., 2010. Dítě a rozvod rodičů. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3181-0.
ŠPAŇHELOVÁ, I., 2009. Komunikace mezi rodičem a dítětem: styly a techniky komunikace, komunikace rodiče ve vztahu k dítěti, vývojová období dítěte, komunikace v náročných situacích. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2698-4.
VÁGNEROVÁ, M. 2012. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd.5. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0225-7.
Seznam doporučené literatury
MATĚJČEK, Z., DYTRYCH. Z., 2002. Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: Grada. ISBN 80-247-0332-7.
MOŽNÝ, I., 2002. Sociologie rodiny. Vyd. 2., upr. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 80-86429-05-9.
MOŽNÝ. I., 2008. Rodina a společnost. Vyd. 2., upr. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON). ISBN 978-80-86429-87-8.
NOVÁK, T., 2012. Péče o dítě po rozvodu a její úskalí. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4110-9.
ŠPAŇHELOVÁ, I., 2010. Dítě a rozvod rodičů. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3181-0.
ŠPAŇHELOVÁ, I., 2009. Komunikace mezi rodičem a dítětem: styly a techniky komunikace, komunikace rodiče ve vztahu k dítěti, vývojová období dítěte, komunikace v náročných situacích. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2698-4.
VÁGNEROVÁ, M. 2012. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd.5. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0225-7.