Bakalářská práce se zabývá adaptací dětí na vstup do mateřské školy z pohledu jejich matek.
Teoretická část se zaměřuje na charakteristiku tříletého dítěte, vztah matka a dítě, citovou vazbu mezi matkou a dítětem a na připravenost dítěte na vstup do mateřské školy. Dále zastoupením aspektů adaptace v rámcovém programu pro předškolní vzdělávání a charakteristikou mateřských center.
V praktické části je na základě dotazníkového šetření vyhodnocováno, jak toto období prožívají děti a jejich matky, jak se cítí, jaké adaptační mechanismy jim pomáhají tyto situace zvládnout, zda nějakým způsobem byla adaptace ovlivněna návštěvou mateřského centra nebo jiného zařízení před nástupem do mateřské školy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the adaptation process of children in kindergarten and is especially focused on their mothers' view.
Theoretical part of the thesis is focused on the general characteristics connected to the age of three years old children, the relationship between mother and child in this period of life is described as well as the emotional connection between mother and child and its impact on the adaptation of child in kindergarten. Additionally the aspects of adaptation from the Kindergarten education framework are described.
In the practical part of the bachelor thesis, the results from the survey are evaluated and general conclusions based on the data are delivered as well as recommendations for kindergarten teachers and potentially mothers.
Klíčová slova
předškolní dítě, citová vazba, adaptace, mateřská škola, mateřské centrum
Klíčová slova v angličtině
kindergarten, pre-schoolers, children, centers for children and mothers, adaptation,
Rozsah průvodní práce
59
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá adaptací dětí na vstup do mateřské školy z pohledu jejich matek.
Teoretická část se zaměřuje na charakteristiku tříletého dítěte, vztah matka a dítě, citovou vazbu mezi matkou a dítětem a na připravenost dítěte na vstup do mateřské školy. Dále zastoupením aspektů adaptace v rámcovém programu pro předškolní vzdělávání a charakteristikou mateřských center.
V praktické části je na základě dotazníkového šetření vyhodnocováno, jak toto období prožívají děti a jejich matky, jak se cítí, jaké adaptační mechanismy jim pomáhají tyto situace zvládnout, zda nějakým způsobem byla adaptace ovlivněna návštěvou mateřského centra nebo jiného zařízení před nástupem do mateřské školy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the adaptation process of children in kindergarten and is especially focused on their mothers' view.
Theoretical part of the thesis is focused on the general characteristics connected to the age of three years old children, the relationship between mother and child in this period of life is described as well as the emotional connection between mother and child and its impact on the adaptation of child in kindergarten. Additionally the aspects of adaptation from the Kindergarten education framework are described.
In the practical part of the bachelor thesis, the results from the survey are evaluated and general conclusions based on the data are delivered as well as recommendations for kindergarten teachers and potentially mothers.
Klíčová slova
předškolní dítě, citová vazba, adaptace, mateřská škola, mateřské centrum
Klíčová slova v angličtině
kindergarten, pre-schoolers, children, centers for children and mothers, adaptation,
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit a popsat pohled matek na vstup dítěte do MŠ. Získané informace mohou být použity k zefektivnění spolupráce mezi pedagogy a rodiči při adaptaci dítěte v mateřské škole z hlediska usnadnění adaptace a také mohou pomoci učitelkám MŠ porozumět chování a přístupu matek k adaptačnímu procesu.\\
Teoretická část bude obsahovat kapitoly týkající se charakteristiky vývoje předškolního věku, vztahu matky a dítěte. Dále zde bude popsána adaptace a připravenost dítěte na mateřskou školu. \\
V praktické části budou prezentovány výsledky smíšeného výzkumu, který přinese odpovědi na tyto výzkumné otázky: Jak matky tříletých dětí vnímají a prožívají jejich adaptaci v mateřské škole? Jaký má vliv návštěva mateřského centra či dětské skupiny na adaptaci a docházku do MŠ? Jak vnímají matky vstup dítěte do MŠ z osobního subjektivního hlediska, jaké pociťují obavy? Mají matky možnosti, které by jim usnadnily vstup jejich dětí do MŠ?
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit a popsat pohled matek na vstup dítěte do MŠ. Získané informace mohou být použity k zefektivnění spolupráce mezi pedagogy a rodiči při adaptaci dítěte v mateřské škole z hlediska usnadnění adaptace a také mohou pomoci učitelkám MŠ porozumět chování a přístupu matek k adaptačnímu procesu.\\
Teoretická část bude obsahovat kapitoly týkající se charakteristiky vývoje předškolního věku, vztahu matky a dítěte. Dále zde bude popsána adaptace a připravenost dítěte na mateřskou školu. \\
V praktické části budou prezentovány výsledky smíšeného výzkumu, který přinese odpovědi na tyto výzkumné otázky: Jak matky tříletých dětí vnímají a prožívají jejich adaptaci v mateřské škole? Jaký má vliv návštěva mateřského centra či dětské skupiny na adaptaci a docházku do MŠ? Jak vnímají matky vstup dítěte do MŠ z osobního subjektivního hlediska, jaké pociťují obavy? Mají matky možnosti, které by jim usnadnily vstup jejich dětí do MŠ?
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007.\\
BOWLBY, John. Vazba: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2010.\\
HÄFELE, Bettina. Každý začátek v mateřské škole je těžký: Pomoc pro rodiče a vychovatele. Praha: Portál, 1993. \\
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). \\
MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ, ed. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2010. \\
NIESEL, Renate a Wilfried GRIEBEL. Poprvé v mateřské škole. Praha: Portál, 2005. Rádci pro rodiče a vychovatele. \\
SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010.\\
ŠPAŇHELOVÁ, Ilona. Dítě v předškolním období. Praha: Mladá fronta, 2004. Žijeme s dětmi. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007.\\
BOWLBY, John. Vazba: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2010.\\
HÄFELE, Bettina. Každý začátek v mateřské škole je těžký: Pomoc pro rodiče a vychovatele. Praha: Portál, 1993. \\
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). \\
MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ, ed. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2010. \\
NIESEL, Renate a Wilfried GRIEBEL. Poprvé v mateřské škole. Praha: Portál, 2005. Rádci pro rodiče a vychovatele. \\
SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010.\\
ŠPAŇHELOVÁ, Ilona. Dítě v předškolním období. Praha: Mladá fronta, 2004. Žijeme s dětmi. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012.