Diplomová práce se zaměřuje na tématiku smrti a její detabuizaci. V první části je
shrnutí informací spojených především s dětským vnímáním smrti a popsání postoje
společnosti a postoje dospělých vůči dětem v situaci setkání se smrtí. Cílem diplomové
práce je poskytnout inspiraci těm, kteří se podílejí na výchově dětí, jak být dětem
průvodcem při setkání s tématem smrti. Práce představuje různé možnosti, jak téma
smrti otevírat s dětmi především ve spojitosti s literaturou zaměřenou na tématiku smrti.
Druhá část je věnována představení literatury pro děti s tématikou smrti a
interaktivnímu programu, který je zaměřený na tématiku smrti a je vyústěním celé práce
a nabízí inspiraci pro práci s dětmi.
Anotace v angličtině
Diplomová práce se zaměřuje na tématiku smrti a její detabuizaci. V první části je
shrnutí informací spojených především s dětským vnímáním smrti a popsání postoje
společnosti a postoje dospělých vůči dětem v situaci setkání se smrtí. Cílem diplomové
práce je poskytnout inspiraci těm, kteří se podílejí na výchově dětí, jak být dětem
průvodcem při setkání s tématem smrti. Práce představuje různé možnosti, jak téma
smrti otevírat s dětmi především ve spojitosti s literaturou zaměřenou na tématiku smrti.
Druhá část je věnována představení literatury pro děti s tématikou smrti a
interaktivnímu programu, který je zaměřený na tématiku smrti a je vyústěním celé práce
a nabízí inspiraci pro práci s dětmi.
Klíčová slova
smrt, smrtelnost, dětské pojetí smrti, vývoj porozumění smrti, smutek a
truchlení, literatura s tématikou smrti, death education, výchova ke smrti, preventivní
program O smrti smrťoucí
Klíčová slova v angličtině
death, mortality, children's conception of death, development of
understanding of death, sadness and mourning, literature on the topic of death, death
education, preventive program about death "O smrti smrťoucí"
Rozsah průvodní práce
102 s., 35 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na tématiku smrti a její detabuizaci. V první části je
shrnutí informací spojených především s dětským vnímáním smrti a popsání postoje
společnosti a postoje dospělých vůči dětem v situaci setkání se smrtí. Cílem diplomové
práce je poskytnout inspiraci těm, kteří se podílejí na výchově dětí, jak být dětem
průvodcem při setkání s tématem smrti. Práce představuje různé možnosti, jak téma
smrti otevírat s dětmi především ve spojitosti s literaturou zaměřenou na tématiku smrti.
Druhá část je věnována představení literatury pro děti s tématikou smrti a
interaktivnímu programu, který je zaměřený na tématiku smrti a je vyústěním celé práce
a nabízí inspiraci pro práci s dětmi.
Anotace v angličtině
Diplomová práce se zaměřuje na tématiku smrti a její detabuizaci. V první části je
shrnutí informací spojených především s dětským vnímáním smrti a popsání postoje
společnosti a postoje dospělých vůči dětem v situaci setkání se smrtí. Cílem diplomové
práce je poskytnout inspiraci těm, kteří se podílejí na výchově dětí, jak být dětem
průvodcem při setkání s tématem smrti. Práce představuje různé možnosti, jak téma
smrti otevírat s dětmi především ve spojitosti s literaturou zaměřenou na tématiku smrti.
Druhá část je věnována představení literatury pro děti s tématikou smrti a
interaktivnímu programu, který je zaměřený na tématiku smrti a je vyústěním celé práce
a nabízí inspiraci pro práci s dětmi.
Klíčová slova
smrt, smrtelnost, dětské pojetí smrti, vývoj porozumění smrti, smutek a
truchlení, literatura s tématikou smrti, death education, výchova ke smrti, preventivní
program O smrti smrťoucí
Klíčová slova v angličtině
death, mortality, children's conception of death, development of
understanding of death, sadness and mourning, literature on the topic of death, death
education, preventive program about death "O smrti smrťoucí"
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměřuje na tématiku smrti a její detabuizaci. Shrnuje informace spojené především s dětským vnímáním smrti a popsání postoje společnosti a postoje dospělých vůči dětem v situaci setkání se smrtí. Cílem diplomové práce je poskytnout inspiraci těm, kteří se podílejí na výchově dětí, jak být dětem průvodcem při setkání s tématem smrti. Práce představí různé možnosti, jak téma smrti otevírat s dětmi především ve spojitosti s literaturou zaměřenou na tématiku smrti. V práci bude představena literatura pro děti s tématikou smrti a vytvořen interaktivnímu program zaměřený na tématiku smrti.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměřuje na tématiku smrti a její detabuizaci. Shrnuje informace spojené především s dětským vnímáním smrti a popsání postoje společnosti a postoje dospělých vůči dětem v situaci setkání se smrtí. Cílem diplomové práce je poskytnout inspiraci těm, kteří se podílejí na výchově dětí, jak být dětem průvodcem při setkání s tématem smrti. Práce představí různé možnosti, jak téma smrti otevírat s dětmi především ve spojitosti s literaturou zaměřenou na tématiku smrti. V práci bude představena literatura pro děti s tématikou smrti a vytvořen interaktivnímu program zaměřený na tématiku smrti.
Seznam doporučené literatury
Beneš, Z. et al. (2015) Instruktorský slabikář: Příručka (nejen) pro účastníky Instruktorského kurzu 2015. Prázdninová škola Lipnice.
Coloroso, B. (2008) Krizové situace v rodině: jak pomoci dětem překonat smrt blízkého člověka, nemoc, rozvod a traumata adopce. Praha: Ikar.
Dudová, I. (2013). Smutek a truchlení dítěte. Pediatrie pro praxi, 14(4), 248?251. Dostupné z http://www.pediatriepropraxi.cz/pdfs/ped/2013/04/10.pdf
Kast, V. (2015) Truchlení: fáze a šance psychického procesu. Praha: Portál Spektrum.
Kübler-Ross, E. (2015) O smrti a umírání: co by se lidé měli naučit od umírajících. Praha: Portál.
Matějček, Z. (1992) Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN. Psychologická literatura.
Navrátilová, A. (2004) Narození a smrt v české lidové kultuře. Praha: Vyšehrad.
Říčan, P. (2006) Cesta životem: [vývojová psychologie] Praha: Portál.
Šubrtová, M. (2007) Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. Brno: Masarykova univerzita.
Yalom, I. D. (2006) Existenciální psychoterapie. Praha: Portál.
Wass, H. (2004). A perspective on current state of death education. Death Studies, 28(4), 289-308.
Žaloudíková, I. (2015) Dětské pojetí smrti. Brno: Masarykova univerzita.
Seznam doporučené literatury
Beneš, Z. et al. (2015) Instruktorský slabikář: Příručka (nejen) pro účastníky Instruktorského kurzu 2015. Prázdninová škola Lipnice.
Coloroso, B. (2008) Krizové situace v rodině: jak pomoci dětem překonat smrt blízkého člověka, nemoc, rozvod a traumata adopce. Praha: Ikar.
Dudová, I. (2013). Smutek a truchlení dítěte. Pediatrie pro praxi, 14(4), 248?251. Dostupné z http://www.pediatriepropraxi.cz/pdfs/ped/2013/04/10.pdf
Kast, V. (2015) Truchlení: fáze a šance psychického procesu. Praha: Portál Spektrum.
Kübler-Ross, E. (2015) O smrti a umírání: co by se lidé měli naučit od umírajících. Praha: Portál.
Matějček, Z. (1992) Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN. Psychologická literatura.
Navrátilová, A. (2004) Narození a smrt v české lidové kultuře. Praha: Vyšehrad.
Říčan, P. (2006) Cesta životem: [vývojová psychologie] Praha: Portál.
Šubrtová, M. (2007) Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. Brno: Masarykova univerzita.
Yalom, I. D. (2006) Existenciální psychoterapie. Praha: Portál.
Wass, H. (2004). A perspective on current state of death education. Death Studies, 28(4), 289-308.
Žaloudíková, I. (2015) Dětské pojetí smrti. Brno: Masarykova univerzita.