Hlavním cílem bakalářské práce na téma "Příprava dítěte s poruchou autistického spektra na individuální integraci na základní škole", bylo zjistit způsob přípravy dětí s poruchou autistického spektra na individuální integraci v mateřských školách hlavního vzdělávacího proudu.
Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje celkem čtyři kapitoly. První kapitola se věnuje vymezení pojmu poruchy autistického spektra, dále jeho charakteristikou a klasifikací jednotlivých poruch. Druhá a třetí kapitola se zaměřuje na možnosti integrace a její problematiku u dětí s poruchou autistického spektra v České Republice. Poslední kapitola teoretické části popisuje speciálně pedagogické postupy, které se uplatňují při vzdělávání u dětí s poruchou autistického spektra.
Praktická část vymezuje stanové cíle práce a výzkumné otázky. V jejích podkapitolách je stanovený postup, který byl zvolen k dosažení cílů. Ke sběru dat byla použita metoda pozorování a polostrukturovaného rozhovoru. Samotné výzkumné šetření obsahuje tři případové studie vybraných dětí, které byly vybrány podle stanoveného kritéria.
Případové studie prokázaly, že vybrané mateřské školy k přípravě přistupují zodpovědně a snaží se o to, aby nástup do základní školy byl pro dítě co nejjednodušší. Dále z výzkumu vyplývá, že vybrané mateřské školy poskytují veškeré prostředky k tomu, aby docházení do zařízení bylo pro děti co nejefektivnější a přispívalo k jejich celkovému rozvoji.
Anotace v angličtině
The main aim of this bachelor's dissertation on the topic "The preparation of a child with autism spectrum disorder on individual integration at the elementary school" was to discover a way to prepare a child with autism spectrum disorder for individual integration into the main educational channel while they are in kindergarten.
The dissertation is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part contains a total of four chapters. The first chapter is dedicated to demarcating the concept of the disorder of the autism spectrum, then to its characteristics and the classification of individual disorders. The second and third chapters focus on the possibilities of integration and its problems for children with autism spectrum disorder in the Czech Republic. The final chapter in the theoretical part describes special pedagogical approaches that find their place in the teaching of children with autism spectrum disorder.
The practical part defines the stated aim of the work and research questions. In its sub-chapters the approach which was selected to reach the goal is laid out. In order to collect the data, a method was chosen which involved observation and semi-structural interviews. The research investigation itself contains three case studies of selected children who were chosen according to the criteria prescribed.
The case studies proved that the kindergartens selected for preparation approached their task responsibly and made efforts to ensure that entrance into primary education is, for the child, as simple as possible. From the research it also arises that the kindergartens selected provide all the resources necessary so that attendance at the establishment is as effective as possible for the children and contributes to their overall development.
Klíčová slova
poruchy autistického spektra, integrace, speciálně pedagogické postupy
Klíčová slova v angličtině
autism spectrum disorder, integration, special pedagogical approaches
Rozsah průvodní práce
55 s. (98 952 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem bakalářské práce na téma "Příprava dítěte s poruchou autistického spektra na individuální integraci na základní škole", bylo zjistit způsob přípravy dětí s poruchou autistického spektra na individuální integraci v mateřských školách hlavního vzdělávacího proudu.
Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje celkem čtyři kapitoly. První kapitola se věnuje vymezení pojmu poruchy autistického spektra, dále jeho charakteristikou a klasifikací jednotlivých poruch. Druhá a třetí kapitola se zaměřuje na možnosti integrace a její problematiku u dětí s poruchou autistického spektra v České Republice. Poslední kapitola teoretické části popisuje speciálně pedagogické postupy, které se uplatňují při vzdělávání u dětí s poruchou autistického spektra.
Praktická část vymezuje stanové cíle práce a výzkumné otázky. V jejích podkapitolách je stanovený postup, který byl zvolen k dosažení cílů. Ke sběru dat byla použita metoda pozorování a polostrukturovaného rozhovoru. Samotné výzkumné šetření obsahuje tři případové studie vybraných dětí, které byly vybrány podle stanoveného kritéria.
Případové studie prokázaly, že vybrané mateřské školy k přípravě přistupují zodpovědně a snaží se o to, aby nástup do základní školy byl pro dítě co nejjednodušší. Dále z výzkumu vyplývá, že vybrané mateřské školy poskytují veškeré prostředky k tomu, aby docházení do zařízení bylo pro děti co nejefektivnější a přispívalo k jejich celkovému rozvoji.
Anotace v angličtině
The main aim of this bachelor's dissertation on the topic "The preparation of a child with autism spectrum disorder on individual integration at the elementary school" was to discover a way to prepare a child with autism spectrum disorder for individual integration into the main educational channel while they are in kindergarten.
The dissertation is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part contains a total of four chapters. The first chapter is dedicated to demarcating the concept of the disorder of the autism spectrum, then to its characteristics and the classification of individual disorders. The second and third chapters focus on the possibilities of integration and its problems for children with autism spectrum disorder in the Czech Republic. The final chapter in the theoretical part describes special pedagogical approaches that find their place in the teaching of children with autism spectrum disorder.
The practical part defines the stated aim of the work and research questions. In its sub-chapters the approach which was selected to reach the goal is laid out. In order to collect the data, a method was chosen which involved observation and semi-structural interviews. The research investigation itself contains three case studies of selected children who were chosen according to the criteria prescribed.
The case studies proved that the kindergartens selected for preparation approached their task responsibly and made efforts to ensure that entrance into primary education is, for the child, as simple as possible. From the research it also arises that the kindergartens selected provide all the resources necessary so that attendance at the establishment is as effective as possible for the children and contributes to their overall development.
Klíčová slova
poruchy autistického spektra, integrace, speciálně pedagogické postupy
Klíčová slova v angličtině
autism spectrum disorder, integration, special pedagogical approaches
Zásady pro vypracování
1. Teoretické vymezení problematiky:
Současný stav. Od září příštího školního roku by měly být všechny děti přednostně vzdělávány v běžné základní škole. Ale ne každé dítě je schopné požadavkům integrace dostát. O to náročnější a zodpovědnější je předškolní příprava, zejména jedná-li se o dítě s poruchou autistického spektra. V teoretické části se bude práce zabývat problematikou autismu, předškolní přípravou, strukturovaným vyučováním a školskou integrací. Práce bude zkoumat, jak jsou děti s autismem na vstup do běžných základních škol připravovány a jak jsou na integraci, podle předem stanovených kritérií, připraveny.
2. Cíl práce:
Hlavním cílem práce je zjistit optimální podmínky předškolní přípravy dítěte s autismem na integraci v běžné základní škole. Vedlejším cílem je zjistit metody a formy práce s dítětem s poruchou autistického spektra ve vybraných předškolních zařízeních.
3. Popis metodiky:
Pro zpracování bakalářské práce bude použito kvalitativního postupu, konkrétně designu případových studií. Případová studie dává širší možnost odpovědí na otázky, za jakých podmínek dochází k optimalizaci úrovně předškolního vzdělávání dítěte s autismem. Na základě analýzy informací získaných studiem odborné literatury budou komparativně porovnána získaná data. Technikou sběru dat bude zúčastněné pozorování, rozhovory a analýza dokumentů. Cílovou skupinou budou děti s poruchou autistického spektra předškolního věku navštěvující běžnou mateřskou školu, jejich pedagogové a rodiče. Respondenti budou vybráni na základě doporučení pracovníků SPC.
4. Využití práce v praxi:
Výsledky šetření mohou posloužit jako informační materiál pro mateřské školy a rodiče dětí s poruchou autistického spektra. Dále mohou posloužit studentům speciální pedagogiky jako studijní materiál.
Zásady pro vypracování
1. Teoretické vymezení problematiky:
Současný stav. Od září příštího školního roku by měly být všechny děti přednostně vzdělávány v běžné základní škole. Ale ne každé dítě je schopné požadavkům integrace dostát. O to náročnější a zodpovědnější je předškolní příprava, zejména jedná-li se o dítě s poruchou autistického spektra. V teoretické části se bude práce zabývat problematikou autismu, předškolní přípravou, strukturovaným vyučováním a školskou integrací. Práce bude zkoumat, jak jsou děti s autismem na vstup do běžných základních škol připravovány a jak jsou na integraci, podle předem stanovených kritérií, připraveny.
2. Cíl práce:
Hlavním cílem práce je zjistit optimální podmínky předškolní přípravy dítěte s autismem na integraci v běžné základní škole. Vedlejším cílem je zjistit metody a formy práce s dítětem s poruchou autistického spektra ve vybraných předškolních zařízeních.
3. Popis metodiky:
Pro zpracování bakalářské práce bude použito kvalitativního postupu, konkrétně designu případových studií. Případová studie dává širší možnost odpovědí na otázky, za jakých podmínek dochází k optimalizaci úrovně předškolního vzdělávání dítěte s autismem. Na základě analýzy informací získaných studiem odborné literatury budou komparativně porovnána získaná data. Technikou sběru dat bude zúčastněné pozorování, rozhovory a analýza dokumentů. Cílovou skupinou budou děti s poruchou autistického spektra předškolního věku navštěvující běžnou mateřskou školu, jejich pedagogové a rodiče. Respondenti budou vybráni na základě doporučení pracovníků SPC.
4. Využití práce v praxi:
Výsledky šetření mohou posloužit jako informační materiál pro mateřské školy a rodiče dětí s poruchou autistického spektra. Dále mohou posloužit studentům speciální pedagogiky jako studijní materiál.
Seznam doporučené literatury
ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ Z., 2008. Strukturované učení: vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-475-5.
GILLBERG, CH., KOMÁREK, V., 2003. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty: výchova a vzdělávání dětí s autismem. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 80-717-8856-2.
HRDLIČKA, M., KOMÁREK V., 2014. Dětský autismus: přehled současných poznatků. 2., dopl. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0686-6.
THOROVÁ, K., 2012. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0215-8.
VOSMIK, M., BĚLOHLÁVKOVÁ L., 2010. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole: možnosti integrace na ZŠ a SŠ. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-687-2.
Seznam doporučené literatury
ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ Z., 2008. Strukturované učení: vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-475-5.
GILLBERG, CH., KOMÁREK, V., 2003. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty: výchova a vzdělávání dětí s autismem. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 80-717-8856-2.
HRDLIČKA, M., KOMÁREK V., 2014. Dětský autismus: přehled současných poznatků. 2., dopl. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0686-6.
THOROVÁ, K., 2012. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0215-8.
VOSMIK, M., BĚLOHLÁVKOVÁ L., 2010. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole: možnosti integrace na ZŠ a SŠ. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-687-2.