Tématem bakalářské práce je metoda Snoezelen v souvislostech s procesem edukace žáků na základní škole speciální. Edukační proces tvoří součást života každého jedince a využívání alternativních způsobů intervence ve vzdělávání je často diskutovaným tématem, zejména pak se zaměřením na žáky se speciálně vzdělávacími potřebami.
Teoretická část práce uvádí základní informace o mentální retardaci a podchycuje terminologické vymezení. Věnuje se klasifikaci mentální retardace, charakterizuje specifika osobnosti jedince s mentální retardací, tzn., popisuje průvodní jevy mentální retardace se zaměřením na osoby se střední a těžkou mentální retardací. Další část pojednává o procesu edukace žáků na základní škole speciální. Charakterizuje tento proces nejen z hlediska legislativního rámce, ale také z hlediska terapeutických přístupů a metod, které lze při vzdělávání využít. Poslední kapitola teoretické části se zabývá již samotnou metodou Snoezelen a jejím využitím. Popisuje historii i současnost, zmiňuje také požadavky pro budoucnost. Dále je zde zpracována část popisující základní schémata a zásady využívání metody Snoezelen a samotný prostor Snoezelenu.
Empirická část přináší seznámení s obsahem kurikulárních dokumentů základní školy speciální, jimiž jsou rámcový a školní vzdělávací program. Z hlediska školního vzdělávacího programu pak zejména té části, která se zabývá vzdělávací oblastí "Člověk a jeho svět", realizovanou vzdělávacím oborem Smyslová výchova. Současně se zaměřuje také na soubor pedagogických dokumentů, kterými jsou katalogové listy záměrně zvolených žáků. Seznámení je uskutečněno formou obsahové analýzy. Technika pozorování je využita k evaluaci efektivity vzdělávací jednotky předmětové oblasti "Člověk a jeho svět" realizovanou vzdělávacím oborem Smyslová výchova ve speciálním prostředí Snoezelen místnosti. Zjišťuje také přínos speciálního prostředí Snoezelen místnosti pro rozvoj kompetencí v již zmíněné předmětové oblasti a vzdělávacím oboru. Třetí a poslední využitou technikou sběru dat jsou polostrukturované rozhovory. Tato technika má za cíl představit metodu Snoezelen v souvislostech s potřebami žáků základní školy speciální se zaměřením na cílovou skupinu žáků se střední a těžkou mentální retardací a zjistit přínos speciálního prostředí Snoezelen místnosti pro rozvoj kompetencí z pohledu vedení školy a pedagogických pracovníků.
Dílčím cílem bylo zpracování návrhu metodického postupu vzdělávacího oboru Smyslová výchova pro speciální prostředí Snoezelen místnosti, který by mohl sloužit jako zdroj inspirace pro cílenou podpůrně - pedagogickou činnost v rámci místnosti Snoezelen.
Na základě šetření bylo zjištěno, že koncept Snoezelen má své pozorovatelné přínosy a pozitiva. V jedné promyšleně připravené Snoezelen jednotce, s respektováním individuálních potřeb žáka, lze účinně rozvíjet všechny klíčové kompetence vzdělávacího oboru současně, v propojení s tematickým plánem výuky a pro žáky v nevšedním multismyslovém prostředí.
Anotace v angličtině
The theme of the bachelor thesis is Snoezelen method in a connection with the Special Elementary School pupils´ educational process. The educational process forms a part of each individual's life and a use of alternative methods of intervention in the education is a frequently discussed topic, especially with a focus on pupils with special educational needs.
The theoretical part provides basic information about the mental retardation and captures terminological definitions. It deals with a classification of the mental retardation, characterizes specifics of an individual´s with mental retardation personality, i.e. it describes concomitants of the mental retardation with a focus on people with moderate and severe mental retardation. The other part deals with the pupils´ education process at the Special Elementary School. It characterizes this process, not only in terms of the legislative framework, but also in terms of therapeutic approaches and methods that can be used in the education. The last chapter already deals with the very Snoezelen method and its application. It describes the history as well as the present, it also mentions requirements for the future. Then there is a section describing basic schemes and principles of the application of Snoezelen method and the space of Snoezelen itself.
The empirical part provides information about the content of curricula documents of the Special Elementary School, which are general and school educational programs. In terms of the school educational program, then it is especially the part which deals with the educational area "Man and His World", realized in the educational field of Sensory Education. At the same time, it is also focused on a set of educational documents, which are data sheets of intentionally selected pupils. The familiarization has been accomplished by the content analysis. The observation technique has been used to evaluate the effectiveness of the subject educational unit "Man and His World" realized by the educational field of Sensory Education in the special environment of Snoezelen room. There has been also investigated a benefit of the special environment of Snoezelen room for the development of competencies in the already mentioned subject areas and the educational field. The third and final used technique of the data collection has been semi-structured interviews. This technique aims to introducing of Snoezelen method in the context of the pupils´ needs at the Special Elementary School focusing on the target group of students with moderate and severe mental retardation and determining a contribution of the special environment of Snoezelen room for the development of competencies from the perspective of the school management and teaching staff.
The partial aim was to propose a methodical process in the educational field of Sensory Education for the special environment of Snoezelen room that could serve as a source of an inspiration for a targeted support in educational activities within Snoezelen room.
Based on the investigation there was found, that Snoezelen concept has its observable benefits and positives. In one thoughtfully prepared Snoezelen unit, with respect for the pupil's individual needs, all the key competences of the educational field can be effectively developed at the same time in the connection with the thematic curriculum and in an extraordinary multi-sensory environment for the pupils.
Klíčová slova
Mentální retardace, edukace, základní škola speciální, terapie, Snoezelen
Klíčová slova v angličtině
Mental retardation, education, Special Elementary School, therapy, Snoezelen
Rozsah průvodní práce
81, obrazové přílohy - 3 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je metoda Snoezelen v souvislostech s procesem edukace žáků na základní škole speciální. Edukační proces tvoří součást života každého jedince a využívání alternativních způsobů intervence ve vzdělávání je často diskutovaným tématem, zejména pak se zaměřením na žáky se speciálně vzdělávacími potřebami.
Teoretická část práce uvádí základní informace o mentální retardaci a podchycuje terminologické vymezení. Věnuje se klasifikaci mentální retardace, charakterizuje specifika osobnosti jedince s mentální retardací, tzn., popisuje průvodní jevy mentální retardace se zaměřením na osoby se střední a těžkou mentální retardací. Další část pojednává o procesu edukace žáků na základní škole speciální. Charakterizuje tento proces nejen z hlediska legislativního rámce, ale také z hlediska terapeutických přístupů a metod, které lze při vzdělávání využít. Poslední kapitola teoretické části se zabývá již samotnou metodou Snoezelen a jejím využitím. Popisuje historii i současnost, zmiňuje také požadavky pro budoucnost. Dále je zde zpracována část popisující základní schémata a zásady využívání metody Snoezelen a samotný prostor Snoezelenu.
Empirická část přináší seznámení s obsahem kurikulárních dokumentů základní školy speciální, jimiž jsou rámcový a školní vzdělávací program. Z hlediska školního vzdělávacího programu pak zejména té části, která se zabývá vzdělávací oblastí "Člověk a jeho svět", realizovanou vzdělávacím oborem Smyslová výchova. Současně se zaměřuje také na soubor pedagogických dokumentů, kterými jsou katalogové listy záměrně zvolených žáků. Seznámení je uskutečněno formou obsahové analýzy. Technika pozorování je využita k evaluaci efektivity vzdělávací jednotky předmětové oblasti "Člověk a jeho svět" realizovanou vzdělávacím oborem Smyslová výchova ve speciálním prostředí Snoezelen místnosti. Zjišťuje také přínos speciálního prostředí Snoezelen místnosti pro rozvoj kompetencí v již zmíněné předmětové oblasti a vzdělávacím oboru. Třetí a poslední využitou technikou sběru dat jsou polostrukturované rozhovory. Tato technika má za cíl představit metodu Snoezelen v souvislostech s potřebami žáků základní školy speciální se zaměřením na cílovou skupinu žáků se střední a těžkou mentální retardací a zjistit přínos speciálního prostředí Snoezelen místnosti pro rozvoj kompetencí z pohledu vedení školy a pedagogických pracovníků.
Dílčím cílem bylo zpracování návrhu metodického postupu vzdělávacího oboru Smyslová výchova pro speciální prostředí Snoezelen místnosti, který by mohl sloužit jako zdroj inspirace pro cílenou podpůrně - pedagogickou činnost v rámci místnosti Snoezelen.
Na základě šetření bylo zjištěno, že koncept Snoezelen má své pozorovatelné přínosy a pozitiva. V jedné promyšleně připravené Snoezelen jednotce, s respektováním individuálních potřeb žáka, lze účinně rozvíjet všechny klíčové kompetence vzdělávacího oboru současně, v propojení s tematickým plánem výuky a pro žáky v nevšedním multismyslovém prostředí.
Anotace v angličtině
The theme of the bachelor thesis is Snoezelen method in a connection with the Special Elementary School pupils´ educational process. The educational process forms a part of each individual's life and a use of alternative methods of intervention in the education is a frequently discussed topic, especially with a focus on pupils with special educational needs.
The theoretical part provides basic information about the mental retardation and captures terminological definitions. It deals with a classification of the mental retardation, characterizes specifics of an individual´s with mental retardation personality, i.e. it describes concomitants of the mental retardation with a focus on people with moderate and severe mental retardation. The other part deals with the pupils´ education process at the Special Elementary School. It characterizes this process, not only in terms of the legislative framework, but also in terms of therapeutic approaches and methods that can be used in the education. The last chapter already deals with the very Snoezelen method and its application. It describes the history as well as the present, it also mentions requirements for the future. Then there is a section describing basic schemes and principles of the application of Snoezelen method and the space of Snoezelen itself.
The empirical part provides information about the content of curricula documents of the Special Elementary School, which are general and school educational programs. In terms of the school educational program, then it is especially the part which deals with the educational area "Man and His World", realized in the educational field of Sensory Education. At the same time, it is also focused on a set of educational documents, which are data sheets of intentionally selected pupils. The familiarization has been accomplished by the content analysis. The observation technique has been used to evaluate the effectiveness of the subject educational unit "Man and His World" realized by the educational field of Sensory Education in the special environment of Snoezelen room. There has been also investigated a benefit of the special environment of Snoezelen room for the development of competencies in the already mentioned subject areas and the educational field. The third and final used technique of the data collection has been semi-structured interviews. This technique aims to introducing of Snoezelen method in the context of the pupils´ needs at the Special Elementary School focusing on the target group of students with moderate and severe mental retardation and determining a contribution of the special environment of Snoezelen room for the development of competencies from the perspective of the school management and teaching staff.
The partial aim was to propose a methodical process in the educational field of Sensory Education for the special environment of Snoezelen room that could serve as a source of an inspiration for a targeted support in educational activities within Snoezelen room.
Based on the investigation there was found, that Snoezelen concept has its observable benefits and positives. In one thoughtfully prepared Snoezelen unit, with respect for the pupil's individual needs, all the key competences of the educational field can be effectively developed at the same time in the connection with the thematic curriculum and in an extraordinary multi-sensory environment for the pupils.
Klíčová slova
Mentální retardace, edukace, základní škola speciální, terapie, Snoezelen
Klíčová slova v angličtině
Mental retardation, education, Special Elementary School, therapy, Snoezelen
Zásady pro vypracování
1. Současný stav problematiky
Koncepční rámec Snoezelen je definován jako dynamické prostředí intelektuálního vlastnictví postavené na citlivém, propojeném vztahu mezi účastníkem, zkušeným doprovázejícím člověkem a kontrolovaným prostředím, ve kterém je nabízeno velké množství stimulů. Tento sdílený přístup lze aplikovat v terapii, při vzdělávání a ve volnočasových aktivitách a koná se ve speciálním, k tomu určeném prostředí. U žáků základní školy speciální je cílem Snoezelen terapie podpora v osobním rozvoji za pomoci zrakové, čichové, sluchové či taktilně haptické stimulace, která vhodně doplňuje nebo propojuje výuku v běžném edukačním prostředí s výukou ve speciálním Snoezelen prostředí.
2. Cíl práce
Na podkladě teoretických východisek představit metodu Snoezelen v souvislostech s potřebami žáků základní školy speciální se zaměřením na cílovou skupinu žáků se středně těžkou a těžkou mentální retardací. Na podkladě kvalitativního šetření komparovat efektivitu vzdělávací jednotky zvolené předmětové oblasti v prostředí běžné třídy a ve speciálním prostředí Snoezelen místnosti.
3. Popis metodiky
K naplnění výše uvedených cílů práce bude využito kvalitativního šetření. Sběr kvalitativních dat bude zajištěn metodami hloubkového rozhovoru, analýzou dokumentů a zúčastněným pozorováním. Sebraná kvalitativní data budou analyzována v souladu se zvolenou strategií. Výzkumný vzorek bude zvolen záměrným výběrem v souladu s formulovaným cílem kvalitativního šetření.
4. Využití v praxi
Text práce bude využitelný jako studijní materiál pro studenty pedagogických studijních programů.
Práce by mohla ve výše uvedených souvislostech a po formálních úpravách seznámit s metodou Snoezelen nejen rodiče dětí se speciálně vzdělávacími potřebami, ale také širokou veřejnost a přispět tak k rozšíření náhledu na méně publikovanou oblast.
Zásady pro vypracování
1. Současný stav problematiky
Koncepční rámec Snoezelen je definován jako dynamické prostředí intelektuálního vlastnictví postavené na citlivém, propojeném vztahu mezi účastníkem, zkušeným doprovázejícím člověkem a kontrolovaným prostředím, ve kterém je nabízeno velké množství stimulů. Tento sdílený přístup lze aplikovat v terapii, při vzdělávání a ve volnočasových aktivitách a koná se ve speciálním, k tomu určeném prostředí. U žáků základní školy speciální je cílem Snoezelen terapie podpora v osobním rozvoji za pomoci zrakové, čichové, sluchové či taktilně haptické stimulace, která vhodně doplňuje nebo propojuje výuku v běžném edukačním prostředí s výukou ve speciálním Snoezelen prostředí.
2. Cíl práce
Na podkladě teoretických východisek představit metodu Snoezelen v souvislostech s potřebami žáků základní školy speciální se zaměřením na cílovou skupinu žáků se středně těžkou a těžkou mentální retardací. Na podkladě kvalitativního šetření komparovat efektivitu vzdělávací jednotky zvolené předmětové oblasti v prostředí běžné třídy a ve speciálním prostředí Snoezelen místnosti.
3. Popis metodiky
K naplnění výše uvedených cílů práce bude využito kvalitativního šetření. Sběr kvalitativních dat bude zajištěn metodami hloubkového rozhovoru, analýzou dokumentů a zúčastněným pozorováním. Sebraná kvalitativní data budou analyzována v souladu se zvolenou strategií. Výzkumný vzorek bude zvolen záměrným výběrem v souladu s formulovaným cílem kvalitativního šetření.
4. Využití v praxi
Text práce bude využitelný jako studijní materiál pro studenty pedagogických studijních programů.
Práce by mohla ve výše uvedených souvislostech a po formálních úpravách seznámit s metodou Snoezelen nejen rodiče dětí se speciálně vzdělávacími potřebami, ale také širokou veřejnost a přispět tak k rozšíření náhledu na méně publikovanou oblast.
Seznam doporučené literatury
1. FILATOVÁ, R., 2014. Snoezelen - MSE. 1. vydání. Ostrava: Tiskárna Kleinwächter. 160 s. ISBN 978-80-905419-3-1.
2. FILATOVÁ, R., VITÁSKOVÁ K., 2010. Snoezelen. 1. vydání. Frýdek Místek: Tiskárna Kleinwächter. 111 s. ISBN 978-80-260-0115-7.
3. JANKŮ, K., 2010. Využívání metody Snoezelen u osob s mentálním postižením. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity. 189 s. ISBN 978-80-7368-915-5.
4. MÜLLER, O., 2014. Terapie ve speciální pedagogice. 2. vydání. Praha: Grada Publishing. 512 s. ISBN 978-80-247-4172-7.
5. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K., 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. vydání. Praha: Portál. 384 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
6. ŠVARCOVÁ, I., 2011. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 4. vydání. Praha: Portál. 221 s. ISBN 978-80-7367-889-0.
Seznam doporučené literatury
1. FILATOVÁ, R., 2014. Snoezelen - MSE. 1. vydání. Ostrava: Tiskárna Kleinwächter. 160 s. ISBN 978-80-905419-3-1.
2. FILATOVÁ, R., VITÁSKOVÁ K., 2010. Snoezelen. 1. vydání. Frýdek Místek: Tiskárna Kleinwächter. 111 s. ISBN 978-80-260-0115-7.
3. JANKŮ, K., 2010. Využívání metody Snoezelen u osob s mentálním postižením. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity. 189 s. ISBN 978-80-7368-915-5.
4. MÜLLER, O., 2014. Terapie ve speciální pedagogice. 2. vydání. Praha: Grada Publishing. 512 s. ISBN 978-80-247-4172-7.
5. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K., 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. vydání. Praha: Portál. 384 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
6. ŠVARCOVÁ, I., 2011. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 4. vydání. Praha: Portál. 221 s. ISBN 978-80-7367-889-0.