Cílem mé bakalářské práce bylo zjistit, jakým způsobem se změnila práce pedagoga s žákem s lehkým mentálním postižením v rámci úprav, které přináší novela školského zákona.
Bakalářskou práci jsem rozdělila na část teoretickou a praktickou. V teoretické části jsem se snažila sepsat důležité informace o problematice inkluzivního vzdělávání, které jsem čerpala z vybrané odborné literatury.
Jako způsob utvrzení obsahu teoretické části jsem zvolila kvalitativní výzkum. Rozhodla jsem se ho uskutečnit pomocí strukturovaných rozhovorů. Kontaktovala jsem několik škol v okresu Příbram, kde jsem výzkum chtěla realizovat. Z více než patnácti původně oslovených škol jsem nakonec získala tři respondenty, vedoucí pedagogické pracovníky. Ještě před realizací výzkumu jsem si stanovila pět výzkumných otázek, které jsem po zpracování rozhovorů vyhodnotila.
Moje bakalářská práce může mít vědecký přínos pro pedagogické pracovníky, kteří si ještě nevytvořili svůj vlastní názor na vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením v běžných školách. Kromě zjištění teoretických pojmů týkajících se vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižení mohou nahlédnout do praktické části, která jim přiblíží a ukáže situaci, jak společné vzdělávání probíhá v jiných školách.
Nejvíce nových poznatků jsem při vypracovávání mé bakalářské práce nabyla při rozhovorech s vedoucími pedagogickými pracovníky, kteří mi osvětlili, jak situace společného vzdělávání reálně probíhá.
Anotace v angličtině
The aim of my bachelor thesis was to find out how did the work of the teacher with the pupil with mild mental disabilities change within the term of changes introduced by the amendment to the Education Act.
I have divided the bachelor thesis into two parts - a theoretical and a practical part. In the theoretical part, I tried to write up some important information about the issue of inclusive education, which I drew from selected specialized literature.
As a way of confirming the content of the theoretical part, I chose qualitative research. I decided to realize it via structured interviews. I contacted several schools in Příbram District, where I wanted to realize the research. Of more than fifteen originally addressed schools, I finally got three respondents, the leading pedagogical worker. Before the implementation of the research, I have established five research questions that I evaluated after the interviews.
My bachelor thesis may have a scientific contribution to pedagogical workers who have not yet made their own point of view about the education of pupils with mild mental disabilities in usual elementary schools. Except for the theoretical concepts concerning about the education of pupils with mild mental disabilities, they can take a look into the practical part that will bring the situation closer to them and will show them how the common education takes place in other schools.
The most of the new findings I learned during the elaboration of my bachelor thesis was during the interviews with the pedagogical workers who have explained to me how the situation of common education actually works.
Klíčová slova
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami, lehké mentální postižení, individuální vzdělávací plán, novela školského zákona, školské poradenské zařízení
Klíčová slova v angličtině
Pupil with special educational needs, mild mental retardation, individual educational plan, amendment to the educational act, school counseling facility
Rozsah průvodní práce
71 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem mé bakalářské práce bylo zjistit, jakým způsobem se změnila práce pedagoga s žákem s lehkým mentálním postižením v rámci úprav, které přináší novela školského zákona.
Bakalářskou práci jsem rozdělila na část teoretickou a praktickou. V teoretické části jsem se snažila sepsat důležité informace o problematice inkluzivního vzdělávání, které jsem čerpala z vybrané odborné literatury.
Jako způsob utvrzení obsahu teoretické části jsem zvolila kvalitativní výzkum. Rozhodla jsem se ho uskutečnit pomocí strukturovaných rozhovorů. Kontaktovala jsem několik škol v okresu Příbram, kde jsem výzkum chtěla realizovat. Z více než patnácti původně oslovených škol jsem nakonec získala tři respondenty, vedoucí pedagogické pracovníky. Ještě před realizací výzkumu jsem si stanovila pět výzkumných otázek, které jsem po zpracování rozhovorů vyhodnotila.
Moje bakalářská práce může mít vědecký přínos pro pedagogické pracovníky, kteří si ještě nevytvořili svůj vlastní názor na vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením v běžných školách. Kromě zjištění teoretických pojmů týkajících se vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižení mohou nahlédnout do praktické části, která jim přiblíží a ukáže situaci, jak společné vzdělávání probíhá v jiných školách.
Nejvíce nových poznatků jsem při vypracovávání mé bakalářské práce nabyla při rozhovorech s vedoucími pedagogickými pracovníky, kteří mi osvětlili, jak situace společného vzdělávání reálně probíhá.
Anotace v angličtině
The aim of my bachelor thesis was to find out how did the work of the teacher with the pupil with mild mental disabilities change within the term of changes introduced by the amendment to the Education Act.
I have divided the bachelor thesis into two parts - a theoretical and a practical part. In the theoretical part, I tried to write up some important information about the issue of inclusive education, which I drew from selected specialized literature.
As a way of confirming the content of the theoretical part, I chose qualitative research. I decided to realize it via structured interviews. I contacted several schools in Příbram District, where I wanted to realize the research. Of more than fifteen originally addressed schools, I finally got three respondents, the leading pedagogical worker. Before the implementation of the research, I have established five research questions that I evaluated after the interviews.
My bachelor thesis may have a scientific contribution to pedagogical workers who have not yet made their own point of view about the education of pupils with mild mental disabilities in usual elementary schools. Except for the theoretical concepts concerning about the education of pupils with mild mental disabilities, they can take a look into the practical part that will bring the situation closer to them and will show them how the common education takes place in other schools.
The most of the new findings I learned during the elaboration of my bachelor thesis was during the interviews with the pedagogical workers who have explained to me how the situation of common education actually works.
Klíčová slova
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami, lehké mentální postižení, individuální vzdělávací plán, novela školského zákona, školské poradenské zařízení
Klíčová slova v angličtině
Pupil with special educational needs, mild mental retardation, individual educational plan, amendment to the educational act, school counseling facility
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Zařazení žáka s lehkým mentálním postižením do běžné základní školy a celý princip inkluze ve školství je v současné době velmi aktuálním tématem. Od září 2016 nabyla účinnosti novela školského zákona č. 82/2015 Sb., a zároveň vstoupila v platnost Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, č. 27/2016, která má školám umožnit lépe zacílit a financovat právě podporu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Všechny změny mají za cíl nastolit pravidla vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 zákona a vzdělávání žáků nadaných. Došlo i k úpravě Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy. Některé změny obsažené v novele školského zákona a příslušné vyhlášce však vyvolávají spory jak v odborné veřejnosti, tak i mezi laickou a rodičovskou veřejností. Jedním z argumentů odpůrců novely je teze, že školy, potažmo konkrétní pedagogové nejsou na integraci žáků s mentálním postižením připraveny.
Cíl:
Zjistit, jakým způsobem se změnila práce pedagoga s žákem s lehkým mentálním postižením v rámci úprav, které přináší novela školského zákona.
Metodika:
K realizaci výzkumné části bakalářské práce bude použit kvalitativní typ výzkumu, metoda dotazování, techniky pozorování, polostrukturovaný rozhovor a sekundární analýza dat.
Výběrový soubor bude tvořen základními školami na Příbramsku.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Obsah této práce je vhodným materiálem pro pedagogy, kteří by se rádi nechali inspirovat prací jiných učitelů v běžném provozu třídy a nabrali tak nové zkušenosti a náhledy na integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných tříd základních škol.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Zařazení žáka s lehkým mentálním postižením do běžné základní školy a celý princip inkluze ve školství je v současné době velmi aktuálním tématem. Od září 2016 nabyla účinnosti novela školského zákona č. 82/2015 Sb., a zároveň vstoupila v platnost Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, č. 27/2016, která má školám umožnit lépe zacílit a financovat právě podporu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Všechny změny mají za cíl nastolit pravidla vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 zákona a vzdělávání žáků nadaných. Došlo i k úpravě Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy. Některé změny obsažené v novele školského zákona a příslušné vyhlášce však vyvolávají spory jak v odborné veřejnosti, tak i mezi laickou a rodičovskou veřejností. Jedním z argumentů odpůrců novely je teze, že školy, potažmo konkrétní pedagogové nejsou na integraci žáků s mentálním postižením připraveny.
Cíl:
Zjistit, jakým způsobem se změnila práce pedagoga s žákem s lehkým mentálním postižením v rámci úprav, které přináší novela školského zákona.
Metodika:
K realizaci výzkumné části bakalářské práce bude použit kvalitativní typ výzkumu, metoda dotazování, techniky pozorování, polostrukturovaný rozhovor a sekundární analýza dat.
Výběrový soubor bude tvořen základními školami na Příbramsku.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Obsah této práce je vhodným materiálem pro pedagogy, kteří by se rádi nechali inspirovat prací jiných učitelů v běžném provozu třídy a nabrali tak nové zkušenosti a náhledy na integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných tříd základních škol.
Seznam doporučené literatury
LECHTA, V. (ed.), 2010. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-679-7.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání platný od 1. 9. 2016 na základě novely školského zákona č. 82/2015 Sb.
VALENTA, M., LUDÍKOVÁ, L., 2012. Školská integrace žáků se zdravotním postižením: inkluzivní pedagogika pro pedagogy běžných škol. Ústí nad Labem: EdA. ISBN 978-80-904927-7-6.
Vyhláška č. 27/2016 O vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
Zákon č. 82/2015 Sb. ze dne 19. března 2015, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
Seznam doporučené literatury
LECHTA, V. (ed.), 2010. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-679-7.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání platný od 1. 9. 2016 na základě novely školského zákona č. 82/2015 Sb.
VALENTA, M., LUDÍKOVÁ, L., 2012. Školská integrace žáků se zdravotním postižením: inkluzivní pedagogika pro pedagogy běžných škol. Ústí nad Labem: EdA. ISBN 978-80-904927-7-6.
Vyhláška č. 27/2016 O vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
Zákon č. 82/2015 Sb. ze dne 19. března 2015, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony