- Pro tuto VŠKP nejsou definovány žádné údaje, u kterých by bylo požadováno jejich vyplnění.
Hlavní téma
Analýza příkladů úspěšné školní integrace u žáků základní školy ve městě Tábor a přilehlém okolí.
Hlavní téma v angličtině
Supporting children with special educational needs and disabilities: examples of good practice at primary and lower secondary schools in and around Tábor.
Název dle studenta
Analýza příkladů úspěšné školní integrace u žáků základní školy ve městě Tábor a přilehlém okolí
Název dle studenta v angličtině
Supporting children with special educational needs and disabilities: examples of good practice at primary and lower secondary schools in and around Tábor
Bakalářská práce se ve své teoretické části zabývá problematikou školní integrace. Popisuje termíny související s integrovaným vzděláváním, faktory ovlivňující jeho úspěšnost, a v neposlední řadě vymezuje legislativní základ týkající se vzdělávání osob se zdravotním postižením. Jeho součástí je organizace a formy vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, systém speciální pedagogické podpory, úloha asistenta pedagoga a jeho hlavní činnosti. Poslední kapitola obsahuje charakteristiku zdravotního postižení vybraných integrovaných žáků.
Praktická část je zaměřena na kazuistiky vybraných integrovaných žáků. Popisuje diagnostiku, průběh a vývoj jejich postižení od narození, po současnost. Zabývá se působením těchto žáků v třídním kolektivu a jejich výkony, možnostmi a limity ve vzdělávání. V neposlední řadě mapuje jejich rodinné zázemí a postoj rodičů a učitelů ke školním povinnostem představujícím zvýšené nároky neodlučitelně spjaté s integračním procesem. Pozornost je věnována přínosu společného vzdělávání, jak pro samotného žáka se zdravotním postižením, tak pro třídu, do které byl integrován. Výzkum byl realizován pomocí analýzy osobní dokumentace, pozorováním a rozhovorů s integrovanými žáky, jejich rodiči, učiteli a spolužáky. Z celkového šetření vyplývá, že úspěšnost školní integrace závisí na celé řadě faktorů, z nichž snad za nejzásadnější můžeme považovat osobnost učitele, jako klíčové osoby při zprostředkovávání nejen vědomostí, ale i vzájemných interakcí mezi zdravými dětmi a dětmi s postižením.
Anotace v angličtině
The theoretical part of this dissertation deals with the issue of special needs integration. It provides explanations of terms concerning special needs education whilst examining factors that could influence its success rate. Moreover, it specifies the legislative basis regarding the education of people with special educational needs. This includes the organisation of special educational provision and its types, the system of SEN support, the role of teaching assistants and their major responsibilities. The closing chapter consists of disability profiles of selected SEN pupils.
The practical part is devoted to the casuistry of selected SEN pupils. It describes the diagnosis, course and progress of their disability from birth to present day and looks at how they interact with classmates as well as their educational performance, possibilities and limits. Moreover, it examines their family background and attitudes of parents and teachers towards their school duties, which present the increased demands so closely linked with the SEN process. Attention is drawn to the benefits of inclusive education for both pupils with disabilities themselves and for classes they are integrated into. Research took the form of personal document analysis, observation and interviews with the SEN pupils, their parents, teachers and classmates. In effect, the investigation implies that the success of special needs integration depends on a whole range of factors, perhaps the most crucial being the teacher's personality. This is of vital importance for managing both knowledge transfer and mutual interaction between mainstream children and children with disabilities.
integration, inclusion, SEN pupil, supportive measures, IEP, teacher assistant
Rozsah průvodní práce
66 s. (116 483 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se ve své teoretické části zabývá problematikou školní integrace. Popisuje termíny související s integrovaným vzděláváním, faktory ovlivňující jeho úspěšnost, a v neposlední řadě vymezuje legislativní základ týkající se vzdělávání osob se zdravotním postižením. Jeho součástí je organizace a formy vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, systém speciální pedagogické podpory, úloha asistenta pedagoga a jeho hlavní činnosti. Poslední kapitola obsahuje charakteristiku zdravotního postižení vybraných integrovaných žáků.
Praktická část je zaměřena na kazuistiky vybraných integrovaných žáků. Popisuje diagnostiku, průběh a vývoj jejich postižení od narození, po současnost. Zabývá se působením těchto žáků v třídním kolektivu a jejich výkony, možnostmi a limity ve vzdělávání. V neposlední řadě mapuje jejich rodinné zázemí a postoj rodičů a učitelů ke školním povinnostem představujícím zvýšené nároky neodlučitelně spjaté s integračním procesem. Pozornost je věnována přínosu společného vzdělávání, jak pro samotného žáka se zdravotním postižením, tak pro třídu, do které byl integrován. Výzkum byl realizován pomocí analýzy osobní dokumentace, pozorováním a rozhovorů s integrovanými žáky, jejich rodiči, učiteli a spolužáky. Z celkového šetření vyplývá, že úspěšnost školní integrace závisí na celé řadě faktorů, z nichž snad za nejzásadnější můžeme považovat osobnost učitele, jako klíčové osoby při zprostředkovávání nejen vědomostí, ale i vzájemných interakcí mezi zdravými dětmi a dětmi s postižením.
Anotace v angličtině
The theoretical part of this dissertation deals with the issue of special needs integration. It provides explanations of terms concerning special needs education whilst examining factors that could influence its success rate. Moreover, it specifies the legislative basis regarding the education of people with special educational needs. This includes the organisation of special educational provision and its types, the system of SEN support, the role of teaching assistants and their major responsibilities. The closing chapter consists of disability profiles of selected SEN pupils.
The practical part is devoted to the casuistry of selected SEN pupils. It describes the diagnosis, course and progress of their disability from birth to present day and looks at how they interact with classmates as well as their educational performance, possibilities and limits. Moreover, it examines their family background and attitudes of parents and teachers towards their school duties, which present the increased demands so closely linked with the SEN process. Attention is drawn to the benefits of inclusive education for both pupils with disabilities themselves and for classes they are integrated into. Research took the form of personal document analysis, observation and interviews with the SEN pupils, their parents, teachers and classmates. In effect, the investigation implies that the success of special needs integration depends on a whole range of factors, perhaps the most crucial being the teacher's personality. This is of vital importance for managing both knowledge transfer and mutual interaction between mainstream children and children with disabilities.
integration, inclusion, SEN pupil, supportive measures, IEP, teacher assistant
Zásady pro vypracování
1. Současný stav problematiky
Úspěšnost inkluzivního vzdělávání v hlavním vzdělávacím proudu odráží faktické postoje a hodnoty dané společnosti. A proto je třeba se ptát, co můžeme udělat, aby integrace fungovala a byla úspěšná a zaměřit se na zodpovězení této otázky.
2. Cíl práce
Popsat a rozkrýt úspěšné příklady integrace žáků do běžné základní školy. Zhodnotit konkrétní situace, v jakých případech a za jakých podmínek lze dosáhnout toho, aby integrace byla úspěšná.
Výzkumná otázka: Co všechno vede k úspěšné školní integraci?
3. Popis metodiky
K naplnění cíle bakalářské práce bude použita kvalitativní metoda výzkumu. Sběr dat bude realizován pomocí rozhovoru s pracovníkem pedagogicko-psychologické poradny a dotazníků.
4. Využití v praxi
Tato práce by mohla sloužit jako informační materiál pro odborníky zabývající se školní integrací, ale stejně tak i pro veřejnost, a to zejména pro rodiče dětí, kterých se to bezprostředně týká.
Zásady pro vypracování
1. Současný stav problematiky
Úspěšnost inkluzivního vzdělávání v hlavním vzdělávacím proudu odráží faktické postoje a hodnoty dané společnosti. A proto je třeba se ptát, co můžeme udělat, aby integrace fungovala a byla úspěšná a zaměřit se na zodpovězení této otázky.
2. Cíl práce
Popsat a rozkrýt úspěšné příklady integrace žáků do běžné základní školy. Zhodnotit konkrétní situace, v jakých případech a za jakých podmínek lze dosáhnout toho, aby integrace byla úspěšná.
Výzkumná otázka: Co všechno vede k úspěšné školní integraci?
3. Popis metodiky
K naplnění cíle bakalářské práce bude použita kvalitativní metoda výzkumu. Sběr dat bude realizován pomocí rozhovoru s pracovníkem pedagogicko-psychologické poradny a dotazníků.
4. Využití v praxi
Tato práce by mohla sloužit jako informační materiál pro odborníky zabývající se školní integrací, ale stejně tak i pro veřejnost, a to zejména pro rodiče dětí, kterých se to bezprostředně týká.
Seznam doporučené literatury
LANG, G., BERBERICHOVÁ, Ch. Každé dítě potřebuje speciální přístup. Praha:
Portál, 1998. ISBN 80-7178-144-4.
KUBÍČOVÁ, Z., BENONIOVÁ, M., HERRMANN, A. a kol. Kapitoly ze speciální
pedagogiky pro učitele integrovaných žáků. Praha : Pedagogické centrum, 2002.
Kolektiv autorů, Na pomoc učitelům integrovaných žáků. Praha: Pedagogické centrum, 2001.
HÁJKOVÁ, V. Integrativní pedagogika. Praha: IPPP ČR, 2005. ISBN 80-86856-05-4.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními
vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-158-4.
VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
MICHALÍK, J. Metodický průvodce rodiče dítěte se zdravotním postižením (nejen) na základní škole, EdA: Ústí n. Labem, 2012, 234 s. ISBN:978-80-904927-8-3.
MICHALÍK, Jan: Rodiče a dítě se zdravotním postižením (nejen) na základní škole. Studio Press s.r.o., Pardubice, 2013, ISBN 978-80-86532-29-5.
MICHALÍK, J. a kol. Pohledy na inkluzivní vzdělávání zdravotně postižených. Olomouc, VUP, 2012, ISBN:978-80-244-3372-1.
časopis:
KUBÍČOVÁ, Z. Smysl a zásady integrace žáků. In Vedení školy, 1999, listopad.
Seznam doporučené literatury
LANG, G., BERBERICHOVÁ, Ch. Každé dítě potřebuje speciální přístup. Praha:
Portál, 1998. ISBN 80-7178-144-4.
KUBÍČOVÁ, Z., BENONIOVÁ, M., HERRMANN, A. a kol. Kapitoly ze speciální
pedagogiky pro učitele integrovaných žáků. Praha : Pedagogické centrum, 2002.
Kolektiv autorů, Na pomoc učitelům integrovaných žáků. Praha: Pedagogické centrum, 2001.
HÁJKOVÁ, V. Integrativní pedagogika. Praha: IPPP ČR, 2005. ISBN 80-86856-05-4.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními
vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-158-4.
VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
MICHALÍK, J. Metodický průvodce rodiče dítěte se zdravotním postižením (nejen) na základní škole, EdA: Ústí n. Labem, 2012, 234 s. ISBN:978-80-904927-8-3.
MICHALÍK, Jan: Rodiče a dítě se zdravotním postižením (nejen) na základní škole. Studio Press s.r.o., Pardubice, 2013, ISBN 978-80-86532-29-5.
MICHALÍK, J. a kol. Pohledy na inkluzivní vzdělávání zdravotně postižených. Olomouc, VUP, 2012, ISBN:978-80-244-3372-1.
časopis:
KUBÍČOVÁ, Z. Smysl a zásady integrace žáků. In Vedení školy, 1999, listopad.