Tématem této diplomové práce je využívání profesionálních způsobů pomoci a kontroly sociálními pracovníky v praxi. V teoretické části je popsána historie pomoci a kontroly v sociální práci, dále pomoc a kontrola v kontextu systemického přístupu a riziko zneužívání moci u sociálních pracovníků v rámci provádění kontroly u klientů. Rovněž je zmíněn syndrom pomocníka a syndrom vyhoření, velmi častý u pomáhajících profesí, s tím související význam dodržování psychohygieny a význam supervize.
Cílem diplomové práce je monitoring profesionálních způsobů práce pomoci a kontroly u sociálních pracovníků v přímé práci s klienty. V souladu s cílem práce byly stanoveny celkem tři výzkumné otázky vztahující se obsahově k cíli diplomové práce. Sociální pracovníci odpovídali na otázky, jak využívají pomoc a kontrolu v přímé práci s klienty a jak vnímají ve své praxi pomoc versus kontrolu.
Pro dosažení cíle byl využit kvalitativní výzkum, který byl realizován pomocí metody dotazování prostřednictvím techniky polostrukturovaného rozhovoru. Analýza dat byla vyhodnocena metodou kategorizace dat.
Závěrem lze konstatovat, že cíl práce a výzkumné otázky byly naplněny. Na základě výsledků byly vysloveny dvě hypotézy, a to, že sociální pracovníci v praxi neznají profesionální způsoby práce kontroly a pomoci a že tato neznalost způsobuje horší efektivitu jejich práce.
Výstupy diplomové práce mohou posloužit jako studijní materiál pro teoretickou výuku a zároveň jako zpětná vazba pro sociální pracovníky, neboť práce přináší informace o tom, jaké profesionální způsoby práce sociální pracovníci ve své praxi využívají.
Anotace v angličtině
Topic of this diploma thesis is the usage of professional methods of assistance and control applied by social workers in practice. Theoretical part consists of a description of history of assistance and control in social work area, assistance and control in the context of a systematic approach and the risk of abusing of power by social workers while realising controls of clients. Furthermore, the diploma thesis mentions the helper syndrome and the occupational burnout syndrome that is common in social professions and, in connection to that, the importance of maintaining a certain psycho-hygiene and the significance of supervision.
The aim of this diploma thesis is the monitoring of professional work methods of assistance and control by social workers directly engaged with the clients. In accordance with this goal, there were three research questions established relating the goal of the diploma thesis. Social workers answered questions questioning them how they use the assistance and control in the direct engagement with the clients and how they perceive the distinction between the assistance and control in their practical experience.
In order to achieve the goal, there was used a qualitative research that was implemented by using the method of a semi-structured interview. Data analysis was evaluated by using the method of the categorization of data.
In conclusion, it can be stated that the goal of the diploma thesis, alongside with the research questions, were achieved. Based on the results, two hypotheses were established. The first one is that social workers are not aware of the professional work methods of control and assistance in practice, the second is that the unfamiliarity with these methods causes less effectivity level of their performance.
Outcomes of this diploma thesis may be used as a study material for a theoretical teaching and as a feedback for social workers as this diploma thesis brings the information about which work methods they are using in their practice.
Klíčová slova
kontrola, moc, pomoc, sociální pracovník,supervize, systemický přístup, syndrom vyhoření
Tématem této diplomové práce je využívání profesionálních způsobů pomoci a kontroly sociálními pracovníky v praxi. V teoretické části je popsána historie pomoci a kontroly v sociální práci, dále pomoc a kontrola v kontextu systemického přístupu a riziko zneužívání moci u sociálních pracovníků v rámci provádění kontroly u klientů. Rovněž je zmíněn syndrom pomocníka a syndrom vyhoření, velmi častý u pomáhajících profesí, s tím související význam dodržování psychohygieny a význam supervize.
Cílem diplomové práce je monitoring profesionálních způsobů práce pomoci a kontroly u sociálních pracovníků v přímé práci s klienty. V souladu s cílem práce byly stanoveny celkem tři výzkumné otázky vztahující se obsahově k cíli diplomové práce. Sociální pracovníci odpovídali na otázky, jak využívají pomoc a kontrolu v přímé práci s klienty a jak vnímají ve své praxi pomoc versus kontrolu.
Pro dosažení cíle byl využit kvalitativní výzkum, který byl realizován pomocí metody dotazování prostřednictvím techniky polostrukturovaného rozhovoru. Analýza dat byla vyhodnocena metodou kategorizace dat.
Závěrem lze konstatovat, že cíl práce a výzkumné otázky byly naplněny. Na základě výsledků byly vysloveny dvě hypotézy, a to, že sociální pracovníci v praxi neznají profesionální způsoby práce kontroly a pomoci a že tato neznalost způsobuje horší efektivitu jejich práce.
Výstupy diplomové práce mohou posloužit jako studijní materiál pro teoretickou výuku a zároveň jako zpětná vazba pro sociální pracovníky, neboť práce přináší informace o tom, jaké profesionální způsoby práce sociální pracovníci ve své praxi využívají.
Anotace v angličtině
Topic of this diploma thesis is the usage of professional methods of assistance and control applied by social workers in practice. Theoretical part consists of a description of history of assistance and control in social work area, assistance and control in the context of a systematic approach and the risk of abusing of power by social workers while realising controls of clients. Furthermore, the diploma thesis mentions the helper syndrome and the occupational burnout syndrome that is common in social professions and, in connection to that, the importance of maintaining a certain psycho-hygiene and the significance of supervision.
The aim of this diploma thesis is the monitoring of professional work methods of assistance and control by social workers directly engaged with the clients. In accordance with this goal, there were three research questions established relating the goal of the diploma thesis. Social workers answered questions questioning them how they use the assistance and control in the direct engagement with the clients and how they perceive the distinction between the assistance and control in their practical experience.
In order to achieve the goal, there was used a qualitative research that was implemented by using the method of a semi-structured interview. Data analysis was evaluated by using the method of the categorization of data.
In conclusion, it can be stated that the goal of the diploma thesis, alongside with the research questions, were achieved. Based on the results, two hypotheses were established. The first one is that social workers are not aware of the professional work methods of control and assistance in practice, the second is that the unfamiliarity with these methods causes less effectivity level of their performance.
Outcomes of this diploma thesis may be used as a study material for a theoretical teaching and as a feedback for social workers as this diploma thesis brings the information about which work methods they are using in their practice.
Klíčová slova
kontrola, moc, pomoc, sociální pracovník,supervize, systemický přístup, syndrom vyhoření
Současný stav dané problematiky: Sociální práce podporuje sociální fungování klienta. Její nedílnou součástí je ve vztahu ke klientovi přebírání kontroly a nabízení pomoci. Oba tyto profesionální způsoby práce by měl sociální pracovník umět využívat, ale je velmi důležité, aby si byl vědom toho, zda klientovi v dané situaci nabízí pomoc, či nad ním přebírá kontrolu. Jak kontrola, tak i pomoc jsou potřebné a vyskytují se v průběhu rozhovoru s klientem při dojednávání zakázky. Kontrola je rychlejší a účinnější než dojednávání pomoci, představuje však především zájmy sociálního pracovníka než klienta. Naproti tomu u pomoci se jedná o dojednaný způsob společné práce mezi sociálním pracovníkem a klientem, kdy si klient sám volí nabízenou pomoc. Nadměrná kontrola ze strany sociálního pracovníka může vést u klientů k jejich stagnaci vývoje a motivaci spolupracovat při řešení sociálně nepříznivé situace. Úspěchem v praxi je najít mezi pomocí a kontrolou kompromis, aby došlo ke zdárnému vyřešení sociálního problému klienta.
Cíl práce: Zmapovat, jaké profesionální způsoby práce pomoci a kontroly využívají sociální pracovníci v praxi.
Výzkumné otázky: Jakým způsobem využívají sociální pracovníci pomoc v přímé práci s klienty? Jakým způsobem využívají sociální pracovníci kontrolu v přímé práci s klienty? Jak vnímají sociální pracovníci ve své praxi pomoc versus kontrolu?
Popis metodiky: kvalitativní výzkumná strategie, metoda dotazování, technika polořízeného rozhovoru.
Výběrový soubor: sociální pracovníci vybraní náhodným výběrem z organizací z Průvodce sociální oblastí města České Budějovice 2016. Kvóta výběru: praxe min. 1 rok, přímá práce s klienty.
Předpokládaný přínos pro praxi: výstupy práce mohou sloužit jako studijní materiál pro teoretickou výuku, neboť obsah práce bude obsahovat jak určitou sebereflexi sociálních pracovníků v praxi, tak i jejich reflexi, tj. zda si uvědomují profesionální způsoby své práce.
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky: Sociální práce podporuje sociální fungování klienta. Její nedílnou součástí je ve vztahu ke klientovi přebírání kontroly a nabízení pomoci. Oba tyto profesionální způsoby práce by měl sociální pracovník umět využívat, ale je velmi důležité, aby si byl vědom toho, zda klientovi v dané situaci nabízí pomoc, či nad ním přebírá kontrolu. Jak kontrola, tak i pomoc jsou potřebné a vyskytují se v průběhu rozhovoru s klientem při dojednávání zakázky. Kontrola je rychlejší a účinnější než dojednávání pomoci, představuje však především zájmy sociálního pracovníka než klienta. Naproti tomu u pomoci se jedná o dojednaný způsob společné práce mezi sociálním pracovníkem a klientem, kdy si klient sám volí nabízenou pomoc. Nadměrná kontrola ze strany sociálního pracovníka může vést u klientů k jejich stagnaci vývoje a motivaci spolupracovat při řešení sociálně nepříznivé situace. Úspěchem v praxi je najít mezi pomocí a kontrolou kompromis, aby došlo ke zdárnému vyřešení sociálního problému klienta.
Cíl práce: Zmapovat, jaké profesionální způsoby práce pomoci a kontroly využívají sociální pracovníci v praxi.
Výzkumné otázky: Jakým způsobem využívají sociální pracovníci pomoc v přímé práci s klienty? Jakým způsobem využívají sociální pracovníci kontrolu v přímé práci s klienty? Jak vnímají sociální pracovníci ve své praxi pomoc versus kontrolu?
Popis metodiky: kvalitativní výzkumná strategie, metoda dotazování, technika polořízeného rozhovoru.
Výběrový soubor: sociální pracovníci vybraní náhodným výběrem z organizací z Průvodce sociální oblastí města České Budějovice 2016. Kvóta výběru: praxe min. 1 rok, přímá práce s klienty.
Předpokládaný přínos pro praxi: výstupy práce mohou sloužit jako studijní materiál pro teoretickou výuku, neboť obsah práce bude obsahovat jak určitou sebereflexi sociálních pracovníků v praxi, tak i jejich reflexi, tj. zda si uvědomují profesionální způsoby své práce.
Seznam doporučené literatury
DZIEGIELEWSKI, S. F. Changing Face of Health Care Social Work: Opportunities and Challenges for Professional Practice. 2013. ISBN 9780826119421.
DZIEGIELEWSKI, S. F. Managed Car and Social Work: Practice Implications in an Era of Change. Journal of Sociology [online]. 2001, 28(2): 125-139 [cit. 2015-12-10]. ISSN 01915096.
GUGGENBÜHL-CRAIG, A. Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-302-4.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2. aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.
JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-7254-329-6.
KELLER, H. Ethik in der Sozialarbeit: Exkurs zu weltanschaulichen Fragen. Hamburg : Diplomica Verlag. 2010. ISBN 9783836670210.
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-150-9.
MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. 3. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0213-4.
MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
ÚLEHLA, I. Umění pomáhat: učebnice metod sociální praxe. 3. vyd. Praha : Sociologické nakladatelství (SLON), 2005. ISBN 80-86429-36-9.
SCHMIDBAUER, W. Syndrom pomocníka. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-369-7.
Seznam doporučené literatury
DZIEGIELEWSKI, S. F. Changing Face of Health Care Social Work: Opportunities and Challenges for Professional Practice. 2013. ISBN 9780826119421.
DZIEGIELEWSKI, S. F. Managed Car and Social Work: Practice Implications in an Era of Change. Journal of Sociology [online]. 2001, 28(2): 125-139 [cit. 2015-12-10]. ISSN 01915096.
GUGGENBÜHL-CRAIG, A. Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-302-4.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2. aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.
JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-7254-329-6.
KELLER, H. Ethik in der Sozialarbeit: Exkurs zu weltanschaulichen Fragen. Hamburg : Diplomica Verlag. 2010. ISBN 9783836670210.
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-150-9.
MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. 3. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0213-4.
MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
ÚLEHLA, I. Umění pomáhat: učebnice metod sociální praxe. 3. vyd. Praha : Sociologické nakladatelství (SLON), 2005. ISBN 80-86429-36-9.
SCHMIDBAUER, W. Syndrom pomocníka. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-369-7.