Diplomová práce se zabývá čtenářstvím ve volném čase a je koncipována do dvou částí. Teoretická část pojednává o čtenářství, volném čase, pubescentním čtenářství, vlivech působících na dětské čtenářství a o podpoře čtenářství ve volném čase. Dále se zabývá čtenářskými kluby a provedenými výzkumy v oblasti čtenářství.
Praktická část představuje výzkum ve čtenářských klubech na ZŠ a MŠ T. Šobra v Písku, na ZŠ a MŠ J. K. Tyla v Písku a na ZŠ a MŠ Záhoří, jehož cílem je zjistit jaký vztah měly děti ke čtení před zahájením docházky do čtenářského klubu a jaký vztah ke čtení mají v současné době po určité době jeho navštěvování.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with free-time reading and is conceived in two parts. The theoretical part deals with reading, leisure time, pubescent readership, influences on children's readership, and support for leisure reading. It also deals with readers' clubs and research in the field of reading.
The practical part consists of research in the readers' clubs at elementary schools and kindergartens in T. Šobra in Písek, J.K. Tyl and Záhoří in order to discover what kind of relationship children had to reading prior to attending the reading club and what reading relationship they have after a certain period of time of visiting such a club.
reading, leisure time, reading clubs, reading support, puberty reading, library
Rozsah průvodní práce
94 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá čtenářstvím ve volném čase a je koncipována do dvou částí. Teoretická část pojednává o čtenářství, volném čase, pubescentním čtenářství, vlivech působících na dětské čtenářství a o podpoře čtenářství ve volném čase. Dále se zabývá čtenářskými kluby a provedenými výzkumy v oblasti čtenářství.
Praktická část představuje výzkum ve čtenářských klubech na ZŠ a MŠ T. Šobra v Písku, na ZŠ a MŠ J. K. Tyla v Písku a na ZŠ a MŠ Záhoří, jehož cílem je zjistit jaký vztah měly děti ke čtení před zahájením docházky do čtenářského klubu a jaký vztah ke čtení mají v současné době po určité době jeho navštěvování.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with free-time reading and is conceived in two parts. The theoretical part deals with reading, leisure time, pubescent readership, influences on children's readership, and support for leisure reading. It also deals with readers' clubs and research in the field of reading.
The practical part consists of research in the readers' clubs at elementary schools and kindergartens in T. Šobra in Písek, J.K. Tyl and Záhoří in order to discover what kind of relationship children had to reading prior to attending the reading club and what reading relationship they have after a certain period of time of visiting such a club.
reading, leisure time, reading clubs, reading support, puberty reading, library
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem diplomové práce je zjistit vztah dětí ke čtení před zahájením docházky do čtenářského klubu a po nějaké době docházky. Teoretická část charakterizuje čtenářství a volný čas, popisuje vlivy, které působí na dětské čtenářství. Dále se zabývá podporou čtenářství ve volném čase, čtenářskými kluby a výzkumy v oblasti čtenářství ve volném čase. Jelikož je tato práce zaměřena na děti staršího školního věku, je část práce věnována i přiblížení tohoto věku dítěte. Praktická část se zabývá samotným výzkumným šetřením ve čtenářských klubech. Sběr dat se uskuteční formou písemného dotazování pomocí dotazníku.
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem diplomové práce je zjistit vztah dětí ke čtení před zahájením docházky do čtenářského klubu a po nějaké době docházky. Teoretická část charakterizuje čtenářství a volný čas, popisuje vlivy, které působí na dětské čtenářství. Dále se zabývá podporou čtenářství ve volném čase, čtenářskými kluby a výzkumy v oblasti čtenářství ve volném čase. Jelikož je tato práce zaměřena na děti staršího školního věku, je část práce věnována i přiblížení tohoto věku dítěte. Praktická část se zabývá samotným výzkumným šetřením ve čtenářských klubech. Sběr dat se uskuteční formou písemného dotazování pomocí dotazníku.
Seznam doporučené literatury
DOLEŽALOVÁ, Jana. Čtenářská gramotnost (Práce s textovými informacemi napříč kurikulem). Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-520-2.
HÁJEK, Bedřich et al. Děti, vedoucí, volný čas. Praha: Institut dětí a mládeže MŠMT, 2004. 120 s. ISBN 80-86784-06-1.
HELŠUSOVÁ, Lenka. Dětské čtenářství v současné společnosti z perspektivy sociologie vzdělání. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita, 2012. 117 s. ISBN 978-80-7372-936-3.
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 173 s. ISBN 80-7178-927-5.
HOMOLOVÁ, Kateřina. Dětský a dospívající čtenář. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2013. ISBN 978-80-7248-952-7.
CHALOUPKA, Otakar. Rodina a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995. 103 s. ISBN 80-85865-40-8.
CHALOUPKA, Otakar. Škola a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995. 101 s. ISBN 80-85865-41-6.
CHALOUPKA, Otakar. Takoví jsme my - čeští čtenáři. Praha: Adonai, 2002. 154 s. ISBN 80-86500-53-5.
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86898-01-6.
LEPILOVÁ, Květuše. Cesty ke čtenářství, Vyprávějte si s námi. 1. vyd. Brno: Edika, 2014. 168 s. ISBN 978-80-266-0112-8.
PÁVKOVÁ, Jiřina et al. Pedagogika volného času: [teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času]. Vyd. 4. Praha: Portál, 2008. 221 s. ISBN 978-80-7367-423-6.
POLÁKOVÁ, Irena, Eva BĚLINOVÁ a Alžběta INGROVÁ. S knihou po škole: školní čtenářské kluby. V Praze: Nová škola, 2014. ISBN 978-80-905807-01.
PRÁZOVÁ, Irena, Kateřina HOMOLOVÁ, Hana LANDOVÁ a Vít RICHTER. České děti jako čtenáři. První vydání. Brno: Host ve spolupráci s Národní knihovnou České republiky, 2014. ISBN 978-80-7491-492-8.
Seznam doporučené literatury
DOLEŽALOVÁ, Jana. Čtenářská gramotnost (Práce s textovými informacemi napříč kurikulem). Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-520-2.
HÁJEK, Bedřich et al. Děti, vedoucí, volný čas. Praha: Institut dětí a mládeže MŠMT, 2004. 120 s. ISBN 80-86784-06-1.
HELŠUSOVÁ, Lenka. Dětské čtenářství v současné společnosti z perspektivy sociologie vzdělání. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita, 2012. 117 s. ISBN 978-80-7372-936-3.
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 173 s. ISBN 80-7178-927-5.
HOMOLOVÁ, Kateřina. Dětský a dospívající čtenář. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2013. ISBN 978-80-7248-952-7.
CHALOUPKA, Otakar. Rodina a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995. 103 s. ISBN 80-85865-40-8.
CHALOUPKA, Otakar. Škola a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995. 101 s. ISBN 80-85865-41-6.
CHALOUPKA, Otakar. Takoví jsme my - čeští čtenáři. Praha: Adonai, 2002. 154 s. ISBN 80-86500-53-5.
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86898-01-6.
LEPILOVÁ, Květuše. Cesty ke čtenářství, Vyprávějte si s námi. 1. vyd. Brno: Edika, 2014. 168 s. ISBN 978-80-266-0112-8.
PÁVKOVÁ, Jiřina et al. Pedagogika volného času: [teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času]. Vyd. 4. Praha: Portál, 2008. 221 s. ISBN 978-80-7367-423-6.
POLÁKOVÁ, Irena, Eva BĚLINOVÁ a Alžběta INGROVÁ. S knihou po škole: školní čtenářské kluby. V Praze: Nová škola, 2014. ISBN 978-80-905807-01.
PRÁZOVÁ, Irena, Kateřina HOMOLOVÁ, Hana LANDOVÁ a Vít RICHTER. České děti jako čtenáři. První vydání. Brno: Host ve spolupráci s Národní knihovnou České republiky, 2014. ISBN 978-80-7491-492-8.