Téma této bakalářské práce je "Význam duševní hygieny u sestry pracující na infekčním oddělení". Práce se skládá z teoretické části a z praktické části. V teoretické části jsou vysvětleny v jednotlivých kapitolách a podkapitolách pojmy, které se pojí s tématem předkládané práce. Dále se práce soustředí na povolání sestry, osobnost sestry, duševní hygienu, infekční oddělení, psychickou zátěž, stres a v neposlední řadě na syndrom vyhoření a jeho léčbu. Praktická část je zpracována kvalitativním výzkumem. Cílem bylo zjistit význam duševní hygieny u sestry pracující na infekčním oddělení. Byly vytyčeny následující výzkumné otázky: 1. Jaký význam připisují sestry pracující na infekčním oddělení duševní hygieně? 2. V jakých oblastech sestry pracující na infekčním oddělení pečují o svoji duševní hygienu? Sběr dat probíhal formou polostrukturovaných rozhovorů, které byly realizovány se sestrami z infekčního oddělení ve dvou nemocnicích. Výzkumný soubor je tvořen 20 respondenty, jejich výběr byl záměrný a probíhal metodou sněhové koule (snowball sampling). Sběr dat proběhl v období březen - duben 2017 a byl ukončen v okamžiku teoretického nasycení. Tématy rozhovoru byly: duševní hygiena, životní styl, stravování, relaxování a odpočinek, stres a mezilidské vztahy. Bylo zpracováno celkem 11 hlavních kategorií, přičemž ke každé kategorii patří i podkategorie a ke každé podkategorii byly vytvořeny kódy. Z výsledků lze vyčíst, že všechny sestry jsou dostatečně teoreticky orientovány duševní hygienou, zdravým životním stylem a stravováním, ale ne každá sestra o své duševní zdraví pečuje v dobré míře. Výstupem této práce je informační materiál, který je určen nejen pro odbornou, ale i pro laickou veřejnost.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor thesis is "The importance of mental health among nurse working in infectious wards". The thesis consists of a theoretical and practical part. The concepts regarding to the thesis are explained in detail in individual chapters and subchapters. Further, the thesis focuses at the nurse profession, nurse personality, mental hygiene, infection ward, psychological stress, burnout syndrome and its therapy. The practical part of the thesis is processed as quality research. The aim of this piece of work was to find out the importace of mental hygiene at the nurse working at the infection ward. The following research questions were set out: 1. What importance do nurses working at the infection ward ascribe to mental hygiene? 2. In which areas do nurses working at the infection ward care for their mental hygiene? The data collection took place in the form of semi-structured interviews that were conducted with nurses from the infectious ward in two hospitals. The research file consists of 20 respondents, their choice was intentional and took place using the method of snowball sampling. The data collection took place in the period of April and May 2016 and was finished at the time of theoretical saturation. The topics of the interview were: mental hygiene, lifestyle, eating, relaxation and rest, stress and interpersonal relationships. A total of 11 major categories were processed, each subcategory belonging to each category, and codes were created for each subcategory. It can be seen from the results that all nurses are sufficiently theoretically oriented by mental hygiene, healthy lifestyle and eating, but not every nurse cares well for her mental health.. The output of this thesis is information material, which is intended not only for the professional but also for the non-professional public.
Téma této bakalářské práce je "Význam duševní hygieny u sestry pracující na infekčním oddělení". Práce se skládá z teoretické části a z praktické části. V teoretické části jsou vysvětleny v jednotlivých kapitolách a podkapitolách pojmy, které se pojí s tématem předkládané práce. Dále se práce soustředí na povolání sestry, osobnost sestry, duševní hygienu, infekční oddělení, psychickou zátěž, stres a v neposlední řadě na syndrom vyhoření a jeho léčbu. Praktická část je zpracována kvalitativním výzkumem. Cílem bylo zjistit význam duševní hygieny u sestry pracující na infekčním oddělení. Byly vytyčeny následující výzkumné otázky: 1. Jaký význam připisují sestry pracující na infekčním oddělení duševní hygieně? 2. V jakých oblastech sestry pracující na infekčním oddělení pečují o svoji duševní hygienu? Sběr dat probíhal formou polostrukturovaných rozhovorů, které byly realizovány se sestrami z infekčního oddělení ve dvou nemocnicích. Výzkumný soubor je tvořen 20 respondenty, jejich výběr byl záměrný a probíhal metodou sněhové koule (snowball sampling). Sběr dat proběhl v období březen - duben 2017 a byl ukončen v okamžiku teoretického nasycení. Tématy rozhovoru byly: duševní hygiena, životní styl, stravování, relaxování a odpočinek, stres a mezilidské vztahy. Bylo zpracováno celkem 11 hlavních kategorií, přičemž ke každé kategorii patří i podkategorie a ke každé podkategorii byly vytvořeny kódy. Z výsledků lze vyčíst, že všechny sestry jsou dostatečně teoreticky orientovány duševní hygienou, zdravým životním stylem a stravováním, ale ne každá sestra o své duševní zdraví pečuje v dobré míře. Výstupem této práce je informační materiál, který je určen nejen pro odbornou, ale i pro laickou veřejnost.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor thesis is "The importance of mental health among nurse working in infectious wards". The thesis consists of a theoretical and practical part. The concepts regarding to the thesis are explained in detail in individual chapters and subchapters. Further, the thesis focuses at the nurse profession, nurse personality, mental hygiene, infection ward, psychological stress, burnout syndrome and its therapy. The practical part of the thesis is processed as quality research. The aim of this piece of work was to find out the importace of mental hygiene at the nurse working at the infection ward. The following research questions were set out: 1. What importance do nurses working at the infection ward ascribe to mental hygiene? 2. In which areas do nurses working at the infection ward care for their mental hygiene? The data collection took place in the form of semi-structured interviews that were conducted with nurses from the infectious ward in two hospitals. The research file consists of 20 respondents, their choice was intentional and took place using the method of snowball sampling. The data collection took place in the period of April and May 2016 and was finished at the time of theoretical saturation. The topics of the interview were: mental hygiene, lifestyle, eating, relaxation and rest, stress and interpersonal relationships. A total of 11 major categories were processed, each subcategory belonging to each category, and codes were created for each subcategory. It can be seen from the results that all nurses are sufficiently theoretically oriented by mental hygiene, healthy lifestyle and eating, but not every nurse cares well for her mental health.. The output of this thesis is information material, which is intended not only for the professional but also for the non-professional public.
Současný stav:
Mytí rukou patří k základním hygienickým návykům, které mohou zabránit vzniku infekčních onemocnění. Neméně důležitou součástí profese sestry, jakožto pomáhající profese, je duševní hygiena, jejíž opomíjení může způsobit nemalé psychické i fyzické obtíže. Správné hygienické chování může být spojeno se stavem duševního zdraví, protože existuje nespočet studií, které prokázaly, že psychický stres, nízké sebevědomí či neštěstí mohou ovlivnit duševní zdraví sestry. K duševní hygieně neodmyslitelně patří i syndrom vyhoření a je to právě sestra, která tímto bývá velmi často ohrožena. Je tedy jisté, že tento syndrom zasahuje psychosomatickou oblast na nejrůznějších místech, která se může odrazit na kvalitě poskytované péče sestrami a to nejen na infekčním oddělení.
Cíl:
Zjistit význam duševní hygieny u sestry pracující na infekčním oddělení.
Výzkumné otázky:
Jak velký význam připisují sestry pracující na infekčním oddělení duševní hygieně?
V jakých oblastech sestry pracující na infekčním oddělení pečují o svoji duševní hygienu?
Metodika:
Pro tuto bakalářskou práci bude zvolen kvalitativní výzkum formou polostrukturovaného rozhovoru.
Výzkumný soubor:
Výzkumný soubor budou představovat sestry, které pracují na infekčním oddělení.
Využití v praxi:
Výsledky mohou posloužit jako podklad pro výuku ošetřovatelských přemětů a dále na odbornésemináře zabývající se touto problematikou. Navíc může přispět k objasnění významu duševní hygieny ve spojitosti se sestrou. Výstupem práce bude informační materiál, který bude sloužit pro sestry pracující na infekčním oddělení a laickou veřejnost.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Mytí rukou patří k základním hygienickým návykům, které mohou zabránit vzniku infekčních onemocnění. Neméně důležitou součástí profese sestry, jakožto pomáhající profese, je duševní hygiena, jejíž opomíjení může způsobit nemalé psychické i fyzické obtíže. Správné hygienické chování může být spojeno se stavem duševního zdraví, protože existuje nespočet studií, které prokázaly, že psychický stres, nízké sebevědomí či neštěstí mohou ovlivnit duševní zdraví sestry. K duševní hygieně neodmyslitelně patří i syndrom vyhoření a je to právě sestra, která tímto bývá velmi často ohrožena. Je tedy jisté, že tento syndrom zasahuje psychosomatickou oblast na nejrůznějších místech, která se může odrazit na kvalitě poskytované péče sestrami a to nejen na infekčním oddělení.
Cíl:
Zjistit význam duševní hygieny u sestry pracující na infekčním oddělení.
Výzkumné otázky:
Jak velký význam připisují sestry pracující na infekčním oddělení duševní hygieně?
V jakých oblastech sestry pracující na infekčním oddělení pečují o svoji duševní hygienu?
Metodika:
Pro tuto bakalářskou práci bude zvolen kvalitativní výzkum formou polostrukturovaného rozhovoru.
Výzkumný soubor:
Výzkumný soubor budou představovat sestry, které pracují na infekčním oddělení.
Využití v praxi:
Výsledky mohou posloužit jako podklad pro výuku ošetřovatelských přemětů a dále na odbornésemináře zabývající se touto problematikou. Navíc může přispět k objasnění významu duševní hygieny ve spojitosti se sestrou. Výstupem práce bude informační materiál, který bude sloužit pro sestry pracující na infekčním oddělení a laickou veřejnost.
Seznam doporučené literatury
1. KŘIVOHLAVÝ, J., PEČENKOVÁ, J., 2004. Duševní hygiena zdravotní sestry. 1. Vydání. Praha: Grada, ISBN 80-247-0784-5
2. MAROON, I., 2012. Syndrom vyhoření u sociálních pracovníků: teorie, praxe, kazuistiky. 1. Vydání. Překlad Kateřina Lepičová. Praha: Portál, ISBN 978-80-262-0180-9
3. PRIESS, M., 2015. Jak zvládnout syndrom vyhoření: najděte cestu zpátky k sobě. 1. Vydání. Praha: Grada, ISBN 978-80-247-5394-2.
4. RANASINGHE, S., RAMESH, S., JACOBSEN, K., 2015. Hygiene and mental health among middle school students in India and 11 other countries. In: ScienceDirect [online]. Indie: Elsevier [cit. 2016-04-11]. Dostupné z: www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1876034115002099
5. KŘIVOHLAVÝ, J., 2009. Psychologie zdraví. 3. Vydání. Praha: Portál, s. 280, ISBN 978-80-7367-5684
Seznam doporučené literatury
1. KŘIVOHLAVÝ, J., PEČENKOVÁ, J., 2004. Duševní hygiena zdravotní sestry. 1. Vydání. Praha: Grada, ISBN 80-247-0784-5
2. MAROON, I., 2012. Syndrom vyhoření u sociálních pracovníků: teorie, praxe, kazuistiky. 1. Vydání. Překlad Kateřina Lepičová. Praha: Portál, ISBN 978-80-262-0180-9
3. PRIESS, M., 2015. Jak zvládnout syndrom vyhoření: najděte cestu zpátky k sobě. 1. Vydání. Praha: Grada, ISBN 978-80-247-5394-2.
4. RANASINGHE, S., RAMESH, S., JACOBSEN, K., 2015. Hygiene and mental health among middle school students in India and 11 other countries. In: ScienceDirect [online]. Indie: Elsevier [cit. 2016-04-11]. Dostupné z: www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1876034115002099
5. KŘIVOHLAVÝ, J., 2009. Psychologie zdraví. 3. Vydání. Praha: Portál, s. 280, ISBN 978-80-7367-5684