Diplomová práce se zabývá problematikou rozvoje zdravotní gramotnosti u žáků základních škol. V teoretické části se zaměřuje na vymezení pojmu zdravotní gramotnosti, jejího významu pro společnost, důležitost jejího rozvoje a důsledky pokud je nízká. Je zde charakterizován zdravotně gramotný člověk, faktory, které zdravotní gramotnost ovlivňují a hodnotící nástroje, kterými ji lze měřit. Dále se zabývá podporou zdraví a výchovou ke zdraví ve školách, které se zdravotní gramotností úzce souvisí. Věnuje se vlivu resortu školství na zdravotní gramotnost žáků a programům na podporu zdraví ve školských zařízeních. Zabývá se školním věkem, jeho rozdělením a osobností žáka jako takového. V závěru teoretické části pojednává, jakým způsobem mohou zdravotní gramotnost ovlivnit sestry. Empirická část práce je zaměřena na žáky 7. a 9. ročníků 2. stupně základní školy, u kterých byla mapována schopnost vyhledat a zhodnotit informace týkající se zdravotní péče. Cílem bylo zjistit úroveň zdravotní gramotnosti chlapců a dívek a pokusit se najít rozdíly v úrovni jejich zdravotní gramotnosti v závislosti na pohlaví, ročníku ZŠ, velikosti města, ve kterém žijí a na aktuálním zdravotním stavu. Ke zpracování této problematiky a zjištění stanovených cílů bylo zvoleno kvantitativní výzkumné šetření. Data byla získána pomocí zkrácené verze standardizovaného Evropského dotazníku zdravotní gramotnosti HLS-EU-Q, a to dotazníku HLS-EU-Q16. Výzkumu se zúčastnilo 208 žáků ze dvou základních škol v Praze a z jedné v Karlových Varech.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the issue of the development of health literacy of pupils attending primary schools. In the theoretical part, it focuses on defining the concept of the health literacy, its importance for society, the importance of its development and the consequences of its lack. A literate person is characterized in here, the factors influencing health literacy and the assessment tools, how it could be measured. It also deals with health promotion and health education at primary schools, which are closely related to health literacy. It focuses on the influence on educational system on health literacy of pupils and on health promotion programs at school facilities. It deals with school age, its division, and the pupil's personality in common. At the end of the theoretical part, we discuss how the health literacy can influence nurses. The empirical part of the thesis is aimed at pupils of 7th and 9th grade of elementary schools, who have been inquired about their ability to look up and evaluate healthcare information. The aim has been to determine the level of health literacy of boys and girls and try to find out differences in their level of health literacy depending on the age and size of the city they are live in. A quantitative research survey has been selected to address this issue and identify the objectives set. The data was obtained using the abridged version of the standardized European Health Literacy Questionnaire HLS-EU-Q, namely the HLS-EU-Q16 questionnaire. The research was attended by 208 pupils from two primary schools in Prague and one from Karlovy Vary.
Klíčová slova
Zdravotní gramotnost, rozvoj zdravotní gramotnosti, škola, žáci základní školy, výchova ke zdraví, podpora zdraví
Klíčová slova v angličtině
Health literacy, development of health literacy, school, elementary school pupils, health education, health promotion
Rozsah průvodní práce
104 s. (156 931 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou rozvoje zdravotní gramotnosti u žáků základních škol. V teoretické části se zaměřuje na vymezení pojmu zdravotní gramotnosti, jejího významu pro společnost, důležitost jejího rozvoje a důsledky pokud je nízká. Je zde charakterizován zdravotně gramotný člověk, faktory, které zdravotní gramotnost ovlivňují a hodnotící nástroje, kterými ji lze měřit. Dále se zabývá podporou zdraví a výchovou ke zdraví ve školách, které se zdravotní gramotností úzce souvisí. Věnuje se vlivu resortu školství na zdravotní gramotnost žáků a programům na podporu zdraví ve školských zařízeních. Zabývá se školním věkem, jeho rozdělením a osobností žáka jako takového. V závěru teoretické části pojednává, jakým způsobem mohou zdravotní gramotnost ovlivnit sestry. Empirická část práce je zaměřena na žáky 7. a 9. ročníků 2. stupně základní školy, u kterých byla mapována schopnost vyhledat a zhodnotit informace týkající se zdravotní péče. Cílem bylo zjistit úroveň zdravotní gramotnosti chlapců a dívek a pokusit se najít rozdíly v úrovni jejich zdravotní gramotnosti v závislosti na pohlaví, ročníku ZŠ, velikosti města, ve kterém žijí a na aktuálním zdravotním stavu. Ke zpracování této problematiky a zjištění stanovených cílů bylo zvoleno kvantitativní výzkumné šetření. Data byla získána pomocí zkrácené verze standardizovaného Evropského dotazníku zdravotní gramotnosti HLS-EU-Q, a to dotazníku HLS-EU-Q16. Výzkumu se zúčastnilo 208 žáků ze dvou základních škol v Praze a z jedné v Karlových Varech.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the issue of the development of health literacy of pupils attending primary schools. In the theoretical part, it focuses on defining the concept of the health literacy, its importance for society, the importance of its development and the consequences of its lack. A literate person is characterized in here, the factors influencing health literacy and the assessment tools, how it could be measured. It also deals with health promotion and health education at primary schools, which are closely related to health literacy. It focuses on the influence on educational system on health literacy of pupils and on health promotion programs at school facilities. It deals with school age, its division, and the pupil's personality in common. At the end of the theoretical part, we discuss how the health literacy can influence nurses. The empirical part of the thesis is aimed at pupils of 7th and 9th grade of elementary schools, who have been inquired about their ability to look up and evaluate healthcare information. The aim has been to determine the level of health literacy of boys and girls and try to find out differences in their level of health literacy depending on the age and size of the city they are live in. A quantitative research survey has been selected to address this issue and identify the objectives set. The data was obtained using the abridged version of the standardized European Health Literacy Questionnaire HLS-EU-Q, namely the HLS-EU-Q16 questionnaire. The research was attended by 208 pupils from two primary schools in Prague and one from Karlovy Vary.
Klíčová slova
Zdravotní gramotnost, rozvoj zdravotní gramotnosti, škola, žáci základní školy, výchova ke zdraví, podpora zdraví
Klíčová slova v angličtině
Health literacy, development of health literacy, school, elementary school pupils, health education, health promotion
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Zdravotní gramotnost byla a je součástí výchovy každého jedince. Podstatou zdravotní gramotnosti je dovednost pracovat s informacemi o zdravotním stavu. Člověk, který má patřičné znalosti a dovednosti může pozitivně ovlivnit svůj zdravotní stav či zdravotní stav druhých.
Předpokládané cíle práce:
1)Zhodnotit znalost žáků v oblasti zdraví.
2)Popsat modely zdravotní gramotnosti.
Hypotézy:
1)Dívky mají větší znalost v oblasti zdraví než chlapci.
2)Žáci 9. třídy mají větší znalost v oblasti zdraví než žáci 7. třídy.
Metodika:
Výzkum bude prováděn kvantitativní metodou pomocí standardizovaného dotazníku. Výzkumný soubor budou tvořit žáci 7. až 9. tříd základní školy.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Zdravotní gramotnost byla a je součástí výchovy každého jedince. Podstatou zdravotní gramotnosti je dovednost pracovat s informacemi o zdravotním stavu. Člověk, který má patřičné znalosti a dovednosti může pozitivně ovlivnit svůj zdravotní stav či zdravotní stav druhých.
Předpokládané cíle práce:
1)Zhodnotit znalost žáků v oblasti zdraví.
2)Popsat modely zdravotní gramotnosti.
Hypotézy:
1)Dívky mají větší znalost v oblasti zdraví než chlapci.
2)Žáci 9. třídy mají větší znalost v oblasti zdraví než žáci 7. třídy.
Metodika:
Výzkum bude prováděn kvantitativní metodou pomocí standardizovaného dotazníku. Výzkumný soubor budou tvořit žáci 7. až 9. tříd základní školy.
Seznam doporučené literatury
HOLČÍK, J. 2010. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost. Brno: Masarykova Univerzita. 293 s. ISBN 978-80-210-5239-0.
HAVLÍNOVÁ, M. a kol. 2006. Program podpory zdraví ve škole. 2. rozš. vyd. Praha: Portál. 312 s. ISBN 80-7367-059-3.
MACHOVÁ, J. a D. KUBÁTOVÁ. 2009. Výchova ke zdraví. Praha: Grada. 296 s. ISBN 978-80-247-2715-8
MUŽÍKOVÁ, L. 2008. Východiska k implementaci výchovy ke zdraví do školních vzdělávacích programů pro základní vzdělávání: disertační práce. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta pedagogická. 147 s., 2 l. příl. Školitelka Marie Havelková.
Seznam doporučené literatury
HOLČÍK, J. 2010. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost. Brno: Masarykova Univerzita. 293 s. ISBN 978-80-210-5239-0.
HAVLÍNOVÁ, M. a kol. 2006. Program podpory zdraví ve škole. 2. rozš. vyd. Praha: Portál. 312 s. ISBN 80-7367-059-3.
MACHOVÁ, J. a D. KUBÁTOVÁ. 2009. Výchova ke zdraví. Praha: Grada. 296 s. ISBN 978-80-247-2715-8
MUŽÍKOVÁ, L. 2008. Východiska k implementaci výchovy ke zdraví do školních vzdělávacích programů pro základní vzdělávání: disertační práce. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta pedagogická. 147 s., 2 l. příl. Školitelka Marie Havelková.