Tato bakalářská práce se zaměřuje na příběhy, jejich formy, jejich vliv na dítě v předškolním věku a zejména na práci s příběhem při pedagogické činnosti v mateřské škole. Cílem mé bakalářské práce je připravit integrovaný celek vycházející z české národní pohádky od Karla Jaromíra Erbena: Hrnečku, vař!, kde je jako hlavní metoda použito vyprávění. Součástí vyprávění jsou i pohybové a výtvarné činnosti rozdělené do týdenního tematického celku.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis specializes in the stories, in the forms of these stories and their influence of the child in preschool age. The main focus is about work with story during pedagogical operation in the nursery school. The aim of my bachelor thesis is prepared integrated unit which is bassed on czech national fairytale named "Hrnečku, vař!" by Karel Jaromír Erben. The main way in this fairytale is used narration. The part of narration are movement and art activities divided into weekly thematic unit.
fairytale, short story, legend, narrated the story, preschool education
Rozsah průvodní práce
46
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřuje na příběhy, jejich formy, jejich vliv na dítě v předškolním věku a zejména na práci s příběhem při pedagogické činnosti v mateřské škole. Cílem mé bakalářské práce je připravit integrovaný celek vycházející z české národní pohádky od Karla Jaromíra Erbena: Hrnečku, vař!, kde je jako hlavní metoda použito vyprávění. Součástí vyprávění jsou i pohybové a výtvarné činnosti rozdělené do týdenního tematického celku.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis specializes in the stories, in the forms of these stories and their influence of the child in preschool age. The main focus is about work with story during pedagogical operation in the nursery school. The aim of my bachelor thesis is prepared integrated unit which is bassed on czech national fairytale named "Hrnečku, vař!" by Karel Jaromír Erben. The main way in this fairytale is used narration. The part of narration are movement and art activities divided into weekly thematic unit.
fairytale, short story, legend, narrated the story, preschool education
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je nahlédnout do možností práce s pohádkovým příběhem v mateřských školách.\\
V teoretické části práce se studentka bude věnovat příběhům, jejich historií, českou lidovou slovesností a pohádkovým příběhům, které na jejím základě vznikaly.\\
V praktické části naplánuje, zrealizuje a vyhodnotí integrovaný celek, vycházející z české národní pohádky, ve kterém bude jako jedna z hlavních metod použito vyprávění. Po realizaci celku vyhodnotí u dětí znalost a porozumění příběhu a u sebe samé schopnost zaujmout dětí při narativních aktivitách.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je nahlédnout do možností práce s pohádkovým příběhem v mateřských školách.\\
V teoretické části práce se studentka bude věnovat příběhům, jejich historií, českou lidovou slovesností a pohádkovým příběhům, které na jejím základě vznikaly.\\
V praktické části naplánuje, zrealizuje a vyhodnotí integrovaný celek, vycházející z české národní pohádky, ve kterém bude jako jedna z hlavních metod použito vyprávění. Po realizaci celku vyhodnotí u dětí znalost a porozumění příběhu a u sebe samé schopnost zaujmout dětí při narativních aktivitách.
Seznam doporučené literatury
BENEŠ, Bohuslav. Česká lidová slovesnost. Praha: Odeon, 1990. ISBN 80-207-0181-8.\\
BETTELHEIM, Bruno. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-290-1.\\
Mgr. BLÁHOVÁ, Krista; HONZOVÁ, Libuše; BcA. MÍČKOVÁ, Jitka; VALTROVÁ, Ivana, DiS. Rozvíjíme děti s využitím příběhů a veršů. Praha: Raabe, 2016. ISBN 978-80-7496-275-2.\\
CAMPBELL, Joseph. Tisíc tváří hrdiny: archetyp hrdiny v proměnách věků. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-354-4.\\
ČAPEK, Karel. Marsyas čili na okraj literatury. Praha: Dr. Ot. Štorch-Marien, 1931.\\
ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-X.\\
ČERNOUŠEK, Michal. Děti a svět pohádek. Praha: Albatros, 1990. ISBN 80-00-00060-1.\\
DOLÁKOVÁ, Silvie. Umíte to s pohádkou?. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0933-1.\\
FRANZ, Marie-Louise von. Psychologický výklad pohádek: smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-894-4.\\
HAVLÍNOVÁ, Miluše. Knížka pro rodiče o knížkách pro děti. Praha: Albatros, 1987.\\
HERMAN, Marek. Najděte si svého marťana. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-260-6070-3.\\
PROPP, Vladimir Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Jinočany: H&H, 1999. ISBN 80-86022-16-1.\\
STREIT, Jakob. Proč děti potřebují pohádky. Praha: Baltazar, 1992. ISBN 80-900307-4-2.\\
SVODOVÁ, Eva ; VÁCHOVÁ, Alena ; VÍTEČKOVÁ, Miluše. Do školky za zvířátky. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0185-4.\\
SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.\\
ŠUBRTOVÁ, Milena a kol. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010. Masarykova univerzita: Brno, 2011. ISBN 978-80-210-5692-3.
Seznam doporučené literatury
BENEŠ, Bohuslav. Česká lidová slovesnost. Praha: Odeon, 1990. ISBN 80-207-0181-8.\\
BETTELHEIM, Bruno. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-290-1.\\
Mgr. BLÁHOVÁ, Krista; HONZOVÁ, Libuše; BcA. MÍČKOVÁ, Jitka; VALTROVÁ, Ivana, DiS. Rozvíjíme děti s využitím příběhů a veršů. Praha: Raabe, 2016. ISBN 978-80-7496-275-2.\\
CAMPBELL, Joseph. Tisíc tváří hrdiny: archetyp hrdiny v proměnách věků. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-354-4.\\
ČAPEK, Karel. Marsyas čili na okraj literatury. Praha: Dr. Ot. Štorch-Marien, 1931.\\
ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-X.\\
ČERNOUŠEK, Michal. Děti a svět pohádek. Praha: Albatros, 1990. ISBN 80-00-00060-1.\\
DOLÁKOVÁ, Silvie. Umíte to s pohádkou?. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0933-1.\\
FRANZ, Marie-Louise von. Psychologický výklad pohádek: smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-894-4.\\
HAVLÍNOVÁ, Miluše. Knížka pro rodiče o knížkách pro děti. Praha: Albatros, 1987.\\
HERMAN, Marek. Najděte si svého marťana. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-260-6070-3.\\
PROPP, Vladimir Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Jinočany: H&H, 1999. ISBN 80-86022-16-1.\\
STREIT, Jakob. Proč děti potřebují pohádky. Praha: Baltazar, 1992. ISBN 80-900307-4-2.\\
SVODOVÁ, Eva ; VÁCHOVÁ, Alena ; VÍTEČKOVÁ, Miluše. Do školky za zvířátky. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0185-4.\\
SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.\\
ŠUBRTOVÁ, Milena a kol. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010. Masarykova univerzita: Brno, 2011. ISBN 978-80-210-5692-3.