Cílem práce bylo "Posoudit současný stav informovanosti personálu poskytovatelů sociálních služeb na úseku problematiky mimořádných událostí, posoudit efektivnost realizovaného výukového programu." Na základě stanoveného cíle následně ověřit 2 stanovené hypotézy. Hypotézu č. 1 "Informovanost personálu poskytovatelů sociálních služeb o doporučených způsobech chování při mimořádných událostech nedosahuje 80% úspěšnosti správných odpovědí", a Hypotézu č. 2: "Vzdělávání personálu poskytovatelů sociálních služeb vede ke zlepšení současného stavu chování při mimořádných událostech". Za účelem testování Hypotézy č. 1 bylo vytvořeno dotazníkové šetření, které jsem prováděl u 4 poskytovatelů sociálních služeb, které splňovali daná kritéria: poskytovatel sociálních služeb musel poskytovat formu pobytovou, museli zde žít osoby se zdravotním postižením a lokace poskytovatele byla na území Jihočeského kraje. Výsledky jsem vyhodnocoval pomocí grafů v programu Microsoft Excel Word 2007. Pro posouzení Hypotézy č. 2 jsem vytvořil výukový program formou e-learningu, který obsahoval 5 tematických okruhů: ochranu obyvatelstva, požár, povodeň, chemické látky a radioaktivní látky. S tímto výukovým programem jsem personál u poskytovatelů sociálních služeb seznámil a následně potom prováděl druhé kolo dotazníkového šetření. Ve výsledcích mé práce jsem posuzoval efektivnost realizovaného výukového programu, tedy jakou personál prokázal informovanost o doporučených způsobech chování při vzniku mimořádné události před realizovaným výukovým programem a po.
Výukový program přinesl personálu u poskytovatelů sociálních služeb cenné informace. Kdy došlo u druhého kola dotazníkové šetření po realizovaném výukovém programu k výraznému zlepšení. U některých otázek jsem nezaznamenal zlepšení, ale podle mého názoru je to z důvodu příliš odborného nebo tematického okruhu otázek.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis was "To assess the current state of awareness of the personnel of the social services providers in the field of extraordinary events, to assess the effectiveness of the implemented training program". Based on the stated objective, then, to verify 2 established hypotheses. Hypothesis No. 1, ´Awareness of social service provider staff on the recommended behaviour manners during extraordinary events does not reach 80% of correct response success´ , and Hypothesis No. 2, ´Social service provider staff education leads to an improvement in the current situation of behaviour manners during extraordinary events´. To fulfill this aim, a research survey was created, which I personally carried out in 4 social service providers, fulfilling the following criteria: the social service provider had to provide a ´stay´ form, handicapped individuals had to stay there´, and the place had to be located in the region of South Bohemia. The results were being evaluated via graphics processed in Microsoft Excel Word 2007 programme. To evaluate Hypothesis No. 2 I created an educative material in an e-learning form, containing 5 thematic areas: protection of population, fire, floods, chemical substances, and radio-active substances. I introduced this educative material to the social service provider staff, and subsequently I carried out a second round of interview survey. In the results of this work I was comparing the staff´s responses before the implemented educative programme, and after.
The results of my research work have proven that the less staff takes part in education on protection of population, the less individuals are introduced to the recommended manners of behaviour during extraordinary events. The educative programme has brought valuable information for the social service provider staff. An improvement was missing in certain responses, but in my opinion, this is due to an extremely expert or thematic area of questions.
The educative programme has brought valuable information for the social service provider staff. A significant improvement was noticed in the second round of questionnaire survey after implementing the educative programme. An improvement was missing in certain responses, but in my opinion, this is due to an extremely expert or thematic area of questions.
Klíčová slova
Poskytovatelé sociálních služeb, osoby se zdravotním postižením, ochrana obyvatelstva, výukový materiál
Klíčová slova v angličtině
Social service providers, handicapped individuals, protection of population, teaching material
Rozsah průvodní práce
216
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce bylo "Posoudit současný stav informovanosti personálu poskytovatelů sociálních služeb na úseku problematiky mimořádných událostí, posoudit efektivnost realizovaného výukového programu." Na základě stanoveného cíle následně ověřit 2 stanovené hypotézy. Hypotézu č. 1 "Informovanost personálu poskytovatelů sociálních služeb o doporučených způsobech chování při mimořádných událostech nedosahuje 80% úspěšnosti správných odpovědí", a Hypotézu č. 2: "Vzdělávání personálu poskytovatelů sociálních služeb vede ke zlepšení současného stavu chování při mimořádných událostech". Za účelem testování Hypotézy č. 1 bylo vytvořeno dotazníkové šetření, které jsem prováděl u 4 poskytovatelů sociálních služeb, které splňovali daná kritéria: poskytovatel sociálních služeb musel poskytovat formu pobytovou, museli zde žít osoby se zdravotním postižením a lokace poskytovatele byla na území Jihočeského kraje. Výsledky jsem vyhodnocoval pomocí grafů v programu Microsoft Excel Word 2007. Pro posouzení Hypotézy č. 2 jsem vytvořil výukový program formou e-learningu, který obsahoval 5 tematických okruhů: ochranu obyvatelstva, požár, povodeň, chemické látky a radioaktivní látky. S tímto výukovým programem jsem personál u poskytovatelů sociálních služeb seznámil a následně potom prováděl druhé kolo dotazníkového šetření. Ve výsledcích mé práce jsem posuzoval efektivnost realizovaného výukového programu, tedy jakou personál prokázal informovanost o doporučených způsobech chování při vzniku mimořádné události před realizovaným výukovým programem a po.
Výukový program přinesl personálu u poskytovatelů sociálních služeb cenné informace. Kdy došlo u druhého kola dotazníkové šetření po realizovaném výukovém programu k výraznému zlepšení. U některých otázek jsem nezaznamenal zlepšení, ale podle mého názoru je to z důvodu příliš odborného nebo tematického okruhu otázek.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis was "To assess the current state of awareness of the personnel of the social services providers in the field of extraordinary events, to assess the effectiveness of the implemented training program". Based on the stated objective, then, to verify 2 established hypotheses. Hypothesis No. 1, ´Awareness of social service provider staff on the recommended behaviour manners during extraordinary events does not reach 80% of correct response success´ , and Hypothesis No. 2, ´Social service provider staff education leads to an improvement in the current situation of behaviour manners during extraordinary events´. To fulfill this aim, a research survey was created, which I personally carried out in 4 social service providers, fulfilling the following criteria: the social service provider had to provide a ´stay´ form, handicapped individuals had to stay there´, and the place had to be located in the region of South Bohemia. The results were being evaluated via graphics processed in Microsoft Excel Word 2007 programme. To evaluate Hypothesis No. 2 I created an educative material in an e-learning form, containing 5 thematic areas: protection of population, fire, floods, chemical substances, and radio-active substances. I introduced this educative material to the social service provider staff, and subsequently I carried out a second round of interview survey. In the results of this work I was comparing the staff´s responses before the implemented educative programme, and after.
The results of my research work have proven that the less staff takes part in education on protection of population, the less individuals are introduced to the recommended manners of behaviour during extraordinary events. The educative programme has brought valuable information for the social service provider staff. An improvement was missing in certain responses, but in my opinion, this is due to an extremely expert or thematic area of questions.
The educative programme has brought valuable information for the social service provider staff. A significant improvement was noticed in the second round of questionnaire survey after implementing the educative programme. An improvement was missing in certain responses, but in my opinion, this is due to an extremely expert or thematic area of questions.
Klíčová slova
Poskytovatelé sociálních služeb, osoby se zdravotním postižením, ochrana obyvatelstva, výukový materiál
Klíčová slova v angličtině
Social service providers, handicapped individuals, protection of population, teaching material
Zásady pro vypracování
Konzultant: Ing. Mgr. Marie Charvátová - URT
Současný stav:
Sociální službou se rozumí činnost nebo soubor činností zajišťujících pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo prevence sociálního vyloučení. Poskytování sociálních služeb v České republice je vymezeno zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Tento zákon upravuje podmínky poskytování pomoci a podpory fyzickým osobám v nepříznivé sociální situaci prostřednictvím sociálních služeb a příspěvku na péči, podmínky pro vydání oprávnění k poskytování sociálních služeb, výkon veřejné správy v oblasti sociálních služeb, inspekci poskytování sociálních služeb a předpoklady pro výkon činnosti v sociálních službách. Předmětem zájmu budou objekty, ve kterých se sdružují osoby se zdravotním postižením a poskytují pobytovou formu, neboť zde vyvstává povinnost péče o svěřené osoby, a tudíž i nutnost reakce na vznik mimořádné události. V současné době stanoveným kritériím pro výběr poskytovatelů sociálních služeb (pobytová forma poskytovaných sociálních služeb a druh sociální služby) odpovídá celkem 66 sociálních zařízení na území Jihočeského kraje.
Cíl práce:
Posoudit současný stav informovanosti personálu poskytovatelů sociálních služeb na úseku problematiky mimořádných událostí, posoudit efektivnost realizovaného výukového programu.
Hypotéza:
Hypotéza 1: Informovanost personálu poskytovatelů sociálních služeb o doporučených způsobech chování při mimořádných událostech nedosahuje 80% úspěšnosti správných odpovědí.
Hypotéza 2: Vzdělávání personálu poskytovatelů sociálních služeb vede ke zlepšení současného stavu chování při mimořádných událostech.
Metodika:
V teoretické části diplomové práce bude proveden rozbor současného stavu problematiky sociálních služeb a mimořádných událostí z pohledu platných právních norem a odborných publikací. Tato část práce bude vycházet z rešerše právních norem a dokumentů řešící danou problematiku. K získání poznatků a zodpovězení formulovaných hypotéz poslouží dotazníkové šetření s následnou realizací výukového programu a opakovanou fází dotazníkového výzkumu. Pro účely následného dotazníkového šetření bude náhodným výběrem osloveno 20 z nich, přičemž k následnému výukovému programu budou oslovena 3 zařízení. V případě tvorby výukového programu se bude vycházet z realizovaného dotazníkového šetření a výsledků bakalářské práce, kdy se prokázala nedostatečná informovanost personálu poskytovatelů sociálních služeb o doporučených způsobech chování při mimořádných událostech.
Předpokládané využití práce v praxi:
Výsledky dotazníkového šetření budou využity pro poskytovatele sociálních služeb ke zlepšení stávajícího stavu informovanosti personálu o doporučených způsobech chování při mimořádných událostech.
Zásady pro vypracování
Konzultant: Ing. Mgr. Marie Charvátová - URT
Současný stav:
Sociální službou se rozumí činnost nebo soubor činností zajišťujících pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo prevence sociálního vyloučení. Poskytování sociálních služeb v České republice je vymezeno zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Tento zákon upravuje podmínky poskytování pomoci a podpory fyzickým osobám v nepříznivé sociální situaci prostřednictvím sociálních služeb a příspěvku na péči, podmínky pro vydání oprávnění k poskytování sociálních služeb, výkon veřejné správy v oblasti sociálních služeb, inspekci poskytování sociálních služeb a předpoklady pro výkon činnosti v sociálních službách. Předmětem zájmu budou objekty, ve kterých se sdružují osoby se zdravotním postižením a poskytují pobytovou formu, neboť zde vyvstává povinnost péče o svěřené osoby, a tudíž i nutnost reakce na vznik mimořádné události. V současné době stanoveným kritériím pro výběr poskytovatelů sociálních služeb (pobytová forma poskytovaných sociálních služeb a druh sociální služby) odpovídá celkem 66 sociálních zařízení na území Jihočeského kraje.
Cíl práce:
Posoudit současný stav informovanosti personálu poskytovatelů sociálních služeb na úseku problematiky mimořádných událostí, posoudit efektivnost realizovaného výukového programu.
Hypotéza:
Hypotéza 1: Informovanost personálu poskytovatelů sociálních služeb o doporučených způsobech chování při mimořádných událostech nedosahuje 80% úspěšnosti správných odpovědí.
Hypotéza 2: Vzdělávání personálu poskytovatelů sociálních služeb vede ke zlepšení současného stavu chování při mimořádných událostech.
Metodika:
V teoretické části diplomové práce bude proveden rozbor současného stavu problematiky sociálních služeb a mimořádných událostí z pohledu platných právních norem a odborných publikací. Tato část práce bude vycházet z rešerše právních norem a dokumentů řešící danou problematiku. K získání poznatků a zodpovězení formulovaných hypotéz poslouží dotazníkové šetření s následnou realizací výukového programu a opakovanou fází dotazníkového výzkumu. Pro účely následného dotazníkového šetření bude náhodným výběrem osloveno 20 z nich, přičemž k následnému výukovému programu budou oslovena 3 zařízení. V případě tvorby výukového programu se bude vycházet z realizovaného dotazníkového šetření a výsledků bakalářské práce, kdy se prokázala nedostatečná informovanost personálu poskytovatelů sociálních služeb o doporučených způsobech chování při mimořádných událostech.
Předpokládané využití práce v praxi:
Výsledky dotazníkového šetření budou využity pro poskytovatele sociálních služeb ke zlepšení stávajícího stavu informovanosti personálu o doporučených způsobech chování při mimořádných událostech.
Seznam doporučené literatury
1) Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, v platném znění.
2) Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách ve znění pozdějších předpisů, v platném znění.
3) MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ. Registr poskytovatelů sociálních služeb. [online]. ? 2013 Dostupné z:
http://iregistr.mpsv.cz/socreg/hledani_sluzby.do?SUBSESSION_ID=1394300541043_3>.
4) ZAVÁDĚNÍ STANDARDŮ KVALITY SOCIÁLNÍCH SLUŽEB DO PRAXE. Ministerstvo práce a sociálních věcí. Praha, 2002. ISBN 80-86552-45-4.
5) Základy požární ochrany. Edice SPBI Spektrum 44. Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství, 2005. ISBN 9788086634760.
Seznam doporučené literatury
1) Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, v platném znění.
2) Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách ve znění pozdějších předpisů, v platném znění.
3) MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ. Registr poskytovatelů sociálních služeb. [online]. ? 2013 Dostupné z:
http://iregistr.mpsv.cz/socreg/hledani_sluzby.do?SUBSESSION_ID=1394300541043_3>.
4) ZAVÁDĚNÍ STANDARDŮ KVALITY SOCIÁLNÍCH SLUŽEB DO PRAXE. Ministerstvo práce a sociálních věcí. Praha, 2002. ISBN 80-86552-45-4.
5) Základy požární ochrany. Edice SPBI Spektrum 44. Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství, 2005. ISBN 9788086634760.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM s výukovým prorgamem, který je uložen u konzultanta a vedoucího práce.