Obsahem mé bakalářské práce je teoretické a následně praktické zpracování pověstí Podblanicka v předškolním vzdělávání. V úvodu mé práce Vás stručně seznámím se zásadními momenty historie blanické krajiny, ale především tradovanými událostmi a charakteristikou městyse Louňovice pod Blaníkem, které se bezprostředně týkají zvoleného tématu. Pro efektivní a kvalitní práci s dětmi je nezbytné pochopení všech širších souvislostí tohoto regionu. Environmentální výchova v mateřské škole je v krajině chráněné krajinné oblasti Blaník zásadní a výchozí. Je to každodenní součást života všech zdejších občanů a dětí. Proto, aby byl zdejší život plnohodnotný, smysluplný a kulturně vyspělý je třeba už v dětech od útlého věku vzbuzovat zájem a budovat zdravý vztah k tomuto místu. Poznatky a hodnoty, které si děti osvojují, jsou stavěné na vlastních prožitcích a zkušenostech se zdejší kulturou i biotopy. Při práci s dětmi stavím na tom, co již děti znají, co je jim přirozené a teprve pak se prožitkovým učením a zážitkovou pedagogikou snažím o oslovení všech i jednotlivců této skupiny. Motivace dětí k různým činnostem vždy koresponduje s tradicemi zdejší kulturní společnosti i pověstmi jako takovými. Cílem vzdělávání předškolních dětí je osvojení si hodnot důležitých pro tento kraj. Děti vedu k vlastní odpovědnosti za své činy vzhledem ke krajině či jednotlivým biotopům, ale také k sounáležitosti s okolím. Při některých výukových aktivitách je nezbytná spolupráce s místními spolky, sdruženími i organizacemi. Tím dochází k nenásilnému a přirozenému propojování zmíněných organizací a životem ve škole. Vytváří se tak zdravá komunita lidí různých věkových skupin i různých zájmů. Všichni by však měli mít jeden společný cíl a to udržet a uchovat zdejší krásnou přírodu i kulturní bohatství pro další generace.
Anotace v angličtině
The content of my bachelor´s thesis is the theoretical and follow-up practical adaptation of the tales of Podblanicko region in a preschool education. In the introduction of my thesis I will shortly introduce you to the essential moments of the Blaník region´s countryside history, but primarily the oral events and characteristics of the village Louňovice pod Blaníkem, which immediately concern chosen topic. Understanding the wider context of this region is necessary for effective and high-quality work with children. Environmental education in the kindergarten is essential and initial in the countryside of the protected area Blaník. It is an everyday part of the life of all local citizens and children. For the life here to be well-rounded, meaningful and culturally advanced, it is necessary to attract an interest in children from an early age and create a healthy relationship to this place. The knowledges and values, which are acquired by the children, are based on their own experiences with the local culture and biotopes.
When working with children I bulit on what they already know, what is natural to them, and only then I try to connect with all, even the individuals of this group by learning of experience and adventure pedagogy. The motivation of children to various activities always corresponds with both the traditions of the local cultural society and the tales themselves. The goal of the education of a preschool children is learning the values important for this region. I guide children to their own responsibility of their action considering the countryside or particular biotopes, but also the togetherness with the surrounding. During some educational activities the cooperation with the local societies, associations and organizations is necessary and this is how the non-violent and natural connection of the mentioned organizations and the life in school is going on. The healthy community of people of different age groups and different interests forms this way. They all have one common goal, that is to keep and preserve the local beautiful nature and cultural wealth for the next generations.
The tales of Podblanicko region, the preschool education, the pedagogy of experience, the Step by step programme, the environmental education.
Rozsah průvodní práce
61 s. (+ 34 s. příloh)
Jazyk
CZ
Anotace
Obsahem mé bakalářské práce je teoretické a následně praktické zpracování pověstí Podblanicka v předškolním vzdělávání. V úvodu mé práce Vás stručně seznámím se zásadními momenty historie blanické krajiny, ale především tradovanými událostmi a charakteristikou městyse Louňovice pod Blaníkem, které se bezprostředně týkají zvoleného tématu. Pro efektivní a kvalitní práci s dětmi je nezbytné pochopení všech širších souvislostí tohoto regionu. Environmentální výchova v mateřské škole je v krajině chráněné krajinné oblasti Blaník zásadní a výchozí. Je to každodenní součást života všech zdejších občanů a dětí. Proto, aby byl zdejší život plnohodnotný, smysluplný a kulturně vyspělý je třeba už v dětech od útlého věku vzbuzovat zájem a budovat zdravý vztah k tomuto místu. Poznatky a hodnoty, které si děti osvojují, jsou stavěné na vlastních prožitcích a zkušenostech se zdejší kulturou i biotopy. Při práci s dětmi stavím na tom, co již děti znají, co je jim přirozené a teprve pak se prožitkovým učením a zážitkovou pedagogikou snažím o oslovení všech i jednotlivců této skupiny. Motivace dětí k různým činnostem vždy koresponduje s tradicemi zdejší kulturní společnosti i pověstmi jako takovými. Cílem vzdělávání předškolních dětí je osvojení si hodnot důležitých pro tento kraj. Děti vedu k vlastní odpovědnosti za své činy vzhledem ke krajině či jednotlivým biotopům, ale také k sounáležitosti s okolím. Při některých výukových aktivitách je nezbytná spolupráce s místními spolky, sdruženími i organizacemi. Tím dochází k nenásilnému a přirozenému propojování zmíněných organizací a životem ve škole. Vytváří se tak zdravá komunita lidí různých věkových skupin i různých zájmů. Všichni by však měli mít jeden společný cíl a to udržet a uchovat zdejší krásnou přírodu i kulturní bohatství pro další generace.
Anotace v angličtině
The content of my bachelor´s thesis is the theoretical and follow-up practical adaptation of the tales of Podblanicko region in a preschool education. In the introduction of my thesis I will shortly introduce you to the essential moments of the Blaník region´s countryside history, but primarily the oral events and characteristics of the village Louňovice pod Blaníkem, which immediately concern chosen topic. Understanding the wider context of this region is necessary for effective and high-quality work with children. Environmental education in the kindergarten is essential and initial in the countryside of the protected area Blaník. It is an everyday part of the life of all local citizens and children. For the life here to be well-rounded, meaningful and culturally advanced, it is necessary to attract an interest in children from an early age and create a healthy relationship to this place. The knowledges and values, which are acquired by the children, are based on their own experiences with the local culture and biotopes.
When working with children I bulit on what they already know, what is natural to them, and only then I try to connect with all, even the individuals of this group by learning of experience and adventure pedagogy. The motivation of children to various activities always corresponds with both the traditions of the local cultural society and the tales themselves. The goal of the education of a preschool children is learning the values important for this region. I guide children to their own responsibility of their action considering the countryside or particular biotopes, but also the togetherness with the surrounding. During some educational activities the cooperation with the local societies, associations and organizations is necessary and this is how the non-violent and natural connection of the mentioned organizations and the life in school is going on. The healthy community of people of different age groups and different interests forms this way. They all have one common goal, that is to keep and preserve the local beautiful nature and cultural wealth for the next generations.
The tales of Podblanicko region, the preschool education, the pedagogy of experience, the Step by step programme, the environmental education.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude využít regionálních pověstí Podblanicka při vzdělávání předškolních dětí, probouzet zájem dětí o místo, kde žijí, posilovat úctu ke své rodině, svým kořenům i své zemi. Cíl bude naplňován prostřednictvím zážitkového vzdělávání, realizovaného přímo v konkrétních lokalitách. V souvislosti s cílem práce bude vytvořen zásobník různorodých činností spojených s místní historií, ale i pověstí Čech.\\
V teoretické části práce budou definovány jednotlivé pověsti, tradované příběhy a legendy v souvislosti s vymezením environmentálního vzdělávání v předškolním věku a jeho propojením s místní historií. Součástí teoretické části bude pojmenování vhodných metod pro vzdělávání předškolních dětí v souladu s jejich vývojovými zvláštnostmi.\\
Těžištěm praktické části bude vytvoření zásobníku činností, vycházejících z pověstí v průřezu celého roku. Činnosti se budou vztahovat k různým ročním obdobím a budou realizovány, ověřeny a reflektovány přímo v praxi s konkrétní dětskou skupinou.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude využít regionálních pověstí Podblanicka při vzdělávání předškolních dětí, probouzet zájem dětí o místo, kde žijí, posilovat úctu ke své rodině, svým kořenům i své zemi. Cíl bude naplňován prostřednictvím zážitkového vzdělávání, realizovaného přímo v konkrétních lokalitách. V souvislosti s cílem práce bude vytvořen zásobník různorodých činností spojených s místní historií, ale i pověstí Čech.\\
V teoretické části práce budou definovány jednotlivé pověsti, tradované příběhy a legendy v souvislosti s vymezením environmentálního vzdělávání v předškolním věku a jeho propojením s místní historií. Součástí teoretické části bude pojmenování vhodných metod pro vzdělávání předškolních dětí v souladu s jejich vývojovými zvláštnostmi.\\
Těžištěm praktické části bude vytvoření zásobníku činností, vycházejících z pověstí v průřezu celého roku. Činnosti se budou vztahovat k různým ročním obdobím a budou realizovány, ověřeny a reflektovány přímo v praxi s konkrétní dětskou skupinou.
Seznam doporučené literatury
BÍLEK, Radko. Tajemní blaničtí rytíři: Pověsti-příběhy-proroctví-povídání. Praha 9: MAROLI, 2001\\
BÍLEK, Radko. Blaník v umění II.: O Blaníku a jeho rytířích v beletrii. Vlašim: ČSOP Vlašim a Muzeum Podblanicka, 2004\\
CICVÁREK, Ivo. WOLÁK, Radim. Za školu: 100 nejlepších her a úkolů. Praha: Česká televize, 2011\\
HOŇKOVÁ, Iva. Hrajeme si celý rok. Olomouc: Rubico, 2005\\
HOROVÁ, Ladislava. Ve školce je bezva. Praha: Portál, 2010,2014\\
JEŽEK, Bohumil. Vyprávělo se: Pověsti a příběhy mezi Blaníkem a Neštětickou horou. Olbramovice: TRIA, 2007\\
KUPCOVÁ, Zuzana Bc. A kol.. Činnosti ke svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání. Praha 5: RAABE, 2016\\
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha 7: Grada, 2005\\
POUZAR, Jaroslav. Podblanickou minulostí: Kapitoly z historie Vlašimi a okolí. Praha 4: VIDA, 1996\\
POUZAR, Jaroslav. Podblanickou minulostí, díl II.: Kapitoly z historie Vlašimska na 300 obrázcích. Praha 4:
VIDA, 2004\\
RVP PV\\
SVOBODOVÁ, Eva. A kol..Vzdělávání v mateřské škole: Školní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010\\
SVOBODOVÁ, Eva. ŠVEJDOVÁ, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011\\
ŠIRCOVÁ, Ivana. S dětmi v přírodě: zážitková výchova po celý rok. Praha: Portál, 2007\\
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: Proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015\\
WENIG, Adolf. Blaník: Věnec pověstí a dějinných příběhů. Klatovy: Amlyn, 1992
Seznam doporučené literatury
BÍLEK, Radko. Tajemní blaničtí rytíři: Pověsti-příběhy-proroctví-povídání. Praha 9: MAROLI, 2001\\
BÍLEK, Radko. Blaník v umění II.: O Blaníku a jeho rytířích v beletrii. Vlašim: ČSOP Vlašim a Muzeum Podblanicka, 2004\\
CICVÁREK, Ivo. WOLÁK, Radim. Za školu: 100 nejlepších her a úkolů. Praha: Česká televize, 2011\\
HOŇKOVÁ, Iva. Hrajeme si celý rok. Olomouc: Rubico, 2005\\
HOROVÁ, Ladislava. Ve školce je bezva. Praha: Portál, 2010,2014\\
JEŽEK, Bohumil. Vyprávělo se: Pověsti a příběhy mezi Blaníkem a Neštětickou horou. Olbramovice: TRIA, 2007\\
KUPCOVÁ, Zuzana Bc. A kol.. Činnosti ke svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání. Praha 5: RAABE, 2016\\
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha 7: Grada, 2005\\
POUZAR, Jaroslav. Podblanickou minulostí: Kapitoly z historie Vlašimi a okolí. Praha 4: VIDA, 1996\\
POUZAR, Jaroslav. Podblanickou minulostí, díl II.: Kapitoly z historie Vlašimska na 300 obrázcích. Praha 4:
VIDA, 2004\\
RVP PV\\
SVOBODOVÁ, Eva. A kol..Vzdělávání v mateřské škole: Školní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010\\
SVOBODOVÁ, Eva. ŠVEJDOVÁ, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011\\
ŠIRCOVÁ, Ivana. S dětmi v přírodě: zážitková výchova po celý rok. Praha: Portál, 2007\\
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: Proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015\\
WENIG, Adolf. Blaník: Věnec pověstí a dějinných příběhů. Klatovy: Amlyn, 1992