Jednou z nejvíce debatovaných otázek soudobého českého školství je otázka takzvaného inkluzivního vzdělávání. To je předmětem jak odborných diskusí školské veřejnosti, tak i laických diskuzí neodborníků. V bakalářské práci se autor zaměřil nejprve na vysvětlení změn v českém základním školství, které přinesla změna zákonných a dalších úprav, které směřují k inkluzi. Stručně popíše výchozí stav českého školství vzhledem k inkluzi, popíše též postoj Ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy ČR v kontextu s podporou inkluze a charakterizuje rozmanitost názorů odborné veřejnosti na inkluzi. Ve své vlastní analytické části práce se zaměří na základní školy v Českých Budějovicích a pokusí se zkoumat dopady směřování
k inkluzivnímu vzdělávání pro romskou menšin - žáky v tomto městě. Provede kvalitativní šetření jak mezi vybranými řediteli škol, tak mezi dalšími zainteresovanými odborníky z Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity a jinými vyučujícími na základních školách. Provede rozhovory na krajském úřadu (romský koordinátor), případně
s dalšími zainteresovanými pracovníky.
Anotace v angličtině
One of the most discussed questions of contemporary Czech education system is the question of inclusion education. That is the subject of the discussion of both education system experts as well as laic public. The author of this Bachelor thesis is firstly focused on explaining changes in Czech elementary schools that point to inclusion and are mainly caused by legal and other adjustments. The author will briefly describe the default state of the Czech education system in terms of inclusion and the stance of the Ministry of Education, Youth and Sports of the Czech Republic on the matter in context to supporting inclusion and characterizing the various opinions of the professionals in the inclusion field of study. The aim of the original Analytical part of this thesis are elementary schools in České Budějovice and the impact of inclusion education for the Roma minority in terms of disciples of these elementary schools. Analytical part of the thesis will consist of qualitative inquiry of principals of selected elementary schools as well as other teachers of these elementary schools and other field of study professionals of the University of South Bohemia in České Budějovice, the Faculty of Education. The inquiry will also include discussion with the Roma coordinator and other employees from the Provincial Administration.
Klíčová slova
Romové, inkluze
Klíčová slova v angličtině
Roma, inclusion
Rozsah průvodní práce
37
Jazyk
CZ
Anotace
Jednou z nejvíce debatovaných otázek soudobého českého školství je otázka takzvaného inkluzivního vzdělávání. To je předmětem jak odborných diskusí školské veřejnosti, tak i laických diskuzí neodborníků. V bakalářské práci se autor zaměřil nejprve na vysvětlení změn v českém základním školství, které přinesla změna zákonných a dalších úprav, které směřují k inkluzi. Stručně popíše výchozí stav českého školství vzhledem k inkluzi, popíše též postoj Ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy ČR v kontextu s podporou inkluze a charakterizuje rozmanitost názorů odborné veřejnosti na inkluzi. Ve své vlastní analytické části práce se zaměří na základní školy v Českých Budějovicích a pokusí se zkoumat dopady směřování
k inkluzivnímu vzdělávání pro romskou menšin - žáky v tomto městě. Provede kvalitativní šetření jak mezi vybranými řediteli škol, tak mezi dalšími zainteresovanými odborníky z Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity a jinými vyučujícími na základních školách. Provede rozhovory na krajském úřadu (romský koordinátor), případně
s dalšími zainteresovanými pracovníky.
Anotace v angličtině
One of the most discussed questions of contemporary Czech education system is the question of inclusion education. That is the subject of the discussion of both education system experts as well as laic public. The author of this Bachelor thesis is firstly focused on explaining changes in Czech elementary schools that point to inclusion and are mainly caused by legal and other adjustments. The author will briefly describe the default state of the Czech education system in terms of inclusion and the stance of the Ministry of Education, Youth and Sports of the Czech Republic on the matter in context to supporting inclusion and characterizing the various opinions of the professionals in the inclusion field of study. The aim of the original Analytical part of this thesis are elementary schools in České Budějovice and the impact of inclusion education for the Roma minority in terms of disciples of these elementary schools. Analytical part of the thesis will consist of qualitative inquiry of principals of selected elementary schools as well as other teachers of these elementary schools and other field of study professionals of the University of South Bohemia in České Budějovice, the Faculty of Education. The inquiry will also include discussion with the Roma coordinator and other employees from the Provincial Administration.
Klíčová slova
Romové, inkluze
Klíčová slova v angličtině
Roma, inclusion
Zásady pro vypracování
Jednou z nejvíce debatovaných otázek soudobého českého školství je otázka tzv. inkluzivního vzdělávání. Inkluzivní vzdělávání je předmětem odborných diskusí školské veřejnosti, tak i předmětem diskuse ve veřejném prostoru obecně. V bakalářské práci se student zaměří nejprve na vysvětlení změn v českém základním školství, které přinesla změna zákonných a dalších úprav, které směřují k inkluzi. Stručně popíše základní výchozí stav českého školství vzhledem k inkluzi, popíše též postoj Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR vzhledem k podpoře inkluze, charakterizuje rozmanitost názorů odborné veřejnosti na inkluzi. Ve své vlastní analytické části práce se zaměří na základní školy v Českých Budějovicích a pokusí se zkoumat dopady směřování k inkluzivnímu vzdělávání pro romskou menšinu, žáky v tomto městě. Provede kvalitativní šetření, jak mezi řediteli škol, tak mezi dalšími zainteresovanými odborníky z Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity, dalšími vyučujícími na základních školách. Provede rozhovory na Krajském úřadu (romský koordinátor), tak i na příslušných odborech města, případně s dalšími zainteresovanými pracovníky.
Zásady pro vypracování
Jednou z nejvíce debatovaných otázek soudobého českého školství je otázka tzv. inkluzivního vzdělávání. Inkluzivní vzdělávání je předmětem odborných diskusí školské veřejnosti, tak i předmětem diskuse ve veřejném prostoru obecně. V bakalářské práci se student zaměří nejprve na vysvětlení změn v českém základním školství, které přinesla změna zákonných a dalších úprav, které směřují k inkluzi. Stručně popíše základní výchozí stav českého školství vzhledem k inkluzi, popíše též postoj Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR vzhledem k podpoře inkluze, charakterizuje rozmanitost názorů odborné veřejnosti na inkluzi. Ve své vlastní analytické části práce se zaměří na základní školy v Českých Budějovicích a pokusí se zkoumat dopady směřování k inkluzivnímu vzdělávání pro romskou menšinu, žáky v tomto městě. Provede kvalitativní šetření, jak mezi řediteli škol, tak mezi dalšími zainteresovanými odborníky z Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity, dalšími vyučujícími na základních školách. Provede rozhovory na Krajském úřadu (romský koordinátor), tak i na příslušných odborech města, případně s dalšími zainteresovanými pracovníky.
Seznam doporučené literatury
AMNESTY INTERNATIONAL. Chce to více snahy. Etnická diskriminace
romských dětí v českých školách. 1. vydání. Amnesty International, 2015. [online].
[cit. 30. 11. 2015]. Dostupné z: http://www.amnesty.cz/download/file/500\\
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ.
Praha: Národní ústav pro vzdělávání, leden 2016.\\
ASISTENT PEDAGOGA. Náplň práce. [on-line]. [cit. 8. 12. 2015]. Dostupné z:
http://www.asistentpedagoga.cz/napln-prace\\
ČESKÁ ODBORNÁ SPOLEČNOST PRO INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ. ?
2013. [on-line]. Dostupné z: http://www.cosiv.cz/\\
GAC. IVAN GABAL ANALYSIS & CONSULTING. Vzdělanostní dráhy a
vzdělanostní šance romských žákyň a žáků základních škol v okolí vyloučených
romských lokalit. Závěrečná zpráva projektu MŠMT ČR. Praha, GAC spol. s. r.
o., 2009.\\
INKLUZE.CZ. Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR. Přehled
výstupů projektu Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR (2013-
2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání
z důvodu ZZN nebo SZN. Univerzita Palackého v Olomouci. [on-line]. [cit. 13.
2. 2016]. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/\\
INKLUZE.CZ. Co je inkluzivní vzdělávání. ? 2010. Vystaveno 12. 9. 2012. [online].
[cit. 13. 2. 2016]. Dostupné z: http://www.inkluze.cz/inkluzivnivzdelavani/
inkluzivni-vzdelavani\\
MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY. Akční plán
inkluzivního vzdělávání na období 2016 - 2018. Ministerstvo školství, mládeže a
tělovýchovy. Vystaveno 29. 8. 2015. [on-line]. [cit. 30. 11. 2015]. Dostupné z:
http://www.vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/apiv_2016_2018.pdf\\
MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY. Školský zákon
ve znění zákona č. 82/2015 Sb. s vyznačením změn. Ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy. Vystaveno 11. 5. 2015. [on-line]. [cit. 30. 11. 2015].
Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/35181/\\
VALACHOVÁ KATEŘINA, Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy.
Opatření ministryně školství, mládeže a tělovýchovy, kterým se mění Rámcový
vzdělávací program pro základní vzdělávání. MŠMT: Praha, 22. února 2016.
Vystaveno 22. 2. 2016. [on-line]. [cit. 24. 2. 2015]. Dostupné z:
http://www.msmt.cz/file/37053/\\
Seznam doporučené literatury
AMNESTY INTERNATIONAL. Chce to více snahy. Etnická diskriminace
romských dětí v českých školách. 1. vydání. Amnesty International, 2015. [online].
[cit. 30. 11. 2015]. Dostupné z: http://www.amnesty.cz/download/file/500\\
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ.
Praha: Národní ústav pro vzdělávání, leden 2016.\\
ASISTENT PEDAGOGA. Náplň práce. [on-line]. [cit. 8. 12. 2015]. Dostupné z:
http://www.asistentpedagoga.cz/napln-prace\\
ČESKÁ ODBORNÁ SPOLEČNOST PRO INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ. ?
2013. [on-line]. Dostupné z: http://www.cosiv.cz/\\
GAC. IVAN GABAL ANALYSIS & CONSULTING. Vzdělanostní dráhy a
vzdělanostní šance romských žákyň a žáků základních škol v okolí vyloučených
romských lokalit. Závěrečná zpráva projektu MŠMT ČR. Praha, GAC spol. s. r.
o., 2009.\\
INKLUZE.CZ. Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR. Přehled
výstupů projektu Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR (2013-
2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání
z důvodu ZZN nebo SZN. Univerzita Palackého v Olomouci. [on-line]. [cit. 13.
2. 2016]. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/\\
INKLUZE.CZ. Co je inkluzivní vzdělávání. ? 2010. Vystaveno 12. 9. 2012. [online].
[cit. 13. 2. 2016]. Dostupné z: http://www.inkluze.cz/inkluzivnivzdelavani/
inkluzivni-vzdelavani\\
MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY. Akční plán
inkluzivního vzdělávání na období 2016 - 2018. Ministerstvo školství, mládeže a
tělovýchovy. Vystaveno 29. 8. 2015. [on-line]. [cit. 30. 11. 2015]. Dostupné z:
http://www.vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/apiv_2016_2018.pdf\\
MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY. Školský zákon
ve znění zákona č. 82/2015 Sb. s vyznačením změn. Ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy. Vystaveno 11. 5. 2015. [on-line]. [cit. 30. 11. 2015].
Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/35181/\\
VALACHOVÁ KATEŘINA, Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy.
Opatření ministryně školství, mládeže a tělovýchovy, kterým se mění Rámcový
vzdělávací program pro základní vzdělávání. MŠMT: Praha, 22. února 2016.
Vystaveno 22. 2. 2016. [on-line]. [cit. 24. 2. 2015]. Dostupné z:
http://www.msmt.cz/file/37053/\\