Bakalářská práce se zabývá funkčností "Produktové a jídelnové mapy
Jihočeského kraje" (http://www.produktova-mapa.cz/) jakožto prostředku
ke zkrácení distribučních cest v regionu a vytvoření dodavatelsko
odběratelských vztahů mezi zemědělskými prvovýrobci a zpracovateli. Cílem
je větší uplatnění regionální produkce základních potravin. Otevřený trh
v posledních desetiletích umožnil významné rozšíření sortimentu
potravinové nabídky dovozem pestré škály výrobků. Nadnárodní maloobchodní
řetězce mají velmi dobře zpracované marketingové strategie a ovládly
nejen síť obchodů , ale staly se i hlavními dodavateli veřejných
stravovacích zařízení. Dovozem nejen zpracovaných výrobků, ale i
základních potravin mnohdy z trhu vytlačují domácí producenty. Kromě
ekonomických dopadů má dovoz i negativní vliv na environmentální zátěž a
také na zaměstnanost i ztrátu přiměřené soběstačnosti. Jednou z možností
nápravy situace je podpora vazeb mezi regionálními dodavateli
potravinářských produktů a jejich spolupráce se školními jídelnami. V
práci je posuzován potenciál nabídky a poptávky základních surovin
sledovaných ve spotřebním koši- normativu stravování ve školních
stravovacích zařízeních. Z dotazníkového šetření a řízených rozhovorů s
producenty registrovanými v" Produktové a jídelnové mapě Jihočeského
kraje" vyplývá, že má velký potenciál pro zlepšení své funkce. Tomu brání
velká roztříštěnost producentů (velikost produkce, sortiment, zájmy..) a
současně i malá schopnost komunikovat vzájemně a s odběrateli, dodržovat
dohody a tvořit stabilní vztahy. Nedostatkem na straně nabídky je dále
relativně malé množství a někdy i kvalita a dostupnost potravin od
jednotlivých producentů, chybějící zpracovatelské kapacity, sezónnost a
nedostatek vhodných skladovacích prostor i kolísající cena produktů.
Polovina respondentů z řad výrobců nezná produktovou mapu- potenciál
nabídky přes tento portál je veliký, nicméně nevyužitý.
Na straně odběratelů patří mezi slabé stránky neznalost produktové mapy
školními jídelnami, Omezená komunikace mezi dodavateli a jídelnami a
vzhledem k přetížení vedoucích školních jídelen tendence ke zjednodušení
objednávek od dodavatelů, kteří mohou poskytnout co největší sortiment
potravin, mezi něž drobní producenti v kraji nepatří.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the functionality of the "Product and
Dining Maps of the South Bohemian Region" (http://www.produktova-mapa.cz/)
as a means to shorten distribution channels in the region and create
supplier-customer relationships between agricultural primary producers and
processors. The aim is to make greater use of regional basic food
production. The open market in recent decades has enabled a significant
expansion of the range of food supply by importing a wide range of
products. Multinational retail chains have very well-developed marketing
strategies and have not only dominated the network of stores, but have
also become major suppliers of public catering facilities. Imports of not
only processed products, but also basic foodstuffs often push domestic
producers out of the market. In addition to economic impacts, imports also
have a negative impact on the environmental burden and also on employment
and the loss of adequate self-sufficiency. One of the ways to remedy the
situation is to support links between regional suppliers of food products
and their cooperation with school canteens. The work assesses the
potential of supply and demand of basic raw materials monitored in the
consumer basket of catering in school catering facilities. The
questionnaire survey and controlled interviews with producers registered
in the "Product and Dining Map of the South Bohemian Region" show that it
has great potential for improving its function. This is hindered by the
great fragmentation of producers (size of production, assortment,
interests ...) and at the same time by the small ability to communicate
with each other and with customers, to observe agreements and to establish
stable relations. Another shortcoming on the supply side is the relatively
small quantity and sometimes the quality and availability of food from
individual producers, the lack of processing capacity, seasonality and
lack of suitable storage space and the fluctuating price of products. Half
of the respondents from the manufacturers do not know the product map -
the potential of the offer through this portal is great, but untapped.
On the customers' side, weaknesses include ignorance of the product map of
school canteens, limited communication between suppliers and canteens and,
due to congestion of school canteen managers, a tendency to simplify
orders from suppliers who can provide the widest possible range of food,
including small producers in the region.
Klíčová slova
"Produktová a jídelnová mapa Jihočeského kraje", regionální
produkce a distribuce potravin, školní stravování
Klíčová slova v angličtině
"Product and dining map of the South Bohemian Region", regional
food production and distribution, school canteens
Rozsah průvodní práce
54
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá funkčností "Produktové a jídelnové mapy
Jihočeského kraje" (http://www.produktova-mapa.cz/) jakožto prostředku
ke zkrácení distribučních cest v regionu a vytvoření dodavatelsko
odběratelských vztahů mezi zemědělskými prvovýrobci a zpracovateli. Cílem
je větší uplatnění regionální produkce základních potravin. Otevřený trh
v posledních desetiletích umožnil významné rozšíření sortimentu
potravinové nabídky dovozem pestré škály výrobků. Nadnárodní maloobchodní
řetězce mají velmi dobře zpracované marketingové strategie a ovládly
nejen síť obchodů , ale staly se i hlavními dodavateli veřejných
stravovacích zařízení. Dovozem nejen zpracovaných výrobků, ale i
základních potravin mnohdy z trhu vytlačují domácí producenty. Kromě
ekonomických dopadů má dovoz i negativní vliv na environmentální zátěž a
také na zaměstnanost i ztrátu přiměřené soběstačnosti. Jednou z možností
nápravy situace je podpora vazeb mezi regionálními dodavateli
potravinářských produktů a jejich spolupráce se školními jídelnami. V
práci je posuzován potenciál nabídky a poptávky základních surovin
sledovaných ve spotřebním koši- normativu stravování ve školních
stravovacích zařízeních. Z dotazníkového šetření a řízených rozhovorů s
producenty registrovanými v" Produktové a jídelnové mapě Jihočeského
kraje" vyplývá, že má velký potenciál pro zlepšení své funkce. Tomu brání
velká roztříštěnost producentů (velikost produkce, sortiment, zájmy..) a
současně i malá schopnost komunikovat vzájemně a s odběrateli, dodržovat
dohody a tvořit stabilní vztahy. Nedostatkem na straně nabídky je dále
relativně malé množství a někdy i kvalita a dostupnost potravin od
jednotlivých producentů, chybějící zpracovatelské kapacity, sezónnost a
nedostatek vhodných skladovacích prostor i kolísající cena produktů.
Polovina respondentů z řad výrobců nezná produktovou mapu- potenciál
nabídky přes tento portál je veliký, nicméně nevyužitý.
Na straně odběratelů patří mezi slabé stránky neznalost produktové mapy
školními jídelnami, Omezená komunikace mezi dodavateli a jídelnami a
vzhledem k přetížení vedoucích školních jídelen tendence ke zjednodušení
objednávek od dodavatelů, kteří mohou poskytnout co největší sortiment
potravin, mezi něž drobní producenti v kraji nepatří.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the functionality of the "Product and
Dining Maps of the South Bohemian Region" (http://www.produktova-mapa.cz/)
as a means to shorten distribution channels in the region and create
supplier-customer relationships between agricultural primary producers and
processors. The aim is to make greater use of regional basic food
production. The open market in recent decades has enabled a significant
expansion of the range of food supply by importing a wide range of
products. Multinational retail chains have very well-developed marketing
strategies and have not only dominated the network of stores, but have
also become major suppliers of public catering facilities. Imports of not
only processed products, but also basic foodstuffs often push domestic
producers out of the market. In addition to economic impacts, imports also
have a negative impact on the environmental burden and also on employment
and the loss of adequate self-sufficiency. One of the ways to remedy the
situation is to support links between regional suppliers of food products
and their cooperation with school canteens. The work assesses the
potential of supply and demand of basic raw materials monitored in the
consumer basket of catering in school catering facilities. The
questionnaire survey and controlled interviews with producers registered
in the "Product and Dining Map of the South Bohemian Region" show that it
has great potential for improving its function. This is hindered by the
great fragmentation of producers (size of production, assortment,
interests ...) and at the same time by the small ability to communicate
with each other and with customers, to observe agreements and to establish
stable relations. Another shortcoming on the supply side is the relatively
small quantity and sometimes the quality and availability of food from
individual producers, the lack of processing capacity, seasonality and
lack of suitable storage space and the fluctuating price of products. Half
of the respondents from the manufacturers do not know the product map -
the potential of the offer through this portal is great, but untapped.
On the customers' side, weaknesses include ignorance of the product map of
school canteens, limited communication between suppliers and canteens and,
due to congestion of school canteen managers, a tendency to simplify
orders from suppliers who can provide the widest possible range of food,
including small producers in the region.
Klíčová slova
"Produktová a jídelnová mapa Jihočeského kraje", regionální
produkce a distribuce potravin, školní stravování
Klíčová slova v angličtině
"Product and dining map of the South Bohemian Region", regional
food production and distribution, school canteens
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Navrhnout soubor opatření, která umožní efektivní distribuci regionální zemědělské produkce k veřejným stravovacím zařízením prostřednictvím webového portálu Regionální agrární komory Jihočeského kraje "Produktová a jídelnová mapa".
Literární přehled: Popsat způsoby vytváření, rozšiřování a udržování vazeb mezi regionálními producenty potravin a odběrateli produkce, zvláště veřejnými stravovacími zařízeními. Postihnout legislativní, komunikační, logistické a další faktory které je ovlivňují.
Materiál a metody: Z dostupných údajů zpracovat přehled zemědělské produkce v Jihočeském kraji a distribuční cesty této produkce. Formou dotazníkového šetření a řízeného rozhovoru zjistit zájem regionálních producentů potravin z Jihočeského kraje o dodávky svých produktů do veřejných stravovacích zařízení a určit faktory ovlivňující zkrácení distribučních cest. Především se zaměřit na participanty Produktové a jídelnové mapy RAK České Budějovice. Na základě analýzy formulovat podmínky ovlivňující vznik a udržení regionálních dodavatelsko-odběratelských vazeb. Pomocí SWOT analýzy vyhodnotit potenciál "Produktové mapy."
Výsledky: Přehled druhu a objemu regionální produkce a jejich distribučních toků. Vyhodnotit faktory ovlivňující proces tvorby sítí a navrhnout metody vedoucí k jeho zlepšení.
Diskuze a závěr: Vyhodnotit data a navrhnout zvýšení efektivnosti využívání Produktové a jídelnové mapy.
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Navrhnout soubor opatření, která umožní efektivní distribuci regionální zemědělské produkce k veřejným stravovacím zařízením prostřednictvím webového portálu Regionální agrární komory Jihočeského kraje "Produktová a jídelnová mapa".
Literární přehled: Popsat způsoby vytváření, rozšiřování a udržování vazeb mezi regionálními producenty potravin a odběrateli produkce, zvláště veřejnými stravovacími zařízeními. Postihnout legislativní, komunikační, logistické a další faktory které je ovlivňují.
Materiál a metody: Z dostupných údajů zpracovat přehled zemědělské produkce v Jihočeském kraji a distribuční cesty této produkce. Formou dotazníkového šetření a řízeného rozhovoru zjistit zájem regionálních producentů potravin z Jihočeského kraje o dodávky svých produktů do veřejných stravovacích zařízení a určit faktory ovlivňující zkrácení distribučních cest. Především se zaměřit na participanty Produktové a jídelnové mapy RAK České Budějovice. Na základě analýzy formulovat podmínky ovlivňující vznik a udržení regionálních dodavatelsko-odběratelských vazeb. Pomocí SWOT analýzy vyhodnotit potenciál "Produktové mapy."
Výsledky: Přehled druhu a objemu regionální produkce a jejich distribučních toků. Vyhodnotit faktory ovlivňující proces tvorby sítí a navrhnout metody vedoucí k jeho zlepšení.
Diskuze a závěr: Vyhodnotit data a navrhnout zvýšení efektivnosti využívání Produktové a jídelnové mapy.
Seznam doporučené literatury
GRUBINGER, Vern. Growing For Market' newsletter: Ten reasons to buy local food.The University of Vermont [online]. ? 2010 [cit. 2016-04-01]. Dostupné z: http://www.uvm.edu/vtvegandberry/factsheets/buylocal.html
HINGLEY, Martin, Hingley BOONE a Boone HALEY. System Dynamics and Innovation in Food Networks 2010: Local Food Marketing: Factors for Growth of Small Agri?food Businesses in the UK. Innsbruck-Igls, 2010, ISBN 978-3-941766-03-7 [online]. ? 2010 [cit. 2016-03-31]. Dostupné z: http://ageconsearch.umn.edu/bitstream/100458/2/4-Hingley.pdf.
METODICKÁ PODPORA REGIONÁLNÍHO ROZVOJE. Regiony a regionalizace. Metodická podpora regionálního rozvoje [online]. ? 2016 [cit. 2016-04-07]. Dostupné z: http://www.regionaldevelopment.cz/index.php/regiony_red.html
Využívat dostupné databáze JU
Seznam doporučené literatury
GRUBINGER, Vern. Growing For Market' newsletter: Ten reasons to buy local food.The University of Vermont [online]. ? 2010 [cit. 2016-04-01]. Dostupné z: http://www.uvm.edu/vtvegandberry/factsheets/buylocal.html
HINGLEY, Martin, Hingley BOONE a Boone HALEY. System Dynamics and Innovation in Food Networks 2010: Local Food Marketing: Factors for Growth of Small Agri?food Businesses in the UK. Innsbruck-Igls, 2010, ISBN 978-3-941766-03-7 [online]. ? 2010 [cit. 2016-03-31]. Dostupné z: http://ageconsearch.umn.edu/bitstream/100458/2/4-Hingley.pdf.
METODICKÁ PODPORA REGIONÁLNÍHO ROZVOJE. Regiony a regionalizace. Metodická podpora regionálního rozvoje [online]. ? 2016 [cit. 2016-04-07]. Dostupné z: http://www.regionaldevelopment.cz/index.php/regiony_red.html
Využívat dostupné databáze JU