Bakalářská práce se zabývá používáním mediálních prostředků v předškolním vzdělávání. Informuje o médiích, jejich vývoji, vlivu na děti a o tom, jaké mají pozitivní i negativní stránky ve vztahu k dětem. Rozebírá, jak se k médiím staví rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání a srovnává ho se slovenským kurikulárním dokumentem. Informuje o knižních publikacích a možných činnostech pro rozvoj mediální gramotnosti. V praktické části jsou zpracovány výsledky z rozhovorů s pedagogy z mateřských škol, jak pracují s médii a jak se na média dívají.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis deals with the use of media in preschool education. It includes information on the media, their development and their influence on children. Further, the thesis discusses the positive and negative impacts of media on children. It is also concerned with the relation between the Framework Education Programme for Preschool Education and the media. Both the Czech and Slovakian Framework Education Programme are then compared. Finally, the thesis concentrates on relevant literature on the above-mentioned topic and the opportunities to develop media literacy. The practical part of the thesis offers the results of interviews with preschool teachers on their way of using media how they employ them in preschool education and how they perceive them as such.
Klíčová slova
média, dítě, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
media, child, kindergarten
Rozsah průvodní práce
54 s. (74 342 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá používáním mediálních prostředků v předškolním vzdělávání. Informuje o médiích, jejich vývoji, vlivu na děti a o tom, jaké mají pozitivní i negativní stránky ve vztahu k dětem. Rozebírá, jak se k médiím staví rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání a srovnává ho se slovenským kurikulárním dokumentem. Informuje o knižních publikacích a možných činnostech pro rozvoj mediální gramotnosti. V praktické části jsou zpracovány výsledky z rozhovorů s pedagogy z mateřských škol, jak pracují s médii a jak se na média dívají.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis deals with the use of media in preschool education. It includes information on the media, their development and their influence on children. Further, the thesis discusses the positive and negative impacts of media on children. It is also concerned with the relation between the Framework Education Programme for Preschool Education and the media. Both the Czech and Slovakian Framework Education Programme are then compared. Finally, the thesis concentrates on relevant literature on the above-mentioned topic and the opportunities to develop media literacy. The practical part of the thesis offers the results of interviews with preschool teachers on their way of using media how they employ them in preschool education and how they perceive them as such.
Klíčová slova
média, dítě, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
media, child, kindergarten
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit, jaké média jsou používána v mateřských školách a jaké důvody k tomu pedagogy vedou. Teoretická část se bude zabývat vlivem médií na děti předškolního věku; sledovány budou jak možné problémy, které může používání médií malými dětmi obnášet, tak potenciální přínosy médií. V praktické části bude zjišťováno, jaká média učitelé v mateřské škole používají a proč je používají (či nepoužívají). Výzkum se zaměří mimo jiné na to, jak často jsou média v mateřských školách používána, k jakým účelům a z jakého důvodu, čeho se pedagogové ohledně médií obávají, jaké přístupy k médiím doporučují apod. Výzkum bude realizován kvalitativní metodou, prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů. Respondenty budou pedagogové různých mateřských škol i různých věkových skupin.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit, jaké média jsou používána v mateřských školách a jaké důvody k tomu pedagogy vedou. Teoretická část se bude zabývat vlivem médií na děti předškolního věku; sledovány budou jak možné problémy, které může používání médií malými dětmi obnášet, tak potenciální přínosy médií. V praktické části bude zjišťováno, jaká média učitelé v mateřské škole používají a proč je používají (či nepoužívají). Výzkum se zaměří mimo jiné na to, jak často jsou média v mateřských školách používána, k jakým účelům a z jakého důvodu, čeho se pedagogové ohledně médií obávají, jaké přístupy k médiím doporučují apod. Výzkum bude realizován kvalitativní metodou, prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů. Respondenty budou pedagogové různých mateřských škol i různých věkových skupin.
Seznam doporučené literatury
Paleschová, J.: Mediálna výchova ako prierezová téma v materskej škole. Metodicko-pedagogické centrum, Bratislava 2014. \\
Strasburger, V.C., Wilson, B. J., Jordan, A. B. (eds.) Children, Adolescents, and the Media. Third Edition. Sage, London 2014.\\
Suchý, A. : Mediální zlo - mýty a realita. Souvislost mezi sledováním televize a agresivitou dětí. Praha, Triton 2007.\\
Šeďová, K. : Děti a rodiče před televizí. Brno, Paido 2007.\\
Valenta, P. a kol.: Mediální činnosti v předškolním a mladším školním věku. Raabe, Praha 2016.
Seznam doporučené literatury
Paleschová, J.: Mediálna výchova ako prierezová téma v materskej škole. Metodicko-pedagogické centrum, Bratislava 2014. \\
Strasburger, V.C., Wilson, B. J., Jordan, A. B. (eds.) Children, Adolescents, and the Media. Third Edition. Sage, London 2014.\\
Suchý, A. : Mediální zlo - mýty a realita. Souvislost mezi sledováním televize a agresivitou dětí. Praha, Triton 2007.\\
Šeďová, K. : Děti a rodiče před televizí. Brno, Paido 2007.\\
Valenta, P. a kol.: Mediální činnosti v předškolním a mladším školním věku. Raabe, Praha 2016.