Tato bakalářská práce se zaměřuje na fonologické schopnosti, které sleduje u dětí v předškolním věku. Ty se jeví významnými pro nácvik čtenářských dovedností. Cílem práce bylo provést diagnostiku dětí, popsat průběh a výsledky vyšetření těchto schopností a nastavit možná opatření k jejich dalšímu rozvoji. Teoretická část je věnována vývoji dítěte předškolního věku se zaměřením na jednotlivé oblasti percepčně motorických a kognitivních funkcí v souvislosti s vývojem fonologických schopností. Práce vymezuje rozdíl mezi školní zralostí a připraveností, způsobilostí. Dále se věnuje komunikační schopnosti, řeči a vymezuje fonetiku a fonologii. Na konec jsou zmíněny podmínky vzdělávání a způsob práce v soukromé a státní mateřské škole. Praktická část vychází z šetření dětí předškolního věku. Výsledky jsou popsány a porovnány u dětí ze soukromé a státní mateřské školy. K práci jsou připojeny náměty činností napomáhajících dalšímu rozvoji zkoumaných schopností.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis is focusing on the phonological abilities of preschool children. These phonological abilities are important for practicing on reading skills. The main objective was to examine children and to describe the process and findings. Some possible measures for their further development are devised, too. The theoretical part of the thesis covers the development of the preschool child. Its focus are the perceptually motoric and cognitive functions in connection with the development of phonological abilities. Additionally, it also describes the difference between school maturity vs. readiness and competence. Furthermore, it covers communication skills, speech and it defines phonetics and phonology. Finally, the boundary conditions of education and the methods of work in the private and public kindergarten are mentioned. The practical part is based on the examination of preschool children. It describes the findings and attempts to compare children from private and public kindergartens. The thesis concludes with a few suggestions for activities in order to facilitate the further development of the abilities under research.
Klíčová slova
dítě předškolního věku, vývoj, státní mateřská škola, soukromá mateřská škola, fonologické schopnosti
Klíčová slova v angličtině
preschool children, development, public kindergarten, private kindergarten, phonological abilities
Rozsah průvodní práce
64 s. (109 264 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřuje na fonologické schopnosti, které sleduje u dětí v předškolním věku. Ty se jeví významnými pro nácvik čtenářských dovedností. Cílem práce bylo provést diagnostiku dětí, popsat průběh a výsledky vyšetření těchto schopností a nastavit možná opatření k jejich dalšímu rozvoji. Teoretická část je věnována vývoji dítěte předškolního věku se zaměřením na jednotlivé oblasti percepčně motorických a kognitivních funkcí v souvislosti s vývojem fonologických schopností. Práce vymezuje rozdíl mezi školní zralostí a připraveností, způsobilostí. Dále se věnuje komunikační schopnosti, řeči a vymezuje fonetiku a fonologii. Na konec jsou zmíněny podmínky vzdělávání a způsob práce v soukromé a státní mateřské škole. Praktická část vychází z šetření dětí předškolního věku. Výsledky jsou popsány a porovnány u dětí ze soukromé a státní mateřské školy. K práci jsou připojeny náměty činností napomáhajících dalšímu rozvoji zkoumaných schopností.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis is focusing on the phonological abilities of preschool children. These phonological abilities are important for practicing on reading skills. The main objective was to examine children and to describe the process and findings. Some possible measures for their further development are devised, too. The theoretical part of the thesis covers the development of the preschool child. Its focus are the perceptually motoric and cognitive functions in connection with the development of phonological abilities. Additionally, it also describes the difference between school maturity vs. readiness and competence. Furthermore, it covers communication skills, speech and it defines phonetics and phonology. Finally, the boundary conditions of education and the methods of work in the private and public kindergarten are mentioned. The practical part is based on the examination of preschool children. It describes the findings and attempts to compare children from private and public kindergartens. The thesis concludes with a few suggestions for activities in order to facilitate the further development of the abilities under research.
Klíčová slova
dítě předškolního věku, vývoj, státní mateřská škola, soukromá mateřská škola, fonologické schopnosti
Klíčová slova v angličtině
preschool children, development, public kindergarten, private kindergarten, phonological abilities
Zásady pro vypracování
Významnými pro nácvik čtenářských dovedností se jeví fonologické schopnosti, které umožňují člověku na základě kognitivních operací zpracovávat zvukovou stránku jazyka. Mezi fonologické schopnosti patří fonologické uvědomění (schopnost slabičné a fonémové analýzy a syntézy), krátkodobá fonologická paměť, přístup k fonologickým informacím v dlouhodobé paměti, modulační faktor. Tyto dovednosti se rozvíjí v předškolním věku a jejich nedostatečná úroveň může signalizovat určité riziko vzhledem k budoucímu čtení a čtenářství. Cílem práce bude provést diagnostiku dětí, popsat průběh a výsledky vyšetření těchto schopností a nastavit možná opatření k jejich dalšímu rozvoji.\\
V teoretické části se autorka bude zabývat vývojem předškolního dítěte, se zaměřením na jednotlivé oblasti percepčně motorických a kognitivních funkcí v souvislosti s vývojem fonologických schopností. Vymezí podmínky vzdělávání a způsob práce v soukromé a státní mateřské škole. V praktické části bude provedeno šetření dětí předškolního věku, výsledky budou popsány a porovnány výsledky dětí ze soukromé a státní mateřské školy. Autorka se na základě výsledku v závěru práce vyjádří k možným dalším opatřením.
Zásady pro vypracování
Významnými pro nácvik čtenářských dovedností se jeví fonologické schopnosti, které umožňují člověku na základě kognitivních operací zpracovávat zvukovou stránku jazyka. Mezi fonologické schopnosti patří fonologické uvědomění (schopnost slabičné a fonémové analýzy a syntézy), krátkodobá fonologická paměť, přístup k fonologickým informacím v dlouhodobé paměti, modulační faktor. Tyto dovednosti se rozvíjí v předškolním věku a jejich nedostatečná úroveň může signalizovat určité riziko vzhledem k budoucímu čtení a čtenářství. Cílem práce bude provést diagnostiku dětí, popsat průběh a výsledky vyšetření těchto schopností a nastavit možná opatření k jejich dalšímu rozvoji.\\
V teoretické části se autorka bude zabývat vývojem předškolního dítěte, se zaměřením na jednotlivé oblasti percepčně motorických a kognitivních funkcí v souvislosti s vývojem fonologických schopností. Vymezí podmínky vzdělávání a způsob práce v soukromé a státní mateřské škole. V praktické části bude provedeno šetření dětí předškolního věku, výsledky budou popsány a porovnány výsledky dětí ze soukromé a státní mateřské školy. Autorka se na základě výsledku v závěru práce vyjádří k možným dalším opatřením.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press a.s., 2007.\\
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost: co by dítě mělo umět před vstupem do školy. Brno: Computer Press a.s., 2010.\\
BEZDĚKOVÁ, J. Učíme naše dítě mluvit. Praha: Arista, 2014.\\
BYTEŠNÍKOVÁ, I. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012.\\
DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jihočany: H&H, 1993.\\
DVOŘÁKOVÁ, M. Pedagogicko-psychologická diagnostika II. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 1999.\\
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010.\\
KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství, 2003.\\
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001.\\
KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola, Praha: Grada, 2008.\\
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie, Praha: Grada, 2006.\\
MÁLKOVÁ, G., SMOLÍK, F. Diagnostika jazykového vývoje: diagnostická baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku: testová příručka. Praha: Grada, 2014.\\
SKARNITZL, R., ŠTURM, P. a VOLÍN, J. Zvuková báze řečové komunikace: fonetický a fonologický popis řeči. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum, 2016.\\
SMOLÍK, Filip, MÁLKOVÁ, G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014.\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press a.s., 2007.\\
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost: co by dítě mělo umět před vstupem do školy. Brno: Computer Press a.s., 2010.\\
BEZDĚKOVÁ, J. Učíme naše dítě mluvit. Praha: Arista, 2014.\\
BYTEŠNÍKOVÁ, I. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012.\\
DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jihočany: H&H, 1993.\\
DVOŘÁKOVÁ, M. Pedagogicko-psychologická diagnostika II. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 1999.\\
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010.\\
KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství, 2003.\\
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001.\\
KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola, Praha: Grada, 2008.\\
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie, Praha: Grada, 2006.\\
MÁLKOVÁ, G., SMOLÍK, F. Diagnostika jazykového vývoje: diagnostická baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku: testová příručka. Praha: Grada, 2014.\\
SKARNITZL, R., ŠTURM, P. a VOLÍN, J. Zvuková báze řečové komunikace: fonetický a fonologický popis řeči. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum, 2016.\\
SMOLÍK, Filip, MÁLKOVÁ, G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014.\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012.